Körbarhet med fasta avgasventiler till Aprilia RS250?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vem har en skuren skabbig rs utan papper att sälja?

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag körde den hojen 05-06 i 250SP. 05 gick den som skit ofta, gick bra i några varv för att sen gå på en cylinder. Bytte massa elprylar och så vidare. 06 körde jag hela säsongen utan några tekniska problem alls och sålde den till Joachim Lagerström.

Du kan ju trösta dig med att den är knappt kraschad och aldrig hårt.

/Pär

Edit: fel namn

Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Elektroniken var det inget fel på året jag hade #70.

Att motorstatusen inte var "top notch" berättade jag vid försäljning samt justerade priset därefter. :)

Jag sover gott på natten.

Jag körde den hojen 05-06 i 250SP. 05 gick den som skit ofta, gick bra i några varv för att sen gå på en cylinder. Bytte massa elprylar och så vidare. 06 körde jag hela säsongen utan några tekniska problem alls och sålde den till Joachim Lagerström.

Du kan ju trösta dig med att den är knappt kraschad och aldrig hårt.

/Pär

Edit: fel namn

Hahaha... Alltid lär man sig något!

Hoppas du får ihop den. De är mycket trevliga hojar att köra när de funkar! :tummenupp

Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har erfarenhet från förr angående att köra med eller utan avgasportar, tävlade med RS 250 i Sm och deb 1998. Vi som körde debutant eller rookie som det heter idag hade problem med trasiga avgasportar då våra hojar gick dubbelt så mycket, min Parilla sköt första porten på fjärde racet och detta hände sedan 3 ggr till under säsongen. Då ekonomin inte var kalas och även tillgången på att fort få fram nya portar så körde jag race med portat fullt öppna och Aprilian som redan från början var kass i registret blev ännu sämre, effekten fanns kvar men att komma ur en böj var svårt utan rejäla släpp på bakhjulet när allt kom på en och samma gång. Kom fyra i SM racet innan med hela portar (från sista startled) och lyckades kämpa mig till en 12e plats i nästa med kroniskt öppna portar i nästa race. Skillnaden är att med fungerande avgasportar gick det att vrida på rullen mitt i böjen och bygga upp fart men med mer eller mindre fullt nerlägg funka det inte utan portar. Så att köra med en sådan motor är inte bara dumt utan tar bort nöjet att köra, ger sämre varvtider och ökar riskerna.
Att köra med stängda portar är inte heller bra, 1999 kom jag till Linköping taggad som fan med mål att i alla fall försöka ta en SM medalj när säsongen var slut men lyckades ej få till varvtider som dög till något. I Falkenberg så var det totalt störtregn och fick bra placering där i racet från långt bak i fältet i starten. Hojen gick att ge gärnet med utan släpp bak vilket de flesta hade problem med. När jag kom hem plockade jag isär den och på en port hade gaffeln lossnat som öppnar den. Troligtvis tappades 10-15% av effekten på en port, borde bli över 20% bortfall med båda portarna stängda. Bra i regn dock.
Till 1999 hade jag regelvidrigt tillverkat portar i stål som höll, tillverkade sedan 8 st satser till och finansierade racingen med hjälp av dessa. Ingen av de gick sönder under den säsongen.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Hej igen!

Till Johan vill jag bara säga att huvud-MC:n var i sämre skick än jag hade hoppats på, MEN den totala dealen var ett FYND!!

Så jag är nöjd!

Angående avgasportar, blir det förstärkta mittendelar för min del.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping