Köra med ren syrgas (O2)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur många sidor ska det krävas innan ni förstår att det blir för varmt?

För övrigt är trenden idag är den raka motsatsen, man leder in EGR-gaser tillbaka i motorn och spär alltså ut syret ytterligare.
Därför vatteninsprutning...
Och eftersom EGR är för att sänka förbränningstemperaturen görs även EGR onödigt med vatteninsprutning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Därför vatteninsprutning...
Och eftersom EGR är för att sänka förbränningstemperaturen görs även EGR onödigt med vatteninsprutning.

Har du funderat på hur stora mängder vatten som kommer krävas?
Och vad är vinsten med vatten istället för N2 eller CO2?

EGR har dessutom ytterligare en fördel på ottomotorer och det är att trottlingsförlusterna minskar.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har du funderat på hur stora mängder vatten som kommer krävas?
Och vad är vinsten med vatten istället för N2 eller CO2?

EGR har dessutom ytterligare en fördel på ottomotorer och det är att trottlingsförlusterna minskar.
Vattentanken får vara så stor som behövs. Vattnet höjer spikningstrycket och ger dessutom MYCKET kraft vid förbränningen.
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Har du funderat på hur stora mängder vatten som kommer krävas?
Och vad är vinsten med vatten istället för N2 eller CO2?

EGR har dessutom ytterligare en fördel på ottomotorer och det är att trottlingsförlusterna minskar.

skojjar du med mig pojk egr kör man med i standardmotorer, detta är ett racingforum :yoparty

I alla fall back to toppic, får väll hålla mig till lustgas :gnissla
btw tack för alla svar med :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
skojjar du med mig pojk egr kör man med i standardmotorer, detta är ett racingforum :yoparty

I alla fall back to toppic, får väll hålla mig till lustgas :gnissla
btw tack för alla svar med :D

:D Oj, nu kackade jag visst i boet(racingforumet).

Nåväl det korta svaret är fortfarande att det blir för varmt.

Wunders metod kanske fungerar men med tanke på att en ottomotor förbrukar 14kg luft per 1kg bränsle så skulle jag utan att räkna mer exakt anta att det blir ganska stora mängder vatten och syrgas man måste ha med sig.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Wunders metod kanske fungerar men med tanke på att en ottomotor förbrukar 14kg luft per 1kg bränsle så skulle jag utan att räkna mer exakt anta att det blir ganska stora mängder vatten och syrgas man måste ha med sig.
Men det skulle bli en väldigt effektiv motor...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top