Körkort 2005

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
ft skrev:
De har insett att somliga är oförbätterliga och därför infört ett specialprov för Roller. Samtliga konbanor på bakhjulet! Filmen kommer våren 2008... :banana

;)
Hahahaha, den ser man fram emot!! :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
daemon skrev:
Titta lite på filmerna. mitt tipps är solklart.

TITTA UPP!!! Föraren tittar alldeles för mycket ner i marken. Konerna ser du i perforin.

1. Titta i horisonten. Fäst blicken på någon fast punkt.
2. Byt fästpunkt efter varje vänning.
3. Sitt rak i ryggen och mjuka amar.
4. Glöm det där med att stå upp. Vist går det.. Men

Det kan kännas svårt i början, men sedan......

När du tappar balansen och tittar ner, är det lätt att följa med i fallet. Du som förare reglera inte bara farten, utan oxå balansen med koppling, gas och broms. För att klara detta, ska du titta upp. Hojjen är på tok för tung för att du skall kunna balansera den med din tyngd! Tänk på att den kan väga upp till 200 panner. Och då skall du vara motvikt till det, med små lätta rörelser...

Det finns ingen ballerina som tittar på linan när hon går.
Tänk på det.

Lycka till... :banana

Du har inte film på nya högfarsdelarna?
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Jaha, då hade man A-kort också.
Uppkörningen är mycket enkel med rätt hoj.
Slösa inte bort pengarna på körskolan, jag hade inga problem trotts att de på körskolan sa att jag inte hade en chans. :kocko
Köp egen och kör upp privat!
Denna hade jag och den var perfekt för ändamålet:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19033


:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Shiiiit! uppkörning på fredag! börjar bli lite nervigt nu.. nån som kan upplysa min paranoida hjärna om hur man ska placera sig när man ska åt vänster i rondeller? rita gärna in på bilden. jag har lärt mig det på körskola men nu blev jag osäker igen.. :huvet hehe.. för mycket att tänka på.
rondell_print.gif

Sorry för storleken, jag vettifan hur man gör för att ladda upp bilder från datorn..
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
HeHe faan så fint då. En annan klara ju uppkörningen igår! Riktigt skönt faktiskt :tummenupp

Tycker inte det var något som var svårt, mycket lättare än förra året iaf
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Anarchist skrev:
Shiiiit! uppkörning på fredag! börjar bli lite nervigt nu.. nån som kan upplysa min paranoida hjärna om hur man ska placera sig när man ska åt vänster i rondeller? rita gärna in på bilden. jag har lärt mig det på körskola men nu blev jag osäker igen.. :huvet hehe.. för mycket att tänka på.

Så här...är den varianten dom vill se.
Tänk på att syftet är att du vill blockera vägen för de som kommer
till höger så dom inte kan slinka in i rondellen och skapa problem för dig.
Ritade bara snabbt men ungefär ska svängen se ut så fast kanske ännu
mer blockad...alltså gå ut lite tidigare och blocka. Man brukar säga vid
refugen skall du börja gå ut.
 

Bifogat

  • rondell.jpg
    rondell.jpg
    58.7 KB · Visningar: 164

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
MBGIRL skrev:
Så här...är den varianten dom vill se.
Tänk på att syftet är att du vill blockera vägen för de som kommer
till höger så dom inte kan slinka in i rondellen och skapa problem för dig.
Ritade bara snabbt men ungefär ska svängen se ut så fast kanske ännu
mer blockad...alltså gå ut lite tidigare och blocka. Man brukar säga vid
refugen skall du börja gå ut.

Tackar! :Bugar
Jag vet hur man ska köra jag var bara inte riktigt säker på exakt var jag skulle köra ut..
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hehe Grattis till er som klarat uppkörningen!!


Tack för förklaringarna till rondelkörningen. Tror inte jag hört dem förut. Mitt minne är iofs bra men kort...
 
Last edited:

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
nu bara 6 dagar till uppkörningen(4 maj) och har börjat träna krypkörning som en liten gnu nere i garaget(stort garage) där bågen står. Läste igår nån som skrev att man ska se till att ha dragläge när bågen svänger(o man kan rulla när det går rakt) så provade det o funka perfekt! Har även märkt att om man lutar lite emot i vändningen i slutet(menar den "raka" krypbanan) så är det enklare att vända nästan med full styrutslag. Nu ska det tränas, vill känna att det här behärskar jag när det är dags!
Nån annan som har lite tips om nån av manöverbanorna?
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Yes!

Klarade skiten med R6an !!! OBS! - SKITEN

Det där var en dans på rosor, men en dans med riktigt svåra steg. Inledningsvis tvingades jag lida med en stackare med sporthoj (äldra yama), som fick packa ihop efter 2 minuters körande av provet..
Han kuggade på lågfarten med de fyra konorna.. Var relativt nervig inflör detta moment speciellt då mina funderingar om att uppkörningen kunde ta helt slut endast efter felsteg i första testet konfirmerades i och med denna persons misstag. (En fot nedsatt vid försök 1 samt "uråkning" vid försök 2.)
Jag själv har aldrig kört lågfarten så bra som jag gjorde då! Bäst när det gäller..
Jag ser ingen anledning att vara nervös för detta prov sålänge man sitter på en hysat lättstyrd hoj. Jag själv med yaman, tvingades hålla fullt styrutslag genom hela vändningen vid "vändningskonan" och kom precis på gränsen till för brant in mot nästa kona ändå.
- "vidare mot högfartsdelen då Oskar" -puhh

Undanmanöver efter halva och bromsning i slutet. Fick göra om denna manick 3 ggr, mer orsaken att jag ej fattade instruktionerna. Provledaren tycktes förvånad över att jag inte provat banan tidigare. Det jag missuppfattade var att jag skulle tillbaka på vänstersidan om körfältet efter undanmanövern.
Inget svårt plus att jag höll säkert 65 när 50 var minimigräns.

Inbromsningarna var inga problem. Fejkade mer eller mindre broms med bakbromsen och fokuserade på att bromsa så hårt, fast kontrollerat som jag kunde med frambromsen.

Fick därefter vänta i 1 tim och 20 min på att få åka ut i trafiken. Härlig väntan! Väl ute i verkligheten, kändes det som att köra bil, fast lite ovant att följa hastigheten så noga.

Mycket kurvigt och lite besvärligt att hålla koll på hastighetsskyltar pga många vägbyten.
Försökte ligga i mitten för det mesta, skära kurvor och vara försiktig när man möter lastbilar och bussar.
Var även tvungen att köra om en övningskörningsbil som lusade i 85 på 90-väg.

Trots att jag inte ens har haft en handledare fick jag frågan om jag övat mycket, samt komplimangen: "jag tyckte du körde riktigt bra".
Han nämnde dock att jag skulle vara noggrannare med placering i tättrafik, vilket jag blott kan instämma i. Jag råkade ligga något till höger när jag skulle svänga vänster vid ett tillfälle. Dock var det inte så allvarlgit eftersom ingen bil kunde ta sig om, men något jag skulle förbättra. Jag kände faktiskt själv att det kändes fel när jag stod där till höger och blinkade vänster, och detta var jag nervös för att bli kuggad enda fram tills de sköna orden trillade in i mina öron: "du ska då en lapp av mig där det står att du är godkänd"
YES BARRE!

Frågor?

HURRA!!!

:fyllisar
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
kurre3 skrev:
Klarade skiten med R6an !!! OBS! - SKITEN

Det där var en dans på rosor, men en dans med riktigt svåra steg. Inledningsvis tvingades jag lida med en stackare med sporthoj (äldra yama), som fick packa ihop efter 2 minuters körande av provet..
Han kuggade på lågfarten med de fyra konorna.. Var relativt nervig inflör detta moment speciellt då mina funderingar om att uppkörningen kunde ta helt slut endast efter felsteg i första testet konfirmerades i och med denna persons misstag. (En fot nedsatt vid försök 1 samt "uråkning" vid försök 2.)
Jag själv har aldrig kört lågfarten så bra som jag gjorde då! Bäst när det gäller..
Jag ser ingen anledning att vara nervös för detta prov sålänge man sitter på en hysat lättstyrd hoj. Jag själv med yaman, tvingades hålla fullt styrutslag genom hela vändningen vid "vändningskonan" och kom precis på gränsen till för brant in mot nästa kona ändå.
- "vidare mot högfartsdelen då Oskar" -puhh

Undanmanöver efter halva och bromsning i slutet. Fick göra om denna manick 3 ggr, mer orsaken att jag ej fattade instruktionerna. Provledaren tycktes förvånad över att jag inte provat banan tidigare. Det jag missuppfattade var att jag skulle tillbaka på vänstersidan om körfältet efter undanmanövern.
Inget svårt plus att jag höll säkert 65 när 50 var minimigräns.

Inbromsningarna var inga problem. Fejkade mer eller mindre broms med bakbromsen och fokuserade på att bromsa så hårt, fast kontrollerat som jag kunde med frambromsen.

Fick därefter vänta i 1 tim och 20 min på att få åka ut i trafiken. Härlig väntan! Väl ute i verkligheten, kändes det som att köra bil, fast lite ovant att följa hastigheten så noga.

Mycket kurvigt och lite besvärligt att hålla koll på hastighetsskyltar pga många vägbyten.
Försökte ligga i mitten för det mesta, skära kurvor och vara försiktig när man möter lastbilar och bussar.
Var även tvungen att köra om en övningskörningsbil som lusade i 85 på 90-väg.

Trots att jag inte ens har haft en handledare fick jag frågan om jag övat mycket, samt komplimangen: "jag tyckte du körde riktigt bra".
Han nämnde dock att jag skulle vara noggrannare med placering i tättrafik, vilket jag blott kan instämma i. Jag råkade ligga något till höger när jag skulle svänga vänster vid ett tillfälle. Dock var det inte så allvarlgit eftersom ingen bil kunde ta sig om, men något jag skulle förbättra. Jag kände faktiskt själv att det kändes fel när jag stod där till höger och blinkade vänster, och detta var jag nervös för att bli kuggad enda fram tills de sköna orden trillade in i mina öron: "du ska då en lapp av mig där det står att du är godkänd"
YES BARRE!

Frågor?

HURRA!!!

:fyllisar

Lyfter på hatten och gratulerar!!! :tummenupp
Kör nu med insidan av huvét :yoparty
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Rasorblade skrev:
Lyfter på hatten och gratulerar!!! :tummenupp
Kör nu med insidan av huvét :yoparty

Det ska jag göra! Tack för omtänksamheten och grattadet!!
PLUS - Lycka till alla er andra och grattis Emil som körde upp före mig precis! (Han berättade att det gick bra för dig!) :tummenupp
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Imorgon vid denna tiden är det uppkörningen som gäller! Ska ut och köra som bara &!¤" idag alltså.. hehe..
Måste man följa kanterna i vinkelkorridoren på lågfartsdelarna, som det är ritat i föreskrifterna eller ska man bara hålla sig innanför linjerna?
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Anarchist skrev:
Imorgon vid denna tiden är det uppkörningen som gäller! Ska ut och köra som bara &!¤" idag alltså.. hehe..
Måste man följa kanterna i vinkelkorridoren på lågfartsdelarna, som det är ritat i föreskrifterna eller ska man bara hålla sig innanför linjerna?

Om du håller dig innanför linjerna så är du safe. :)
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Marcus74 skrev:
Om du håller dig innanför linjerna så är du safe. :)

Tackar! fan va gött! då har jag ju tränat mer än jag behövde.. hehe.. aldrig fel att veta..
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
En annan fick köra sin första lektion idag... på en EU-moppe.... :arsele
Det var kanske tur det för fy fan, vad krångligt det var med krypkörningen med fötterna rakt framför sig och en gas som inte reagerade direkt...

Jaja, det är bara att se fram emot de riktiga tagen...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top