Köra med helljus i dagsljus

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Samma här, alltid helljus, dom som blinkar tillbaka har ju i alla fall sett mig, hellre en retad bilist än att sitta i dörren på nån som "missat" stopplikten.
Jag kan tillägga att jag blev stoppad av en taxichaffis häromdan och han påminde mig att jag hade helljus men efter mina argument så sa han citat: Skitbra, det borde fler ta efter.
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
alltid hellljus om det går.....helst när man åker i grupp oxå...rätt enkelt att räkna in alla i backspegelarna .....

så man inte tappar bort någon.....det blir ett härligt blossande sken ....!

kör egentligen bara på helljus för min egen säkerhet på dagtid ...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
sandstream skrev:
2331052 Kör aldrig med helljuset på, utgår ifrån att ingen ser mig, känns säkrare.
Samma här. :tummenupp

Bara onödigt att reta upp andra trafikanter mer än nödvändigt, slutar bara med att massa bilister kommer blända alla hojar dom ser för att "ge igen".

Har ni såna problem med att bilister inte ser er kan ni väl lika gärna sätta en saftblandare på krukan och blixtljus på hojen.

Jag resonerar som Sandstream, kör som dom inte ser mig istället.
Har funkat bra i 10 år iallafall.
 
Last edited:

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Kör oftare med helljuset nuförtiden. Dock är det xenonkonvertering på gång, efter det räcker väl halvljuset kanske.. Känns som mitt nuvarande halvljus inte är mer än ett parkeringsljus.
 
Last edited:

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
något som fungerar.skaffa ett helställ som har polisens färger o reflexer .jag har ett det fungerar jvlgt bra .dom tittar inte på hojjen bara föraren.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
gismo skrev:
2332845 något som fungerar.skaffa ett helställ som har polisens färger o reflexer .jag har ett det fungerar jvlgt bra .dom tittar inte på hojjen bara föraren.

vart har ud köpt det då?
 

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Ort
göteborg
Hoj
r6-SÅLD
Behöver ej helljuset!!!!

Med min yoshi får jag bättre uppmärksamhet i trafiken:D
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Jag har dubbla ljus fram på min nuvarande hoj (även hojen innan) och så gott som alla bilister uppfattar mig som mc (och inte moped). Fast dom trafikanter som inte ser mig öht (ytterst sällan IMO) kanske skulle vara hjälpta av om jag slog på helljuset.
 

sandstream

Guest
War-psycho skrev:
Jag resonerar som Sandstream, kör som dom inte ser mig istället.
Första gången du och jag är överens va :hihi :tummenupp


-PLM- skrev:
2331098 Ja precis, men köra med helljus och utgå från att ingen ser en är ju ännu bättre.
Nja, jag tycker inte att det är bättre eftersom det garanterat stör rätt många.
Då är det bättre att köra mer defensivt enligt mig.
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det bländar iaf jävligt illa i mina backspeglar på mc:n när jag är med i gruppkörningar..
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Bländad innebär för mig att en ljuskälla lyser så starkt, att det som finns runt ljuskällan inte längre blir synligt, och särskilt när kontrasterna blir stora, typ lågt stående sol och skuggiga/skymningspartier, alternativt att ljuskällan är så stark, att när jag tittar åt ett annat håll så kan jag inte se ordentligt längre. Att bli bländad på det viset är så klart inte bra...

Men, att bli bländad av ett fordons strålkastare, under dagstid, på längre håll än, säg 20 meter, ter sig rätt omöjligt. Titta rätt in i strålkastare på närmre håll, jovisst, men har man inte nog med annat när man kör, än att glo på medtrafikanters strålkastare? Jag misstänker att de som "bländas" av helljus under dagstid egentligen inte blir bländade, utan enbart irriterar sig eftersom man inte "ska" köra med helljus under dagstid? Att det skulle påverka deras egen körning (annat än att deras adrenalinhalt ökar) låter som sagt otroligt.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kör med halvljus fast blå lampa(xeno), ser alla bilar som duma älgar som man aldrig ska lita på, och man vet aldrig vilket håll de tänker springa/köra åt.
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
kör inte med helljuset på i stadstrafik!! Så himla dumt. Häromdagen höll det på att hända en olycka när jag satt i bilen p g a att en hoj körde med helljus och till följd av det syntes inte hans blinkers. Den såg jag först efter att han hade svängt
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Jag brukar köra med helljuset på i dagsljus.
Vid skymning går man ner till halvljus dock..
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
sluta åk hoj i stället om ni e så oroliga för o inte synas..

Helljus har man när inga andra blir drabbade av det, så jävla dumt o irriterande att möta nåt pucko som kommer me helljuset på mitt på dagen..

JA MAN BLIR BLÄNDAD... o åker man i grupp e det helt jävla livsfarligt när nåt hjon åker med helljuset på:fatta!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top