Köra med helljus på

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Själv kör jag en knallorange hoj, med utrustning i en del olika färger och knallröd tuppkam på hjälmen.
Jag är rätt övertygad om att jag syns mer än någon som brassar fram med helljuset på på en svart hoj med svart skinnställ och svart hjälm...
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Ännu en tråd där snillen spekulerar...
Det e int ljusen som gör hur ni syns (jo förvisso)
Det är hur ni kör!
Jag har kört utan ljus totalt på en banmoped aldrig haft några problem det ligger i planering.
Kanske någon från bogesund kan berätta hur man gör=( *suck*

Man syns bättre om man har halvljus på än inget alls. Det gäller bilar också.
Det är dessutom lag på halvljus "eller motsvarade belysning" även på dagtid.
Att köra helt utan ljus är minst lika puckat som att köra med helljus.
 

sportbike

Guest
Halvljus, helljus, bjärta färger, reflexväst?
Det farligaste man kan göra är att "tro" att man syns.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ett tips till alla ängsliga helljusåkare.
 

Bifogat

  • blinkfyr.jpg
    blinkfyr.jpg
    21.6 KB · Visningar: 75

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Halvljus, helljus, bjärta färger, reflexväst?
Det farligaste man kan göra är att "tro" att man syns.

Så sant som det är skrivet..

Jag inbillar mig att sicksacka, i linje med den brittiska säkerhetsvideo som florerade flitigt här på forumet för något år sedan underlättar vid vissa situationer. Grundtanken kvarstår emellertid; utgå från att ingen ser dig och att de som mot all förmodan gör det försöker köra på dig med flit.
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Du har en poäng.Nivåreglering är befogad.Men rätt inställd xenon är som flera redan sagt ett måste om man nu gör det.Men det finns en anledning till att köra runt på helljus är förbjudet och att det inte är det skarpaste iden heller.Sikten framåt blir betydligt bättre med halvljus xenon.Men klart det du sa har en viss poäng med lagen om nivåreglering men särskilt irriterande med xenon halvljus rätt installerat nivåreglerat nä inte särskilt skulle jag tro de flesta anser.Har kört flera BMW hojar längre turer med just Xenon och det är bokstavligt som natt och dag då man kör på halvljus xenon men Smaken är som baken :arsele att köra runt med helljus på sin hoj tror jag fler skulle se som mer irriterande än halvvljust på xenon..men det är bara min åsikt.Tyck vad du vill men skulle nog tro att de flesta här som tråden Tydligt visar irriterar sig betydligt mer på en mc som kör runt med helljuset påslaget. Men som sagt smaken är som :arsele serru

Så du tror inte att Xenonljus på en hoj irriterar folk?
Varför tror du det är lag på automatisk nivåreglering på Xenonljus på bilar?

Xenon i fel vinkel(gaspådrag, bitch osv.) bländar mycket mer än halogenhelljus.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Halvljus på xenon är inte särskilt irriterande men att köra runt på hellljus en vanlig dag skulle jag inte rekommendera.Men det du sa om Xenon i fel vinkel stämmer visserligen.Allt beror på styrka och inställning. Men det finns en anledning till att det ej är tillåtet flänga runt med helljus på mc med så att bortse från det är inte särskilt smart.

måste bara slänga in:

Men att eftermontera xenon är ju inte heller tillåtet! finns väl en anledning till det med ;)

håller dock med om att det e mer korkat me helljus på än eftermonterat rätt inställt xenon
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag brukar blinka till ett par gånger precis innan vissa omkörningar (tex om flera bilar ligger framför, och det är risk att bilen framför mig oxå vill köra om), och om jag ser en bil kommer från en sidoväg och som ska köra ut på min väg... Inte alltid såklart, men jag gör det då jag inte tror att bilisten har full koll på mig... Verkar funka bra.

Om man nu ska göra något för att få uppmärksamhet i trafiken är det nog bättre att blinka till lite lätt än att ständigt köra på helljus.
 

axelsson_vpg

Guest
Japp för det mesta kör jag med helljus på för att uppmärksamma dom tröga jävla bilförarna...
 

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Tukholma
Hoj
sebeärr ärr ärr
Vintertristessen är här :tungan ,4 sidor med diskussion om helv/halvljus ,sommaren är på väg ,lugn...:tummenupp
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Så sant som det är skrivet..

Jag inbillar mig att sicksacka, i linje med den brittiska säkerhetsvideo som florerade flitigt här på forumet för något år sedan underlättar vid vissa situationer. Grundtanken kvarstår emellertid; utgå från att ingen ser dig och att de som mot all förmodan gör det försöker köra på dig med flit.

Har jag missat något roligt? :) Länk?

Du har en poäng.Nivåreglering är befogad.Men rätt inställd xenon är som flera redan sagt ett måste om man nu gör det.Men det finns en anledning till att köra runt på helljus är förbjudet och att det inte är det skarpaste iden heller.Sikten framåt blir betydligt bättre med halvljus xenon.Men klart det du sa har en viss poäng med lagen om nivåreglering men särskilt irriterande med xenon halvljus rätt installerat nivåreglerat nä inte särskilt skulle jag tro de flesta anser.Har kört flera BMW hojar längre turer med just Xenon och det är bokstavligt som natt och dag då man kör på halvljus xenon men Smaken är som baken :arsele att köra runt med helljus på sin hoj tror jag fler skulle se som mer irriterande än halvvljust på xenon..men det är bara min åsikt.Tyck vad du vill men skulle nog tro att de flesta här som tråden Tydligt visar irriterar sig betydligt mer på en mc som kör runt med helljuset påslaget. Men som sagt smaken är som :arsele serru

Och så finns det folk som irriterar sig på att man kör med endast halvljus för att de tror att man har en lampa trasig. Hahaha.
Vad man än gör så stör det någon. :D
 
Last edited:

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Hahah ja det är alltid alltid någon som stör sig på något det har du så rätt i..alltid är det något..om det beror på vintertristress eller gammal hederlig sexuellfrustration, frånvaro av det goda..låter vi vara osagt nåt är det iallfall :D
Har jag missat något roligt? :) Länk?



Och så finns det folk som irriterar sig på att man kör med endast halvljus för att de tror att man har en lampa trasig. Hahaha.
Vad man än gör så stör det någon. :D
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Touché! :D

Kopierade du ditt gamla inlägg från senast detta var uppe?
Nu är det bara för dig att vänta ett ½-år och sen klistra in samma inlägg i nästa helljustråd... :rolleyes:

Då blir det ju 3-0 och ett Hat trick för dig.
Så länge som samma korkade ämne dyker upp så är det enklast att köra copy/paste.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bästa sättet att synas var väl att köra med orange kon på huvudet? :tungan

Edit: Fanns någon bild på Bike för några år sedan som jag dock inte hittar just nu, inte ens med google image seach :mad:
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Kör med helljus på dan ibland för att synas bättre, har mött flertalet hojar med helljus på när jag kör bil och det är inget jag har stört mig på iallafall. Dessutom får jag dubbla ljus (på nya hojen) om jag kör med helljuset vilket minskar risken att förväxlas med en moped.

Helljus på dan kan väl aldrig störa någon, stör ju inte ens då nån bil råkar ha det. Hemskt däremot när man kommer på kvällen och folk slår på helljuset igen innan man hunnit riktigt passera varandra så att man blir totalt bländad och får försöka gissa sig till hur vägen går :mad:
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top