Köra mc utan A kort ?

Status
Ej öppen för fler svar.

sviestad

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
honda
Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.
Ta hojkortet, sen är du välkommen till forumet.

Dannei

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Får se efter ihop plockning...
Jag sitter i den här sistsen:

Teorin går ut 21 september (-07)
Precis blivit 2 barns far
Skulle ha haft 10+ lektioner (på min 2 veckor semester), blev runt 4a, pga, bågen pajjade på skolan och massa uppkörningar snodde min tid. Trodde jag skulle hinna ta kortet men skolan fuckade till det, och sen tog ju pengarna slut.

Nu har jag sista ungen på ungefär 1 vecka gammal.
Lite dåligt med cash...

Så jag får alltså vänta gott och fint tills nästa år (om tid och pengar finns)och ta om teorin (3 fel sist) och köra lite till, fram tillsdess blir det att plocka isär bågen och pula med den, hade varit så gött o bara tagit kortet nu :(

Det enda jag har lite problem med är banan, så det blir att göra banan på lantstället och leka där 3-4km från centrum. Det är väl iaf bättre än att sälja droger till 12 åringar?

:)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.
Ta hojkortet, sen är du välkommen till forumet."

Mmmmm,och ingen av oss drack innan vi fyllt 18 och då bara på krogen,ingen som kört trimmat,alla är vi ärliga med milersättning osv. när vi deklarerar ingen som inte håller hastighetsbegränsningen konstant(även vid omkörning!) och aldrig har vi smakat på hembränt och så vidare!
Totalt ointressant för frågeställaren då det inte har något med hans fråga att göra.
Sannoliketen att han är lika säker som förare nu som strax efter han fått kortet är mycket stor då man är mer skärpt när man övningskör(i synnerhet på egen hand)än när man nyss fått lappen.
Att man är en bättre förare efter ett antal år är en annan sak då det är erfarenheter och körvana som avgör det men det får du lika bra med som utan kort bara du kör.

Missförstå mig inte nu men attt lappen skulle vara det enda som avgör om man är en bra förare eller inte är bara nys och frestelsen att köra kan ju bli stor när man är uppkörningsklar men får vänta 3 månader på en tid,då kan det vara bra att veta vad man utsätter sitt lämp och sina övriga kort för.

Till saken,som jag fått berättat för mig av en kusin på körkortsavd på länsstyrelsen så är det omständigheterna som spelar roll,har du en högre behörighet(A är den lägsta)så blir det dagsböter första gången(förutsatt att allt annat är ok)samma andra men då kan dom även ta lämpet om det är för nära inpå första.
Så,det funkar att övningsköra på egen hand om man kör lagligt och har en högre behörighet bara man orkar med böterna,EN gång.
sen kan man börja fundera på vad man håller på med.
Personlig åsikt,ska man ändå hålla hastigheten och vara livrädd för farbror blå för att inte riskera något,varför inte ta med någon som övningskör.

Hoppas ingen tar illa vid sig,inte skrivet för att provocera,bara upplysa.
Finns en massa folk med kort som inte borde ha något och en hög med folk utan som borde ha istället.

Henrik

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ingen fara, kör som ett svin och sedan säljer du det på DVD.... då blir du kungen av SH :tummenupp

Ingen kom ju till skada så vad är problemet...... :D

_Benny_

lite snabbare än tidigare
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
Honda X-11 -02
Troligen, och det mest rättvisa, är att du får ett hårdare straff än jag. Vilket det blir vet jag inte än eftersom jag inte fått domen än. 113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är. Jag sköts av en laser under en omkörning av en bilkö, 3 poliser hoppar ut i gatan och kastar sig över mig då jag bromsat ner största delen av hastigheten.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Troligen, och det mest rättvisa, är att du får ett hårdare straff än jag. Vilket det blir vet jag inte än eftersom jag inte fått domen än. 113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är. Jag sköts av en laser under en omkörning av en bilkö, 3 poliser hoppar ut i gatan och kastar sig över mig då jag bromsat ner största delen av hastigheten.

113 på 50 väg är idiotiskt snabbt. Plus att bara köra om bilkön på väggrenen eller mitten är väl olagligt i i sig.

Övningsköra olagligt men att hålla sig till trafikreglerna vs Köra lagligt och inte hålla sig till trafikreglerna tycker jag är värre.

"113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är"113 in i en öppnad bildörr kommer antagligen bli ganska brutalt.

Själv missade jag uppkörningen för 4 år sedan. Fram tills nu har det legat på is. Jag har klarat både bilteori och mc teori, men får skriva upp den igen om några veckor. Fast jag inte har mitt kort kan jag nog teorin bättre än de som har kort. Uppkörningen missade jag på bla en grusväg läraren lurade in mig på vilket jag aldrig kört på innan där han tyckte jag körde för "mesigt" plus en tvekan när jag skulle följa skyltarna mot ett nämt mål. Inte så lätt att köra omkring i områden man aldrig kört förr i en storstad. Jag skulle nog garantera att det är lättare att klara sin uppkörning i en mindre stad i sveriges 3 största.

Jag har mc nu och kommer antagligen småköra lite på trafikfattiga platser, mest långsamkörning balans och kontrollövningar då jag inte tycker det räcker med körskolans lektioner. Öva in garagesväng utan händerna på styret osv, stanna till stillastående, hålla balansen, gasa iväg osv.

En sak som inte kommit upp här är alla 50+ gubbar som kör mc "utan" kort. De klarar sig rätt bra. Viktigaste enligt mig är att man har trafikvett kan reglerna och kör enligt dem.

Aja, det var tankarna jag hade om det hela!

Last edited:

axelsson_vpg

Guest
.. ring och fråga hos polisen, det gjorde jag då jag höll på med mitt kort.

Till mig sa polisen att det blir olovligkörning med böter. Det berodde lite på vilken bakgrund. hade man rånat en bank och hade misshandel på sig så blir man med all säkerhet av med körkort och mer böter.

Men har du inget på dig sedan tidigare blir du inte av med bkort, utan bara böter.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
.. ring och fråga hos polisen, det gjorde jag då jag höll på med mitt kort.

Till mig sa polisen att det blir olovligkörning med böter. Det berodde lite på vilken bakgrund. hade man rånat en bank och hade misshandel på sig så blir man med all säkerhet av med körkort och mer böter.

Men har du inget på dig sedan tidigare blir du inte av med bkort, utan bara böter.

fick 800kr i böter för olovligkörning när polisen tog mig på min fiddy... inget med körkortet :tummenupp pratade med en åklagare han sa: blir man tagen regelbundet så kan det komma upp i rätten (grovolovligkörning) och körkortet skulle åka åt hellvete

jag övningskör med med själv med gott samvete

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
precis som några här har sagt så e de tredje gången gillt som gäller vad jag har hört, om du nu inte kör som en galning lr är föredetta massmördare.

tog reda på de inför sommaren 05 då jag inte hade kortet änn men hade köpt en hoj i tyskland genom en kompis pappa, va ner o hälsa på hennes föräldrar i luxemburg o körde sen upp hojjen därifrån, och de va inge rolig färd man satt bara o titta i backspegeln o va nervös för kontroll osv. särsklit när man for av färjan i göteborg o de stog poliser överallt. tack gode gud för spegelvisir.

sen att tillägga så körde jag med hennes föräldrar(som har haft kort o kört hoj sen dom va barn i stort sätt) helavägen upp men i och med att dom bor i annat land så fick jag tydligen inte övningsköra med dom, men med min far som fick a körkortet med b och precis köpt sin första hoj va de inga problem att köra med.

sen så skulle jag aldrig rekomendera någon att köra utan körkort.

men tycker inte man bör dra alla över en kamm, finns säkert nån bra förklaring till varför han ställer denna fråga.

_Benny_

lite snabbare än tidigare
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
Honda X-11 -02
113 på 50 väg är idiotiskt snabbt. Plus att bara köra om bilkön på väggrenen eller mitten är väl olagligt i i sig.

Övningsköra olagligt men att hålla sig till trafikreglerna vs Köra lagligt och inte hålla sig till trafikreglerna tycker jag är värre.

"113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är"113 in i en öppnad bildörr kommer antagligen bli ganska brutalt.

Själv missade jag uppkörningen för 4 år sedan. Fram tills nu har det legat på is. Jag har klarat både bilteori och mc teori, men får skriva upp den igen om några veckor. Fast jag inte har mitt kort kan jag nog teorin bättre än de som har kort. Uppkörningen missade jag på bla en grusväg läraren lurade in mig på vilket jag aldrig kört på innan där han tyckte jag körde för "mesigt" plus en tvekan när jag skulle följa skyltarna mot ett nämt mål. Inte så lätt att köra omkring i områden man aldrig kört förr i en storstad. Jag skulle nog garantera att det är lättare att klara sin uppkörning i en mindre stad i sveriges 3 största.

Jag har mc nu och kommer antagligen småköra lite på trafikfattiga platser, mest långsamkörning balans och kontrollövningar då jag inte tycker det räcker med körskolans lektioner. Öva in garagesväng utan händerna på styret osv, stanna till stillastående, hålla balansen, gasa iväg osv.

En sak som inte kommit upp här är alla 50+ gubbar som kör mc "utan" kort. De klarar sig rätt bra. Viktigaste enligt mig är att man har trafikvett kan reglerna och kör enligt dem.

Aja, det var tankarna jag hade om det hela!

Egentligen berättade jag väl inte hela sanningen. På Lundavägen i Malmö, strax intill Kirsebergsfängelset, bildades en bilkö för svängande åt vänster. En stadsbuss blockerade höger körfält. Då busschaufören lämnar en halvmeter lucka åt mig startar jag från stillastående och laddar 1:an och 2:an när det börjar bli dags att svänga över Sjölundaviadukten slår jag av. Precis när jag lättat på gasen dyker poliserna ut i gatan. Polisen skrev trots allt att "framfarten skedde under kontrollerade former." Och att "ingen risk för kollision finnes."

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3087476 Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.
Så alla utan hojkort ska bort från forumet?
Eller bara dom som äger en hoj men inte har kortet?
Lr.... vad menar du? :va

JoeMax

Guest
Jag tycker inte det är nått större brott att köra utan kort, sålänge man håller trafikreglerna och har god självkännedom så går det.
Om man är ovan förare kanske man borde undvika att köra på vägar med mycket trafik, och öva på det man brister (bromsteknik etc) man kan ju aldrig öva förmycket!
Jag håller själv på med kortet, har upkörning kvar. måste öva på konbanan
:mad:
Och kan erkänna att jag tar ut hojjen någon kväll, Men! jag är ingen fartdåre som deflesta på sporthojjar är :arsele utan en glidare:tummenupp
och att köra 113 på en 50 väg tycker jag är fy! tänk om någon ska cykla över vägen eller något barn springer ut! speciellt om du håller på att köra om en bilkö!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Egentligen berättade jag väl inte hela sanningen. På Lundavägen i Malmö, strax intill Kirsebergsfängelset, bildades en bilkö för svängande åt vänster. En stadsbuss blockerade höger körfält. Då busschaufören lämnar en halvmeter lucka åt mig startar jag från stillastående och laddar 1:an och 2:an när det börjar bli dags att svänga över Sjölundaviadukten slår jag av. Precis när jag lättat på gasen dyker poliserna ut i gatan. Polisen skrev trots allt att "framfarten skedde under kontrollerade former." Och att "ingen risk för kollision finnes."

Är väl inte så mkt som kan överraska en där och brett är det väl också?! Lägger ingen värdering på fortåkat,(glashuset),även om den ju inte går att försvara. Inte säkert att de som bor i Jönköping vet hur där ser ut och då är det ju lätt att döma..
Körkort sen -83 på 2,5 månader när.

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Det är inte första gången sånna disskutioner uppstår.. Tycker att det är lika roligt som det är tragiskt att läsa dessa trådar..

Henrik gav en bra jämförelse. Hur många här inne har inte köpt tobak el sprit utan att ha åldern inne för det? Hur många har inte köpt sprit till sina polare alt. syskon innan de fyllde 20? Du får nog troligtvis längre straff för langning av alkohol än olovlig körning

Alla dessa moralkärringar som jämt gnäller...

Jag förespråkar inte för att man ska köra omkring utan körkort, men det är skillnad på köra o köra.... Jag övningskörde på egen hand 500mil den sommaren jag tog kortet. Dumt? Visst, det kan tyckas men alla väljer sina egna handlingar.

Ni behöver inte vara oroliga, försäkrningarna täcker skadorna oavsätt om du ej innehar körkort. Körkort är inget krav för att äga o försäkra fordon.

Tänk på följande: Rossi har ingen körkort för mc. Är han oxå helt dum i huvet då? Han har trots det visat att han kan ta sig runt en gp bana utan större bekymmer..

Jag säger som jag sa i skolan: Betyg är bara ett mått på hur mycket du orkar plugga.. inte hur smart du är. På samma sätt är körkort bara ett täcken på att du klarade av vad VV vill att du ska kunna. Inte hur bra du är på köra.

Einstein fick underkänt i fysik under skoltiden. Han var trots det en bra fysiker

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.

Du anar inte hur många det är som kör hoj utan körkort.

Har man B kort och vet hur trafiken fungerar samt som man kan hantera en hoj så ser jag inga problem i att snubben kör utan körkort.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Omdöme

Bästa alternativet är väl ändå att köra hoj med omdöme. Många som har a-kort gör inte det så det verkar inte vara en garanti att man kan köra, bara för att man har kort.
Håller med H4´s åsikt.

Däremot, om Einstein:
Han var jätteduktig i fysik, kemi och matematik, vad jag har läst mig till. Däremot fanns det andra ämnen på schemat som han inte gick till. Han satt hellre på kafé med polarna, därav ryktet att han skulle varit dålig. (seglivad myt, det där)

vi väljer nog alla att betrakta verkligheten som vi själva hoppas att den är beskaffad.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Det är inte första gången sånna disskutioner uppstår.. Tycker att det är lika roligt som det är tragiskt att läsa dessa trådar..

Henrik gav en bra jämförelse. Hur många här inne har inte köpt tobak el sprit utan att ha åldern inne för det? Hur många har inte köpt sprit till sina polare alt. syskon innan de fyllde 20? Du får nog troligtvis längre straff för langning av alkohol än olovlig körning

Alla dessa moralkärringar som jämt gnäller...

Jag förespråkar inte för att man ska köra omkring utan körkort, men det är skillnad på köra o köra.... Jag övningskörde på egen hand 500mil den sommaren jag tog kortet. Dumt? Visst, det kan tyckas men alla väljer sina egna handlingar.

Ni behöver inte vara oroliga, försäkrningarna täcker skadorna oavsätt om du ej innehar körkort. Körkort är inget krav för att äga o försäkra fordon.

Tänk på följande: Rossi har ingen körkort för mc. Är han oxå helt dum i huvet då? Han har trots det visat att han kan ta sig runt en gp bana utan större bekymmer..

Jag säger som jag sa i skolan: Betyg är bara ett mått på hur mycket du orkar plugga.. inte hur smart du är. På samma sätt är körkort bara ett täcken på att du klarade av vad VV vill att du ska kunna. Inte hur bra du är på köra.

Einstein fick underkänt i fysik under skoltiden. Han var trots det en bra fysiker
Har tänkt flera gånger vid liknande tidigare diskussioner ställa frågan men det blev först nu och till dig.

Du tyckte Henriks jämförelse var bra, att moralkärringarna gnäller på någon som kör utan kort när dom kanske själva köpt cigg 17 år gamla.
Den jämförelsen tycker jag haltar. Varför svart eller vitt? Finns inga nyanser emellan? Kan man inte tycka olika illa om olika brott? Är det samma sak att stjäla en penna på jobbet som att slå ihjäl någon? Är det lika illa att parkera utan att betala som att torska på en grov rattfylla?
Brott som brott tydligen enligt dig eller?

Å det där du skrev om betyg i skolan sa du bara för du själv hade dåliga va? :tungan

Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.

Alla dessa moralkärringar som jämt gnäller... + massa annan vettig text

Håller med totalt :fakta

Ingen garanti att någon med kk kör bättre än någon utan, det är ju bara en bokstav på en plastlapp (förutsatt att man har B-behörighet)

Är däremot mycket tveksam till vissa 50+are och deras förmåga att spaka en hoj, med hjälp av sitt "gratiskörkort"..

/Robban

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Har tänkt flera gånger vid liknande tidigare diskussioner ställa frågan men det blev först nu och till dig.

Du tyckte Henriks jämförelse var bra, att moralkärringarna gnäller på någon som kör utan kort när dom kanske själva köpt cigg 17 år gamla.
Den jämförelsen tycker jag haltar. Varför svart eller vitt? Finns inga nyanser emellan? Kan man inte tycka olika illa om olika brott? Är det samma sak att stjäla en penna på jobbet som att begå våldtäkt mot barn? Är det lika illa att parkera utan att betala som att torska på en grov rattfylla?
Brott som brott tydligen enligt dig eller?

Å det där du skrev om betyg i skolan sa du bara för du själv hade dåliga va? :tungan

:tummenupp

Jag tycker man ska jämföra om jag kör lastbil med släp utan körkort för det m.m har jag tur kanske jag lyckas meja ner någon som kör mc utan a- kort av misstag.

Jag tycker det e idiotisk av vissa att försvara andra för att de kör utan körkort...det är som att säga åt sin dotter, son som är runt 15 år ta bilen du lite gran o ut och kör påvägarna...uppmuntra andra att köra omkring utan körkort...

Nu orkar jag inte kolla i den här tråden något mer...vissa skulle ha blivit lärd vad som är rätt och fel av sina föräldrar.

Inte undra på att mer folk börjar hata mc åkare när vissa av de tänker som de tänker.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM