Köra långt + motard= mindre bra???

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
hej

hört flera som säger att man inte orkar med några längre sträckor på en motard.
samt att en sporthoj skulle vara bättre alternativ. tycker de borde vara tvärt om.
så hur upplever ni de?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oftast har motarder en körställning som påminner om en cross.
Dvs. stenhård sadel som är väldigt smal. Man utsätts även för fartvind på ett annat sätt.

Sporthojar är väl inte komfortabla touringmaskiner de heller, men mera komfortabla än de flesta motarder är de i varje fall.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Du har ju betydligt bättre vindskydd, dessutom körställning för att slippa vinden. På en motard blir man som ett segel. Dessutom har man mer motor så det går att ha högre snittfart. Självklart går det att åka 40 mil, men det är nog skönare på en sporthoj. Ännu skönare på en Pan European, ännu bättre i en Merca osv. Det beror på hur mycket man står ut med.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
La ett antal 30+ milarundor i somras med en på lite drygt 60 som längst. Såklart funkar det, så länge vägen är någotsånär krokig så kan man köra hela dagen. Men det behöver inte vara särskilt många km på motorväg innan man tröttnar..

Man behöver ju ändå stanna och tanka rätt ofta så det blir en del naturliga pauser. Sen är det bara att stå upp lite när vägen blir tråkig så blir körningen inte särskilt jobbig.

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kört 50 mil med motard på en dag, sår på insidan av låren sen.

Det var skönt. :brynad

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Kör du aktivt så passar 690 och uppåt perfekt att åka långt på, tanka, fika, tanka :)

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
Oftast har motarder en körställning som påminner om en cross.
Dvs. stenhård sadel som är väldigt smal. Man utsätts även för fartvind på ett annat sätt.

Sporthojar är väl inte komfortabla touringmaskiner de heller, men mera komfortabla än de flesta motarder är de i varje fall.

ok tack då är jag med på noterna

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Sen är det ju definition på motard. Har kört både ktm 640 o 990 SMR längre sträckor. 40 mil på en dag och visst behövs ändalycktan masseras lite mellan varven men annars inget på den större iaf.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad är långt och på vilka vägar ?

Bjorck1

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
KTM 450 exc - 2006
Tänkte köra ner min 690sm - 07 till Isle of man nu i maj/juni :yoparty. Kommer jag behöva ta med mig en liten thaipojk som masserar min röv på tankstationen eller tror ni det funkar ändå? (110mil enkel väg ner, och ca 50mil per dag)

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Fy fan,du kommer att få babian röv för bövelen
:arsele

Tänkte köra ner min 690sm - 07 till Isle of man nu i maj/juni :yoparty. Kommer jag behöva ta med mig en liten thaipojk som masserar min röv på tankstationen eller tror ni det funkar ändå? (110mil enkel väg ner, och ca 50mil per dag)

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
När polaren letade hoj förförra sommaren hittade vi en 660 -06 som gått väldigt många mil än de övriga objekten.
Ägaren förklarade att det berodde på att han åkt ner och hälsat på sin tjej, i Frankrike...

Jag har testat kompisens nuvarande 660, jag måste vila röven efter sträckan Norrköping-linköping.

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Jag körde 80 mil med en 950 smr. inte riktigt 100%motard men iaf. Skapligt cowboy ja !:rock

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
Trampmodell -12
Körde Malmö-Norrköping längs E22an på min 690smc jag hade, kan väll inte säga att det är det roligaste/skönaste jag varit med om men det var inga större problem iaf:)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Körde precis hem en SM400R. Två timmar, sen var det ont i häcken och ömt i händerna. Motorväg mestadels.

Min streetfighter kan jag köra flera dagar i sträck utan problem. Dessutom i betydligt högre farter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En extra GEL-dyna skall du nog investera i.
Köp en sådan där som glidare har och kan monteras fast med remmar under vanliga sadeln.
Och vill du vara snål så har Jula en cykelsadelsöverdrag med GEL-kuddar. Köp och sätt den mellan rumpan och sadeln.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln