Körde på en katt

Status
Ej öppen för fler svar.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Chrille skrev:
Ankan, är det verkligen så j-a illa?? Jag har bestämt för mig att det har prövat i samband med hundar och då har det varit djurägaren som stått för kostnaderna.

Jupp, det är lite olika regler för hundar och katter. Hundägare har strikt ansvar för sina djur och blir alltså skadeståndsskyldiga även helt utan eget vållande. Denna regel gäller dock ej kattägare. Det hela är lite märkligt då lagen i fråga gäller tillsyn över hundar och katter. Regeln om strikt ansvar gäller dock endast hundägare. Detta betyder att en skadelidande måste kunna visa vållande för att en kattägare skall bli skadeståndsskyldig.

Edit: Ruffryder är naturligvis inte vållande till skadan, men trafikförsäkringen är en no fault-försäkring, och ersättning utgår oberoende av vållande. Annars håller jag med, han har uppträtt så korrekt det är möjligt. All heder åt honom!
 
Last edited:

stortiger

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
norrbotten
Hoj
Yamaha Thunderace -00
En som jag känner körde över en hund (Stendöd)
Det roliga var att dom som ägde hunden var polis.
Men han (polisen) sa att han fick skylla sig själv då han råkande släppa ut hunden.
Käringen stod i bakgrunden och STOR BÖLADE och gappade att han skulle betala. Men gubben(polisen) sa då till gärringen att dom fick skylla sig själv.
Mer vart det inte.
Tror ni han kände sig du när han for där ifrån :D .
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
stortiger skrev:
...
Men han (polisen) sa att han fick skylla sig själv då han råkande släppa ut hunden.
... .

Naturligtvis? Vad skulle han annars ha sagt?

Förstår inte ditt inlägg överhuvudtaget. Var det kul att kärringen böla eller att han körde över hunden?
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
uppdatering

Först och främst:
Stort tack till alla för de uppmuntrande orden :bow

Jag hade ett samtal med kattägarens sambo nyss, och han ville höra hur det hade gått till. Så jag berättade det för honom. Han berättade att han hade varit orolig att denna dag skulle komma då deras katt brukar springa lös där det fanns trafik.

Sen kom vi in på försäkringsfrågan. Han sa att de hade ingen livförsäkring på katten, bara veterinärförsäkring. Kremeringen kostade drygt 600kr och han undrade om jag kan betala den, för att anse händelsen avslutad sen.
Jag gick med på det. *OBS det var inget hot eller så, jag känner att det är OK för min del att stå för den kostnaden, även om det var en olycka och det var inte mitt fel*
Han gav mig även ett stort eloge för att jag sökte upp ägaren och inte smet från olyckan, kändes bra att höra det från honom.

Jag snackade även med mitt försäkringsbolag innan mitt samtal med honom.
De sa att trafikförsäkringen täcker men att kattägaren ska lösa ut sin försäkring i första hand.
Hon sa att det inte ska påverka min premie men (paranoid som jag är) avböjde jag att anmäla händelsen och skapa en händelserapport av det hela.

Kanske lite dumt, men det känns nästan bättre att ersätta dem med 600kr cash och inte blanda in försäkringsbolaget...

Hur som, det känns bättre nu och jag är åtminståne glad att katten dog omedelbart. Hade inte velat vara med om att katten hade överlevt och låg skadad... usch.

Tack återigen för supporten kamrater!

Peace!
/RuffRyder
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
RR, du är alldeles för snäll, men det är ju ingen negativ egenskap.

