Köra utan regplåt

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Jag har sökt runt lite på forumet, men har inte hittat något bra svar.
Kanske är jag bara oteknisk, vad vet jag :)

Vad är straffet om man blir stoppad av en trafikpolis när man kör utan regnr, finns det någon specifik paragraf som förklarar detta?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det inte lämpligt att samtidigt ta reda på straffen för de saker som du tänkt göra efter att du tagit bort reg-plåten?

axelsson_vpg

Guest
1200 kr böter om man träffar på fel polis.

En gång sa en polis att min min reg inte räknades som som regskylt då han inte såg vad de var för siffror. då sa han nästa gång 1200 kr böter. detta var förra sommaren! kör dock fortfarande med mini....

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
1200 kr böter om man träffar på fel polis.

En gång sa en polis att min min reg inte räknades som som regskylt då han inte såg vad de var för siffror. då sa han nästa gång 1200 kr böter. detta var förra sommaren! kör dock fortfarande med mini....

Tror det är höjt, fick 1500 i vintras när jag tappat den främre på min bil.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
e de höjt? eller kanske e annorlunda på moped för jag fick bara 3 siffrig böter på min när min skylt var inflyttad o smått dold,

patR1k

Det kostar att ligga på topp..
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
snowracer tills våren kommer...
körde med plåten vinklad utåt och blev stoppad förra sommaren..
Herr blå sa då att om jag inte hissar ner plåten, till typ rakt ner (max 10-15%lutning) så kommer det kosta mig 1500:- PLUS ombesiktning om någon stoppar mig igen och det inte är åtgärdat..
så det blev bara en varning då :tummenupp

sen så gjorde jag ju som alla andra såklart:
"bad polisen snaska kotte, brände massa gummi och slängde upp hojen på slangen å drog iväg i 180km/h"
:glömdet

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
var nära på att få 1500 i böter eftersom jag inte hade nån bak på traktorn. men efter lite tjafs med han så kollade han till slut upp det i boken. Man behöver ingen plåt bak på traktor, så man slapp böter :)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag får alltid 1500 (det är för att ena hojen har en miniplåt, en annan har plåt som inte syns i hjulhuset och en tredje som inte har någon skylt alls). Det är samma böter för alla 3. Någon ombes har jag inte blivit beordrad till.

jockeloto

Medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
Ingen:(
Varför köra utan regplåt?, väcker bara irritation hos allmänheten, det blir ändå svårt att bevisa vem som kört hojen om man har hjälm på sig, eller?

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Varför köra utan regplåt?, väcker bara irritation hos allmänheten, det blir ändå svårt att bevisa vem som kört hojen om man har hjälm på sig, eller?

Men om du skulle ha missat att polisen försökt stoppat dig pga saknade backspeglar och mp3 på högsta volym så brukar dom stå och vänta på dig vid din dörr. Så för att slippa sätta på gevalia kaffe och kanske spara ett par kronor (för kaffet) så kör man utan regplåt såklart.

Sen är regplåt fult oxå!

//Tapper

carolines

Blondinen
Gick med
10 Oct 2009
Hoj
tittar & åker

för vissa vill inte ha sin hoj stulen.
iallafall här nere i helsingborg har de blivit så.

men visst ser ja en hoj utan regplåt så tror ja den e stulen:huvet

zorce

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
2011 Triumph Street Triple
utan reg

Men om nu hojjen skulle vara en helt oreggad cykel därav utan plåtar vad skulle en sådan företeelse gå på?

exempel: man har en enduro cykel med fram lampa baklampa, inga blinkers utan plåt och råka köra den på allmän väg till och från ett trevligt skogsparti. :gnissla

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Men om nu hojjen skulle vara en helt oreggad cykel därav utan plåtar vad skulle en sådan företeelse gå på?

exempel: man har en enduro cykel med fram lampa baklampa, inga blinkers utan plåt och råka köra den på allmän väg till och från ett trevligt skogsparti. :gnissla

Det du ska fundera på är vad som händer när du smäller med någon och du inte har nån trafikförsäkring.

Smagatusk

Guest
Frågan är ju vilket han menar. Köra utan reg-plåt som i rubriken eller utan reg-nummer som i texten. Det senare känns som att han vill veta vad det kostar att brassa med en oreggad racehoj nånstans.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag får alltid 1500 (det är för att ena hojen har en miniplåt, en annan har plåt som inte syns i hjulhuset och en tredje som inte har någon skylt alls). Det är samma böter för alla 3. Någon ombes har jag inte blivit beordrad till.

Riktigt bra investerade 4500kr:)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Riktigt bra investerade 4500kr:)

Vad gör man..det enda alternativet visar sig vara korrekt storlek på plåten och korrekt monterat, vilket är ju inget bra alternativ...man får väl se till att betala motsvarande mindre i skatt istället...det man förlorar på gungor får man ta igen på karusellerna...

För att det ä skitsamma om man kör med en snygg liten plåt som utan plåt alls. De där stora fula, klumpigt monterade är jävligt trista och om man får böter för en snygg liten plåt varför ens bry sig om att ha plåt alls.

Last edited:

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Det finns ett flertal anledningar till varför jag inte vill köra med plåt.
Inte för att jag har någon skyldighet att förklara mig till någon liten forumpolis men jag gör det ändå för att få detta rätt.

På Spydern så kör jag någon gång utan framförallt pga stöldrisk.

Men framförallt så kör jag utan plåt fram på bilen, jag kör ofta på E20 norrut nattetid, och det är förbaskat tröttsamt att missa en kamera och få en bot hemskickad för att man kör i 105 på en 90-väg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring