Körkort 2005

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Har mc kort sedan år 2000 men inget B-kort .. vilket många kan tycka :va

Jag har aldrig varit intresserad av bil så det är största anledningen, men nu för 1,5 mån sedan så tänkte jag att ett B kort kan ju vara bra att ha ändå :yoparty så då började jag köra privat!

Nu har jag skrivit och gjort klart teorin.. missade på fredagen med 2 frågor.. hade ju ingen bok att läsa i och de frågor jag missade på som "om" jag klarat inte behövt göra om provet.

Hur många skadas i trafiken varje år
Hur många är alkoholpåverkade

ARGHHHHHH !!! blir jag bättre förare om jag vet detta :huvet

Jaja.. fick ju ny tid på måndagen och klarade det efter läst lite på nätet om statistik :kocko

Nu har jag uppkörning 20 Maj och halkan 16 maj.. är rädd att man kuggar på halka :)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Eureka skrev:
Har mc kort sedan år 2000 men inget B-kort .. vilket många kan tycka :va

Jag har aldrig varit intresserad av bil så det är största anledningen, men nu för 1,5 mån sedan så tänkte jag att ett B kort kan ju vara bra att ha ändå :yoparty så då började jag köra privat!

Nu har jag skrivit och gjort klart teorin.. missade på fredagen med 2 frågor.. hade ju ingen bok att läsa i och de frågor jag missade på som "om" jag klarat inte behövt göra om provet.

Jaja.. fick ju ny tid på måndagen och klarade det efter läst lite på nätet om statistik :kocko

Nu har jag uppkörning 20 Maj och halkan 16 maj.. är rädd att man kuggar på halka :)

Halkan är ju roligaste av allt ju... helt omöjligt att kugga på halkan.
Ha de roligt bara

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Alicia skrev:
Halkan är ju roligaste av allt ju... helt omöjligt att kugga på halkan.
Ha de roligt bara

Japp, alla säger det.. men det är ju den man är orolig för :)

Uppkörning privat .. några tips ?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Eureka skrev:

Är du smart så tar du en lektion på körskolan nu innan så du vet om att du missat nåt, så kan du öva på det å förhoppningsvis så går det vägen :tummenupp

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
morlock skrev:
Man kan inte kugga på halkkörningen, den är i övningssyfte. Den ingår inte i uppkörningen.

Lycka till.
:tummenupp

Kan man inte köra en bil ordentligt kan man bli hemskickad och inte godkänd på halkbanan, men det krävs rätt mycket för att man ska misslyckas om man säger så!

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Vanish skrev:
Kan man inte köra en bil ordentligt kan man bli hemskickad och inte godkänd på halkbanan, men det krävs rätt mycket för att man ska misslyckas om man säger så!
Mjo sant, när jag tog mitt B-kort 2000 så gick halkan i princip ut på att misslyckas. :rolleyes:

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Eureka skrev:

Så länge du inte leker blir du godkänd på halkan. Är många som hamnar i diken och röjer hinder. Syftet är inte att testa dig utan snarare att ge dig en känsla för hur det är när det är riktigt halt. Bara de som medvetet beter sig som idioter blir underkända. :kocko

Var onödigt övertydlig när du kör. Vrid på huvudet när du tittar i speglar och ser dig omkring. Då har uppkörningsförrättaren lättare att se vad du gör. Kan även vara bra att hålla en konversation under körningen där du kan få in hur du tänker när du kör. Det var så jag gjorde under min uppkörning iaf och det gick ju vägen. :D

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
morlock skrev:
Man kan inte kugga på halkkörningen, den är i övningssyfte. Den ingår inte i uppkörningen.

Lycka till.
:tummenupp

På sätt och vis ingår den ju i hela paketet för att ta körkort för det är ju
1. teori
2. halka
3. uppkörning

Så klarar man inte det ovanstående så blir det ju ingen uppkörning.

Kan säga att det inte är många som kuggar på halkan eftersom det mer skall
vara en "aha-upplevelse". Du lär dig inte hur du skall häva en sladd och ingen
talar om hur du skall göra när du kör...förutom att du skall hålla en viss hastighet.
Sen talar man om händelserna som sker när du kör o får sladd även vilka orsaker
osv...Så det är som en rolig dag när man får en massa aha-upplevelser.
Kör du vårdslöst inne på halkbanan kan du bli kuggad eller inte bryr dig om
lärarna osv...

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Eureka skrev:

Nä men förhoppningsvis får man sig en tankeställare när man "lär" sig dessa olyckstal i statistiken. Samma hoppas jag du får när du kör din halka.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
MBGIRL skrev:
Nä men förhoppningsvis får man sig en tankeställare när man "lär" sig dessa olyckstal i statistiken. Samma hoppas jag du får när du kör din halka.

Jo jag vet.. men att kugga för att man inte visste exakt vilken siffra och väljer 7000 istället för 9000 tycker jag bara är löjligt.

Eller denna fråga!

Vad är sant ang om man har en cykel lastad i bagageutrymmet i bilen, så att man inte kan stänga ner luckan.

A. Skall ma ha på fläkten på hägsta
B. Skall man ha fönstren nere
C. Skall man ha fönstren nere halvvägs och fläkten på
D. Skall man ha ha fläkten på lägsta och fönstren nere på max

idiotfrågor på vv enligt mig !

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Lågfartsbana tips & trix

Jag körde en lektion idag och har några tips att ge angående den svårare lågfartsbanan. För det första så har jag lättare att ta vändningen i slutet åt höger än vänster och det är ju fritt fram att ta den åt vilket håll som helst så VÄLJ DET HÅLL SOM PASSAR DIG BÄST på uppkörningen. Alla är vi olika men höger funkar perfa för mig, alltså tar jag den första konan på högersidan.

Tips no 2 - självklart men jag har inte tänkt på det förrän nu. När du kör banan så se till att du håller dragläget noggrannare när du svänger, just för att inte tappa balansen.. Kör du något så när rakt så kan du "glida" men så fort du svänger, ge dragläge. Underlättade grymt mycket för mig.

Enligt min körlärare så var det okej att toucha fotbromsen någon gång också för att räta upp hojen eller sakta ner om det går för fort.

Hur som helst - någon kanske minns att jag har gnällt över hur olika det var att köra lågfartsbanan två hojar av samma modell fast olika årtal. Nå, idag fixade jag banan med den nyare och svårare hojen också och det känns jävligt skönt!

I trafikdelen fick jag dock bassning för jag körde mot stopptecken och heldragen linje.. Aja baja.. Ja ja, bättre tur nästa gång, lektion igen på onsdag! :banana

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024