Ptjaa, när jag körde upp 2005 var där en yngre förmåga som uppenbarligen hade dragit på sig provförrättarens onda öga, körde upp för tredje eller fjärde gången. Frågade i en paus vår körskollärare vad det var frågan om och fick följande sedelärande anekdot till svar:
Några minuter före ett av de första prövotillfällena för säsongen hade läraren och provförrättaren stått ute och samtalat, då kunde de i fjärran höra en ylande radfyra under fullgasväxlingar ända från en korsning ett par kilometer bort. Snabbt upp till sexan och raksträckan avklarades på några sekunder, sedan hård inbromsning vid korsningen in till platsen där de stog och en R1 med tillhörande förare sladdar in och parkerar, killen kliver av och medan motorn ångar, knäpper och pustar plockar vår lirare av ryggsäcken och vecklar ut övningskörningsvästen. Det blev ingen uppkörning, en mycket tydlig och koncis föreläsning om de lagbrott vår kung hade gjort sig skyldig till, hur fel förrättaren egentligen gjorde som inte polisanmälde hela incidenten och hojen avhämtades senare på släp under prövoförrättarens övervakande blick.
Vid detta tillfälle höll killen i alla fall en mycket låg profil i bortersta hörnet och minns jag rätt klarade han sitt körkort den augustidagen.
Sensmoral - kan vara klokt att hålla sig till formalia den dag Du ska köra upp. Så slipper Du i alla fall bli subjektet för en tråd på ett mc-forum decennier efteråt
Lycka till
...Han fick köra upp på nåder, hade provförrättaren varit på sämre humör (och troligen inte tyckt lite synd om killen pga låg ålder och ekonomi) så hade han kunnat få en anmälan och indraget körkortstillstånd på plats..
Så mitt tips är hyr släp/skåpbil eller ragga upp nån att övningsköra dit med