Köra motorcykel Indien-Sverige?

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Redan nu i Juni mao? eller är det nästa år du menar?

Vad höftar ni att det hela kommer att kosta i kronor och ören? Gud så kul, detta följs redan =)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Redan nu i Juni mao? eller är det nästa år du menar?

Vad höftar ni att det hela kommer att kosta i kronor och ören? Gud så kul, detta följs redan =)

nja, det verkar som om det får bli nästa år... är uppbokad i slutet av juni och måste vara hemma (har min uppkörning för tungt kort då, och det känns ju som om det vore en idé att ha det innan man försöker köra igenom en massa olika länder...:D) så sen blir det nog ont om tid om man ska hinna tillbaka till skolan... så det blir nog om ungefär ett år jag åker, för sen är skolan slut och jag behöver inte känna mig stressad över att ha något att hinna tillbaka till:)

tja du... motorcyklarna är relativt billiga (bör gå att få en riktigt bra extrautrustad bullet 500 för under 10 000) och min flygbiljett blir riktigt billig då farsan är pilot...:D sen tillkommer bensin, boende, mat och tullar så... 10 000 för hojen, 1500 för biljetten till indien, 800 liter bensin där bensingenomsnittspriset nog hamnar på ca en tre-fem kronor litern = 4000 kr (högt räknat), reserv- och servicedelar till hojen så att man klarar hela resan (ingen aning om vad det kostar men lär väl inte vara alltför dyrt) för ca 3000 kr, mat ca 50 kr/dag och ca 2 månaders restid = 3000 kr, boende blir blandat tält och hotell så... några tusen där med, säg tre... och sen har jag hört att tullkostnader och inregistrering i sverige går på ca 3000 så... totalt ca 26-27 000, grovt räknat:)

ledsen om jag höjt förväntningarna, men det blir nog som sagt inte av förrän om ca ett år så...:gnissla ville bara börja planera och forska i god tid för att avgöra om det ens är möjligt att genomföra...:) men nu har jag mer eller mindre bestämt mig, på nåt sätt ska det bli av:tummenupp så nu får man spara, planera och fixa så bär det avom ca ett år:D :tummenupp
kommer hålla tråden uppdaterad och sen göra resdagbok av den när det väl blir aktuellt så håll utkik iallafall, även om det kommer dröja:)

tänkte väl:) vad skulle du säga att din resa gick på? om jag får fråga alltså:) du hade ju lite mer avancerade doningar med bilar och hela paketet...;) hade du möjligen nån pack-/checklista man kan få ta del av?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ert största problem är att en Royal Enfield sällan håller längre än 5 mil...så det kan bli en tuff resa....
Skitsnack.
Fadern har nu kört sin 350 över 1000 mil med ett driftstopp.
Förgasaren hoppade av efter en baktändning.
Har inte hört någon som haft större problem med enfield.
En kompis har bott i Indien 7-8 år nu.
Kört enfield hela tiden.
De problem han haft har berott på dålig bensin, hetta och dammiga vägar.
Ordentliga bensinfilter, frkventa rengöringar av luftfiltret och tändspole i reserv så är det inga problem.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skitsnack.
Fadern har nu kört sin 350 över 1000 mil med ett driftstopp.
Förgasaren hoppade av efter en baktändning.
Har inte hört någon som haft större problem med enfield.
En kompis har bott i Indien 7-8 år nu.
Kört enfield hela tiden.
De problem han haft har berott på dålig bensin, hetta och dammiga vägar.
Ordentliga bensinfilter, frkventa rengöringar av luftfiltret och tändspole i reserv så är det inga problem.

Bromsarna är lite sådär har jag hört.
Dessutom "försvinner" orginaldelar från hojjarna under frakt från fabrik ut till handlarna runt om i landet. Org. delarna ersätts med skitkopior därmed den usla kvaliteten. En Enfield som kommer direkt av bandet håller nog ihop bättre.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bromsarna är lite sådär har jag hört.
Dessutom "försvinner" orginaldelar från hojjarna under frakt från fabrik ut till handlarna runt om i landet. Org. delarna ersätts med skitkopior därmed den usla kvaliteten. En Enfield som kommer direkt av bandet håller nog ihop bättre.
Sitter enkelskiva på dem nu.
Löjligt bra bromsar med tanke på toppfarten.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Mer kostnader?

-Försäkring för hoj?
-Försäkring för dig, reseförsäkring?
-Vaccianations kostnader?
-Visumkostnader?
-Mutor vid gränspassager och diverse skumma snutar?
-Internationellt körkort?
-Fixa ev dåliga tänder innan resan!

Hur försäkrar man en hoj som inte är reggad i Sverige, går det överhuvudtaget? Eller går det att lösa med nån internationell försäkring eller skiter man helt enkelt i att försäkra?

Däck och slang, hur bra håller orginaldäcken, kanske ide att ta med ett par omgångar TKC80 och lite tjocka slangar.

Ge inte upp på den här idén, gör vad som krävs för att fixa budjet, men pengar var väl inget problem.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Originaldäcken håller en evighet om inget speciellt händer.
Är nog bättre att skaffa extra däck på plats.
Pengarna är värda cirka 10 gånger mer i Indien än i Sverige.
En kompis flyttade dit och levde på sjukpensionen.
9000 i månaden.
Levde som en kung.

Snart skall han hem till Sverige.
Tar med lite delar till farsans hoj.
Bla. "sportljuddämpare" á 57 kronor...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Trafikförsäkring för hojjen köper du oftast vid respektive gränspassage. Det kostar inte mycket. Typ 100.- eller mindre/land. Andra hojrelaterade försäkringar kan du glömma. Besvärligt och dyrt. Nu kommer du ju dessutom att köra en Enfield för max 10k, så om den blir snodd eller kvaddad - so what.

Din hemförsäkring har förmodligen redan ett reseskydd, men detta är tidsbegränsat. Man kan dock köpa en tilläggsförsäkring för att få fullt skydd under längre tid än en månad. 1500-2000.

Vaccination. Beror ju på vad du redan har. 1000.- kanske

Visum. Kostnad beror på land. Vissa kräver visum, vissa inte. Kostar allt från nån hundring upp till en tusenlapp. Ryssarna är knepiga. Var ute i god tid om du ska igenom det landet.

Mutor. Tja. En bunt med endollarssedlar underlättar. Se till att inte ha alla pengar på ett ställe. Snuten tar allt om han ser att du har pengar. När jag blev stoppad så visade jag alltid mitt fejk-VISA och ryckte på axlarna till polisens förtret.

Internationellt körkort kostar typ 2-300 och beställs från Motormännen.

Däck. Du kommer nog klara dig på ett set däck. Jag körde på samma set från Mongoliet och hem. Är däcksdimensionen en "standarddimension" (vilken den med säkerhet är) skulle jag skita i att ta med mig utan köpa längs vägen om det skulle behövas.......

Kostnad? Tja.

Enkel resa 5000.-
Hoj 10000.-
Drivmedel 500 liter kanske x 10 pix = 5000
Mek/reservdelar kanske 2-3000.
Dagsbudget inkl mat och boende max 200, dvs 12000 för 60 dagar (förmodligen klarar du dig under hälften av detta)

Summa 35000 (från att du lämnar dörren hemma)

Mer kostnader?

-Försäkring för hoj?
-Försäkring för dig, reseförsäkring?
-Vaccianations kostnader?
-Visumkostnader?
-Mutor vid gränspassager och diverse skumma snutar?
-Internationellt körkort?
-Fixa ev dåliga tänder innan resan!

Hur försäkrar man en hoj som inte är reggad i Sverige, går det överhuvudtaget? Eller går det att lösa med nån internationell försäkring eller skiter man helt enkelt i att försäkra?

Däck och slang, hur bra håller orginaldäcken, kanske ide att ta med ett par omgångar TKC80 och lite tjocka slangar.

Ge inte upp på den här idén, gör vad som krävs för att fixa budjet, men pengar var väl inget problem.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Här hittar du vår gemensamma packlista för asientrippen. Betänk dock att vi hade en bil med oss, så du får nog plocka bort en hel del grejjer. Brandsläckare tex. Haha.

www.transasia.se

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
En klubbkompis som övergett sin GSX1400 för en tripp från Australien till Italien på en Burgman (och Haboon).
Han stannar till hos mig i Juli på lite grillat och nån pils!
Just precis nu checkar han ut sin Burgman i Korea.
http://farqhuar.blogspot.com/

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Här hittar du vår gemensamma packlista för asientrippen. Betänk dock att vi hade en bil med oss, så du får nog plocka bort en hel del grejjer. Brandsläckare tex. Haha.

www.transasia.se

tack!:)

En klubbkompis som övergett sin GSX1400 för en tripp från Australien till Italien på en Burgman (och Haboon).
Han stannar till hos mig i Juli på lite grillat och nån pils!
Just precis nu checkar han ut sin Burgman i Korea.
http://farqhuar.blogspot.com/

fräckt! men sålde han hojen eller har jag massuppfittat något?:va

Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
tack!:)

fräckt! men sålde han hojen eller har jag massuppfittat något?:va

Är så överjävligt svårt att få hojen in och ut ur Kina så han struntade i det och köpte en där och sålde den då han åkte ut. Han hade skeppat sin Burgman till Korea så därifrån blir det den.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är så överjävligt svårt att få hojen in och ut ur Kina så han struntade i det och köpte en där och sålde den då han åkte ut. Han hade skeppat sin Burgman till Korea så därifrån blir det den.

aha, jag förstår. mer exakt hur svårt är det? hade ju eventuellt tänkt ta den vägen upp...:huvet

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
ehh.... Under fliken Diverse: "Kalaschnikov + ammo" :yoparty

Japp! Man tar seden dit man kommer!

aha, jag förstår. mer exakt hur svårt är det? hade ju eventuellt tänkt ta den vägen upp...:huvet

Det är tillräckligt svårt för att skita i det. Det är dyrt, ofta måste man ha kontakter, och dessutom får du inte köra var du vill i Kina. Dessutom måste du ha en "statlig" guide med dig, som du själv får bekosta. Jag vet att de har lättat en liiiiten aning på reglerna, men det är fortfarande väldigt besvärligt.

De flesta kör antingen norra vägen genom Ryssland/Sibirien (som vi) eller så skeppar de hojarna mellan Indien och Thailand (du får inte köra genom Burma)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Japp! Man tar seden dit man kommer!

Det är tillräckligt svårt för att skita i det. Det är dyrt, ofta måste man ha kontakter, och dessutom får du inte köra var du vill i Kina. Dessutom måste du ha en "statlig" guide med dig, som du själv får bekosta. Jag vet att de har lättat en liiiiten aning på reglerna, men det är fortfarande väldigt besvärligt.

De flesta kör antingen norra vägen genom Ryssland/Sibirien (som vi) eller så skeppar de hojarna mellan Indien och Thailand (du får inte köra genom Burma)

vad sa de olika deltullarna om det då?:D

ok... synd...:huvet
grejen är att jag börjar ju i indien så så vitt jag kan se det får jag välja mellan iran, afghanistan/pakistan eller kina... typ instängd ju... eller tänker jag fel då?:va

en annan grej jag tänkte på: vad säger tullarna om export/import av mc? kan man få problem med att få hojen i sig in och ut ur de andra länderna?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha