Köra på bakhjulet

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
*extrem* skrev:
2345322 nån som vet något avskilt ställe i stockholm där man kan träna på att slanga, är ju inte sugen på att prova på gatan där någon dåre kommer bakom i bil o klipper en om man nu slår runt:)

Lunda industriområde mot spånga är nära sumpan, där kan man öva.

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
Prova resa hojen när du står på de bakre fotpinnarna (om du nu har några).
kör på 1:an, stå därbak som sagt, håll knäna mot tanken, gas-släpp-gas, och slanga.. försök hitta balansen och hålla en gämn hastighet, annas kör bara på tills varvstoppet tar ner dig.. lär dig växla upp till 2:an är ju med lämpligt.. dock svårt med fötterna där bak.. hehe.

*extrem*

The Devil
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
hynda 1000rr -08
D.Krona skrev:
2345554 Prova resa hojen när du står på de bakre fotpinnarna (om du nu har några).
kör på 1:an, stå därbak som sagt, håll knäna mot tanken, gas-släpp-gas, och slanga.. försök hitta balansen och hålla en gämn hastighet, annas kör bara på tills varvstoppet tar ner dig.. lär dig växla upp till 2:an är ju med lämpligt.. dock svårt med fötterna där bak.. hehe.

hmm stående känns ju lite svårare, måste ju vara lättare att sitta ner och försöka få upp den först innan man börjar att svaja runt stående:)

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Jag måste va sämst va som inte får upp min Gixxer 600 en cm ovanför marken hur fan jag än försöker?? :huvet

Nu när storebror köpt gathoj igen ska storebror lära lillebror att åka på bakhjulet....

Du får låna min hoj så gör det inget om du vurpar för motorcykelns skull men om DU gör illa dig får du blint förneka min inblandelse till mamma....:tummenupp

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Använd dig av kopplingen, gasa upp, håll gas och tryck in kopplingen (varvar upp) och snärta till / släpp kopplingen, så ska du se att det händer grejor. Men var försiktig i början.

Anikdot: för dem som orkar.

Min första skräck med bakhjulkörning var med skjuts, Skjutsade grannens dotter som älskar hojar á16 bast. Tänkte köra en kort repa till vaxholm och hem. Var långt ifrån duktig, rättare sagt en total nube på att köra bakslang, Hadde som värst fått upp den på bakan ett par ynka dec själv.

Gasade på ganska duktigt ett par gånger med lilltjejen bakpå. När vi var framme i vaxholm frågade jag om hon tyckte det var läskigt. Till svars fick jag, -Nä, det var roligt när du gasade lite.

Så jag fråga, vill du jag ska dra upp den på bakan? -JAVISST ,svarde hon.

Så jag tog rundan över med färjan via Värmdö. Efter rindöfärgan till mytinge lämnade jag färjan först av alla fordon med tjejen bakpå, vred till ordentligt på gasen och hojen sular upp på bakslangen 10ggr snabbare en vanligt, Jag trycker i min skräck ner fotbromsen och smiskar asfalten med framdäcket. Lilltjejen som i vanliga fall inte vägde många gram blev som en elfant på min rygg och min heliga nötsäck hamnade mellan den och tanken.
Resten tåls inte att berätta.

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
vred till ordentligt på gasen och hojen sular upp på bakslangen 10ggr snabbare en vanligt, Jag trycker i min skräck ner fotbromsen och smiskar asfalten med framdäcket.

Tur att du var snabb på bromsen. Iofs så fick du offra lite av din manlighet men att ha lagt grannflickan under dig och hojen hade kanske varit snäppet värre.

Jag lyckades inte heller någe vidare att slanga med 125:an. Kopplade lite försiktigt i überlåga hastigheter men det gick inge vidare, var för feg (fick upp den ca 50cm en gång). Men nu har jag köpt "the ultimate slangarmotard" ala 660. Så i sommar ska jag nog våga lite mer. Känns svårt att lära sig slanga men kopplingen. Den kommer upp så plötsligt då. Känns mycket bättre att börja med powerwheelies i mitt tycke.

Har smygkört 660'n lite. Powerwheela i 50 knyck är inget 125an klarade direkt :D

Raderad medlem 21068

Guest
Kan erkänna att det tar tid att slanga någorlunda, tog kortet i maj -06 och det tog mig 100 mil innan jag vågade köra på bakhjulet.
Men övning ger färdighet gärna på nåt obebott område så ingen ser dina misstag.:D
Det är så alla börjar inget att skämmas för:)
Testa att dra på ettan tillls du börjar stegra sen tar det några gånger tills du kommer på just den gränsen att du tror du kommer slå över den kallas (balanseringspunkten) när du nått den punkten kommer du slanga mycket bättre.

Efter det är det bara att lära sig växla till 2:an och kanske 3:an när man känner sig mogen för det.
Har du för bråttom resulterar det bara att du skadar dig själv och hojen.....

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
KXF och Scrambler
Den kommer upp så plötsligt då. Känns mycket bättre att börja med powerwheelies i mitt tycke.
:D

Du ska ju inte dumpa kopplingen utan slira lite tills du känner att du har ”draget” sedan gasar du och släpper kopplingen halvsnabbt, detta kommer ej resultera i orange plast över hela vägen, förhoppningsvis i alla fall.:näsblod Jag som har ca 15hp mindre än dig får ju satsa lite mer. Men det finns ju de som får upp 640 helt utan koppling på 3an…
Träna slangning på din cross! Hoppas det blir vår snart!

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Du ska ju inte dumpa kopplingen utan slira lite tills du känner att du har ”draget” sedan gasar du och släpper kopplingen halvsnabbt, detta kommer ej resultera i orange plast över hela vägen, förhoppningsvis i alla fall.:näsblod Jag som har ca 15hp mindre än dig får ju satsa lite mer. Men det finns ju de som får upp 640 helt utan koppling på 3an…
Träna slangning på din cross! Hoppas det blir vår snart!

Det finns ett litet problem där tyvärr. 50% av crossen står i garaget, 40% på vinden och de resterande 10% i förrådet.

Har tyvärr ingen plats att bygga den på. Måste sälja iväg 125an först så det blir att bygga till våren

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Öva, öva, öva, öva. Men låt det komma i lagom takt, slå över vill man inte göra. Har klarat mig utan sånt än.

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Jag bruakr öva i en uppförsbacke, den lutar inte alls mycket. Men gör det hela lättare. Men än så länge klarar jag bara att dra upp den på 2án, när man ska peta i 3án så rammlar man bara ner igen...

Ett bra tips som min brorsa gav mig, är att man kan dra till lite med frambromsen, precis innan man ska dra upp hojjen, så får man lite extra hjälp. Fjädra ner den likosom...o sen upp!

j@k£

Motorgalen
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Snart något roligt.
Tur att du var snabb på bromsen. Iofs så fick du offra lite av din manlighet men att ha lagt grannflickan under dig och hojen hade kanske varit snäppet värre.

Jag lyckades inte heller någe vidare att slanga med 125:an. Kopplade lite försiktigt i überlåga hastigheter men det gick inge vidare, var för feg (fick upp den ca 50cm en gång). Men nu har jag köpt "the ultimate slangarmotard" ala 660. Så i sommar ska jag nog våga lite mer. Känns svårt att lära sig slanga men kopplingen. Den kommer upp så plötsligt då. Känns mycket bättre att börja med powerwheelies i mitt tycke.

Har smygkört 660'n lite. Powerwheela i 50 knyck är inget 125an klarade direkt :D

Har kört min 660 ca 80 mil. inte kört mc på 1 år innan det. hade en sachs 125 sm inna som jag slangade med endel. men 660 är ju underbar att slanga med. ligga på 3:an i ca 80 km/h rycka gasa i med 4:an och 5:an sen är det bara att köra till armarna börjar tröttna eller att vägen svänger för kraftigt. :tuttar min sista wheelie för sesongen blev på 2,5 km (mätte med bilen)
Men det är ju så med att slanga, Har man en gång lärt sig så är det inte svårt att få igång det igen! :tummenupp

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ktm 640 bling bling edition
En dum fråga kanske men:
Ni som är duktiga på bakhjulsåkning, tycker ni att det är ngn ide att försöka lära sig att åka på slangen med en vanlig cykel för att lära sig det med balansen! Är det samma princip? Eller är ideen helt DUM! Vill ju inte sabba min nya hoj!

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
En dum fråga kanske men:
Ni som är duktiga på bakhjulsåkning, tycker ni att det är ngn ide att försöka lära sig att åka på slangen med en vanlig cykel för att lära sig det med balansen! Är det samma princip? Eller är ideen helt DUM! Vill ju inte sabba min nya hoj!

Ja jag lärde mig så, så för mig funkar det. Eller rättare sagt jag lärde mig som liten och "överförde" kunskaperna till mc.

Bromstekniken och hitta nollvikten är den samma. Om du lyckas få in det så att du kan wheela med hojen, alltså trampa upp en massa fart på bakhjulet och sedan ligga på överhäng och bromsa ner hojen. När du kan glida en längre bit eller en hel backe så har du ju balansen. Sen slår man sig inte lika mycket heller...

Men sen ska man överföra det till en tung mc och bromsa med foten... är ju inte helt lätt fast man kan det på cykeln. Testa och prova. Jag tycker det är en bra idé för det funka för mig. När rädslan för att slå över försvinner för man känner man har koll brukar det lossna sen. Sen kvarstår jag vid mitt faktum att alla kan åka på slangen men de som puttrar fram i 30 km/h med en stor rr hoj, de har känsla o balans de. :yoparty :yoparty

Att alla har olika åsikter i ämnet tyder ju mest på att det gäller att hitta det som passar en själv, självförtroende är allt i min mening.

Over and out, en meckis med färdigbyggd stuntgixxer som bara sacknar lack sen kanske det kommer en bild...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...