Körkort 2005

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
RocketQueen skrev:
Usch!
Men du de är fler som kommer göra de.
Inte för att de hjälper dig.

Vad gjorde du för fel?
Berätta lite mer.
först och främst så va jag sist ut... ingen fara så sett, men så började killen innan mig dividera med VV-killen om att han inte borde bli kuggad osv. ja fick stå där och vänta i 20 minuter och lyssna på varför han blev kuggad... Jävlar vad dåligt ja mådde av det, man blir skitnervös.

När det va min tur så va mcn kall... så ja fick göra om krypkörningen pga. det. sen satte ja ner en fot... Dum i huvet som man är...

Men han sa att det inte gjorde nått, det kunde han leva med...

Sen petade ja en onödig kon i konbanan, den kunde han me leva med... :3feak

MEN i 70 och 90 bromsningarna körde jag för långsamt tycte han, trots att ja höll exakt hastighet...

Sen motiverade han det att "jag är farträdd" men det va inte läge att flina honom rakt i ansiktet och berätta hur ja kör annars..... så ja tog mina grejer så fick Crashtestdoll köra hem hojen åt mig...

gårdagen söööööög

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Tråkigt att höra Miss :( Särskilt när du kuggade för att du höll för låg fart, trots att du körde i rätt hastighet.

Men det är bara att köra lite till och kanske redan nu boka in nästa uppkörning?

Igår fick jag min uppkörningstid (i mitten av maj) och är redan grymt nervös. Mest för att jag inte anser mig vara redo än... Tror att du hinner få ditt kort innan mig :)

Men jag skall öva och öva...

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Miss_Orchidee skrev:
Jag kuggade....... :(

Stackars! Men det är bara att komma igen, du fixar det nästa gång! Vilket moment var det som gick åt skogen? Det är bara att nöta, nöta och nöta in det så sitter det som en smäck till nästa gång.
:pannkyss

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Miss_Orchidee skrev:
först och främst så va jag sist ut... ingen fara så sett, men så började killen innan mig dividera med VV-killen om att han inte borde bli kuggad osv. ja fick stå där och vänta i 20 minuter och lyssna på varför han blev kuggad... Jävlar vad dåligt ja mådde av det, man blir skitnervös.

När det va min tur så va mcn kall... så ja fick göra om krypkörningen pga. det. sen satte ja ner en fot... Dum i huvet som man är...

Men han sa att det inte gjorde nått, det kunde han leva med...

Sen petade ja en onödig kon i konbanan, den kunde han me leva med... :3feak

MEN i 70 och 90 bromsningarna körde jag för långsamt tycte han, trots att ja höll exakt hastighet...

Sen motiverade han det att "jag är farträdd" men det va inte läge att flina honom rakt i ansiktet och berätta hur ja kör annars..... så ja tog mina grejer så fick Crashtestdoll köra hem hojen åt mig...

gårdagen söööööög

Jag förstår.
Kommer själv vara så nervös att man spyr!
Blir ju inte bättre av att man måste vänta!

Nu blev jag skraj.
Jag brukar köra en kall gammal kawa ibland på skolan. Den är inte kul att köra.
Den hackar sig fram liksom. Sen byter man cykel och de går galant.

Trodde inte de hade kalla hojar vid uppkörningen.
Eller jag hoppades att de ej skulle ha de....

Men du kom igen!
Nästa gång går de bättre. :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Historier om varför folk inte klarar uppkörningen är alltid lika roliga. Är det föresten någon som någonsing gjort nåt fel på en uppkörning? Ingen gör fel men den jävla kontrollanten hittade på massa saker som inte va sant :D

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
RocketQueen skrev:
Jag förstår.
Kommer själv vara så nervös att man spyr!
Blir ju inte bättre av att man måste vänta!

Nu blev jag skraj.
Jag brukar köra en kall gammal kawa ibland på skolan. Den är inte kul att köra.
Den hackar sig fram liksom. Sen byter man cykel och de går galant.

Trodde inte de hade kalla hojar vid uppkörningen.
Eller jag hoppades att de ej skulle ha de....

Men du kom igen!
Nästa gång går de bättre. :)
Jag körde upp på min! VV har ingen hoj man får låna... om du nu inte vill köra gubbens BMW, men det skulle ja inte råda dig till :hihi

@ HanneZ : ja glömde att du va perfekt, sorry....

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
HanneZ skrev:
Historier om varför folk inte klarar uppkörningen är alltid lika roliga. Är det föresten någon som någonsing gjort nåt fel på en uppkörning? Ingen gör fel men den jävla kontrollanten hittade på massa saker som inte va sant :D

Skavde bort en list på sidan av bussen mot en betong-gris på uppkörningen. Gick inte bra den gången men VV-snubben tyckte jag körde bra ändå å hämtade mig fint från min lilla incident. Klarade det andra gången dock.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Miss_Orchidee skrev:
Jag körde upp på min! VV har ingen hoj man får låna... om du nu inte vill köra gubbens BMW, men det skulle ja inte råda dig till :hihi

Just satan. Va knäpp jag är.
Hela uppkörningsgrejen gör att min hjärna bara låser sig. :D

Hannez: De vet du väl, dom ljuger och fixar och trixar.
Jag tror till och med de mixar med bromsen innan.
Aldrig vi som gör fel... :hihi

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Nu ångrar jag att man läst denna tråd..
fortfarande 1.5 vecka till uppkörning men endå så har jag blitt så nervig att jag är nära att spy redan nu..
Ska försöka koppla bort allt negtivt med denna tråd och försöka att inte läsa den mer.. Jag skakar ta mig fan! :huvet

SolitudE berätta hur det gick!! (inte för att jag kommer svara förrens efter nästa vecka men:p)

/rBy

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
HanneZ skrev:

Du har fel!! :tungan
Har vi ju diskuterat...
Men senaste uppkörningen tex. gjorde massa fel, osäker på hastigheterna mest låg allt mellan 90-120 på motorväg (som jag tror va 110), missade att dte va min tur och ta en vänstersväng etc. Men jag fick kortet ändå! Första gången va perfekt (enligt vad jag kommer ihåg från körskolelärarn, då kugga jag)
:hihi

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Då var det en vecka kvar tills uppkörning. Var och skulle låna en cykel, då visar det sig att den blivit uthyrd 20 min innan jag kom :( Var där igår men då var inte han som hade hand om det där. Så typiskt. Så nu får jag låna en gsx 1400 istället för 750. Känns som det kan vara ganska stor skillnad? Någon som har någon erfarenhet? Är det stor skillnad? Finns det en teoretisk möjlighet att klara kalaset? :)

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag kör på skola så jag får låna deras hoj under uppkörningen. Tror även att många körskolor hyr ut till privatister om det skulle behövas.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Miss_Orchidee skrev:

Perfekt? Onej. Men historierna från de som inte klarar uppkörningen duggar tätt och den ena är mer otrolig än den andra.

Med tanke på olycksstatistiken på förare med nytagna körkort kanske det är dags att tajta till uppkörningen lite, men istället så har dom ju förenklat den till detta år. Det har jag endast fått höra via hörsägen dock, har inte testat dom nya momenten själv.

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
:D :banana :D :banana :D

(övers. "Jag klarade uppkörningen!")

Och för er som vill ha en redogörelse:

Jag började med säkerhetskontroll. Fick köra allt! Mitt centralstöd var väl boven i det dramat. Men de hade inga anmärkningar så jag mindes väl allt.

Nästa steg var lågfartsbana 2 (storslalom). Jag tog det i lite lagom takt, dvs. inte idiotlångsamt. Sket fullständigt i begränsningslinjer. Jag svängde så mycket som kändes lämpligt. Vinglade dock till stadigt vilket gjorde att jag var tvungen att gasa upp hojen. Men det hade de tydligen överseende med för de sa inget speciellt.

Nästa steg vad högfartsbana 2 (den med väjning i mitten). På första försöket började jag vända för tidigt så jag hamnade utanför ena sidokonan. Resten gick dock bra. Detta gjorde dock att jag fick köra om banan. Denna gång gick vändningen bra, men istället låste jag bakhjulet i slutet så jag kom på bredden istället. Fick en lite lätt spydig kommentar om att jag skulle tänka på min bromsteknik till nästa moment.

Sen var det då bromsningen. Börjar kalas med 70 km/h. Bromsar fint och lugnt, bakhjulet låser sig inte. Kalas. Men så glömde jag frikoppla så jag skuttade fram sista metrarna. :tungan
Var bara att sticka svansen mellan benen och göra igen. Denna gång gick både 70 och 90 bra. Bromsade dock inte alls hårt just för att undvika att bakhjulet låste sig. Men det räckte tydligen.

Sedan var det dags för trafikbiten. Här gick allt hyffsat. Det var inga missar jag själv märkte av och den enda kommentaren som jag fick var att ha bättre placering i rondeller.

Så nu sitter man här med den lilla lappen i näven. Nu ska det köras till allt rasar! :banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln