Körkort 2005

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
Akn78 skrev:
Jag skriver teori 13/5 i Borås. Wish me luck!

Lycka till!!

Jag & kompisen skrev teorin i Göteborg den 28/4,
men polaren missade så han skriver oxå i Borås den 13/5.

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Nu har jag harvat båda krypkörningsbanorna, från båda hållen om och om igen i 2 timmar i ett garage. Sätter sällan ner foten nu, senaste veckan har det släppt enormt på krypkörningen! Dock fick jag ett motorstopp i sista vändningen 1 gång och var 1 millimeter att tappa hela bågen rakt i backen, fick uppbåda alla mina krafter. Man inser vad lätt hänt det är att tappa den när nåt sånt händer!

Känner mig snart redo för nervkollaps på uppkörningen

3 dagar kvar... :gnissla :yoparty

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Yadis skrev:
Nu har jag harvat båda krypkörningsbanorna, från båda hållen om och om igen i 2 timmar i ett garage. Sätter sällan ner foten nu, senaste veckan har det släppt enormt på krypkörningen! Dock fick jag ett motorstopp i sista vändningen 1 gång och var 1 millimeter att tappa hela bågen rakt i backen, fick uppbåda alla mina krafter. Man inser vad lätt hänt det är att tappa den när nåt sånt händer!

Känner mig snart redo för nervkollaps på uppkörningen

3 dagar kvar... :gnissla :yoparty

Lucka tell Yadis! =)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Extreem_ skrev:
Näe.... :huvet
Skrev 50 på teorin, ska ta o boka ny tid... :(
Men de fixar sig! :)
/mvh Johan
Ush, här skrivs det för fullt... jag vågar inte ens kolla i tråden längre, nu är det bara en vecka kvar lite drygt.... :gnissla: fyfan om ja kuggar igen alltså...

Nu hoppas vi på det bästa och så övar vi lite mer, ska t frissan imorn så ja får väl lätta alla mina tankar där genom psykologiska tjejsamtal typ.......

jag är inte alls nervös :rolleyes:

Fimpax

Ja, ja... jag håller på att ta kortet =)
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Crescent 3 vxl
Skirver teori i morgon 8.15... shit... Ringde i morse och skulle boka tid och fick en tid i morgonbitti... Kanske dags att läsa lite ikväll då?! :va

Tror jag har hyffsad koll på det mesta... är lite nervös för typ miljöfrågor och alla dessa räkneexempel man hört skräckhistorier om typ "Du ökar hastigheten från 70-90 kmh, hur mycket längre stoppsträcka får du då, hur många älgar passerar du på vägen, hur mycket hinner gräset växa samt hur många Håkan Hellströmlåtar spelas på radion under den tiden?" typ... :gnissla

Blev toknervös när ja fick tid så snabbt... men, men... bara att ta tjuren vid hornen.

Meddelar hur d går... om d går bra!

/M

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Miss_Orchidee skrev:
Ush, här skrivs det för fullt... jag vågar inte ens kolla i tråden längre, nu är det bara en vecka kvar lite drygt.... :gnissla: fyfan om ja kuggar igen alltså...

Nu hoppas vi på det bästa och så övar vi lite mer, ska t frissan imorn så ja får väl lätta alla mina tankar där genom psykologiska tjejsamtal typ.......

jag är inte alls nervös :rolleyes:

Klart det går kalas denna gång. Nu vet du ju vad du inte ska göra. :hihi

Var det din egna hoj du körde på eller lyckades du hitta någon smidigare?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
DrZeus skrev:
Klart det går kalas denna gång. Nu vet du ju vad du inte ska göra. :hihi

Var det din egna hoj du körde på eller lyckades du hitta någon smidigare?
jag körde på min egna, och kommer göra den här gången med.... svårt att hitta hoj att låna när det är med så kort varsel.... och vanligt folk brukar inte vilja låna ut sina heller. tyvärr i min sitts, men jag förstår dom....

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Miss_Orchidee skrev:
jag körde på min egna, och kommer göra den här gången med.... svårt att hitta hoj att låna när det är med så kort varsel.... och vanligt folk brukar inte vilja låna ut sina heller. tyvärr i min sitts, men jag förstår dom....

Skulle väl vara körskola då. Fast de tar väl bra betalt för den möjligheten...

Får se till att hålla huvudet kallt bara så ska det nog gå bra. Ta ut kurvorna ordentligt så du slipper hålla fullt styrutslag (misstänker att ditt styre också hamnar precis intill tanken). När jag körde upp var det konorna som var det väsentliga, inte linjerna. Så jag tog till ordentligt när jag svängde runt. Förhoppningsvis är de lika toleranta där borta. :)

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
DrZeus skrev:
Skulle väl vara körskola då. Fast de tar väl bra betalt för den möjligheten...

Får se till att hålla huvudet kallt bara så ska det nog gå bra. Ta ut kurvorna ordentligt så du slipper hålla fullt styrutslag (misstänker att ditt styre också hamnar precis intill tanken). När jag körde upp var det konorna som var det väsentliga, inte linjerna. Så jag tog till ordentligt när jag svängde runt. Förhoppningsvis är de lika toleranta där borta. :)
Ja dom tar ju betalt för det.. och dom hojarna är uppbokade på lektioner och deras egna uppkörningar nu dessvärre.....

Jag måste ha fullt styrutslag, eller jävligt nära näst intill iallafal annars kommer ja inte runt med min store ångvält till älskling.

Ja får hoppas på att ja får Bengt igen ,han är redigt trevlig, har sett han på Yamaha Center ett par ggr efter min 125a uppkörning, han hejar varje gång, ganska coolt att han känner igen mig... kan ha nått med det röda håret att göra :rolleyes:

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Idag körde jag min näst sista lektion(har en samma dag som uppkörningen) i regn och den gick kanon, allt satt som det skulle! Kryp, stads, landsväg, motorväg, enkelriktat, broms i 90, rubbet! Körskoleläraren sa att om jag kör så här så är uppkörningen inga problem.
Men sen tillkommer ju nåt som heter nerver...usch - måste hålla mig lugn!

För er som inte tycker att ni är riktigt redo för uppkörning men har typ bara 14 dagar kvar så säger jag bara DET SLÄPPER, öva på bara! Mig släppte det för 1 vecka sen. Mitt stora mörka moln var krypkörningen men övade o övade(privat) och nu sitter den som ett smack! :yoparty

2 dagar kvar till uppkörning... :yoparty :gnissla

Last edited:

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Låna MC om man är privatist samt Teorin

Hej på er,

Jag är i MC-kortstagen och har inhandlat en 600 kubiks Yamaha av enklare sort. Jag ska öva själv och med en kamrat. Jag undrade hur jag kan gå till väga för att låna en MC för uppkörningen? Jag tänkte kolla körskolorna, men jag antar att de bara lånar ut cyklar till elever som gått där? Är lösningen en hyrd hoj eller att ta någon "sista-minuten"-lektion på någon körskola och därigenom kvalificera sig för att få låna deras hoj?

Hur gjorde ni? Jag har flera bekanta som har cyklar men de flesta har under 700 cc och den enda jag är nog bekant för att fråga om jag får låna den har en stor bumling till HD som jag inte skulle känna mig nog säker på för att låna.

Sedan undrar jag om det finns någon bra sida att titta på när man ska göra teorin? Jag har STR´s teoriprogram men jag söker efter något mer påtagligt, med regler, skyltar och dyl ordentligt uppradat. Finns det?

Tack på förhand,

Niclas Lindström

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM