Köra med jeans på stan

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
som sagt, harley davidsson-butikerna säljer ett par som till och med är CE-märkta men de är fula, dyra och lika tunga och troligtvis varma som skinnstället.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Japp

xt_660 skrev:
2690802 ...skitsamma! inga moralkakor nu, finns det någar lämpliga och smidiga knäskydd man kan köpa och ha under jeansen så man iaf har skyddade knäskålar om man nu ska köra i jeansen sina?

Var på Claessons i Bromölla, där hade Lindstrans kollektionen för 2007 och se på.... De hade Jeans med fickor för samtliga skydd. Inte så tjockt tyg som jag kanske skulle önskat, men något grövre o defenitivt snygga! Kolla dem :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
xt_660 skrev:
2690802 Säg att man i sommar vill glida nere på stan..

Känns ju som att det för min del då kommer bli lätt hänt att man använder fullt ställ och ryggplatta/stövlar fast kanske skippar skyddsbrallorna..

kör man med jeans och sin ändå halvballa midjejacka så ser man ändå ganska laid-back ut..

visst riskerar man ben och lår vid ev. vurpa men men..

skitsamma! inga moralkakor nu, finns det någar lämpliga och smidiga knäskydd man kan köpa och ha under jeansen så man iaf har skyddade knäskålar om man nu ska köra i jeansen sina?

Skiter i vilket, det är dina ben som nöts ner inte mina..
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Lindstrands jeans är helt klart intressanta om de ligger rätt i pris, vilket de säkert inte gör :(
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Jag vet inte vad du tycker om dina ben, men jag gillar mina...
Det kolaste, och smartaste, är ju ändå helställ!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Maffan skrev:
2690818 :D :D :yoparty

Fan va ball man sett ut... Men i stan kör man bara 50,, då skulle alla på moped ha skinnställ... :)
Ok, tänk så här då ...
Du är på en tom parkeringsplats och sätter fart och springer så fort du någonsin kan ... du kommer upp i ca 20 km/h. När du har full fart så kastar du dig i asfalten ... låter det lockande? I "bara" 50 km/h så har du drygt 6 ggr mer energi som ska tas upp och kanske hojen lägger sig över benet också ...
Du gör som du vill, det var bara ett, förhoppningsvis, pedagogiskt exempel :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Orkar man inte ta på sig full skyddsutrustning ska man heller inte åka hoj.
Jag jämför det med att åka utan bälte i bilen.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
xt_660 skrev:
2690802 Säg att man i sommar vill glida nere på stan..

Känns ju som att det för min del då kommer bli lätt hänt att man använder fullt ställ och ryggplatta/stövlar fast kanske skippar skyddsbrallorna..

kör man med jeans och sin ändå halvballa midjejacka så ser man ändå ganska laid-back ut..

visst riskerar man ben och lår vid ev. vurpa men men..

skitsamma! inga moralkakor nu, finns det någar lämpliga och smidiga knäskydd man kan köpa och ha under jeansen så man iaf har skyddade knäskålar om man nu ska köra i jeansen sina?

http://www.hoodjeans.co.uk/index.html Såna här jeans kör jag i sen 3år , väldigt sköna och ser ut som vanliga jeans. Kan utrustas med CE godkända skydd. Rekommenderas!
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Orkar man inte ta på sig skydd med motiveringen att det "så kort sträcka" så köp en cykel eller låt benen jobba vafan... Ganska glasklart?
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Ok, inga moralkakor,,!! ;-)
MEN,he he,Fråga :Vem åkar endast i 50 km/h i stan på mc??
Då räcker det ju med nån gammal läderhuva eller liknande också,,
Yeah,,tillbaks till 40-talet,,
Svar : INGA!!!Inte ens bilerna kör så sakta,,alla åkar ju minst 60-70,,i Sth mer än så,,
Trafikrytmen är ju snabbare än så,,åtminstone i de lite större städerna,,
Då kan man köra EU-moppe istället, som får göra max 45 km/h, men oftast gör ca 50-55 km/h , redan det är för fort,,he he.
Men i vilket fall som helst så är 50 km/h ca 13 m/s,,så om man åkar omkull och kanar i 2 sekunder,,då har man åkt ca 25 meter på arslet,,finns inga jeans som pallar för det.
Och snacket om att "men jag tänkte inte åka omkull,," hållar inte riktigt,,då det finns en del andra trafikanter som man inte kan lita på.
Men, men gör som du vill,,
Jag tyckar bara : Har man råd att köpa nån custom-hoj (för inte åkar man 50 km/h inne i stan med en hayabusa, eller?? ;-) ) för x-antal tusen,,men inte vill köpa ett bra skinnställ,,,ja ja,,Lycka till!
Som att köpa en Ferrari utan bromsar,,eller nåt!! ;-)
Tyckar jag,,
men jag har hört förr att jag är en besserwisser,,så det behövar ni inte skriva. ;-)
Lev hårt,,dö gammal,,om det går.
Ha det, boys.
Hälsar Mogens/Frostie.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
tvålen skrev:
2694665 Orkar man inte ta på sig skydd med motiveringen att det "så kort sträcka" så köp en cykel eller låt benen jobba vafan... Ganska glasklart?