Kattägaren borde tamejfan skämmas. Låter man sina katter gå lösa så tar man risken att de ska bli överkörda, tagna av räven eller bara springa bort. Att dessutom köra utan försäkring på kattstackarn och sen ha mage att be dig betala kremeringen är patetiskt.
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
RuffRyder skrev:
Kremeringen kostade drygt 600kr och han undrade om jag kan betala den, för att anse händelsen avslutad sen./RuffRyder
Tycker jag faktiskt var lite väl magstarkt av kattägaren, att begära/vilja att du skall betala kremeringen. Det är faktiskt kattägaren som brustit i tillsynen av sin katt.
En kompis var faktiskt med om nått liknande då han körde över en katt med bilen. Han stannade och pratade med ägaren och denne skrek och gormade om ersättning. "Visst" sa min kompis, "här är en hundring" (bondkatt). "Lägg katten i en ICA kasse". "Varför" frågade kattägaren. "Jo, har jag betalt för katten ska jag ha den med mig", sa min kompis. Ägaren pös då därifrån.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
tragiskt. men sånt händer. vi kattägare är medvetna om att sånt kan hända. men du har trots allt varit duktig och gjort det du ska. du har ansträngt dig mer än andra för att söka upp kattens ägare och informera. och du har naturligtvis inte kört över katten med flit. katter är småkorkade djur.


jag kan berätta att förra veckan hittade jag en död katt mitt på vägen. ingen hade stannat för att ta hand om den, och den låg verkligen illa till. jag åkte tillbaka för att flytta på den döda kissestackaren (vars tarmar förresten hängde några meter utanför). den hade varken halsband eller öronmärkning så det fanns inte mer jag kunde göra än att flytta den åt kanten.

den idioten som kört över den katten är jag arg på. han borde själv bli överkörd. men du, som har gjort det du ska, har varit duktig!

:katt
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
wdac skrev:
tycker synd om katten men inte ägaren.... katter skall hållas kopplade så som hundar... ok att de smiter för att gå på jakt.. men överlag så ska de hållas kopplade... de är rätt irriterande för folk som inte tycker om katter å de där små fanskapen hårar ner alla utemöbler, repar huven på bilen när den är varm osv... :gnissla (katt allergiker)


och igelkotten ska ge fan i att skita på din altan?

:kocko
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
anja skrev:
och igelkotten ska ge fan i att skita på din altan?

:kocko

En viss skillnad. Katten är ett tamdjur som någon har ansvar för. Igelkotten lever vilt.
Kattägare borde ta mer ansvar. That's it. Alla tycker inte om deras katt lika mycket som de själva...

Edit/ lite långsam på att svara....
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
anja skrev:
och igelkotten ska ge fan i att skita på din altan?

:kocko

eehhh det är ett vild djur, ingen som har ansvar över den stackarn.. plus att dem får gärna sitta där då den inte har katt päls... jag är inte allergisk mot taggar!!

Katter i villa områden skall vara under uppsikt och ansvar precis som hundar!!!
om folk bor på landet med massa tomt å 100mil till nästa granne osv är en sak för då är katten/katterna i skogen å jagar å de är inga problem.. men när katt skrällena går in i andras hus på sommarn å släpper pläs skiter i rabatterna som mina föräldrar gräver å påtar i det är ÄKLIGT!! fan inte ens vilda djur skiter på våran tomt! grävlingar, igelkottar, hjortar osv osv... de äter lite å sen drar dem... men de skiter inte å lägger sig inte möblerna å myser osv!!
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
wdac skrev:
eehhh det är ett vild djur, ingen som har ansvar över den stackarn.. plus att dem får gärna sitta där då den inte har katt päls... jag är inte allergisk mot taggar!!

Katter i villa områden skall vara under uppsikt och ansvar precis som hundar!!!
om folk bor på landet med massa tomt å 100mil till nästa granne osv är en sak för då är katten/katterna i skogen å jagar å de är inga problem.. men när katt skrällena går in i andras hus på sommarn å släpper pläs skiter i rabatterna som mina föräldrar gräver å påtar i det är ÄKLIGT!! fan inte ens vilda djur skiter på våran tomt! grävlingar, igelkottar, hjortar osv osv... de äter lite å sen drar dem... men de skiter inte å lägger sig inte möblerna å myser osv!!

jojo, stackars dina föräldrar som gräver i samma rabatter som katterna skiter i. jag gräver i rabatter i stort sett dagligen, och har aldrig stött på något. jag har aldrig heller sett mina katter öht gå på toaletten, efter som väljer både rätt tid och rätt plats.

och du har väl hårnät på dig när du går utanför ditt hem? ditt hår är så jävvla äkkkkkligt!
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
anja skrev:
jojo, stackars dina föräldrar som gräver i samma rabatter som katterna skiter i. jag gräver i rabatter i stort sett dagligen, och har aldrig stött på något. jag har aldrig heller sett mina katter öht gå på toaletten, efter som väljer både rätt tid och rätt plats.

och du har väl hårnät på dig när du går utanför ditt hem? ditt hår är så jävvla äkkkkkligt!
Är du 12 år eller?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
anja skrev:
jojo, stackars dina föräldrar som gräver i samma rabatter som katterna skiter i. jag gräver i rabatter i stort sett dagligen, och har aldrig stött på något. jag har aldrig heller sett mina katter öht gå på toaletten, efter som väljer både rätt tid och rätt plats.

och du har väl hårnät på dig när du går utanför ditt hem? ditt hår är så jävvla äkkkkkligt!

du vet väll att katter inte är så dumma att de skiter på sin egen tomt?? de skitet ALLTID på andras tomter!! sånt kan de sköta i sin egen kattlåda!!

hur som hällst är det totalt oansvarigt att låta katter springa lösa i villa områden osv.. de finns männskor som kan dö av en allergisk reaktion för att en katt har gosat in sig i något på någon annans tomt.. inte fan ska andra behöva städa efter andras katter? speciellt sånna katter som springer in i andras hus oxå??
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
wdac skrev:
du vet väll att katter inte är så dumma att de skiter på sin egen tomt?? de skitet ALLTID på andras tomter!! sånt kan de sköta i sin egen kattlåda!!

hur som hällst är det totalt oansvarigt att låta katter springa lösa i villa områden osv.. de finns männskor som kan dö av en allergisk reaktion för att en katt har gosat in sig i något på någon annans tomt.. inte fan ska andra behöva städa efter andras katter? speciellt sånna katter som springer in i andras hus oxå??


fantastiskt. om du dör blir det en katthatare mindre.
 

rockagill

Våren är här!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
GSXR 750, 2 minimotosar och jetski =)
Jagvar nära att köra över en katt i lördags men som tur var stannade inte katten utan sprang rakt över vägen, jag hann inte heller reagera förän jag kört förbi.
 

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
La Suede
Hoj
Hornet
Det här spårade ju inte alls ur.....
Kattmänniskor & hundmänniskor....

Varför är det så, att hundmänniskor HATAR katter, önskar verkligen LIVET hur dom små stackarna.
Men "kattmänniskor" utrycker inte alla samma hat mot hundar....


Konstigt det där.

Men HELLRE än en bondkatt som ligger på min motorhuv, eller kissar i min rabatt (bra gödning förresten..)
Än en vidrig jävla Pitbull som biter småbarn i ansiktet....ett sånt djur tar jag med glädje kål på om såg det attackera... :machinegu


Kan vi bortse från allas ilska över katter, och koncentrera oss på ämnet!

Tycker för övrigt att det var grymt lågt av honom att be dig betala för kremeringen!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
visst det är faktiskt så att katter gärna skiter i rabatten (eller sandlådan) o gräver ner det, det är ju naturligt för dem.

Att nån omedelbart skulle dö av en allergisk reaktion när en katt går förbi låter mest komiskt:lol

Håll katterna hemma.

OBS: jag ogillar hundar.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mossen skrev:
Men HELLRE än en bondkatt som ligger på min motorhuv, eller kissar i min rabatt (bra gödning förresten..)
Än en vidrig jävla Pitbull som biter småbarn i ansiktet....ett sånt djur tar jag med glädje kål på om såg det attackera... :machinegu
Word!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top