Köra ny sporthoj endast lagligt, dåligt för motorn??

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
hej

har en fundering. säg att man köper en ny sporthoj (0 mil).
om man aldrig varvar ur den och kör lagligt tar motorn då stryk???.

(är intresserad av de ur ett rent tekniskt perspektiv)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det gör den inte. Att motorn klarar av högre belastning betyder inte att den tar skada av låg belastning.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Detta är inte svaret på din fråga men...
Varför ska du köpa en sporthoj o du bara ska hålla hastigheterna jämt och aldrig varva ur den?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Oavsätt vad som sägs, de kommer inte gå speciellt lagligt ändå, sporthojar inbjuder till o gasa oavsätt om man vill det eller ej :tummenupp

Körde förövrigt min gsxr 750 1200mil förra året, både bana och trafik, de enda som är gjort är o sköta oljebyten(+filter) (samt luftfilter och stift i somras).

Jag kör väl hyfsat lagligt 80-90% av all min körning i trafiken och de funkar utmärkt, en bonus är ju att bakdäcket inte går åt så fort, inte ens bytt på min hoj sedan jag köpte den (dock är de dags nu). 3000mil har hojen på mätaren just nu

Men de finns nog trevligare saker o köra om man inte ska köra inspirerat så att säga. men det är ett annat samtals ämne, tråden handlar ju om hur motorn mår utav de hela och inte varför man skulle köpa en supersport o köra lugnt :tummenupp

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Oavsätt vad som sägs, de kommer inte gå speciellt lagligt ändå, sporthojar inbjuder till o gasa oavsätt om man vill det eller ej :tummenupp

Körde förövrigt min gsxr 750 1200mil förra året, både bana och trafik, de enda som är gjort är o sköta oljebyten(+filter) (samt luftfilter och stift i somras).

Jag kör väl hyfsat lagligt 80-90% av all min körning i trafiken och de funkar utmärkt, en bonus är ju att bakdäcket inte går åt så fort, inte ens bytt på min hoj sedan jag köpte den (dock är de dags nu). 3000mil har hojen på mätaren just nu

Men de finns nog trevligare saker o köra om man inte ska köra inspirerat så att säga. men det är ett annat samtals ämne, tråden handlar ju om hur motorn mår utav de hela och inte varför man skulle köpa en supersport o köra lugnt :tummenupp

Ahhh ... läste fel :D

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ahhh ... läste fel :D

Däcket som sitter på har nog gått omkring 1500mil nu :) ett bridgestone hypersport (tror det går under betäckningen S20 eller något med 20 iaf)

12935440_10207464824832899_1906797785_n.jpg12947037_10207464824632894_1451708694_o.jpg

så ser de ut nu =) Går o köra på men de känns inte bra i hjärtat, har dock nytt däck liggandes som ska bytas 5maj :)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Däcket som sitter på har nog gått omkring 1500mil nu :) ett bridgestone hypersport (tror det går under betäckningen S20 eller något med 20 iaf)

View attachment 429584View attachment 429585

så ser de ut nu =) Går o köra på men de känns inte bra i hjärtat, har dock nytt däck liggandes som ska bytas 5maj :)
Hade bridgestone hypersport s20 innan och de fick jag väl ut en sådär 500 mil på, så att du skulle fått ut det tredubbla låter ju märkligt. Tycker inte mig känna igen mönstret där på dina heller. Måste vara ett annat däck

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Till TS: Det kan du glömma, finns inte en enda kotte på hela jordklotet som klarar av att köra lagligt på en sporthoj. Efter 5 min kör du i dubbla, lagliga hastigheten, efter 30 min kör du i tredubbla hastigheten och sen vill du bara ha mer :D

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Till TS: Det kan du glömma, finns inte en enda kotte på hela jordklotet som klarar av att köra lagligt på en sporthoj. Efter 5 min kör du i dubbla, lagliga hastigheten, efter 30 min kör du i tredubbla hastigheten och sen vill du bara ha mer :D

Så ser verkligheten ut :tummenupp jag hade samma inställning som TS innan jag köpte supersport. köpte min 750, körde hem den lugnt, dag 2: över 200 på 70 väg... :glömdet

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som att ta jägarexamen för att inte jaga!
Ja om du inte tänker rasta av den på bana då?

CBR900RR

FireBlade
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
CBR900RR -93 --- Såld
En riktig sporthoj måste varvas ur minst en gång i veckan, annars mår den inte bra (dvs den sotar igen ;-)

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Hoj
Bmw
ja de var ju rent tekniskt som denna fråga ställdes. vet att sannolikheten att man kör lagligt ät nära noll. tanken grundar sig i att rx8 säger många att man skall varva ur ordentligt varje gång man kör (ta upp den i 8k rpm några sek) för att motorn skall må bra. även med tanke på processen som blir om du slår av motorn kall. även funderat på igen sotning. men detta nämner ingen så de är väl inte nå problem de heller

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tror inte det finns någon som kör 100% lagligt på en sporthoj. INGEN.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Man har inte en sporthoj för att köra lugnt, så är det bara. Att ha 150hk+ lockar fram fartjävulen i de minst anade

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC