Köra utan körkort.

Status
Ej öppen för fler svar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det stämmer, det skulle kosta 60 000 per år eller något sånt när jag tittade. Därför är tanken att morsan ska stå på den!

Återigen... om det händer något och försäkringsbolaget har skäl att anta att den är "skenförsäkrad" = ingen ersättning. :gnissla

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hej Lefflan,

Ge fan i det. Tack.

Mvh
MC-kollektivet

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Mm du har nog rätt, är det ens värt att ringa till ett försäkringsbolag och fråga detta? "Hej, jag tänkte köra utan körkort och undrar om er trafikförsäkring gäller vid eventuell krock", känns som dom kommer säga dra åt helvete :D

Men ja, kan tänka mig att helförsäkring inte gäller. Dock gäller väl helförsäkringen om den skulle bli snodd eller skadad när den står stationärt etc?

- - - Updated - - -

"visserligen några få år gamla svar men skulle inte tänka att de har ändrats så mycket."

Där är svaret till varför jag gjorde denna tråd.

Vi kan väl säga så här. Trafikförsäkringen gäller för alla andra trafikanter. Ponera att du skulle få gashäng vid fel tillfälle o plöja in i en busskur (konstigare saker har hänt). Vill du betala 3 personers sjukhusvistelse samt deras inkomstförlust när de är sjukskrivna, diverse skadestånd, busskuren osv osv, eller vill du att ett försäkringsbolag tar den biten? Kan bli ganska dyrt, o ganska trist att få en räkning på någon miljon, de flesta har svårt att betala en sådan inom 30 dagar, så följderna kan ju bli ganska trista.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Kör bara, du kör väl inte sämre än gamlingarna som fick A-kort på köpet. Du får 5000:- i förhöjd självrisk på trafikförsäkringen, källa Expressen.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Kör bara, du kör väl inte sämre än gamlingarna som fick A-kort på köpet. Du får 5000:- i förhöjd självrisk på trafikförsäkringen, källa Expressen.
Gamlingarna är vad jag vet INTE överrepresenterade i olycksstatistiken:7peta
Gamling med flingkort:)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Go Lefflan! Ingen minns en fegis:yoparty

Men som sagt, ge fan i det, både för din och MC kollektivets skull.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
skulle tro att försäkringen inte gäller om du orsakar en olycka utan körkort.
polaren som höll på med sitt körkort förra året hade svårt att hålla sig och körde runt lite ensam utanför stan i de mindre områdena, och då var ja tvungen att kolla upp vad de hade kostat honom om han åkte fast.
straffet för olovlig körning är 30 dagsböter och baseras på inkomst och tror även att det även beror på hyra för boende och antal barn. och med hans inkomst på cirkus 30 i månaden med 2 barn hemma (+ sambo, minns inte om det var inräknat dock) så hamnade prislappen på 10k för den olovliga körningen.

visst risken att du åker fast är minimal och du ska nog ha oturen att bli stoppad i en nykterhetskontroll om du inte kör för fort eller uppenbart dåligt. torskar du så blir du ju även av med körkortstillståndet.
och med tanke på att vissa polisbilar (iaf i örebro) är utrustade med dator som scannar regplåtarna så måste du ha minst trafikförsäkring.

vore jag dig så skulle ja slanta upp det det kostar att ta kk på körskolan, onödigt att ta risken o bli tvungen att betala vad körkortet hade kostat på skolan samt bli av med lämpet. o du får ju faktiskt lära dig ordentligt från början. du kommer inte se själv vilka misstag du gör och lära sig ifrån nätet och böcker är inte optimalt även om det funkar. ja tyckte att ja hade koll på placeringar och regler efter att ja läst böckerna samt scannat hela nätet om mc körning + 10 år med B kort. men ja gjorde en hel del fel och fick då jävlar höra det av körskoleläraren :)

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Det var ett tag sedan man såg en sån här "trolltråd" tycker jag. Lefflan (som egentligen heter något annat, och redan har konto här) som nyligen reggat sig, har troligtvis inte fått vårväder hemma ännu och är sjukt uttråkad och tycker det är tråkiga trådar på Sporthoj just nu! :fakta

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Om du oroar dig för olyckor skulle jag råda dig att kolla olycksfallförsäkringar. De täcker kanske även om du inte har lappen, iaf om du inte kört grovt vårdslöst.
Sen det där med att åka runt och öva, jag vet inte. Jag övningskörde många mil på egen hand men de flesta var till och från manöverbanan som stod öppen på kvällar och helger. Jag körde även till uppkörningen så jag ska inte hacka för mycket. Tog en körlektion och den var bra men fler hade varit onödigt.

Last edited:

nisselasse

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
1982, Honda CB 400N
Jag var i samma sits som TS för ett år sedan.

Hade ingen med A-kort som ville övningsköra med mig, och var inte så sugen att göra all körning med trafikskola.

Jag kollade upp (så gott jag kunde med tanke på alla olika svar man får) vad de juridiska riskerna kunde vara, och kom fram till att jag antagligen inte skulle bli av med B-kortet om jag blev stoppad, såvida jag inte gjorde något alldeles galet dumt (detta var min största farhåga eftersom jag behöver bilen i jobbet)

Och försäkringen skulle antagligen gälla om jag skulle orsaka olycka. (SJÄLVKLART skulle hojen vara försäkrad) Förhöjd självrisk kändes som att jag kunde klara av.

Eftersom riskerna kändes relativt små, och jag hade bestämt mig att ta det väldigt lugnt så köpte jag en hoj och körde en hel del innan min första körlektion.

Jag bor på landet och körde till att börja med bara på små vägar bort till en parkering där jag övade lågfartsbanan. Övade väldigt mycket lågfart innan jag gick vidare och körde mer på större vägar. Samtidigt läste jag på, och såg mycket videos om körteknik och läste väldigt mycket teori.

Sedan körde jag en hel del landsväg, och någon sväng på motorväg, men kände att jag flyttade fram gränsen för vad som kändes förståndigt hela tiden, men glädjen i att köra motorcykel tog överhanden.

Körningen på körskolan gick som en dans, tog 5 lektioner och klarade sedan uppkörningen utan problem.

Såhär i efterhand tycker jag själv att jag blev onödigt övermodig, och även om jag tog det väldigt lugnt på vägarna, och allt gick bra, så var jag väldigt nära att gå omkull en gång och köra på ett rådjur en annan gång, och då kanske det inte hade varit lika roligt. Och jag har väldigt lätt att tänka mig att det snabbt går helt åt skogen för en annan oerfaren motorcyklist en annan gång, man är inte världsmästare bara för att man kollat på mc-jakten...
Sedan så lär man sig väldigt mycket på en körlektion om man är lite på hugget, men mängdträning är ju hur man än vrider och vänder på det också väldigt viktigt.

Kan tilläggas att jag körde en 400cc veteranhoj som inte direkt bjöd in till bus.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man behöver inte ha körkort för att köpa och försäkra ett fordon !
En vänninna ville öva. Hon köpte en VW bubbla och bad kompisar med körkort att åka med henne. Det var på den tiden när man inte behövde körkortstillstånd osv för att övningsköra bara en handledare med körkort. Lika dant en annan vän. Inhandlade en Ducati 125a när han fyllde 16 år. Försäkrade den och använde den när han övningskörde på körskolan. Han ledde den till körskolan och ledde den därifrån.
Så det är bara att köpa en hoj, trafikförsäkra # den, och börja öva. Förslagsvis skaffar du dig en handledare och går några lektioner på körskola.
# Det är onödigt köpa en dyr hoj att öva på.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Det stämmer, det skulle kosta 60 000 per år eller något sånt när jag tittade. Därför är tanken att morsan ska stå på den!
Om hojen är skenförsäkrad; 'gäller endast trafikförsäkringsmomentet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS