Köra med brutet finger?

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest

Jag har ju faktiskt funderingar på att byta hoj till en S 1000 R som också har quick-shifter. Hade egentligen tänkt vänta till våren, men detta kan väl vara en god anledning att påskynda det beslutet. Visserligen funkar QS bara vid uppväxling på denna hojen, men ändå :)

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte jag nu skulle berätta hur det gick. Som bonus delar jag med mig av hela historien från början till slut.

Skulle ut med hojen i tisdags. Den som känner mig vet att om jag inte får köra hoj blir jag ledsen och kinkig. När jag skall stänga dragkedjan visar det sig att skinnstället har krympt (typ) så dragkedjan kärvar. På något konstigt sätt lyckas jag då slinta så jag bryter fingret. :4skrika

Tänker att en defekt kroppsdel som utgör sisådär 0,05% av min kropp inte skall få stoppa mig från att köra hoj, när det finns andra som kör med brutna ryggar osv. Bestämmer mig med hjälp från den här tråden för att lösa problemet. Jag cyklar till Bauhaus på Hisingen. Varför cyklade jag då dit, kan man undra? Ja, det undrar jag också, bortsett från att cykelturen kanske bidrog till att min kroppsvolym minskade en aning och kanske närmade sig storleken för det krympta skinnstället. Var ju liiiite längre dit än jag trodde och dessutom i stort sett omöjligt att hitta en vettig väg tillbaka för att komma hem från denna av industriområden välsignade ö på cykel, så den där cykelturen blev till en längre expedition bland smuts, avgaser och rostig korrugerad plåt.

På Bauhaus fick jag i alla fall tag på en arbetshandske, modell grövre, som jag modifierade för att kunna inrymma en stabiliserad och skyddad version av mitt brutna finger. Gött, med lite komplettering av tejp och annat kanske det nu funkar att använda kopplingen med mina fungerande fingrar utan att ytterligare förvärra skadan på mitt brutna finger, tänkte jag...

Planen verkar fungera och jag drar till garaget och förbereder mig tills det slutligen bara återstår att dra upp dragkedjan och köra iväg...

Alltså, om en dragkedja som kärvar är svår att dra upp i vanliga fall kan jag tala om att det blir något svårare när man har ett brutet finger med i ekvationen. Tänker att jag kanske kan kompensera fingerfärdighet med att dra hårdare med den fungerande handen. Det tycks funka...

Alltså, om man drar upp en kärvande dragkedja med våld så inträffar ibland att dragkedjan inte riktigt stänger sig som man tror. Man kan väl konstatera att sannolikheten inte var på min sida idag.

Jag konstaterar nu att jag sitter hopplöst fast i en tvångströja av modellen one-piece, där dragkedjan sitter ihop i överkant och nederkant, men med en stor öppning däremellan och där den rörliga delen i sammanhanget sitter hopplöst fast. En av de kroppsdelar jag förväntas använda för att lösgöra mig ur denna gordiska knut är dessutom indisponibel pga ovan nämnda finger. :huvet

Efter en halvtimmes svettigt meck där min redan halvtrasiga rygg fått inta ställningar som egentligen borde vara omöjliga är jag slutligen loss, men kan konstatera att skinnstället inte kommer gå att använda mer, utan insatser av en duktig skinnskräddare.

Resultatet av veckans övningar: en massa onödigt besvär, brutet finger, trasigt skinnställ, trasig rygg, en rejält stukad självkänsla och jag är längre från att kunna köra hoj än någonsin. Nu går jag och lägger mig i fosterställning och drar en filt över huvudet. Väck mig när jorden rubbas ur sin bana eller något annat av vikt inträffar. :död

Raderad medlem 51742

Guest
Varför tog du inte bara en lugn sväng i mindre kläder? Går det med moppe så går det med mc.

Har bara skinnstället för närvarande, så hade egentligen inga vettiga alternativ om jag ändå ville ha hyfsat skydd. Nu får jag kanske en bra anledning att inhandla en extra kläduppsättning.

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Varför tog du inte bara en lugn sväng i mindre kläder? Går det med moppe så går det med mc.

I ÄNNU mindre kläder ? Det låter ju inte som ett bra råd ... :D

Sen fattar jag inte problemet i början, varför behöver du använda vänster ringfinger över huvud taget ?
Har börjat köra kross/enduro och där använder man sig alltid bara av ett eller två fingrar för att frikoppla.

Sen kan jag ju ändå känna medlidande och igenkännande med trilskande skinnställ ...

Raderad medlem 51742

Guest
I ÄNNU mindre kläder ? Det låter ju inte som ett bra råd ... :D
Nej, precis - hädanefter är det STÖRRE kläder som gäller ;)

Sen fattar jag inte problemet i början, varför behöver du använda vänster ringfinger över huvud taget ?
Har börjat köra kross/enduro och där använder man sig alltid bara av ett eller två fingrar för att frikoppla.

Sen kan jag ju ändå känna medlidande och igenkännande med trilskande skinnställ ...

Nja, alltså hela denna övning syftade ju till att just kunna köra utan att använda det trasiga ringfingret och jag hade en lösning på gång som jag är hyfsat säker på att den skulle funka. Är kanske inte riktigt så enkelt som det låter. Fingrarna fungerar ju inte helt oberoende av varandra utan har gemensamma senor osv. Det är inte bara att låta bli att använda det brutna fingret, utan man behöver stabilisera och skydda det på något sätt. Annars är det oerhört lätt hänt att man bara genom att råka böja fingret drar upp frakturen igen, trots att man aktivt tänker på att koppla med bara två fingrar. Testa att bara böja ett finger i taget som om du klämde om kopplingen, men utan att de andra fingrarna får röra sig, så ser du problemet.

Last edited by a moderator:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Med mellanhandsben är det helt ok då gipsas dom 4 fingrarna i 90 grader och är helt funkis iaf på vänster hand ;)

Ja det var för,ett,par år sedan när man var helt besatt.

Raderad medlem 51742

Guest
Med mellanhandsben är det helt ok då gipsas dom 4 fingrarna i 90 grader och är helt funkis iaf på vänster hand ;)

Ja det var för,ett,par år sedan när man var helt besatt.

Haha, ja vad gör man inte för att få köra

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Detta låter inget vidare men du fick iaf en kul historia att berätta. Den varar ju för evigt medan smärta och hojabstinens går över med tiden.:tummenupp

Jag har också råkat ut för ett antal krympande klädesplagg och det som händer när man tvingar igen blixtlåset är att löparen deformeras och då inte stänger blixtlåset som den ska. Bara att byta till en ny löpare så funkar det igen.
http://www.zlideon.se/ har räddat dragkedjor till både skinnställ och kostymbyxor för mig. Mycket pengar för en löpare men bra mycket billigare än att byta blixtlås och håller MYCKET bättre än den gamla.

Jimmy

Guest
Något förenklat, ja. Slant iväg rejält med handen när jag drog i den trilskande i dragkedjan och fingret fick sig en smäll.

He, he, ja hojåkande kan snabbt bli en extremsport! Dragkedjor som orsakar frakturer borde förbjudas!
Sorry, försöker skratta med dig, inte åt, men det är tufft...

Hoppas du återställs kvickt!:krama

Raderad medlem 51742

Guest
Tack för uppmuntran! :)

Jag har också råkat ut för ett antal krympande klädesplagg och det som händer när man tvingar igen blixtlåset är att löparen deformeras och då inte stänger blixtlåset som den ska. Bara att byta till en ny löpare så funkar det igen.
http://www.zlideon.se/ har räddat dragkedjor till både skinnställ och kostymbyxor för mig. Mycket pengar för en löpare men bra mycket billigare än att byta blixtlås och håller MYCKET bättre än den gamla.

Kanonbra tips, tackar för detta! Förhoppningsvis kan jag laga dragkedjan med en sådan. Måste bara klura ut vilken sort jag behöver och om det finns någon ÅF i Göteborg eller om jag måste beställa (deras ÅF-karta verkar inte riktigt fungera).

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kanonbra tips, tackar för detta! Förhoppningsvis kan jag laga dragkedjan med en sådan. Måste bara klura ut vilken sort jag behöver och om det finns någon ÅF i Göteborg eller om jag måste beställa (deras ÅF-karta verkar inte riktigt fungera).

Nej, kartan suger rejält. Jag har handlat från http://www.smartasaker.se/, dom har massa kul/bra/onödiga saker att spendera lönen på.

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet löst. Var och inhandlade ett allvädersställ (som jag ändå tänkt skaffa som komplement till skinnstället), så nu kan jag köra.

Lösningen med den sönderklippta arbetshandsken, tejp m.m. visade sig fungera. Funkade bäst när jag inte tejpade ihop fingrarna utan körde med plastskenan på fingret, inlindad med superplåster. Köpte en tunn bomullsvante på apoteket, vilket gjorde det lättare att få in och ur handen (fingret) i handsken. Därefter silvertejp runt fingret på handsken. Går att koppla med bara två fingrar + tumme, men jag märker ju hur tejp och plastskenan runt fingret tenderar att vilja röra sig inne i handsken när jag kopplar så jag gissar att om jag kör en längre stund kan jag behöva stanna, ta av handsken och göra en ny lindning runt fingret om jag inte vill riskera att få fingret "instabilt" och orsaka en ny fraktur.

Ganska mycket meck att göra hela proceduren med på- och avtagning av handske + tejp och jag behöver ha en tejprulle med mig när jag kör. Men jag kan i alla fall köra, det är det viktiga!

Insåg förresten hur mycket bökigare påklädningen blev när man kör med tvådelat allvädersställ. Så mycket enklare att bara hoppa i skinnpyjamasen, dra upp dragkedjan (fan :huvet ) och dra iväg och så mycket skönare när man sitter på hojen. Får ta och laga den där dragkedjan snabbt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring