Körbarhet med fasta avgasventiler till Aprilia RS250?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Som sagt, hur är det att köra med fasta avgasventiler? Är det som att kasta pengarna i sjön? Den skall gå på bana (med en långsam förare).

Att jag frågar är att motorrenoveringen börjar kosta flis... vill gärna spara in där det är möjligt, samt att det blir mycket enklare att underhålla utan alla vajrar.

Eftersom jag köpte den skuren har jag inga erfarenheter hur motorkaraktären är med variabla avgasportar.

Så vad säger ni?

Tankad

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Hoj
Yamaha R6 -09
Har bara kört med variabla portar men tycker att mellanregistret är rätt okej för en 250, finns en aning mos så att säga mellan 6 och 9k varv också. Antar att det med fasta portar inte händer ett skit förrän 9½k varv. men ska du ha den enbart på bana så borde inte det spela någon större roll?

Blir som du säger väldigt mycket enklare att underhålla också, fast vill man ha enkelt underhåll så kanske man inte ska köpa en räser i första hand :gnissla

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Don't do it. Det är vad vi på rikssvenska kallar "rena skiten". Den blir knappt körbar, och allt blir mycket mindre njutbart på banan.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Hej Mattias!
Vad jag har utrönt här på sporthoj, så bör jag lyssna på dina visdomsord.... Synd bara att motorrenoveringen lär landa på +20 000, exklusive nya expansionskammare.

Sheijt!!! Borde nog ha köpt mig en 250 räser:fakta

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
MagnusK byggde en RS250 utan portar, den tog sig in alls när han la i nästa växel så det blev så där.

Han är iofs van vid gatsoffor och förstår inte riktigt saker och ting men ändå en fingervisning hur illa det blev där. :)

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Med tanke på min oduglighet på räserbanan behöver jag nog all hjälp jag kan få av låg- och mellan-register. Är det Cougar ventiler man bör köpa då?

De jag har, ser rätt slitna ut och jag förmodar att det är behandlade med någon sorts beläggning för att klara av avgastemperaturerna!?

En extra fråga! Enligt kit manualen till RGV skall man gå över till premix istället för oljepumpen. Är det för att den inte klarar av smörjningen vid ökat effektuttag?? Jag håller precis på att slipa till kolv och vevhus:rodnar

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Med tanke på min oduglighet på räserbanan behöver jag nog all hjälp jag kan få av låg- och mellan-register. Är det Cougar ventiler man bör köpa då?

De jag har, ser rätt slitna ut och jag förmodar att det är behandlade med någon sorts beläggning för att klara av avgastemperaturerna!?

En extra fråga! Enligt kit manualen till RGV skall man gå över till premix istället för oljepumpen. Är det för att den inte klarar av smörjningen vid ökat effektuttag?? Jag håller precis på att slipa till kolv och vevhus:rodnar

Cougar Red-grejerna är säkert bra. Annars säljer www.fischerkfz.de avgasportventiler som verkar fina också. Premix har sina fördelar, fast pumpen har aldrig krånglat för mig. Det är ganska skönt att bara toppa upp oljetanken och köra.

Edit: www.tygaperformance.com har du kollat, antar jag. PM-bomba MagnusK också, han har väldigt färska erfarenheter om vad som är hot och vad som är not.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Vore lite spännande att få se en kalkyl när du säger att du kommer lägga ut 20 000 på en motor!

Håller själv på att renovera en 250 motor med skuren oljepump och har kommit upp i 4000 med inköp av extra motor...

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Hej Mattias!
Vad jag har utrönt här på sporthoj, så bör jag lyssna på dina visdomsord.... Synd bara att motorrenoveringen lär landa på +20 000, exklusive nya expansionskammare.

Sheijt!!! Borde nog ha köpt mig en 250 räser:fakta

Tjenna!
Jag har ett par najsa blåsor "side by side". Iof. till RGV:n men tycker nog att dom torde passa ändå efter mindre modifieringar. Kanske DNS gurun vet mer:mattias:D Har oxå en drös med spridarrör å nålar för att bestycka "dreten" me'! Om jante missminner mej tror jag att jag har lite annat "skrot" oxå, som cyllar, toppar avgasventiler etc.
PM:a om intresse finns:tummenupp så kanske vi kan göra 1 "fätt najs praijs":banana

Kunkel

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Okej, jag köpte min aprilia utan att veta vad jag borde ha kollat upp innan köp... Så här är en prislista på vad som krävs vid

Omnicacil av två cylindrar(inklusive svets):5500kr
avgasventiler:5000kr
lager och radialtätningar: 800kr (billigt) + 700 för ramlager med radialtätningar
packningssats:600kr, dock ej komplett. saknas till avgasportarna
Smågrus, såsom pinbultar, styrhylsor, mm 3000kr
tryckplatta kopplingskorg, 400kr
Topplock VHM: 5000, kan lösas med urfräsning av orginal.
Expansionskammare rostfritt: 4000kr
Kolvkit:1000kr, snorbilligt men krävs massor av bearbetning!!

Summa sumarum:27000kr

Slutsats: Köp aldrig en skuren rs 250 :)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Min skar på ena cylindern efter att oljepumpen skar. Fick dock tag i extra motor för 1500 kr.

Har du inte köpt alla grejerna du behöver än så har jag en massa cylindrar och annat krafs som jag inte behöver. Skicka PM om du behöver något.

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Okej, jag köpte min aprilia utan att veta vad jag borde ha kollat upp innan köp... Så här är en prislista på vad som krävs vid

Omnicacil av två cylindrar(inklusive svets):5500kr
avgasventiler:5000kr
lager och radialtätningar: 800kr (billigt) + 700 för ramlager med radialtätningar
packningssats:600kr, dock ej komplett. saknas till avgasportarna
Smågrus, såsom pinbultar, styrhylsor, mm 3000kr
tryckplatta kopplingskorg, 400kr
Topplock VHM: 5000, kan lösas med urfräsning av orginal.
Expansionskammare rostfritt: 4000kr
Kolvkit:1000kr, snorbilligt men krävs massor av bearbetning!!

Summa sumarum:27000kr

Slutsats: Köp aldrig en skuren rs 250 :)

En omnikasilning kostar runt 1700-1900 pix hos F-Konsult eller hos "Rolle-Rotax"/Nikasilproffsen. För VHM insatserna behövs kit toppar med stiftet i mitten(dyra) eller så svetsas t-hålet igen...å sen såh! Kolv satser packningar å RIKTIGA avgasventiler hittar du hos "The Tuning Works" i england för en spottstyver.
Men annars ha tålamod och mod å handla på EBAY, helt suveränt bra. Domflesta säljarna e' faktiskt bra å seriösa. pålitliga å snabba:tummenupp

Micke

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Nja, eftersom jag bor i JKPG och jobbar på HVA så lär jag använda Blixten racing (de lär använda Ilmor) och de kostar 2000 för omnicasil utan skador. Och i mitt fall så är det skador!!

Tuningworks har jag redan beställt från... Och en spottstyver betvivlar jag...

PS. 3000 pix har jag brännt idag... så lagrena i växellådan är klar:)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Nja, eftersom jag bor i JKPG och jobbar på HVA så lär jag använda Blixten racing (de lär använda Ilmor) och de kostar 2000 för omnicasil utan skador. Och i mitt fall så är det skador!!

Tuningworks har jag redan beställt från... Och en spottstyver betvivlar jag...

PS. 3000 pix har jag brännt idag... så lagrena i växellådan är klar:)

Aha! Nu vet jag vilken hoj du köpt! I Linköping va! :)

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Visst stod det 70 på den. Dock har de åkt i bingen, Siffrorna alltså :)

Men då är det väl på tiden att den funkar nu då, eller till våren eller aldrig:D

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping