Körkort 2005

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
tjockisbulle skrev:
Nej jag är ju värsta nybörjaren, har kört mc 1gång innan jag började i skolan. B kort har jag dock haft i 6år så trafikvana finns.

Jag är bara trött på mig själv för att man inte lär sig fortare,
jag förstår ju att dom har en kursplan varje elev skall följa.

Givetvis säger jag till vad jag vill öva på, tiden då man kör går för fort bara.

Hej tjockisbulle.
Inte misströsta.
Låter som du kör i samma skola som mig nästan.
Där tar de tid. Dom är så rädda om sina elever. Shit va allt ska vara PERFEKT innan man får ge sig ut i trafiken.
Jag har kört 12 lektioner och inte kört trafik än. O andra sidan har jag varken bilkort eller hade kört hoj innan körskolan.
Jag tar hellre dock 5 lektioner för mycket än tvärtom.
Fast plånboken tycker nog inte samma sak. :rolleyes:

Man får nog koncentrera sig på sin egen takt och skita i att andra lär sig lättare.

Vi grejar de också! :banana

RQ

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Om ni har möjlighet till det, testa att köra konbanorna med en offroad. Själv kör jag en Africa Twin 750, och snabba banorna går lekande lätt..
Kan utan problem droppa in på typ 3an i 60 km/h, sen ha en lätt hand på gasen och "rulla" igenom banan.
Långsamma banan är lite trögare för min del.. men nästa lektion sitter den nog :)

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Araikaj skrev:
Ni som redan klarat kortet, ge mig några sista, avgörande spetstips:

Lågfartsbanan (slalom): "Knycker" Ni till o svänger upp brant vid sista konen för att få en bra vinkel att gå runt o klara svängen eller svänger Ni bara utan att "taktik-hålla ut"?

Högfartsbanorna/bromsprov: Hur många höll, ÄRLIGT, 50 km/h eller över i dessa? Hur många blev ombedda att köra igen men denna gång med högre hastighet?

Kör upp nästa onsdag o det känns faktiskt helt ok, är nöjd med min träning men jag tror ändå inte att det är omöjligt att jag kuggar:)

FreddaAborre gjorde en mkt pedagosgisk skiss över hur man skall lägga upp kursen på lågfarts banorna i någonstans i mitten av denna gigantiska tråd. Jag postar den igen;

Bifogat

• Körning.JPG
    Körning.JPG
    27.2 KB · Visningar: 167

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Ja, vad säger man..
Var ute och övningskörde första gången idag med R6:an.
Provade på lågfartsdelen och det kändes tammefan helt omöjligt!
Hur ska jag lyckas vända runt hojen på dendär korta delen?
Jag menar, även om jag så svänger fullt så går det helt enkelt inte att få runt hojen så man kommer rakt tills man ska stanna mitt i alltihopa för att sedan fortsätta. Vad ska jag göra?
Känns lagom meningslöst just nu

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Disasterpiece skrev:
Ja, vad säger man..
Var ute och övningskörde första gången idag med R6:an.
Provade på lågfartsdelen och det kändes tammefan helt omöjligt!
Hur ska jag lyckas vända runt hojen på dendär korta delen?
Jag menar, även om jag så svänger fullt så går det helt enkelt inte att få runt hojen så man kommer rakt tills man ska stanna mitt i alltihopa för att sedan fortsätta. Vad ska jag göra?
Känns lagom meningslöst just nu

När jag körde upp var det en kille som hade en stor Shadow. Vi som gjorde provet först fick göra slalombanan, men när det blev hans tur skiftade inspektören till den med stopp som är enklare för hojar med stor svängradie.

Vet inte om de alltid gör så.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Hej tjockisbulle.
Inte misströsta.
Låter som du kör i samma skola som mig nästan.
Där tar de tid. Dom är så rädda om sina elever. Shit va allt ska vara PERFEKT innan man får ge sig ut i trafiken.
Jag har kört 12 lektioner och inte kört trafik än. O andra sidan har jag varken bilkort eller hade kört hoj innan körskolan.
Jag tar hellre dock 5 lektioner för mycket än tvärtom.
Fast plånboken tycker nog inte samma sak. :rolleyes:

Man får nog koncentrera sig på sin egen takt och skita i att andra lär sig lättare.

Vi grejar de också! :banana

RQ

Dock kan jag tänka mig att vissa skolor försöker suga ut så mycket pengar som möjligt, känn er för och känns det som att ni bara står å stampar på ett ställe så gör ni förmodligen det oxå, bara fråga om ni kan gå vidare så får ni hoppas på att skolan tycker likadant
Hoppas att det går bra för alla =)

coisa

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Yamaha FZR 1000, Suzuki GSX750R, SeaDoo Bombadier
Alicia skrev:
Dock kan jag tänka mig att vissa skolor försöker suga ut så mycket pengar som möjligt, känn er för och känns det som att ni bara står å stampar på ett ställe så gör ni förmodligen det oxå, bara fråga om ni kan gå vidare så får ni hoppas på att skolan tycker likadant
Hoppas att det går bra för alla =)

Dom tjänar inte på att ha kvar en elev länge... utan på att få in nya hela tiden...

Det kanske är så att dom behöver öva denna sak mera... då den inte sitter... för att klara att gå vidare ut i trafik...

Annars kan man ju fråga om man inte kan gå vidare som alicia säger... men man får ju anta att läraren har rätt...

Lainol

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 640 Adventure
Då har man äntligen mc kort!:banana Fredagen den 13:e är min nya turdag!!

Vi var två grupper, en för elever och en för privatister. Jag var i privatist gruppen. Totalt var vi åtta st som skulle köra upp. Ville absolut inte starta, men fixk starta endå. Har filat ganska mycket på banorna med en lånad Honda African Twin. Säkerhets kontrollen och krypkörningen på den "lätta" banan gick galant. 1:a försöket på undanmanövern så välte jag en kon. Men det skyller jag på för kort ansats. Satte den på andra försöket. Inbromsning 70 och 90 var rena barnleken. Hondan lixom smällde innan man låser bakhjulet så att man kan lätta lite på fotbromsen innan hjulet låser sig.

Sedan var det bara att sitta å kolla medans de tre andra privatisterna blev kuggande på lågfarts banan. Två stora glidar hojar och en sporthoj.
Ingen av de hade kört banan tidigare. Ändå blev de förbannade när de blev kuggade :kocko

Sedan var det en liten tur i den soliga skånska naturen utanför malmö.
När jag hade kört ca 20 min så frågade han om jag hittade till vägvärket i Malmö city.....och det gjorde jag ju. Då fattade jag också att jag hade klarat det. min handledare väntade i bulltofta.

Nu ska det sprutas grus i revinge!!!

Lycka till till er som ännu inte har klarat kortet
:tummenupp :tummenupp

coisa

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Yamaha FZR 1000, Suzuki GSX750R, SeaDoo Bombadier
Lainol skrev:

Vi var två grupper, en för elever och en för privatister. Jag var i privatist gruppen. Totalt var vi åtta st som skulle köra upp. Ville absolut inte starta, men fixk starta endå. Har filat ganska mycket på banorna med en lånad Honda African Twin. Säkerhets kontrollen och krypkörningen på den "lätta" banan gick galant. 1:a försöket på undanmanövern så välte jag en kon. Men det skyller jag på för kort ansats. Satte den på andra försöket. Inbromsning 70 och 90 var rena barnleken. Hondan lixom smällde innan man låser bakhjulet så att man kan lätta lite på fotbromsen innan hjulet låser sig.

Sedan var det bara att sitta å kolla medans de tre andra privatisterna blev kuggande på lågfarts banan. Två stora glidar hojar och en sporthoj.
Ingen av de hade kört banan tidigare. Ändå blev de förbannade när de blev kuggade :kocko

När jag hade kört ca 20 min så frågade han om jag hittade till vägvärket i Malmö city.....och det gjorde jag ju. Då fattade jag också att jag hade klarat det. min handledare väntade i bulltofta.

GRATTIS... :tummenupp

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
Lainol skrev:

GrAtTis :) själv har man för första gången kört i trafik, så det är väl en bit kvar till körkort antar jag,, men men ha så trevligt med det nya kortet :tummenupp

Lainol

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 640 Adventure
Har varit avundsjuk när folk har beskrivit sin lyckade uppkörning!
Nu får ni avundas mig lite :) :hihi

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Araikaj skrev:
Ni som redan klarat kortet, ge mig några sista, avgörande spetstips:

Lågfartsbanan (slalom): "Knycker" Ni till o svänger upp brant vid sista konen för att få en bra vinkel att gå runt o klara svängen eller svänger Ni bara utan att "taktik-hålla ut"?

Högfartsbanorna/bromsprov: Hur många höll, ÄRLIGT, 50 km/h eller över i dessa? Hur många blev ombedda att köra igen men denna gång med högre hastighet?

Kör upp nästa onsdag o det känns faktiskt helt ok, är nöjd med min träning men jag tror ändå inte att det är omöjligt att jag kuggar:)

Jag fick köra om högfarten pga för låg fart. Jag höll exakt 50 på skolans hoj men besiktningsmannen klockade mig med sitt tidtagaur och sa att det gick för sakta. Han sa även att dom flästa mätare visar ca 5% för mycket. Så det va bara att hålla 60 på mätaren och då blev det godkänt. Tycker för övrikt att uppkörningen va busenkel.

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
lennart.r skrev:
De har ingen möjlighet att kolla hastigheten och den är inte heller det primära. Vitsen är att ha jämn gas och inte justera med gasen när/om man hamnar i tidsnöd/utrymmesbrist mellan konerna. Det som är bäst att använda i högfartsbanorna är motstyrning.

Dom har visst möjlighet att mäta hastigheten. Dom tar tiden på den som kör upp precis i början på banan mellan två koner (vet inte vilka) och det får inte ta mer än 2 sek för då kör du för sakta. Jag fick köra om en gång på grund av att det tog 2,2 sek för mig. Och jag kan tillägga att han va STENHÅRD mot alla 7 som körde upp att man skulle hålla MINST 50. Det va också det ända han va hård med

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
Lantis skrev:
När jag körde upp var det en kille i min grupp som hadse precis en sån som du. Osäker på årtalet men han sa att det var bland dom första som kom.

Han klarade manöverproven (vet inte hur det gick i traffiken).

Det var iofs 5:e försöket . . .

Hörrödudu! Trafik stavas faktiskt med ett f säger Besserwissern! :kocko

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
coisa skrev:
Dom tjänar inte på att ha kvar en elev länge... utan på att få in nya hela tiden...

Det kanske är så att dom behöver öva denna sak mera... då den inte sitter... för att klara att gå vidare ut i trafik...

Annars kan man ju fråga om man inte kan gå vidare som alicia säger... men man får ju anta att läraren har rätt...

Jag har dåligt tålamod och skulle inte klara av att köra massa lektioner och inte känna att man kommer någonstans, visst så arbetar alla körskolor olika och alla lär sig olika snabbt, men jag skulle nog fråga om jag kunde gå vidare om det känns som att man ligger å trälar på ett å samma ställe

alpha12

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
--
Araikaj skrev:
Grattis! Jag kör upp på onsdag. Nervös? Vem, jag?? Vad är det för något... Tips!!!

Ta det lugnt. Dom är inte så stenhårda på banorna. Jag slog ner en kona på högfartsbanan men klarade mej ändå. Försöker nog mer få en helhetsbild av hur man kör.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Jag har dåligt tålamod och skulle inte klara av att köra massa lektioner och inte känna att man kommer någonstans, visst så arbetar alla körskolor olika och alla lär sig olika snabbt, men jag skulle nog fråga om jag kunde gå vidare om det känns som att man ligger å trälar på ett å samma ställe

Absolut finns det säkert skolor som tänker så. Får dock inte den känslan när de gäller Framtidens. DOm är bara väldigt noga med att deras elever är klockrena.
Jag tror kanske att jag själv måste ta för mig mer och säga till.
Min ena lärare sa ju till mig att nu är de fasen dags för trafik. :rolleyes:
Jag känner att jag gjort massa framsteg mest nu sista 2 lektionerna jag stått helt still eller ja gått tillbaka 48 lektioner typ. hehe
Plus att jag tycker att krypkörningen är piss klurig!

Men helt rätt Alicia.
Jag får säga mer va jag vill. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM