Köra på framhjulet (stoppie)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
mycket bra tips, ska prova :)

spelar lugttrycket i framdäcken nå roll?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
mycket bra tips, ska prova :)

spelar lufttrycket i framdäcken nå roll?

Njaa, jag hade provat som det är först. Är ju i stort sett samma som folk säger om att wheela. Själv tkr jag det funkar lite bättre med lågt tryck.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
mycket bra tips, ska prova :)

spelar lugttrycket i framdäcken nå roll?

Beror på hur bra grepp du har, bättre respons med högt tryck, skönare om man ska svänga/göra 180stoppies också. Jag brukar dock köra lite lägre lufttryck för att få lite bättre grepp (för säkerhets skull).

Tycker också det är bättre att börja träna i lägre fart och försöka få högre höjd än att köra i högre fart med låg höjd (vilket utgör större risk för framhjulssläpp) som jag sett vissa göra. Har man tillräckligt med fart kan man komma ganska långt utan att ha bakhjulet särskilt högt upp i luften, ser dock inte lika snyggt ut och är i min mening "farligare".
 

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Blåsta
Hoj
GSXR 1000 K8
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BE5m9aaVoPE&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]



hahahahahahahahaha....
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Lite mindre lufttryck i fram gör att det blir stabilare i högre farter, dock blir det svårare att styra. Jag tycker det är lättare att få hojen att gå rakt iaf med lite mindre i fram.

Ju högre du ligger, desto lättare är det att svänga/korrigera. Ligger man ständigt lågt med mycket broms i högre fart och hojen vill gå snett så är det väldigt svårt att reda ut det.

Var mjuk på bromsen, om du bromsar och släpper väldigt mycket så blir det väldigt lätt vobbel.

Såhär ska man inte göra iaf :brinnerup:

http://www.vimeo.com/5892060
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Var mjuk på bromsen, om du bromsar och släpper väldigt mycket så blir det väldigt lätt vobbel.
Det där är dumt då det begränsar en del hur långt man kommer. Har vart så på nästan alla hojar jag haft. Vet inte hur man ska göra för att få bort det på nått vettigt sätt.

Enda sätten jag fått bort det på är att åka WR450 eller åka med fötterna över styret. Då är det bara bromsa så hårt man vågar och sen släppa upp.

Passar på och glänser lite med en filmsnutt. :hihi Tror nästan jag kom längre med fötterna över styret än på vanligt sätt när jag åkte gasgas.

[YOUTUBE-ID]a_FgafD37i0[/YOUTUBE-ID]
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Du kanske missförstod mig. Jag syftade mer på att om man låg på mycket broms, råkar komma lite för högt med hojen, släpper på bromsen, kommer lite för lågt och sen trycker igen för att få upp höjd igen. Det är DÅ det blir vobbel :näsblod


När jag gör stoppie trycker jag in frambromsen hårt och gungar till för att få upp i höjd så fort som möjligt (så att man kan reda ut om hojen skulle komma lite snett).
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Lite mindre lufttryck i fram gör att det blir stabilare i högre farter,
Hmm aldrig tänkt på, kör enbart lägre lufttryck för bättre grepp (och offrar hellre lite styrförmåga), efter alla obehagliga framhjulssläpp jag fått :huvet


Passar på och glänser lite med en filmsnutt. :hihi Tror nästan jag kom längre med fötterna över styret än på vanligt sätt när jag åkte gasgas.
Fint klipp :)
Jag hatar fan "highchair"-Stoppie (och särskilt "Spreader"-stoppies också för den delen), får alltid en jävla sättning i ryggraden när jag sätter ner hojen :rofl :näsblod
 

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
GBG
Hoj
Rsix
Du kanske missförstod mig. Jag syftade mer på att om man låg på mycket broms, råkar komma lite för högt med hojen, släpper på bromsen, kommer lite för lågt och sen trycker igen för att få upp höjd igen. Det är DÅ det blir vobbel :näsblod


När jag gör stoppie trycker jag in frambromsen hårt och gungar till för att få upp i höjd så fort som möjligt (så att man kan reda ut om hojen skulle komma lite snett).


Äntligen någon som förklarar så man förstår lite bättre!!
:Bugar tack tack
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag gör nog lite olika, men de jag brukar tänka på är att ha händerna på samma ställe på styret annars har den en tendens till att "vika sig" om man har för låg höjd.

Jag brukade i början när jag tränade; gasa på - släppa - bromsa lite löst - bromsa hårt.
bara för att gaffeln ska vara lite ihopfjädrad innan själva lyftet, de kändes bättre än att bara bromsa hårt på en gång.

Nu använder jag nog nästan samma teknik fast med en liten släng av en liten lätt gung med kroppen samtidigt (eller en liten duns i sadeln kanske man ska säga)
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...

Får du framhjulssläpp bör du förbättra och träna din teknik... Har du bra teknik är det nog nästintill omöjligt att få framhjulssläpp om det inte är grus eller väldigt kallt i backen och däcken är kallt tex.. Det är vad min erfarenhet säger för med rätt teknik går hojen upp väldigt lätt...

Och faten är väl en smaksak känner du att det går för fort så bör du kanske åka lite långsammare... 160-170 är det snabbaste jag slängt upp min på framhjulet... Men normalt ligger jag inte mer än max 150 kanske på gata då alltså...
Är det lite mindre ställen tex parkeringar så går det ju inte så jätte fort... Du känner nog själv vad som är lagom det bara ut och träna och känna efter själv vad som känns bäst...
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...

Jag gör alltid snabbt en bedömning av hur underlaget ser ut innan jag väljer fart att slänga upp hojen i. Föredrar dock hastigheter under 70km/h när det gäller gata, litar aldrig 100% på greppet (så länge det inte är nyasfalterat och jag vet att däcken är varma :hihi).
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
vad har ni för ingångshastighet när det kommer till stoppies när ni trycker på bromsen ? på ett ungefär.. tex när ni ska göra stoppies innan ett rödljus...känns lite läskigt o trycka på för hårt o få framhjulssläpp...

Rödljus är luriga, ofta lite deformerad asfalt och mycket spill från stillastående bilar = halt
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Får du framhjulssläpp bör du förbättra och träna din teknik... Har du bra teknik är det nog nästintill omöjligt att få framhjulssläpp om det inte är grus eller väldigt kallt i backen och däcken är kallt tex.. Det är vad min erfarenhet säger för med rätt teknik går hojen upp väldigt lätt...

Har du fel gaffelinställningar och halvslitet däck så kan det iprincip vara omöjligt att göra stoppies. Har inte bara med teknik och göra.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Har du fel gaffelinställningar och halvslitet däck så kan det iprincip vara omöjligt att göra stoppies. Har inte bara med teknik och göra.

Okok inget jag har märkt men jag har rätt bra inställd fjädring och inte spec slitet däck.. Hur stor skillnaden skulle vara om det vore tvärt om har jag ju faktiskt ingen aning om men det där kan nog du bättre än mig hehe
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top