Körkort 2005

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Niclas-Vfr400r skrev:
Fixade min uppkörning idag, det var nog den mest nervösa timmen på väldigt länge för mig men det gick ju vägen iaf! :)

Anarchist skrev:
Yeees! klarade kortet idag... var den enda i min grupp på fyra som klarade det.. alla andra blev kuggade på manöverprovet.. Jag fick dock kritik för att jag körde för försiktigt på trafikdelen.. hehe.. undra hur ofta man kommer få höra det igen..

Grattis dammit!
:4skrika

:tummenupp

Körde du saktare än gällande hastighetsbegr på trafikdelen eller bara allmänt defensivt ?

nkk

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda 600
Sketans vad skoj det är att köra hoj! Fem lektioner och jag längtar efter att fixa uppkörningen (om två veckor). Jag nu haft tillbringat förmiddagen på att nöta manöverprovet, nu saknas väl bara att man kuggar på trafikdelen... Fast om man har kört bil i åtta år har man i alla fall lite koll. Jag körde "downtown" i Uppsala redan första lektionen, det gav blodad tand. (EJ boksavligt!) Men det bästa är ändå att glida fram på krokiga 70-vägar, skära lite kurvor och svepa förbi någon bil. :tummenupp
Om jag klarar kortet före semestern blir det Norge semester på två hjul, ÄNTLIGEN, som jag har längtat!

Last edited:

mikaelmats

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2004
Hoj
Honda SuperBlackbird
Hade min första körlektion idag, gick hyffsat bra men krypkörningen känns svårare på körskolans gsx 750 än min ttr600 motard!
men jag har ju 4 dubbellektioner till innan uppkörningen.

larza

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Ingen ännu
lågfartsbana

Då hade man övat lite på lågfartsbanan den med 4 koner, måste säga att det inte är det lättaste med en glidarhoj :mad:

Nån som vet om det är uppkörningsbubben som bestämmer om man ska köra från vänster el höger på denna bana, tycker det är lättare att svänga vänster åt höger får jag ju fan gasen uppe i magen iaf på den hoj jag kör med??

Sen hade jag en annan fundering, lågfartsbana 2 där man ska stanna. Ska båda fötterna ner, höger fot eller ingen fot innan man kör vidare??
Hur pass länge ska man stanna innan man kör vidare??

Johan

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
larza skrev:
Då hade man övat lite på lågfartsbanan den med 4 koner, måste säga att det inte är det lättaste med en glidarhoj :mad:

Nån som vet om det är uppkörningsbubben som bestämmer om man ska köra från vänster el höger på denna bana, tycker det är lättare att svänga vänster åt höger får jag ju fan gasen uppe i magen iaf på den hoj jag kör med??

Sen hade jag en annan fundering, lågfartsbana 2 där man ska stanna. Ska båda fötterna ner, höger fot eller ingen fot innan man kör vidare??

Johan

Jag satte vänster fot när jag körde den banan i förgår. och det sade körläraren inget om

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
larza skrev:

Uppkörninginspektören bestämmer i vilken ände av 'start-T:t' du börjar och slutar. Du väljer själv på vilken sida om första konen du kör och alltså åt vilket håll du vänder i slutet.

Det skall inte spela någon roll vilken fot du sätter ner. Innerfoten är ett hett tips, visa att du planerar körningen. Du skall stanna helt och både stopp och igångsättning skall ske kontrollerat. Bedömning och helhetsintryck är deras mantra.

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
954
larza skrev:

Johan

Det är "uppkörningsbubben" som bestämmer vilket håll du ska köra ifrån. Dock bestämmer du själv vilken sida om konerna du börjar krypkörningen och därmed vilket håll som vändningen görs. Planera så vändningen blir på ditt bästa håll!

Det står inget i föreskrifterna om att man måste sätta i någon fot, kan du stanna utan att sätta i någon fot så varsegod. Dock är det ett gyllene tillfälle att skaka loss krampen i armar och ben som brukar infinna sig vid provtillfället.

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
tjockisbulle skrev:
Grattis dammit!
:4skrika

:tummenupp

Körde du saktare än gällande hastighetsbegr på trafikdelen eller bara allmänt defensivt ?

Både och, jag körde långsammare än hastigheterna när det var omotiverat sa han.. hehe.. och på grusväg körde jag typ 25 men jag tänkte lite på honom där, jag kan pressa minst 120 på grusväg med min offroad stonka men jag är tveksam på att hans bmw slagskepp på 1100 cc klarar det.. :va

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
larza skrev:

Johan

Som sagt du bestämmer själv vilket håll du ska göra vändningen på

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag hade manöverlektion idag(1.45 timme) med körskolan där vi fick prova alla banorna. Har harvat i ett garaget med krypkörningsbanorna själv förut med en betydligt större(i omfång) båge än suzuki gsx 750 på bilskolan. Det var MYCKET enklare med suzukin, så nog bra att öva lite på en "svår hoj". Serpentinbanorna var relativt enkla och undanmanövrarna är inte så häftiga som man befarade - bara lite hårdare slalom på den än på resten av konerna.

Fick faktiskt upp mitt självförtroende rejält inför uppkörningen på onsdag!
Manövernprovet är nog inte så jävla svårt, bara man övar rejält innan. Ack kommer antagligen få äta upp dom orden...:)

Fick ett råd av läraren på krypkörningen, håll bågen rak hela tiden(även i sista vändningen) - dvs lägg inte ned den eller luta ut den. Om bågen vill falla inåt så ge lite gas/släpp lite koppling så rätar den upp sig. Om bågen vill falla utåt så bromsa lite med fotbromsen.

Last edited:

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
första körlektionen!

ville bara skriva att den första lektionen gick skit bra, skulle ut till manöver banan och köra sen blev det stadskörning. känndes skit skönt.
dock lite tråkigt,eftersom precis innan vi skulle åka till banan så skedde en väldigt allvarlig olycka mellan 2 bilister precis vid infarten till banan. det är osäkert om en kommer klara sig, så det var med nervositet jag sadlade hojen.
vänstersväng fy faan säger jag bara...

gyver

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Kawasaki z750
Jag ligger också och nöter banorna nu dom sista veckorna innan uppkörningen (läs 16 maj) Synd bara att dte inte blir samma sak att träna banorna hemma med sin r6 än med CB hojjarna på skolan, Så det blir ju en slant man får lägga ut på lappen. Men det kan det va värt om man fixar provet på första försöket, peppar peppar. Någon mer i malmö trakten som har/har haft uppkörning nu i veckorna??

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
gyver skrev:
Jag ligger också och nöter banorna nu dom sista veckorna innan uppkörningen (läs 16 maj) Synd bara att dte inte blir samma sak att träna banorna hemma med sin r6 än med CB hojjarna på skolan, Så det blir ju en slant man får lägga ut på lappen. Men det kan det va värt om man fixar provet på första försöket, peppar peppar. Någon mer i malmö trakten som har/har haft uppkörning nu i veckorna??

Hade uppkörning i måndags :) Gick gut!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Backen skrev:
Grattis!

Själv har jag min första körlektion på torsdag. Så det är ett tag kvar :(

Tack!

Jag skrev de för ett tag sen men postar det igen:

Jag körde upp på min knarr, TZR 125

Vi va 4 i gruppen, jag som privatist och de 3 andra med sin körskolelärare

Först blev det säkerhetskontroll. Fick kolla rubbet, han sa att det får alltid privatisterna göra. Dom andra fick kolla bromsar och drivpaket.
Jag började och fick köra manöverbanan utan stopp, den med svängen i slutet alltså. Den gick kanon. Körde ungefär som i "kryp1,wma"-filmen som någon postade, behövde inte köra så sablarns långsamt med andra ord. Nån gång blev hastigheten lite hög och han sa åt mig att sänka så jag bromsade lite lätt med fotbromsen.

Sen blev det höghastighetsbanan, jag fick köra den med undanmanöver i början.
50 knyck va det som gällde. Körde ner en kon i början och missade att runda den sista konen (blev så när jag övade också), men fick köra om och då gick det gallant.
Sen bromsning från 70 och 90, tog det extra försiktigt och blev godkänd.

Efter de 3 andra (1 kuggade på manöverbanan) kört så blev det trafik. Först 15 minuter kurviga 70-vägar (dålig sikt m.m, höll ca 50). En snabb sväng på motorvägen nästa, sen in i Ängelholm och snurrade runt en hel del.. Gick kalas det också! Hur det gick för dom andra vet jag inte.
"Anton, din körning är godkänd!"

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
gyver skrev:

Tja, har också uppkörning samma dag! Värnhems trafiskola, du också?
Fan asså måste klara det!

Ha d.

Mvh A

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
gyver skrev:

18/5 gäller det för mig. :Bugar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...