Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.
Ta hojkortet, sen är du välkommen till forumet.
Troligen, och det mest rättvisa, är att du får ett hårdare straff än jag. Vilket det blir vet jag inte än eftersom jag inte fått domen än. 113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är. Jag sköts av en laser under en omkörning av en bilkö, 3 poliser hoppar ut i gatan och kastar sig över mig då jag bromsat ner största delen av hastigheten.
.. ring och fråga hos polisen, det gjorde jag då jag höll på med mitt kort.
Till mig sa polisen att det blir olovligkörning med böter. Det berodde lite på vilken bakgrund. hade man rånat en bank och hade misshandel på sig så blir man med all säkerhet av med körkort och mer böter.
Men har du inget på dig sedan tidigare blir du inte av med bkort, utan bara böter.
113 på 50 väg är idiotiskt snabbt. Plus att bara köra om bilkön på väggrenen eller mitten är väl olagligt i i sig.
Övningsköra olagligt men att hålla sig till trafikreglerna vs Köra lagligt och inte hålla sig till trafikreglerna tycker jag är värre.
"113 på 50 vilket låter betydligt mer brutalt än vad det är"113 in i en öppnad bildörr kommer antagligen bli ganska brutalt.
Själv missade jag uppkörningen för 4 år sedan. Fram tills nu har det legat på is. Jag har klarat både bilteori och mc teori, men får skriva upp den igen om några veckor. Fast jag inte har mitt kort kan jag nog teorin bättre än de som har kort. Uppkörningen missade jag på bla en grusväg läraren lurade in mig på vilket jag aldrig kört på innan där han tyckte jag körde för "mesigt" plus en tvekan när jag skulle följa skyltarna mot ett nämt mål. Inte så lätt att köra omkring i områden man aldrig kört förr i en storstad. Jag skulle nog garantera att det är lättare att klara sin uppkörning i en mindre stad i sveriges 3 största.
Jag har mc nu och kommer antagligen småköra lite på trafikfattiga platser, mest långsamkörning balans och kontrollövningar då jag inte tycker det räcker med körskolans lektioner. Öva in garagesväng utan händerna på styret osv, stanna till stillastående, hålla balansen, gasa iväg osv.
En sak som inte kommit upp här är alla 50+ gubbar som kör mc "utan" kort. De klarar sig rätt bra. Viktigaste enligt mig är att man har trafikvett kan reglerna och kör enligt dem.
Aja, det var tankarna jag hade om det hela!
Så alla utan hojkort ska bort från forumet?3087476Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.
Egentligen berättade jag väl inte hela sanningen. På Lundavägen i Malmö, strax intill Kirsebergsfängelset, bildades en bilkö för svängande åt vänster. En stadsbuss blockerade höger körfält. Då busschaufören lämnar en halvmeter lucka åt mig startar jag från stillastående och laddar 1:an och 2:an när det börjar bli dags att svänga över Sjölundaviadukten slår jag av. Precis när jag lättat på gasen dyker poliserna ut i gatan. Polisen skrev trots allt att "framfarten skedde under kontrollerade former." Och att "ingen risk för kollision finnes."
Att ta upp frågan om att köra hoj utan körkort visar en total omognad och hur i helvete du ens vågar fråga på forumet är en gåta.
Har tänkt flera gånger vid liknande tidigare diskussioner ställa frågan men det blev först nu och till dig.Det är inte första gången sånna disskutioner uppstår.. Tycker att det är lika roligt som det är tragiskt att läsa dessa trådar..
Henrik gav en bra jämförelse. Hur många här inne har inte köpt tobak el sprit utan att ha åldern inne för det? Hur många har inte köpt sprit till sina polare alt. syskon innan de fyllde 20? Du får nog troligtvis längre straff för langning av alkohol än olovlig körning
Alla dessa moralkärringar som jämt gnäller...
Jag förespråkar inte för att man ska köra omkring utan körkort, men det är skillnad på köra o köra.... Jag övningskörde på egen hand 500mil den sommaren jag tog kortet. Dumt? Visst, det kan tyckas men alla väljer sina egna handlingar.
Ni behöver inte vara oroliga, försäkrningarna täcker skadorna oavsätt om du ej innehar körkort. Körkort är inget krav för att äga o försäkra fordon.
Tänk på följande: Rossi har ingen körkort för mc. Är han oxå helt dum i huvet då? Han har trots det visat att han kan ta sig runt en gp bana utan större bekymmer..
Jag säger som jag sa i skolan: Betyg är bara ett mått på hur mycket du orkar plugga.. inte hur smart du är. På samma sätt är körkort bara ett täcken på att du klarade av vad VV vill att du ska kunna. Inte hur bra du är på köra.
Einstein fick underkänt i fysik under skoltiden. Han var trots det en bra fysiker
Alla dessa moralkärringar som jämt gnäller... + massa annan vettig text
Har tänkt flera gånger vid liknande tidigare diskussioner ställa frågan men det blev först nu och till dig.
Du tyckte Henriks jämförelse var bra, att moralkärringarna gnäller på någon som kör utan kort när dom kanske själva köpt cigg 17 år gamla.
Den jämförelsen tycker jag haltar. Varför svart eller vitt? Finns inga nyanser emellan? Kan man inte tycka olika illa om olika brott? Är det samma sak att stjäla en penna på jobbet som att begå våldtäkt mot barn? Är det lika illa att parkera utan att betala som att torska på en grov rattfylla?
Brott som brott tydligen enligt dig eller?
Å det där du skrev om betyg i skolan sa du bara för du själv hade dåliga va?
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|