Körde på en katt

Status
Ej öppen för fler svar.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
StAnger skrev:
Klart att han inte är skyldig att göra det men han kanske vill göra det. Man känner sig ju faktiskt lite ansvarig om sådant inträffar...

:tomten

Been there, done that....klippte en hund med bilen en gång (den överlvede utan några allvatliga skador dock).
Har däremot svårt att tänka mig att det skulle vara lönt att ta det på försäkringen med självrisk och bonusförlust med allt vad det innebär.
 

1.Alex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Monster 900
RuffRyder skrev:
Nu har jag fått erfara hur det är att köra på en katt, och det var inte roligt :(

Kommer in i ett bostadsområde, åker lugnt i 40km/h kanske (50-väg) när jag helt plötsligt ser nåt gult springa ut från buskarna bara kanske ett par meter framför mitt framdäck... jag hann inte ens reagera när jag kände på hur jag körde över saken. Som tur är åkte jag rakt fram och det kändes bara som en gupp... jag bromsade ner skärrad och förstod då att det måste varit en katt som jag körde på.

Parkerade hojen och lite skakis gick jag tillbaka för att se om katten låg kvar. Hoppades innerligt att katten hade klarat sig, jag hade kanske bara klippt den på svansen hoppades jag... men tyvärr. När jag kom fram låg den där stendöd i vattenpölen, på stället jag körde över den. Lite chockad och ledsen undrade jag vad man ska göra...frågade en kvinna som bodde intill om det är hennes katt, hon sa att det kan vara hennes granne... så efter lite vandring i bostadsområdet och efter att ha involverat 3 familjer så kom vi fram till rätta ägaren (katten hade koppel). Hon grät o var ledsen... jag visste inte vad jag ska säga... det var ju en olyckshändelse.. jag hade inte en chans att bromsa eller väja för den kom verkligen från ingenstans och väldigt nära hojen.. max 5 meter...
En annan granne la katten i en säck och bar bort den till ägaren.
Jag lämnade min kontaktinfo och beklagade...

Känner mig ledsen för det som hände, inget kul att ha kört på en katt :(

Jag kanske får vara glad åt att jag klarade mig från att vurpa eller nåt efter "krocken".

Är det nån som vet om försäkringen (halv) täcker typ såna skador, alltså kanske kremeringskostnad för tjejens katt eller kanske pengar så hon kan köpa en ny om hon vill? Självrisk?

Jag har alltid oroat mig för att det ska dyka upp rådjur eller annat vilt när man kör utanför stan, men aldrig tänkt på att det kan dyka upp en katt i ett bostadsområde framför en... var extra försiktiga när ni kör i bostadsområden, det springer ju katter och ibland hundar överallt.

Peace!
/RuffRyder




Lika synd om alla djur som blir överkörda...
Nu var det också katten som var idiot som bara sprang ut i gatan!.. :7peta
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En trist händelse för alla inblandade, men de var ju bra att det sköttes på ett bra sätt. :tummenupp

Det kan väl inte vara några stora pengar inblandade så att man ska dra in försäkringsbolaget...? Om det är en "vanlig" bondkatt så finns väl såna att få eller köpa rätt billigt.

Själv bromsade jag i förebyggande syfte för en katt på Bröndome-vägen i Kungsbacka i helgen, men det hade jag inte behövt. Han såg mig komma å sprang ner i diket igen. Tror han var van vid hojar på den vägen. :tummenupp
 

Katana 1168

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
I skogen utanför Västerås
Hoj
Katana 1100 -82
RuffRyder skrev:
Är det nån som vet om försäkringen (halv) täcker typ såna skador, alltså kanske kremeringskostnad för tjejens katt eller kanske pengar så hon kan köpa en ny om hon vill? Självrisk?
/RuffRyder

Vänta nu! Ska du verkligen behöva betala NÅGOT för att du har kört över hennes utekatt? Får man inte ha med sånt i beräkningen när man skaffar sig en utekatt?? Vad hade hänt om du vurpat? Tror du hon betalat din självrisk? För övrigt så är det väl ändå så att det är djurägarens fel, det är det väl alltid...


Och ja, jag har en utekatt.
 
Last edited:

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
Katter lyder ynder jaktlagen precis som hundar.......

kör du på en katt och bilen går sönder så är det kattägaren som är skydig att stå för kostnaden
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag antar att katten måste ha sin egen försäkring för att det ska täcka nånting.
Din försäkring lär inte täcka det iaf, det är ju ägarens ansvar.
Har man lösspringande katter får man nog ta den risken att de dör i olyckor.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Firefighter skrev:
Katter lyder ynder jaktlagen precis som hundar.......

kör du på en katt och bilen går sönder så är det kattägaren som är skydig att stå för kostnaden
Vet inte om det är jaktlagen men det är så att katt och hundägare (även andra tamdjur) är alltid ansvariga för sina lösspringande djur. Hade du vurpat till följd at kollisionen skulle kattägaren ersatt dej. Skulle i o f s själv haft svårt att säga det till en kattägare som just fått sin älskling överkörd.
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Shitbreak skrev:
Viltskada gäller bara klövdjur.

Ja det trodde mitt försäkringsbolag med (IF). Tills jag bad dem lusläsa sina egna vilkor.... Och där stod det inget om vare sig tassar eller klövar. :lol
1000 spänn i självrisk och jag fick större delen av stötfångaren bytt och lackad.
Rävjäveln däremot måste varit en mindre listig sak. Gå ut på motorvägen en mörk kväll så där bara... Kaboom!

Men tamdjur är väl som sagt ägarens ansvar.
Starkt att säga till! :Bugar Har haft katt själv så jag vet hur det känns.
 

sandstream

Guest
Har man en utekatt så får man räkna med att de kan råka ut för olyckor.

Att folk som bor på landet låter katten springa ute är väl helt okej men folk som bor i tätbebyggda områden borde ha katterna inne! Hur fan skulle det se ut om jag lät min pitbull springa fritt på dagarna medan jag jobbade?
 

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
La Suede
Hoj
Hornet
Håller med vad andra sagt, mycket bra skött från din sida!
Det uppskattades med all säkerhet av ägaren att du handlade som du gjorde! :tummenupp

Var glad att katten dog direkt....andra scenarion hade kunnat bli mycket otäckare...katter är nämligen bra på att överleva.... :( så många ggr blir dom förlamade eller liknande....

7K
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
sandstream skrev:
Hur fan skulle det se ut om jag lät min pitbull springa fritt på dagarna medan jag jobbade?
Du vet väl vad man säger om Pitbullterrierägare??
Saknar man pitt får man skaffa det.... :D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tycker synd om katten men inte ägaren.... katter skall hållas kopplade så som hundar... ok att de smiter för att gå på jakt.. men överlag så ska de hållas kopplade... de är rätt irriterande för folk som inte tycker om katter å de där små fanskapen hårar ner alla utemöbler, repar huven på bilen när den är varm osv... :gnissla (katt allergiker)
 

sandstream

Guest
RW skrev:
Du vet väl vad man säger om Pitbullterrierägare??
Saknar man pitt får man skaffa det.... :D
Det var ett exempel, jag har aldrig haft någon hund och skulle jag skaffa en skulle det inte bli en pitbull utan en snäll familjehund.
 

sandstream

Guest
wdac skrev:
tycker synd om katten men inte ägaren.... katter skall hållas kopplade så som hundar... ok att de smiter för att gå på jakt.. men överlag så ska de hållas kopplade... de är rätt irriterande för folk som inte tycker om katter å de där små fanskapen hårar ner alla utemöbler, repar huven på bilen när den är varm osv... :gnissla (katt allergiker)
:tummenupp
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Principiellt gäller trafikskadelagen och ersättning skall utgå till kattägaren för sakskada. Dock har kattägaren ju uppenbarligen brustit i uppsikt över djuret och skadeståndet kan därmed jämkas genom medvållande från kattägarens sida.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ankan, är det verkligen så j-a illa?? Jag har bestämt för mig att det har prövat i samband med hundar och då har det varit djurägaren som stått för kostnaderna.

I vilket fall som helst tycker jag inte att Ruffryder ska betala någoti det här lägen. Han har uppträtt sjysst och riktigt. För hans del bör den här frågan vara avklarade nu. I en sån här olycka har ju inte fordonsföraren någon skuld.
 

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade
Det var schysst av dig, att du vågade söka upp ägaren. Det kändes nog bättre för henne att veta vad som hände oxå, trots allt.

Rikard
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top