Körkort 2005

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Jag ska också försöka ta lappen iår... Får la se hur det går... kör nog mest privat... kanske ett par lektioner innan uppkörningen så man kan hyra hoj av skolan också, inte så smidigt att köra upp på zx9:an :3freak

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sundance Kid skrev:
Jag ska också försöka ta lappen iår... Får la se hur det går... kör nog mest privat... kanske ett par lektioner innan uppkörningen så man kan hyra hoj av skolan också, inte så smidigt att köra upp på zx9:an :3freak

Bokade prov nyss, hade tänkt köra upp på min zx6a :)

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Vanish skrev:
Bokade prov nyss, hade tänkt köra upp på min zx6a :)

Då är två zx6r närmare kortet.
Vi får åka ut och brumma när vi har kortet i handsken. :tummenupp

Var det inte du som hämta en minimoppe i Kungens Kurva?

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
ManOwaR skrev:
Då är två zx6r närmare kortet.
Vi får åka ut och brumma när vi har kortet i handsken. :tummenupp

Var det inte du som hämta en minimoppe i Kungens Kurva?

Jasså fan va roligt, när hade du tänkt köra upp då? Självklart ska vi ut o brumma :yoparty

Japp det var jag, hade en munktröja som det stog Canada på om du kommer ihåg?

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Jag ska också ta körkort i år är de tänkt...jag vet att när jag tog b-körkort så hetsade jag upp mig mycket mer än vad jag borde gjort kring de olika momenten man skulle klara. Jag tog inte en enda körlektion och körde sedan upp, kuggade första men klarade de på andra. Körkortet kostade mig alltså egentligen inte så mycket alls. Jag drog sedan slutsatsen av det att körvana var det viktigaste och att övningsköra med farsan eller morsan vinner man mer på då de är en mer avslappnad situation än att sitta med nån man inte känner. Man behövde samtidigt inte känna någon press av att få ut så mycket som möjligt av varje gång än vad man kanske gjort om man betalat för varje körning.

- Jag har fått lite olika bud på vad de är som gäller vid uppkörningen, de jag förstått är att man kör dels motorväg, och dels mindre vägar. Sedan ska man köra vissa moment mellan konor, sen har folk pratat med garagevändning men att de är borttaget för inte så längesedan? Nån som har koll på vilka moment de verkligen är som gäller?! Jag har nämligen bilder på alla momenten och kan ju lika gärna testköra momenten på gatan med farsan än att göra de på bilskola?

mvh Henke

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Vanish skrev:
Jasså fan va roligt, när hade du tänkt köra upp då? Självklart ska vi ut o brumma :yoparty

Japp det var jag, hade en munktröja som det stog Canada på om du kommer ihåg?

April nån gång, är planen.
Nej, kommer tyvärr inte ihåg, var stadigt stimmig då.

didde_dängrot

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
CBR600 FS -01
Jodå, här är en till tomte som tänker ta kortet i år,
klarade av teoriprovet idag, o inte blev man mindre
sugen på att få ut o åka av det heller.

Bit ihop o kom igen, så att säga.

MVH
Didde Dängrot

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Rolle85 skrev:
Jag har fått lite olika bud på vad de är som gäller vid uppkörningen, de jag förstått är att man kör dels motorväg, och dels mindre vägar. Sedan ska man köra vissa moment mellan konor, sen har folk pratat med garagevändning men att de är borttaget för inte så längesedan? Nån som har koll på vilka moment de verkligen är som gäller?! Jag har nämligen bilder på alla momenten och kan ju lika gärna testköra momenten på gatan med farsan än att göra de på bilskola?

mvh Henke

Det är nytt manöverprov som gäller f r o m i år på slussens trafiksskola sida har dom bra bilder över låg- och högfartsdelarna. Sen är det som vanligt säkerhetskontroll och bromsning samt trafikdelen!

zillen

...lat
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
R1 -01, R6 -07
Hoppas på kort jag med i år... men flyttar förhoppningsvis till gbg snart, så då har jag ingen att köra med... men, men... problem är till för att lösas på det ena eller andra sättet :nicka

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
ozto skrev:
jag klarade uppskrivningen i höstas ngngång o hade väl inte funderat så mycket på när jag skulle köra upp men så i julas så "råkade" jag köpa en zx9a o nu längtar jag efter våren o körkortet som en galning!

fasen, då är vi två som bara råkade köpa. så nu får man väl ta tag i kortet. :hihi
teori om 2 veckor :banana

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
tjockisbulle skrev:
Jag kan ju omöjligt vara ensam här om att försöka ta kortet iår.
En tråd där vi mc-klantar kan dela med oss av tips&råd vore ju passande.

Nu efter att ha läst Bikes test av nya uppkörningsprovet blir man ju inte mindre sugen på att det ska bli lite plusgrader ute direkt.
Tydligen tycker dom att provet nu är lättare än tidigare, på gott och ont antar jag...

Själv tänkte jag gå på jarlatrafikskola vid solvalla, har första lektionen v9. Hoppas det är varmare då...

:tummenupp

Skit bra tråd!
Ska också gå på Jarla eftersom jag tog mina första fem lektioner där i våras.
Jag tycker dom är kanon där. Janne och Roffe är guld!

Lycka till! :tummenupp

RQ

Backen

Den som inte gasar tar bara upp plats
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Såld
Jag ska också ta körkort i år.
Läser teori nu medans det är vinter, längtar som fan tills våren
när jag får ta ut hojen.

Har haft B kort i 6 år drygt så trafikrytmen har man väl i sig någorlunda.

Finns bara en körskola för MC här i stan så valet är rätt lätt.

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Ja jäklars, det är ju dags att ta lappen till somaren! :)
Jag fyller 6 juli, så i början juni där när skolan slutar får man väl läsa teorin samtidigt som man jobbar. Hojen är ju redan inköpt sen ett år tillbaka, så nu är det verkligen dags! :yoparty

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Har ingen sporthoj men håller också på med körkortet. Tog teorin i oktober och blev förvånad över hur lätt det var när man redan har b-kortet och framförallt hur mycket man kommer ihåg, det var trots allt 11 år sedan jag tog b-kortet nu.

skall börja övningsköra i mars om vädret tillåter. Hoppas på uppkörning i maj :)

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Merida, trampvariant
Fixade teorin nyss!
Fan så skönt att slippa bry sig om det nå mer...
Var och bokade tid för uppkörning, sån nu är det bara det roligaste i utbildningen kvar! :banana :banana :banana

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
pro :) skrev:
vad trevligt, välkommen!
lättare eller inte, svårt att säga, men allt bygger precis som förut på att man lär sig att "kör hoj" :) det man kort kan säga är att det kommer handla mer om att förarprövarna vid uppkörningen tolkar körkunskaperna lite efter eget tycke och bedömmning, till skillnad mot gammla provet där det fanns lite fastare riktlinjer. dock ser dom lite mer "helhet" i körningen.
men som någon tidigare skrev, så krypkörningen blir inte mycket lättare, däremot högfarts delen känns det som om dom tyvärr har gjort ett nerköp, när det gäller kommande trafiksäkerhet, pga. något "lättare" bana, och att broms/undanmanöver är borttaget/omgjort.
men vi ses v9. så får vi diskutera mera.
mvh. ola

Hade ingen aning om att läraren själv satt här :)
Bra, då kan man ju få tips även efter skoltid.
:tummenupp

Kul att höra av nån som är mer insatt, bikes test var ju rätt tunt som sagt.
Efterssom jag varken kört det gamla eller det nya provet har man ju ingen större koll.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln