Köra på framhjulet (stoppie)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Lyckades rulla minst kring 20m idag, men blir det lättare att rulla långt med större skiva fram eller med ett värre ok?:näsblod eller är det bara att fortsätta nöta med delarna som sitter på tills längden kommer, vilket mycket väl kan vara svaret?

Original enkolvsok med 240skiva uppskattar tydligen inte många stoppies i rad med hög fart (ca 70+ :rolleyes:):död

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Lyckades rulla minst kring 20m idag, men blir det lättare att rulla långt med större skiva fram eller med ett värre ok?:näsblod eller är det bara att fortsätta nöta med delarna som sitter på tills längden kommer, vilket mycket väl kan vara svaret?

Original enkolvsok med 240skiva uppskattar tydligen inte många stoppies i rad med hög fart (ca 70+ :rolleyes:):död

första gången de rök om mina bromsar undra jag om skivan skulle klara sig..

Jag har fått upp min kompis er6n på framhjulet med abs, dom har nog lite mer o jobba på där tror jag :tummenupp

el å har dom inte de.. man låser ju inte hjulet när man ska upp med baken..

Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
första gången de rök om mina bromsar undra jag om skivan skulle klara sig..
Min skiva verkar klara sig när de har börjat ryka om oket (lyckats minst 2 gånger :va) , dock är bromsverkan skapligt dålig ett tag efteråt :näsblod

Kanske mest är att köra saktare och trycka upp den fortare/högre så man kan rulla med mindre bromsning istället för att bomba på innan man drar upp den? :tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Bara för att det är en kolv så betyder det inte att bromsen behöver vara kass för det. Den bromsen som jag provat med bäst känsla är originalbromsen på DT125r.

Bästa kombon brukar jag tycka är original-ok med 320 mm skiva. Tar lagom för att få upp bakhjulet men samtidigt lättdoserad för att komma en bit.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Min skiva verkar klara sig när de har börjat ryka om oket (lyckats minst 2 gånger :va) , dock är bromsverkan skapligt dålig ett tag efteråt :näsblod

Kanske mest är att köra saktare och trycka upp den fortare/högre så man kan rulla med mindre bromsning istället för att bomba på innan man drar upp den? :tummenupp

jo skivan klara sig men jag trodde faen den skulle gå åt skogen. den va sjukt varm eft ett par st.

Okej jag skall förtydliga det för dig om du ska dryga dig....... Framhjulet låste sig.... Nöjd?

:confused:
:krama
försökte inte va dryg utan de lät konstigt att du tyckte den skötte sig dåligt, hur skulle jag veta att du låste hjulet?

Last edited:

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
frågan är hur du kommer 2-4 m med en hastighet av 120 km/h?
Annars kan ja ge dig lite tips, precis innan du ska göra stoppien så vrid på så att hojen "reser" sig lite, och när du släpper gasen så "sjunker" den lite, och precis när den sjunker ska du gunga fram och bromsa lite så dämparna går ned, sen bromsar du på mer när dämparna gått ned :banana
Edit, jag har inte läst tidigare inläggen! :glömdet

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
jo skivan klara sig men jag trodde faen den skulle gå åt skogen. den va sjukt varm eft ett par st.

:confused:
:krama
försökte inte va dryg utan de lät konstigt att du tyckte den skötte sig dåligt, hur skulle jag veta att du låste hjulet?

Okej förlåt från min sida då, finns tyvärr allt för många dryga människor på detta forum som skall kommentera minsta lila :)

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
En stilla undran, blir det inte en gröndjävlig belastning på infästning av fjäderben och styrkronan (eller-vad-fan-det-nu-heter)?

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
En stilla undran, blir det inte en gröndjävlig belastning på infästning av fjäderben och styrkronan (eller-vad-fan-det-nu-heter)?

Nej, inte mer än att bromsa "vanligt"
När du väl fått upp den så bär den ju bara upp vikten av hojen, vilket lär vara bra mycket mindre än kraften som blir när man bromsar hårt.
Men de är ju klart skonsammare att bromsa med bakbromsen, men hur kul är det? :)

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Nej, inte mer än att bromsa "vanligt"
När du väl fått upp den så bär den ju bara upp vikten av hojen, vilket lär vara bra mycket mindre än kraften som blir när man bromsar hårt.
Men de är ju klart skonsammare att bromsa med bakbromsen, men hur kul är det? :)

Nja, jag tror att många av mina packboxbyten beror på stoppieträning. Har även slitit upp ett par kylare då hojjen dämpatsså mycket att framdäcket tar i och sliter upp kylaren.
Det blir rätt mycket belastning på framhjulet,speciellt om man kör snabbt

Struten åker lite åt sidan när jag kör stoppies.....mer tryck på respektive fotpinne?

Sätt mer vikt på sidan den inte drar åt

Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Nja, jag tror att många av mina packboxbyten beror på stoppieträning. Har även slitit upp ett par kylare då hojjen dämpatsså mycket att framdäcket tar i och sliter upp kylaren.
Det blir rätt mycket belastning på framhjulet,speciellt om man kör snabbt

Det är möjligt, jag tror dock att mina packboxbyten beror av kraftiga nerslag, men då är jag ju inte bäst på det heller.

Hur som helst så lär ju en framgaffel vara konstruerad för att klara lite påfrestning, men att träna stoppie klassas nog inte som normal användning men är man rädd för att det ska slita på hojen kanske man ska köpa glidare eller åtminstånde hålla sig på 2 hjul :rolleyes:

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...