Köra med jeans på stan

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
xt_660 skrev:
2690802 Säg att man i sommar vill glida nere på stan..

Känns ju som att det för min del då kommer bli lätt hänt att man använder fullt ställ och ryggplatta/stövlar fast kanske skippar skyddsbrallorna..

kör man med jeans och sin ändå halvballa midjejacka så ser man ändå ganska laid-back ut..

visst riskerar man ben och lår vid ev. vurpa men men..

skitsamma! inga moralkakor nu, finns det någar lämpliga och smidiga knäskydd man kan köpa och ha under jeansen så man iaf har skyddade knäskålar om man nu ska köra i jeansen sina?
shorts på sommarn brukar ja ha när jag slangar i stan
 

danbanan

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Ort
jönköping
Hoj
gsxr 750-96
köper en ungdom en ny hoj,så inom 2år har 90% vält med sin hoj och tar ut försäkringspengar........Har aldrig på mig skydd då jag kör i stan(liten håla)

Jag kommer nog inte ta på mig skydd då jag vet att jag kör lungt inom tätbebygdområde......pga att jag kan hålla hastigheterna...
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
då ska jag till slut avslöja lösningen på gåtan:

1. ta på dig dina pösigaste favoritjeans
2. gå ner till din närmaaste sportaffär
3. leta upp käskydd du tror passar dig, kanske finns de i skateboardavdelningen
4. prova om de passar under jeansen.
5. klart!

nån annan som undrar över ngt?
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
(Nu är inte detta egentligen att rekomendera, bara så jag tycker.)

Om man bara ska ner till stan en liten sväng tar jag faktiskt hellre den risk som finns. Tycker att det är jobbigft att kränga på sig allt för en tur i stan, där det ändå inte går så fort.

Man klarade ju sig på moppen utan skinnställ :rolleyes: :rolleyes:
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(

Man klarade ju sig på moppen utan skinnställ :rolleyes: :rolleyes:

Håller med faktist! folk är så JÄÄÄVLA hysteriska!

Skydd är jävligt bra o ha o har räddat mig flera ggr, men inte FAN kränger jag på mig ett helställ när jag åker till affären o handlar mjölk på landet!
Ska trots det försöka fixa ett par knäskydd som man kan slänga på över jeansen om man bara ska åka en kort tur...


Men när man har som minst skydd så är det ju skiten händer tyvärr :(
Så en eloge till alla ni som moraliserar och ALLTID kör med skinnställ :tummenupp

ps. <ironimode>det är skönt att slanga i shorts, fläktar så gott om paketet då

:hojraket
</ironimode>
 
Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Läste testet i senaste MC-folket, dom provade nötning på lite olika mc-byxor. Tyckte att det var ganska intressant att Lindstrands Kevlarförstärka jeans tålde nötning SÄMRE än ett par stentvättade levi´s..

Hade gärna hittat ett par förstärkta jeans som man kan dra på sig om man ska åka över stan o hälsa på en polare för o slippa dra på sig helstället o se ut som en skitnödig grobian när man knallar omkring..
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Allt handlar ju om en avvägning mellan hur stor nytta skydden gör tillsammans med sannolikheten att vurpa och hur stor nackdel det är att ha skydden. Sitta med fullt skinnställ går fetbort om man bara ska ner på stan och ta en fika. Däremot är det lätt att kränga av sig skinnjackan, ryggskyddet och handskarna. I min avvägning får därför de skydden åka på men inte byxorna (som är ruskigt varma att sitta med i högsommarvärmen).
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Bra då är man inte ensam :D

Precis! Det slår aldrig fel :gnissla
Nytvättad hoj, varmt som fan och man står där i shorts och t-shirt.. hmm fan, om man skulle rulla ner mot kiosken ändå, det skulle väl va gött. "Jag tar det lugnt".

Visst, likt förbannat så går det mer på ett hjul än på två påvägen dit... :va
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Tänk så här! Varför ska mc försäkringarna höjas? Jo, för att personskadorna är svåra vid mc olyckor, och rehabliteringar osv. Många av dessa skador är just på grund av att folk åker utan skydd. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till klantar som kör utan skydd. Samma sak gäller dom som kör bil utan bälte.

Inte riktigt samma nivå, men rattfyllon som smäller, och rökare som får cancer. Dom kan fan betala sina sjukhus räkningar själva.....
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Tänk så här! Varför ska mc försäkringarna höjas? Jo, för att personskadorna är svåra vid mc olyckor, och rehabliteringar osv. Många av dessa skador är just på grund av att folk åker utan skydd. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till klantar som kör utan skydd. Samma sak gäller dom som kör bil utan bälte.

Inte riktigt samma nivå, men rattfyllon som smäller, och rökare som får cancer. Dom kan fan betala sina sjukhus räkningar själva.....
Man kan slå sig ordentligt med skydd oxå...även dö om man kör på det viset som du åker på din avatarbild, så snälla, snacka inte massa försäkringspremier när du själv kör...ja typ som jag, lite lägre vinkel bara ;) :pannkyss
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tänk så här! Varför ska mc försäkringarna höjas? Jo, för att personskadorna är svåra vid mc olyckor, och rehabliteringar osv. Många av dessa skador är just på grund av att folk åker utan skydd. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till klantar som kör utan skydd. Samma sak gäller dom som kör bil utan bälte.

Hmm, snarare att folk kör för fort, inte att de inte använder skydd på en tur till fiket i stan.
Jag skulle vilja se var du hittar i SCBs statestik på att "många" av dessa som kör utan skydd i stan genererar mer rehabilitering än de som kör med skydd i stan. För det är det vi pratar om, en tur på stan, inte en vild runda på Bulten, eller dyligt.

Kör man utan skydd kör man oftast "bättre" (försiktigare). Det skyddar inte mot galna bilister. Men ett skinnställ skyddar lixom inte mot en 2 tons bil som drämmer in i ditt ben, så det kan kvitta.


Jag kör nästan alltid med helställ och räkanr in mig som "skydds-fetishist", men om jag ska till stranden, eller fiket på stan skippar jag skinnbrallorna.

Risknivån att köra hojen i lungt tempo till stan är mindre än att cykla samma sträcka i "normalt" cyckel tempo.
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Jo jo..Håller med er, både Noll-Koll o PutteLiten. Men tänk så här. Nisse åker ner till stan för att fika med sina kompisar. Han åker i jeans o t-shirt. Han rammlar omkull på lite rullgrus som ligger i en kurva. Uppskrappad på armen som bara den, får han uppsöka sjukhus för att sy några stygn. Så blev det ingen fika heller....Samma sak med skydd, Nisse reser sig upp oskadd, svär lite över den sönderrepade hojjen. Men kan köra visare ner till fikan med sina kompisar.

Vilket av alternativen kostade samhället pengar? Inte många kronor, men hade lätt kunna undvikas. :tummenupp
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Jag kommer nog köpa mig ett par förstärkta jeans. Mocycle, draggin eller liknande. Visst har jag en sporthoj (dock av äldre modell), men ja tror inte ja kommer tok-köra. Dels för att om jag blir av med lappen blir jag av med jobbet och dels för att man har en familj.

Fan va lillgammal ja känner mig... mogen nog att prata pension? :D
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
På handelsboden finns ju som sagt kevlar förstärkta draggin-jeans...
Men de är bara kevlarförstärkta på framsidan och på höfterna. har sådana själv och skulle inte villja vurpa i dem. Har sytt fickor själv så jag kan ha CE-skydd men tanken är att skydden ska sättas fast med kaborr :gnissla
Kan tänka mig att vid en marksyning så vrider både skydden och byxan på sig så man bara har vanligt tyg mellan sig och asfalten.

Fattar inte hur man kunde köra moppe i 80 blås i bara en skithjälm och en lite tjockare jacka när man var 15.... :pangihuve

Nä riktigt skinnställ ska det vara, ta inte efter US and A

// Linus
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Jo jo..Håller med er, både Noll-Koll o PutteLiten. Men tänk så här. Nisse åker ner till stan för att fika med sina kompisar. Han åker i jeans o t-shirt. Han rammlar omkull på lite rullgrus som ligger i en kurva. Uppskrappad på armen som bara den, får han uppsöka sjukhus för att sy några stygn. Så blev det ingen fika heller....Samma sak med skydd, Nisse reser sig upp oskadd, svär lite över den sönderrepade hojjen. Men kan köra visare ner till fikan med sina kompisar.

Vilket av alternativen kostade samhället pengar? Inte många kronor, men hade lätt kunna undvikas. :tummenupp
man kan tänka så här också: Nisse åker in till akuten och pröjsar sina 260kr, får ett par stygn och sjuksyrrans hemnummer.
Eller så vurpar han i sitt nya dyra skinnställ, kan ha varit för att det var 28grader varmt ute och Nisse fick vätskebrist i skinnstället. Hur som helst så skadar han sig inte mer än några blåmärken, men det häftiga neonfärgade stället för ca 20000kr fick lite repor av gruset! Nu vill Nisse ha ut pengar av försäkringsbolaget...och han vill även ha valuta för alla dyra inbetalningar varje månad, så han tar i samma veva ut för mer skador mot vad han igentligen borde. Ironi med liite allvar :)
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
man kan tänka så här också: Nisse åker in till akuten och pröjsar sina 260kr, får ett par stygn och sjuksyrrans hemnummer.
Eller så vurpar han i sitt nya dyra skinnställ, kan ha varit för att det var 28grader varmt ute och Nisse fick vätskebrist i skinnstället. Hur som helst så skadar han sig inte mer än några blåmärken, men det häftiga neonfärgade stället för ca 20000kr fick lite repor av gruset! Nu vill Nisse ha ut pengar av försäkringsbolaget...och han vill även ha valuta för alla dyra inbetalningar varje månad, så han tar i samma veva ut för mer skador mot vad han igentligen borde. Ironi med liite allvar :)

Hmm..okej. Vi kan hålla på så här i evigheter. Var o en tar sitt eget ansvar helt enkelt! :pannkyss
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det faktum att de 'förstärkta' jeansen är apfula borde avsluta den delen av debatten.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top