Köra motorcykel Indien-Sverige?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Min far och en kompis till honnom åkte ner till indien julen 91/92.
Köpte sig varsen Enfield india bullet 500 som då var den största modellen som fanns, 22 ystra pållar, 4-5 växlar med neutralfinnare.
Finns för övrigt diesel-kit till den modellen. Då ska milförbrukningen ligga på 1dl/milen enligt den dåvarande fabrikschefen. Annars drar de ca 3dl/milen.

Vill du veta mer om just hojarna så slå en pling, efter 10år+ med en sån hoj vet man de flesta nackdelarna.

De satte sina hojar på båt för att få hem dem då semestern inte räckte för att köra hem. Tog några veckor. Sen tillkommer reg-bes och allt sånt. Måste byta lampinsats då hojarna är byggda för vänstertrafik. Volvo 142 lampa passade prima.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min far och en kompis till honnom åkte ner till indien julen 91/92.
Köpte sig varsen Enfield india bullet 500 som då var den storsta modellen som fanns, 22 ystra pållar, 4-5 växlar med neutralfinnare.
Finns för övrigt diesel-kit till den modellen. Då ska milförbrukningen ligga på 1dl/milen enligt den dåvarande fabrikschefen. Annars drar de ca 3dl/milen.

Vill du veta mer om just hojarna så slå en pling, efter 10år+ med en sån hoj vet man de flesta nackdelarna.

fett!

jag lär mig gärna mer om hojarna, men jag har fortfarande inte fått ditt nummer:D :7peta
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag hyrde Enfield i Indien. 3-petad, kanske en 350? Inte 500 iaf. Noterbart var att den gick sönder varje dag, det är bra om man är van vid gamla lik till fordon så man kan åtgärda enklare problem. Soppan kostade nästan lika mycket som här (dvs det måste vara skitdyrt för en indier att tanka (eller blev vi lurade?)). Hsh, det är så varmt att man inte vill ha några skydd och/eller kläder på sig, så om man inte krockar och skadar sig så bränner solen sönder en istället. Hojen vibrerar så mycket att man kan nog räkna på en marschfart på 50-60 blås, snabbare är plågsamt för kroppen och farligt i den indiska trafiken.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
jag hade köpt en

4267_1024.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
en annan grej jag tänkte på: vad säger tullarna om export/import av mc? kan man få problem med att få hojen i sig in och ut ur de andra länderna?

Nja, det är inte så svårt, men det stämmer att man måste exportera/importera vid varje gränspassage. Det är en JÄVLA procedur ska du veta. Kan ta flera dagar ibland. Klarar man det på 6h får man vara nöjd.

Det är tom riktigt komiskt. Femtielva lappar som skall fyllas i i dubbla kopior och stämplas och synas i turordning av 17 nitiska tulltjänstemän.

Ibland stänger gränsen vissa dagar, så det kan bli surt att bli sittande i 4 dagar medan tullarna är lediga.. Haha
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hyrde Enfield i Indien. 3-petad, kanske en 350? Inte 500 iaf. Noterbart var att den gick sönder varje dag, det är bra om man är van vid gamla lik till fordon så man kan åtgärda enklare problem. Soppan kostade nästan lika mycket som här (dvs det måste vara skitdyrt för en indier att tanka (eller blev vi lurade?)). Hsh, det är så varmt att man inte vill ha några skydd och/eller kläder på sig, så om man inte krockar och skadar sig så bränner solen sönder en istället. Hojen vibrerar så mycket att man kan nog räkna på en marschfart på 50-60 blås, snabbare är plågsamt för kroppen och farligt i den indiska trafiken.

jag är hyfsat mekkunnig och räknar med missöden (varför jag ska köpa på mig reservdelar därefter) så det ska nog fixa sig:tummenupp vibrationer är jag van vid (kör ju 125:a än så länge) och indisk stadstrafik ska det inte bli alltför mycket av så det är nog lugnt:tummenupp men tack för omtanken:)

jag hade köpt en
"bild"

ingen sport i det ju:fakta :hihi

Nja, det är inte så svårt, men det stämmer att man måste exportera/importera vid varje gränspassage. Det är en JÄVLA procedur ska du veta. Kan ta flera dagar ibland. Klarar man det på 6h får man vara nöjd.

Det är tom riktigt komiskt. Femtielva lappar som skall fyllas i i dubbla kopior och stämplas och synas i turordning av 17 nitiska tulltjänstemän.

Ibland stänger gränsen vissa dagar, så det kan bli surt att bli sittande i 4 dagar medan tullarna är lediga.. Haha

ok, det låter både hoppfullt och mindre hoppfullt...:D dagar!?:skrämd vad gör man under tiden då!?:va lämnar man hojen i tullen och promenerar in i landet eller vad gör man?:va

fan, man tycker ju att sånt kunde skötas på plats där och då men nehe...:hihi

gah!:rofl
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Trepetad så var det en gamal slutkörd relik.
Nu är de femväxlade, toppar 100 (500cc, 350 är samma motor med mindre borr och en kugg mindre framdrev) med en marschfart på strax under 90 km/h.
Upp dit går de (ganska) vibrationsfritt.
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
så jävla skoj.

satt och planerade precis samma resa med ett par kompisar för ett par tre år sedan men det rann ut i sanden pga irak kriget och att vi inte var speciellt sugna på att åka genom pakistan.
väldigt synd då jag var heltänd på iden.

är ni ett gäng och får plats med en till i sällskapet så hade jag definitivt kunnat tänka mej att hänga på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
så jävla skoj.

satt och planerade precis samma resa med ett par kompisar för ett par tre år sedan men det rann ut i sanden pga irak kriget och att vi inte var speciellt sugna på att åka genom pakistan.
väldigt synd då jag var heltänd på iden.

är ni ett gäng och får plats med en till i sällskapet så hade jag definitivt kunnat tänka mej att hänga på.

tja, man vet ju inte om allt går som det ska men nog hoppas jag att det ska bli kul:)

jo, de där jefla krigen ställer till en del... är inte speciellt sugen på iran heller så man känner sig lite lätt inmurad av problem...:näsblod men förhoppningsvis löser det sig, blir det pakistan blir det ju den totala östra utkanten så där kanske man inte öär alltför utsatt.

gäng och gäng, min polare som skulle ha följt med verkar inte riktigt lika heltänd på det hela sen jag berättade att jag seriöst planerade att genomföra idén så just nu är jag väl i stort sett ute efter en respartner...:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vrför köper ni inte varsin Baja-maja istället?
Indiens populäraste motorcykel just nu, ni kommer att vara kungar utanför biografen när ni smäller ner stödet på en sån.

200cc men säkert mer att åka med än en Enfild-Bullshit
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
nu kommer jag inte riktigt ihåg allt vi pratade om men jag har några länkar hemma som jag kikade på då....ja om jag inte städat bort dom genom åren.

det bästa vore ju att fixa så mycket som möjligt hemifrån tex försäkringar, ev visum, ta reda på vad som gäller för att ta över ett fordon över gränsen till de olika länderna, ta reda på vad sbp vill ha för papper/intyg för en regbes etc etc
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vrför köper ni inte varsin Baja-maja istället?
Indiens populäraste motorcykel just nu, ni kommer att vara kungar utanför biografen när ni smäller ner stödet på en sån.

200cc men säkert mer att åka med än en Enfild-Bullshit

nymodigt trams:7peta

Skrivet av en som söker tjeckisk tvåtakt..

:hihi

nu kommer jag inte riktigt ihåg allt vi pratade om men jag har några länkar hemma som jag kikade på då....ja om jag inte städat bort dom genom åren.

det bästa vore ju att fixa så mycket som möjligt hemifrån tex försäkringar, ev visum, ta reda på vad som gäller för att ta över ett fordon över gränsen till de olika länderna, ta reda på vad sbp vill ha för papper/intyg för en regbes etc etc

vore jättekul om du kunde hitta dem:)

allt sånt ska fixas, precis som du säger:tummenupp
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skrivet av en som söker tjeckisk tvåtakt..

Du är bara avundsjuk för att ditt tändsystem inte ser ut som något man räddat från tjernobyl:D
Vad är egentligen milenium falken för härk? Tror det är en såndär song-yong-plong-tom-peng-pung scooter.
Kan det stämma?:va
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top