Köra med helljus i dagsljus

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
Såg i en annan tråd att det är en del som kör med helljus även på dagen för att synas bättre... Hur många gör det, tycker ni att det hjälper?

Nån som har fått böta för det?
Känns inte som att en MC bländar så mycket en solig sommardag, men rätt är det ju egentligen inte...
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Glidarn skrev:
2330891 Såg i en annan tråd att det är en del som kör med helljus även på dagen för att synas bättre... Hur många gör det, tycker ni att det hjälper?

Nån som har fått böta för det?
Känns inte som att en MC bländar så mycket en solig sommardag, men rätt är det ju egentligen inte...



jag har det alltid man får alltid mer uppmärksamhet!!!
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Brukar köra med helljus om det går undan och man, så att säga, ligger i omkörningsfilen:)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har bara helljus när jag själv behöver det, tycker det är onödigt att vara mer störande än man är i vanliga fall... :hihi
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Oftast inte.
Brukar däremot använda ljustutan ofta. Just därför jag inte har Helljuset på.

Ibland blir det ju lite jobbigt att sitta där å blinka, så då skiter jag i det eller drar på helljuset. Men jag tycker själv man reagerar mer på en förändring istället för ett starkt men fast sken.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag kör med helljus på och bländar av i undantagsfall, t ex om jag hamnar bakom en bil och tänker ligga kvar där en stund.

Titta på MC med helljuset på. Det skall vara bra jävla mörkt innan det bländar. Det är väldigt få bilister som upplever det störande nog att ljustuta. En på sträckan Skåne till Linköping häromsistens.

Men man syns helt plötsligt mycket bättre, och riskerar inte alls i lika stor grad bli misstagen för en mopedist. Det märks stor skillnad i hur många idiotomkörningar och korkade svängar ut från sidovägar man får se när helljuset är på. Får jag böter för det en vacker dag, ptja, billig livförsäkring.

Ja, jag har mött rätt många polisbilar när jag kört med helljus på, inklusive ett par som kunde vänt. Jag tror risken är liten, de vet lika väl som vi vad orsaken är och att det inte är något egentligt problem. Det skall vara Grin-Olle från Byhåla som vaknat på fel sida om de skall ta en för det tror jag.

Vore dock intressant att veta vad felaktig belysning för förhållandena kostar?

Mvh,
/Fredrik
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
I dagsljus med stark och låg sol i ryggen kör jag ofta med helljus. Helt enkelt för att man är snudd på osynlig annars. Böter oroar mig mycket mindre än vad mötande omkörande trafik gör...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag kör mcbud, har alltid helljuset på för och synas bättre. Det bländar rätt bra på dagen också, men jag tar att folk blir sura ibland ifall det får mig och synas bättre. Tänk själv, möter du en hoj med helljuset på så är det irriterande som fan, och du lägger din koncentration på att undvika se rakt på hojen, dvs du vet precis var den är...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kör också med helljus, och tycker som sagt att det märks en skillnad. De fåtalet gånger någon mötande blinkar med helljuset ser jag det som en bekräftelse att de sett mig :hihi Att man under dagstid blir "bländad" tror jag inte på, möjligtvis att de irriterar sig alternativt försöker vara hjälpsamma.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Inte helljus men jag har med flit högt halvljus som sitter lite löst. Bilar kastar sig åt sidan när man ska köra om för det har en liten blinka som polisen effekt :tummenupp
 

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
WestW skrev:
2331018 Inte helljus men jag har med flit högt halvljus som sitter lite löst. Bilar kastar sig åt sidan när man ska köra om för det har en liten blinka som polisen effekt :tummenupp

Haha, så det är så man ska göra då... Skruva loss strålkastaren :hihi
 

sandstream

Guest
Kör aldrig med helljuset på, utgår ifrån att ingen ser mig, känns säkrare.
 

donziR1

Ny medlem
Gick med
26 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Yamaha R1
Det finns ju några lampor som ger upp till 40% mer ljus även fast det bara är 55w på halvljuset. Och själv så tycker jag nog att det bländar en del.. Sen finns det ju typ 80/100w lampor om man har H4 som det oftast sitter på hojar.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
sandstream skrev:
2331052 Kör aldrig med helljuset på, utgår ifrån att ingen ser mig, känns säkrare.

Ja precis, men köra med helljus och utgå från att ingen ser en är ju ännu bättre.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
bagerah skrev:
2330908 Oftast inte.
Brukar däremot använda ljustutan ofta. Just därför jag inte har Helljuset på.

Ibland blir det ju lite jobbigt att sitta där å blinka, så då skiter jag i det eller drar på helljuset. Men jag tycker själv man reagerar mer på en förändring istället för ett starkt men fast sken.
Jag använde med ljustutan för att uppmärksamma i vissa lägen, men har märkt att slå av / på ljuset märks bättre.

/D
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
kör oftast med helljuset på, finns dock ställen/tillfällen då det är helt onödigt.
 

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
Kanske ska ansluta sig till mängden o slå på helljuset jag med då.

Man kommer ju inte va direkt ensam märker jag :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top