Köra på framhjulet (stoppie)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Inspirerades av köra bakhjuls tråden.
Så här kan de som undrar fråga samt de som vill dela med sig av erfarenheter, kunskap samt tips skriva.

Börjat få upp hojen på framhjulet, fart spelar ingen roll. Testat innan ett rödlyse med 30-70km/h samt även upp till 120km/h. Men det jag undrar är hur högt man ska få den samt om nån har några tips på hur jag kommer längre än 2-4m

Vart ska jag placera mig, alltså min vikt osv.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nyp åt med knäna och raka armar, bromsa mjukt så gaffeln sätter sig sen krama på mer (om du har ingångsfart över 100km/h) annars är det bara klippa på bromsen.

Gå så högt du törs utan att slå runt, läskigt att rulla några meter helt utan broms så lite lägre är väl att rekommendera.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nyp åt med knäna och raka armar, bromsa mjukt så gaffeln sätter sig sen krama på mer (om du har ingångsfart över 100km/h) annars är det bara klippa på bromsen.

Gå så högt du törs utan att slå runt, läskigt att rulla några meter helt utan broms så lite lägre är väl att rekommendera.

ok så det ska vara raka armar?

hur lyckad de som kör med en arm/hand då?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
ok så det ska vara raka armar?

hur lyckad de som kör med en arm/hand då?

Fattar inte frågan men det är väl bara att ha högerarmen rak och knipa åt tanken extra mycket om man ska göra gankstasigns med vänstern om man är ute och stuntar i hooden. :yoparty
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fattar inte frågan men det är väl bara att ha högerarmen rak och knipa åt tanken extra mycket om man ska göra gankstasigns med vänstern om man är ute och stuntar i hooden. :yoparty

Alltså jag undrade vara varför armarna ska vara raka?

för att unvika vobbel, få tryck, vikt på rätt ställen.

och då kom min fundering på detta med en arm. :)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Man behöver ju inte sitta framåtlutad direkt när cykeln står med nosen i backen dessutom så är det enklare att få den att gå rakt vilket är ganska trixigt.

Appropå ingenting som har med det och göra brukar ju alla säga att man ska ha blicken långt fram till allting men jag brukar stirra ner där lyset träffar marken ungefär. Får bäst känsla då av nån anledning.

Säger inte att allt det här funkar för alla men de är så jag gjort. Rullade väl närmare 100 meter i mina glansdagar för 100 år sen.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Man behöver ju inte sitta framåtlutad direkt när cykeln står med nosen i backen dessutom så är det enklare att få den att gå rakt vilket är ganska trixigt.

Appropå ingenting som har med det och göra brukar ju alla säga att man ska ha blicken långt fram till allting men jag brukar stirra ner där lyset träffar marken ungefär. Får bäst känsla då av nån anledning.

Säger inte att allt det här funkar för alla men de är så jag gjort. Rullade väl närmare 100 meter i mina glansdagar för 100 år sen.

jo testat också detta med blicken långt från på nån punkt och även på framhjulet och tycker också det andra alternativet känns bättre.
 

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Blicken på bollarna, högra armen stel vänstra slapp som en spaghetti, nyp åt bromsen utav helvete och försök gasa så mycket det går så ska du se att det går bra (noob).
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Verkade inte vara lika poppis med stoppies :) ingen som vågar eller?
 

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
GBG
Hoj
Rsix
Vilken fart rekommenderar folket att man ska börja med?
:va

Man har ju testat lite innan rödljus och liknande men hur ska man lyckas få igång rullningen? repetition?:rolleyes:
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Verkade inte vara lika poppis med stoppies :) ingen som vågar eller?
Tråden kanske funkar bättre om den flyttas till stuntforumet istället för modellspecifika?

Själv har jag dock inte lekt något nämnvärt med stoppies. Slog över framåt ett par gånger med cykel som barn och det har gjort att jag har en inbyggd obehagskänsla för just stoppies. :näsblod

Går säkert bra att jobba bort om man vill och av princip har jag testat att lyfta bakdäcket, men i låg fart. Gjorde ungefär som Rigge skrev men jag lättade även baken från sadeln en aning för att förskjuta tyngdpunkten mer framåt.

Verkade hyffsat lätt att få upp min hoj på framhjulet men jag är övertygad om att jag kommer att äta asfalt om jag testar mer. :rolleyes:
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
:va

det är ju bara att bromsa?

visst, lite tyngre hojjar kräver lite teknik (gungning/sittställning) men annars är det bara knipa åt med högerhanden.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Gäller ju att du drar in handtaget snabbt och bestämt så hojen går upp, sen släpper du av bitvis ju högre upp du kommer. Du får dock behålla lite tryck på bromsen för o hålla rumpan uppe!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
när jag öva så va de på motard, upp i ca 80-90 blås. nyper till så jag känner att de är för lite så man saktar ner ganska fort för att mot slutet krama om mer för att hitta mer läge. kom ca 25+ meter på det och skulle de va så att man kommer för långt upp gör man de i lite lägre hastighet=mindre ont förhoppningsvis. :)
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
min polare stuntar. kolla hur han sitter och har blicken. kanske ger dig lite.:)
3469ssh.jpg
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag håller själv på att lära mig. Kan dock inte ett smack. Har precis lärt mig fälla upp stödet utan att välta.

Här kommer en klassiker inom stoppie-filmsnuttar:Bugar[YOUTUBE-ID]ra9GWtcVlPQ[/YOUTUBE-ID]


Hyfsat säker pajsare...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Yamaha har ju en tvåhjuls-driven cross (offroad?)... kanske vore något för att få lite mer längd på reporna? :hihi
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det är inte så farligt som många tror att göra stoppies. Ligger man i lite över 100 knyck så gör man 100-meters-stoppies med ganska god överslagsmarginal om man tränar lite. Enda regeln är väl igentligen bara att träna lite i taget och inte satsa för mkt för att komma långt med fel teknik, för det är då det kan gå illa.

Åker man fort så är det lättare i sidled men svårare frammåt och bakåt, tvärtom i långsammare fart. Dock lättare att få upp i långsam fart.

Själv brukar jag sitta ganska långt bak med ganska raka armar... man får känna efter själv vad som känns bäst.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top