körde från polisen i 280.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jidetoft skrev:
"En fågel viskade i mitt öra" att bängen upprepade gånger försökt få honom att stanna genom att slå och sparka på honom!!!
"Killen" blev därför lite putt, matade ett "fuck you" i ansiktet på polisen och drog sedan iväg på slangen... :crash

haha .. jo jag har hört att dom använder den tekniken väldigt ofta.
men har dom sirener och blåljus på en civil hoj?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Tycks va en konstig attityd till hela den här grejen att "dra snuten" i Sverige, även i pressen framställs det som "häftigt". Inte konstigt att det ploppar upp idioter som bara går å väntar på att få försöka sig på att dra ifrån snuten bara för att sen skryta med det på nåt hoj-forum.... :fakta
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
klyva bil?

emullo skrev:
ÅÅÅÅ typ klyva en bil på mitten o ta med sig någon till
till himlen/helvetet :confused:

Tycker det låter idiotiskt jag....

Bara att hoppa på mig, men så tycker jag...

tja!

tänker du på killen i bro? han som blev mejad av en gammalgubbe som var ute och körde med sin polare?
Det var ju gubben som svängde vänster utan att se om han fick möte, eller?
ruggigt tragiskt för alla inblandade, och deras anhöriga.
Men kör man fordon i trafik år 2003 får man bedömma trafikanter och deras hastigheter på ett sätt som passar just 2003.
Bilar och motorcyklar presterar farter över 300 ex moms. klart att killar och tjejer kommer att köra som deras fordon är byggda, eller?
Hur går det för killen? har tingsrätten godkänt stämningsansökan?
När hålls huvudförhandling i målet?
någon som vet?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: klyva bil?

Comi skrev:
tja!

tänker du på killen i bro? han som blev mejad av en gammalgubbe som var ute och körde med sin polare?
Det var ju gubben som svängde vänster utan att se om han fick möte, eller?
ruggigt tragiskt för alla inblandade, och deras anhöriga.
Men kör man fordon i trafik år 2003 får man bedömma trafikanter och deras hastigheter på ett sätt som passar just 2003.
Bilar och motorcyklar presterar farter över 300 ex moms. klart att killar och tjejer kommer att köra som deras fordon är byggda, eller?
Hur går det för killen? har tingsrätten godkänt stämningsansökan?
När hålls huvudförhandling i målet?
någon som vet?

Har jag missförstått eller anser du att övriga traffikanter, bilister behöver/måste beakta att en hoj går upp mot 300km/h, och att dom ska räkna med att en hoj kan dyka upp lite varstans med 200km/h?!?!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag håller med Lokke. Att åka knarr i 2-3dubbla tillåtna hastigheten och sen förvänta sig att alla andra trafikanter ska räkna med det är jä**igt puckat. Därmed inte sagt att jag själv alltid åker lagligt. Snarast rätt sällan på 2 (eller 1) hjul. :)
Men jag håller igen där det finns andra trafikanter. Och jag tycker faktiskt inte ett dugg synd om de som har kört ihjäl sig genom att åka herrejösses bland folk som utgår från att andra trafikanter åker lagligt eller i bästa fall lagligt+40%. Jag tycker däremot synd om de anhöriga och de oskyldigt drabbade.
Gör detta att jag är en cynisk, kall, otrevlig jä*el?
Ja, kanske det men det är mina åsikter och dom står jag för. Kör som f*n men tänk på när och var du gör det så drabbas ingen annan. Och då tänker jag _både_ på olycksrisken och ljudnivåer.
Ursäkta om jag delvis bytte ämne inom tråden men jag blir upprörd över alla dessa som _alltid_ anser att det är bilisterna som är vållande utan att titta på övriga faktorer.
Och jag hoppar _inte_ på någon särskild i den här tråden eller någon, känn dig därför inte träffad personligen för det är inte avsikten.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Håller med, delvis

Jag tycker inte att alla ska vara beredda på att folk kör i 300 vartsomhelst. men svänger man ut på en landsväg ska man ha fri väg 300 meter annars ska man inte svänga ut (inte jag som säger men lagen).
Dessutom är det så att bilar som svänger ut vid olycka är vållande, det är bara så.
bilar som svänger vänster eller byter fil är vållande, det är bara så.
Nu ska ingen läsa det här som att jag tycker att det är smart att ha den inställningen när man kör:
-"jag ligger i min fil, jag har rätt////svänger han ut framför mig får han skylla sig själv/// dom ska väja för mig annars får dom betala" .
Det är inte alls det jag menar.
Men liksom jag får vara medveten om att folk kan missa mig när jag kör mc, måste bilförare vara medvetna om att det finns folk som kör alldeles för fort, väjningsplikt gäller ändå.

Åter till frågan. är det någon som vet när huvudförhandlig ska hållas?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Re: Håller med, delvis

Comi skrev:
Jag tycker inte att alla ska vara beredda på att folk kör i 300 vartsomhelst. men svänger man ut på en landsväg ska man ha fri väg 300 meter annars ska man inte svänga ut (inte jag som säger men lagen).
Dessutom är det så att bilar som svänger ut vid olycka är vållande, det är bara så.
bilar som svänger vänster eller byter fil är vållande, det är bara så.
Nu ska ingen läsa det här som att jag tycker att det är smart att ha den inställningen när man kör:
-"jag ligger i min fil, jag har rätt////svänger han ut framför mig får han skylla sig själv/// dom ska väja för mig annars får dom betala" .
Det är inte alls det jag menar.
Men liksom jag får vara medveten om att folk kan missa mig när jag kör mc, måste bilförare vara medvetna om att det finns folk som kör alldeles för fort, väjningsplikt gäller ändå.

Åter till frågan. är det någon som vet när huvudförhandlig ska hållas?

Tänk på att man vid 300 kommer 83,3 meter på en enda sekund. Det är rätt långt det!
Om nu någon (mot förmodan) tror sig vara odödlig, så här räknar du ut sträcka per sekund:
Hastighet i km/h / 3,6 = meter per sekund.
Räkna på de där 200 blåsen som man rätt snart kan nå även inom tättbebyggda områden och titta på en korsning. Föreställ dig att du är bilist och står vid en korsning, föreställ dig en hoj på det som normalt sett är "säkert" avstånd, börja köra ut och föreställ dig att den där hoj redan under första sekunden hinner förflytta sig 50-60 meter. Hojen börjar givetvis bromsa in men den marginalen som bilisten ansåg sig ha krymper rätt snart.
Inte min mening att avsiktligt låta som en moraltant, jag är inte det, jag vill bara att vi ska slippa läsa fler svarta rubriker.

Uppenbarligen räknar många _inte_ med att andra trafikanter kör alldeles för fort och det lär vi nog få leva med vare sig vi vill eller inte. Att tro att vi ska lära alla att hojar kan komma brakande i 2-300 blås är nog en utopi. Än mer utopi att få folk att acceptera.

Vad jag vill få fram är ju alltså att:
1. Vi ska åka hoj som f*n om vi vill det men anpassa oss lite efter förutsättningarna.
2. Vi borde (enligt min uppfattning) _inte_ direkt och alltid förutsättninglöst skylla på "de där bilisterna" som nån gjorde i samband med den senaste tidens olyckor. Även om bilisterna i minst två av den senaste tidens olyckor definitivt varit _juridiskt_ vållande.
Det här var i alla fall mina åsikter. Lite off topic men tanken var ju god.

Comi:
Jag håller i stort sett med dig, en trafikant som svänger ut från väjningsplikt är juridiskt vållande men jag anser (tror du gör det också) att en hojåkare i 300 blås (eller 250) är till stor del _moraliskt_ vållande. Men i vilket fall så spelar det ingen roll, även i måttliga farter är det hojåkaren som gör sig mest illa.
Och, som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, det var inte riktat till någon särskild. No hard feelings?

Robban, som också är nyfiken på resultatet av juridikens irrvägar.
Och som ska ut och åka hoj ikväll. Säkerligen för fort några gånger. Kanske fika i Strömsholm. Eller nåt sånt.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Robban:

Jag är med dig.
Vi tänker likadant.
jag kör inte så sakta men jag kör alltid med hjärnan. Att jag har kört mc-bud rätt många år (med mc-bud mått mätt) i sthlm utan "bestående men" är bevis nog.
Men jag blir ofta lack på bilar som byter fil eller svänger vänster utan uppsikt, för många av dem fattar inte ens att de har fel.
Det gör mig riktigt, riktigt förbannad.

vart håller ni till?
är ni i närheten av sthlm?
Vi har allmänåkning med "Potatisgänget" på onsdagar. Det är riktigt kul och går hyfsat undan på ett "säkert" sätt.
Alla är välkomna...
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Re: Håller med, delvis

Robban_C skrev:
Tänk på att man vid 300 kommer 83,3 meter på en enda sekund. Det är rätt långt det!
Om nu någon (mot förmodan) tror sig vara odödlig, så här räknar du ut sträcka per sekund:
Hastighet i km/h / 3,6 = meter per sekund.
Räkna på de där 200 blåsen som man rätt snart kan nå även inom tättbebyggda områden och titta på en korsning. Föreställ dig att du är bilist och står vid en korsning, föreställ dig en hoj på det som normalt sett är "säkert" avstånd, börja köra ut och föreställ dig att den där hoj redan under första sekunden hinner förflytta sig 50-60 meter. Hojen börjar givetvis bromsa in men den marginalen som bilisten ansåg sig ha krymper rätt snart.
Inte min mening att avsiktligt låta som en moraltant, jag är inte det, jag vill bara att vi ska slippa läsa fler svarta rubriker.

Uppenbarligen räknar många _inte_ med att andra trafikanter kör alldeles för fort och det lär vi nog få leva med vare sig vi vill eller inte. Att tro att vi ska lära alla att hojar kan komma brakande i 2-300 blås är nog en utopi. Än mer utopi att få folk att acceptera.

Vad jag vill få fram är ju alltså att:
1. Vi ska åka hoj som f*n om vi vill det men anpassa oss lite efter förutsättningarna.
2. Vi borde (enligt min uppfattning) _inte_ direkt och alltid förutsättninglöst skylla på "de där bilisterna" som nån gjorde i samband med den senaste tidens olyckor. Även om bilisterna i minst två av den senaste tidens olyckor definitivt varit _juridiskt_ vållande.
Det här var i alla fall mina åsikter. Lite off topic men tanken var ju god.

Comi:
Jag håller i stort sett med dig, en trafikant som svänger ut från väjningsplikt är juridiskt vållande men jag anser (tror du gör det också) att en hojåkare i 300 blås (eller 250) är till stor del _moraliskt_ vållande. Men i vilket fall så spelar det ingen roll, även i måttliga farter är det hojåkaren som gör sig mest illa.
Och, som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, det var inte riktat till någon särskild. No hard feelings?

Robban, som också är nyfiken på resultatet av juridikens irrvägar.
Och som ska ut och åka hoj ikväll. Säkerligen för fort några gånger. Kanske fika i Strömsholm. Eller nåt sånt.

Du skrev vad jag tänkte, bra skrivet.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Tom skrev:
Tror den stannar vid 240-250 någonstans.
Kanske lite lägre med all polisutrustning, men runt 240 lär det gå.

Går dom verkligen så fort?. Då vågar man ju knappt åka duccen längre med bara lite över 260 ärliga i toppfart så blir ju marginalerna på motorvägen små, får väl lägga på ett kol bygga klart ninjaturbon så man går säker för snutraketerna?. :eek:
Ni med turbohojár blir väl inte ens svettiga över en snutokopter om ni har motorväg framför er?. :D
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
emullo...

är det du på din bild?

isåfall tycker i alla fall jag att du ser ut som nästa valentino rossi.
vilket jäääääääävla nedlägg du har i kurvan. ser helt underbart ut. så mycket mer än så där går det väl inte att lägga ner?

:tummenupp
 

Henken

Guest
Undrar hur långt man flyger om man det tar tvärstopp i 280...en ny sport kanske!?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top