Många (framför allt äldre kanske?) som antar att man kommer köra upp med en tyngre motorcykel på ens A-uppkörning, inte sällan en R1:a tas som exempel För mig och många andra är den enda skillnaden att gashandtaget går någon centimeter extra, kommer alltså köra upp på exakt samma motorcykel (ER-6) som jag gjorde för A2. Jag vet inte hur ni kör på uppkörningen, men jag använde aldrig full gas under uppkörningen när den var strypt (inte ens på manöver/bromsprov). Så ser ingen nödvändig anledning att göra det när den är avstrypt. Således påverkar inte effektskillnaden mig något under uppkörningen. Detta gäller inte sällan hos körskolor likväl, att du gör upp på en likadan motorcykel för att ta A som A2, bortsett från strypningen då. Det här stereotypiska exemplet att man går från en ER6 till en R1 är nog inte lika vanligt, troligtvis främst av ekonomiska skäl.
Sen kan man givetvis argumentera om trafikmognad, riskbeteende och andra fall, men framkommer detta verkligen under uppkörningen? För mig anser jag det onödigt att köra upp igen, sen kan man givetvis tycka olika kring detta. Ska ni argumentera emot så får ni beakta att jag aldrig påstått att jag eller andra som har tidigare behörigheter garanterat kommer klara uppkörningen, är färdigutvecklade motorcyklister eller något annat trams som inte står i mitt inlägg. Jag är för en uppkörning när man går från A1 till A2 då det alltid skiljer sig åt bland motorcyklarna och skulle kunna tänka mig att ha en obligatorisk uppkörning efter massvis med år för att få behålla sin behörighet, många som till exempel inte kört bil på 20 år eller har dålig syn men ej glasögonkrav på körkortet