Köra mc till uppkörningen utan handledare

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ett par gamla poster här på forumet med folk som testat just det du föreslagit och som får en rejäl skopa ovett, och blivit hemskickade.
Det är en idé av ytterst tveksam karaktär, och det är mycket bättre att fixa bil och släp eller hyra en skåpbil på OK och frakta hojen så.

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Jag lät en kompis köra motorcykeln till grinden utanför området kvällen innan. Så körde jag dit med bil innan uppkörningen, bytte om, rullade in den på området och gjorde uppkörningen.

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Hoj
Kawa Z800
Jag körde till Gillinge utan handledare. Inga problem då provförättaren dök upp 20 min senare. Klarade uppkörningen och körde hem. Inte att rekommendera då det kan få en mängd tråkiga effekter om man blir stoppad/råkar ut för olycka alt glider in då provförättaren är på plats. Men vill man chansa så...

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Jag körde till Gillinge utan handledare. Inga problem då provförättaren dök upp 20 min senare. Klarade uppkörningen och körde hem. Inte att rekommendera då det kan få en mängd tråkiga effekter om man blir stoppad/råkar ut för olycka alt glider in då provförättaren är på plats. Men vill man chansa så...

Varför vill man chansa den dagen för?

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Nä, och när dessutom nervositet inte sällan är en bidragande faktor till missade uppkörningar. Då kan man ju tycka att det är lite hål i hövvet att ytterligare öka den bördan genom att behöva titta sig över axeln på vägen dit, ha krystade lögner på lut på eventuella frågor från provförrättaren eller andra. Och om man missar uppkörningen? Skall man då sitta där ute i Gillinge tills det är låst, släckt och alla gått hem, för att sedan göra nästa körkortslösa färd hem. Då kan man väl lika gärna löpa dumlinan ut o skita i körkortet.

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Hoj
Kawa Z800

Bra fråga. Min handledare hade inte tid och jag fick tiden tajt inpå pga återbud. Jag hade varit där en gång tidigare och noterade att provförättare inte var på plats tidigare än nödvändigt samt tog ut eleverna en och en på trafikdelen -> bara att glida hem när han inte är på plats.

Men upplägget är inget jag rekommenderar någon och jag hade försökt lösa det på annat vis (Köra dit hojen innan/hämta den någon annan dag ligger närmast till hands)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Körde upp polaren till hans uppkörning 2013, och en av de andra hade kört dit hojen själv innan de började.

Han fick köra upp på nåder, hade provförrättaren varit på sämre humör (och troligen inte tyckt lite synd om killen pga låg ålder och ekonomi) så hade han kunnat få en anmälan och indraget körkortstillstånd på plats..

Så mitt tips är hyr släp/skåpbil eller ragga upp nån att övningsköra dit med :glömdet

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hade det inte varit fel ände av landet hade jag kört dit med dig. Frågar du tillräckligt snällt tror jag nån ställer upp.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag hade uppkörningen på morgonen. Körde dit själv 2 timmar innan, alltså typ 6 på morgonen. Sov i skinnstället bredvid hojen ett tag innan övriga dök upp.
Sen hade jag otur att inte få göra trafikdelen som första person, utan fick vänta till alla andra hade åkt och sedan köra själv(igen) till vägverkets kontor där jag skulle utgå ifrån på trafikdelen. Konbanor/broms/garagevändning skedde alltså inte vid VV-kontoret. Denna andra körning själv skedde vid lunchtid men gick bra den med. VV-gubben var fortfarande ute och körde med den första personen när jag kom dit. Och alla övriga som skulle köra upp åkte och åt lunch på vägen så ingen som stod och väntade där och skulle kunnat ställa onödiga frågor. Jag klarade uppkörningen.
Det var ju inte direkt optimalt att manöverdelen och trafikdelen utgick från olika ställen, men kanske är bättre ordnat hos dig?
Körde för övrigt upp i Luleå.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM