Köra tung hoj utan körkort?

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Tycker inte man ska ta för allvarligt på olovlig körning. Det fanns en tid då man fick A kortet på köpet när man tog körkort för bil. Dessa personer tror jag inte är överrepresenterade i olyckor faktiskt. Tror fortfarande det är dom unga killarna MED A kort som står för större delen av olyckorna med hoj.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tycker inte man ska ta för allvarligt på olovlig körning. Det fanns en tid då man fick A kortet på köpet när man tog körkort för bil. Dessa personer tror jag inte är överrepresenterade i olyckor faktiskt. Tror fortfarande det är dom unga killarna MED A kort som står för större delen av olyckorna med hoj.

Ummm, du argumenterar för olovlig körning...

Med andra ord tycker du att det är helt ok att släppa ut allehanda löst folk på tunga bågar?

En del föds tydligen med alla nödvändiga förkunskaper till att framföra en mc på någorlunda säkert sätt i trafik, andra inte...men det är klart, det beror nog till stor del på vilken typ av trafik man utsätter sig för med.

Men att argumentera FÖR detta är fasen bland det mer ogenomtänkta jag läst på bra länge här, och det säger en del... :D

/J

kipj76

2-stroke 4 ever!
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
NSR 125
Med tanke på att jag inte hade kört en endaste meter på något motordrivet fordon när jag började med MC-kortet, så lärde jag mig en hel del, tackar som frågar. Men tydligen så verkar skrämmande många människor tro att dom kan köra både moped, bil, MC, tunnelbana och en förbaskad helikopter redan vid födseln.

Vad det gäller mitt tidigare inlägg i denna tråd, så har jag inget att tillägga. Däremot kan jag upprepa: Kör inte utan körkort. Det kan bli rejält jobbiga konsekvenser om det vill sig illa.

Sorry mena inte att dissa dig! Vad jag menade var att killen har b-körkort och därmed kan alla lagar och förordningar. Kör lungt så är det faktiskt inte svårare än att cykla! Men visst om du blåser på så blir det värre, men tekniken att hantera en hoj i extrema förhållanden lär du inte lära dig på en trafikskola... Hoppas att du inte tog det personligt! MVH KIPJ76 Ps: Har provat helikopter under muckfärden i det militära men inte tunnelbana... ;-)

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Du har en R6:a och solen skiner... grattis :)

Se till att ta lappen så slipper man det förbannade tjötandet från alla håll och kanter, jag tog min första körlektion idag och fick lära mig en del bra grejer.

1. 4 fingrar på handtagen
2. Höger fot i backen
3. använd inte frambromsen när du krypkör (aldrig gjort tidigare)
4. Placering på vägen

Så det är lätt värt att gå körskola.

Är spänd på nästa lektion då det kommer till körning på småvägar, min favorit. Får se om man får skrapa puckarna lite, de kollade lite mysko på mig när jag klev in på körskolan i helställ a'la ghostrider med spegelvisir.
Kändes som att de tänkte "jahapp, han ska ta om kortet *suck*"
Ska nog köra upp i lånade kläder eller nåt...

Lycka till me lappen, eftersom du knappast kommer kunna hålla dig fråga om nån vill övningsköra du kan ha tur :)

kipj76

2-stroke 4 ever!
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
NSR 125
Ummm, du argumenterar för olovlig körning...

Med andra ord tycker du att det är helt ok att släppa ut allehanda löst folk på tunga bågar?

En del föds tydligen med alla nödvändiga förkunskaper till att framföra en mc på någorlunda säkert sätt i trafik, andra inte...men det är klart, det beror nog till stor del på vilken typ av trafik man utsätter sig för med.

Men att argumentera FÖR detta är fasen bland det mer ogenomtänkta jag läst på bra länge här, och det säger en del... :D

/J

Du lär inte få dom kunskaperna genom att gå i en körskola... Samt de fokuserar på att tjäna pengar, inte ge kunskap! Jag stöder inte olovlig körning men jag kan fatta de som gör det för att kringgå körskolornas arvoden!

Du har en R6:a och solen skiner... grattis :)

Se till att ta lappen så slipper man det förbannade tjötandet från alla håll och kanter, jag tog min första körlektion idag och fick lära mig en del bra grejer.

1. 4 fingrar på handtagen
2. Höger fot i backen
3. använd inte frambromsen när du krypkör (aldrig gjort tidigare)
4. Placering på vägen

Så det är lätt värt att gå körskola.

Är spänd på nästa lektion då det kommer till körning på småvägar, min favorit. Får se om man får skrapa puckarna lite, de kollade lite mysko på mig när jag klev in på körskolan i helställ a'la ghostrider med spegelvisir.
Kändes som att de tänkte "jahapp, han ska ta om kortet *suck*"
Ska nog köra upp i lånade kläder eller nåt...

Lycka till me lappen, eftersom du knappast kommer kunna hålla dig fråga om nån vill övningsköra du kan ha tur :)

Höger fot i backen är slopat, du kan ha vilken fot du vill nuförtiden! Framsteg! ;-) And BTW vilken fruitcake kom på detta med höger ben? Ska man växla på stillastående? :-/

Last edited:

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Som sagt. Har man B kortet sedan tidigare har man trafikvana. Det är det som är det viktigaste. Jag anser att det är värre med "moppefuckon" som kör trimmade moppar utan någon trafikerfarenhet alls. Att ta sin tunga båge ut på en lugn färd utan kort är ganska harmlöst i jämförelse. Börjar man sedan köra roadrace på allmän väg, ja det är ju dumt men å andra sidan blir man knappast duktigare raceförare av att ta A kortet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du lär inte få dom kunskaperna genom att gå i en körskola... Samt de fokuserar på att tjäna pengar, inte ge kunskap! Jag stöder inte olovlig körning men jag kan fatta de som gör det för att kringgå körskolornas arvoden!

:näsblod

Du får ursäkta men jag tycker att du går aningen för långt i ditt resonemang. Jag ser inget fel i att någon tjänar pengar. Den körskolan som endast inriktar sig på att tjäna pengar utan att ge någon kunskap till eleverna lär inte överleva särskilt länge. Alternativet till att gå i körskola är att skaffa sig en godkänd handledare och köra upp privat. Man behöver inte ge sig ut på allmän väg på egen hand utan körkort för att öva inför uppkörningen. Sett ur det perspektivet så kan jag inte förstå hur du resonerar.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Klart man ska ha körkort för det fordon man framför. Jag vill inte ha körkortslösa förare av tunga lastbilar ute på vägarna. Skulle heller inte vilja åka buss med nån som inte har körkort.

Är körskolan för dyr kör man privat.

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Men vi har redan tusentals "körkortslösa" mc förare ute i trafiken, jag syftar på dom som fått det på köpet. Såvitt jag vet har man aldrig fått lastbilskort eller busskort när man tagit B kort.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Som sagt. Har man B kortet sedan tidigare har man trafikvana. Det är det som är det viktigaste. Jag anser att det är värre med "moppefuckon" som kör trimmade moppar utan någon trafikerfarenhet alls. Att ta sin tunga båge ut på en lugn färd utan kort är ganska harmlöst i jämförelse. Börjar man sedan köra roadrace på allmän väg, ja det är ju dumt men å andra sidan blir man knappast duktigare raceförare av att ta A kortet.

Finns inga likheter mellan att framföra en personbil och en MC. Bara trafikvana hjälper inte i situationer där du måste handla instinktivt, där en bra övningskörning lägger grunden för ett bra beteende.

Annars kan vi ha bara en fordonsklass, B, och den som har tagit lappen får köra Bil, MC, tung lastbil med släp, buss i linjetrafik. Varför inte rälsbundet också, där finns ju inte ens filer...?:huvet

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Men vi har redan tusentals "körkortslösa" mc förare ute i trafiken, jag syftar på dom som fått det på köpet. Såvitt jag vet har man aldrig fått lastbilskort eller busskort när man tagit B kort.

Så den tankevurpan man gjorde när man skickade med behörigheter "på köpet" ska aldrig gå att häva? Eller ändrades det bara pga intensiv lobbying från STR?

Mats J

Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
För att vara lite seriös. Jag tycker också man ska ta körkort för den behörighet man har för avsikt att framföra, var ju därför jag själv tog A kortet.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

För länge sedan följde c med b oxå,men dom förarna är pensionerade eller döda idag,kan även varit e men är osäker.

Henrik

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 01-
Shit sickna Moralkärringar många är här då...nästan så man blir mörkrädd,stör d "er" så mycke på att folk kör utan körkort så ni måste skriva en hel jävla uppsats om era åsikter!? Går ni i kyrkan på såndagar oxå eller? Hoppas ni inte tar hojjen dit så prällen ser att ni syndat!!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag körde en heldel på egenhand. Mest fram och tillbaks till platsen där jag tränade låg och högfartsdelarna. Möte aldrig nån polis och körde nästan alltid som om jag körde upp. Ångrar det inte idag, klarade kortet för 3800kr och hade råd med utrustning och hoj istället för att kasta de pengarna på körskolan. Men det gäller att köra med huvudet o inte tro att man är Rossi direkt. Hade B-kort sen 6år tillbaks och kört tvåhjuliga fordom sen 13år ålder.

Men jag kan säga att jag körde för jag visste hur mycket jag kunde och det endast var övning som behövdes på hög och lågfarsdelarna. Har haft kortet sen denna valborg och inte mött nån snut innan jag tog kortet eller fram tills nu, men det är det minsta jag oroar mig över. Snuten är verkligen de du minst behöver oroa dig för, alla möjliga olyckor är nåt mer att bekymra sig över ifall man har nåt i huvudet. Du är helt körd ifall nåt inträffar eftersom försäkringen inte gäller då.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Ringde faktiskt till snuten och kolla detta för x antal år sedan då jag ville övningsköra lite på egen hand medans jag tog kortet och fick svaret att det blev böter men inget hände med b-kortet. Angående indraget kort för vårdslös körning så gäller detta oavsett om du har kort eller inte... Fast försök och köra lagligt och inte ghostriderstuket! För det är en stor skillnad att köra trimmad moppe och CBR 600! :)

Du frågade inte om polisen ville lämna skriftligt på att det bara är böter? Snickesnack!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Ditt resonemang är troligen ett av de mest korkade jag skådat på SH.

Att försöka sälja en tjänst där tjänsten är innehållslös ("fokuserar inte på att ge kunskap") lär vara dödsdömt i alla branscher.

Är du medveten om att det ställs kvalitetskrav på trafikskolor? Om man inte har över en viss procents godkända elever på uppkörning kan vägverket besluta att stänga skolan.

Varför tror du andelen som kuggar är mycket högre bland de som kör upp privat jämfört med de som kör upp via trafikskola? (Jag vet att du kommer att svara att privatister bedöms mycket hårdare, vilket är rent nonsens, snarare är det tvärtom).

Nej, du får nog ta och öppna ögonen och komma ut i verkligheten. Har du ens körkort för tung motorcykel själv?

Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag förstår vissas argument då jag själv börjar bli lite sugen på att ta mig en vända men min raring nu när det e varmt å gott. Har kuggat hela 3 gånger förra året å slösade ca 15 lax å jag e en rätt "de bättre förare" enligt mina lärare har, haft 6st. hela systemet med att a körkort e så fucked up att man blir fundersam. så jag förstår argumenten till att köra hoj utan kortet, men ska försöka att låta bli hehe

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati