Köra med helljus i dagsljus

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Hittills har det räckt med halvljuset. Aldrig haft tanke på helljus =)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det finns ju några lampor som ger upp till 40% mer ljus även fast det bara är 55w på halvljuset. Och själv så tycker jag nog att det bländar en del.. Sen finns det ju typ 80/100w lampor om man har H4 som det oftast sitter på hojar.
Dessa 80/100w lampor ger dock en betydligt högre värme då de sitter i strålkastaren, på min gamla skitbil började det att smälta lite i plasten (Ford escort -93) så jag skulle inte rekomendera denna typ av infraljus(värme)
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Och sen, när det blir riktigt mörkt, så stänger jag av.
Hohooo! :-D Ja, va fan, riktiga män kör hoj utan lyse och knallpulver innanför västen!

Nej, jag kör inte med helljus. Finner ingen mening i att reta upp andra trafikanter, jag tycker bättre om att kramas i trafiken. Fast risken är ju att man även får hångla upp framskärmen på nån grå Volvo med ouppmärksam förare. Men ska jag vara ärlig så kör jag väldigt försiktigt, i varje fall om man jämför med adrenalinpimplare.

/perris
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Bara onödigt att reta upp andra trafikanter mer än nödvändigt, slutar bara med att massa bilister kommer blända alla hojar dom ser för att "ge igen".
Jag bryr mig föga att ett par bilister blir retade. Och blända igen får de gärna göra, jag kör med mörkt visir :D

Jag resonerar som Sandstream, kör som dom inte ser mig istället. Har funkat bra i 10 år iallafall.
Jag utgår också från att de inte ser mig + helljus på. Det har funkat i 20 år.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det finns ju några lampor som ger upp till 40% mer ljus även fast det bara är 55w på halvljuset. Och själv så tycker jag nog att det bländar en del.. Sen finns det ju typ 80/100w lampor om man har H4 som det oftast sitter på hojar.

Kör med H4 90/130W
Lagligt ? det skiter jag i.
Där är bra tryck i dom i allafall.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Kör också med helljus på, men bländar av om jag ligger bakom någon en längre tid. På dagen är det inte så många som blir irriterade och ljustutare mig, däremot när det börjar mörkna på.

Fast när tjejen sitter därbak så skippar jag helljus, för då pekar ljusen uppåt rätt bra, lyser på skyltarna som hänger över vägen. Å då börjar det nästan kännas lite pinsamt =)

Men försöker alltid köra som om jag var osynlig iallafall.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ni vet väl att det är fullt lagligt att använda halvljuset i kombination med dimljus/varselljus dagtid på en mc? :tummenupp

Det finns inte heller några regler om hur många man som max får ha (men helst ska man tydligen då ha två ljus som bildar en triangel med halvljuset).

Tyvär så får man inte använda den ljuskombinationen när det är mörkt ute. Då är det antingen helljus eller halvljus om gäller. Men det finns ingen begränsning för hur många helljus man som max får ha. :)
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
... o åker man i grupp e det helt jävla livsfarligt när nåt hjon åker med helljuset på:fatta!

Hmm, varför skulle någon längre bak i ledet köra med helljus, räcker väl om förste personen kör med helljus......... :confused:
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Ett vanligt 55/60 helljus bländar inte ett skit under dagtid.. Däremot är det irriterande att ha i backspegeln vid gruppkörningar, men där behövs det ändå inte för att synas.
Solreflexer i vindrutan på en mötande bil är bra mycket ljusstarkare än ett futtigt helljus på hojen.. Sedan jag började köra med helljus dagtid är det bara ett fåtal som ljustutat och antalet bilar som svängt ut framför mig har minskat till nära noll.. Min fuzzhat hjälper också till lite..
 

FlyBoy

Hmm..
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
Yamaha XT660X -07
Åker alltid runt på slangen så ingen skulle märka någon skillnad om jag hade hel eller halvljus, för det pekar alltid mot månen iallafall.... HA HA HA...

Se motorcykelåkandet som ett TV-spel, alla försöker ha ihjäl dig och du har bara ett liv istället för tre... Kommer att få dig att öka marginalerna.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Jag använder följande princip:

- Är det tillräckligt ljust för att använda mitt mörktonade visir = helljus.
- Måste jag använde det vanliga visiriet = halvljus

Dessutom tror jag att olika hojar ger olika mycket ljus med helljuset på. Jag har aldrig mött någon som uttryckligen visat att mina lampor bländar
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Citat:
Inskickat av snajdarn
... o åker man i grupp e det helt jävla livsfarligt när nåt hjon åker med helljuset på


Låter som om du inte varit "tätförare" speciellt många gånger... När man ligger först underlättar det enormt när man ska räkna in o kolla att alla är med om alla har ordentligt lyse.
 

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -08
Citat:

Låter som om du inte varit "tätförare" speciellt många gånger... När man ligger först underlättar det enormt när man ska räkna in o kolla att alla är med om alla har ordentligt lyse.

Jooo, jag håller med, mycket lättare att ha koll på sina "kollegor" när man gruppkör!
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
alltid helljus, om man inte hamnar bakom en bil i evigheter, då kan man kanske vara snäll å blända av!

Bättre å irritera några och bli sedd än att inte bli sedd och kanske påkörd
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
Citat:
Inskickat av snajdarn
... o åker man i grupp e det helt jävla livsfarligt när nåt hjon åker med helljuset på


Låter som om du inte varit "tätförare" speciellt många gånger... När man ligger först underlättar det enormt när man ska räkna in o kolla att alla är med om alla har ordentligt lyse.


Skämtar du??

Hur kul e det att varje gång man tittar i spegeln ser ljusa fläckar när man försöker se framåt igen bara för nån kör me helljus?!

Stämmer ju jätte bra att ni syns i trafiken men det e ju ruskigt egoistiskt..

"bara folk ser mej sen skiter ja i resten"

E man så rädd så vidhåller ja att man borde söka en annan hobby/färdmedel!!
 

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Superduke R -12
Kör jag på motarden har jag nästan altid helljus på men det är för att jag har dubbelljus och dom syns riktigt dåligt... Annars aldrig
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top