Har man inget bättre för sig än att trots vänliga men bestämda önskemål bemöda sig med moralkakor kanske man borde låta intellektet jobba lite med någonting vettigare.. vafan.. Tillika ganska glasklart? :va
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Lurch skrev:
2694710 Så här gick det för mig när jag vurpade i jeans. Lokalbedövning, ryggmärgsbedövning och sövning innan operationen kunde genomföras ordentligt. Knäskålen fick se dagens ljus och jag hade "hålet" fullt med grus och skit. De rensade under skinnet med tandborste...

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=37417

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=37416

Är det glasklart vad jag tycker? :näsblod


.


Fullkomligt glasklart och inte desto mindre var det ju min fråga i tråden från början, VAR jag köper smidiga knäskydd att ha under jeansen.
Skulle aldrig köra utan något skydd för dom..

Tack till dom som kom med konstruktiva inlägg av typen att det finns schyssta
hoodjeans att köpa med tillhörande skydd, skall kollas upp!

Ett icke-tack till dom som delade ut småkakor trots att det var något jag INTE efterlyste men men, detta är sporthoj.com, så i ärlighetens namn var de ganska väntade :) Häpåer!
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
xt_660 skrev:
2690830
Skämt åsido, inne i stan så kör man ju faktiskt, inte jag iaf hittills, mer än max 60km/h, ingen orsak, inget behov.

Inte för o va sån (har själv kört i jeans ett par gånger) men jag vurpa i "bara" 50. Brött alla tre benen i vänster och klövmjälven med revben mot ryggrad som sax. (OBS! de va i fullutrustning den gången)

Finns ju mc jeans nu väll skulle ju kunna funka fast vet inte om de e varma eller nåt. Annars borde väll de lättaste va såna knäskydd som säljs till ruller runka hyffsat iaf.
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
xt_660 skrev:
2694740 Fullkomligt glasklart och inte desto mindre var det ju min fråga i tråden från början, VAR jag köper smidiga knäskydd att ha under jeansen.
Skulle aldrig köra utan något skydd för dom..

Tack till dom som kom med konstruktiva inlägg av typen att det finns schyssta
hoodjeans att köpa med tillhörande skydd, skall kollas upp!

Ett icke-tack till dom som delade ut småkakor trots att det var något jag INTE efterlyste men men, detta är sporthoj.com, så i ärlighetens namn var de ganska väntade :) Häpåer!

Sorry... Jag har ett par Ufo knäskydd som är ganska slimmade men jag vet inte om de går in under ett par jeans:

http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=2295


.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
xt_660 skrev:
2694659 Intressant! ÅF i Sverige som du känner till? Ungefärligt pris?
Priset är 95 pund(ca 1300 :) inkl. skydd och frakt, men när jag köpte så slapp jag engelsk moms med den förklaringen att skyddskläder för mc-bruk var momsbefriat i England. ÅF i Sverige finns ej, så det blir att beställa på nätet.
Storleksmässigt är det vanliga tumstorlekar som gäller. Jag beställde min vanliga jeansstorlek, passa perfekt.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag körde ofta me bara jeans o sweatshirt inom stan.

När jag krashade in i en bil hade jag ordentliga byxor (Str lindstrands me massa skydd i)
Och en huvtröjja på överkroppen.

Bröt lårbenet men klarade överkroppen utan ett skrapsår ens (tröjjan används än idag :D). Lite komiskt med tanke på vart jag hade skyddskläderna.

Farten var runt 50 blås. Så tror du inte kommer skrapa sönder direkt i jeans o rätt tjock tröjja.
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
xt_660 skrev:
2690802 Säg att man i sommar vill glida nere på stan..

Känns ju som att det för min del då kommer bli lätt hänt att man använder fullt ställ och ryggplatta/stövlar fast kanske skippar skyddsbrallorna..

kör man med jeans och sin ändå halvballa midjejacka så ser man ändå ganska laid-back ut..

visst riskerar man ben och lår vid ev. vurpa men men..

skitsamma! inga moralkakor nu, finns det någar lämpliga och smidiga knäskydd man kan köpa och ha under jeansen så man iaf har skyddade knäskålar om man nu ska köra i jeansen sina?

På 2-hjul mässan 2006, hade det kommit ett par jeans som var skinnbeklädda inuti, såg faktiskt snygga ut också! Kanske kunde vara nåt.........tror de skulle säljas på HD-butikerna!!:rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top