Körkort 2005

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Goldshire, Azeroth
Hoj
Merida, trampvariant
Glömde redovisa min uppkörningsdag men här kommer den:

Var och värmde på morgonen en timma innan och krypkörningen gick åt skogen hela tiden, stel som en pinne av nervositet. Blev mer och mer orolig.
Vi var fyra stycken som skulle köra. Jag hamnade som nummer tre i ordningen.
Första killen klarade sig igenom första delen dvs. manöverprovet.
Sen var det en tjej som kuggades innan det var min tur.
Fick börja med kontroll av belysning, lagring och fjädring.
Sen ledande av cykeln och serpentinkrypen som gick helt ok. Blev nästan förvånad att det funkade eftersom värmningen gick så illa.
Fortsatte med bravur genom undanmanövern (serpentin fram å tebax), bromsprov 70 och 90.
Efter mig var det en kille som kuggade på både kryp och undanmanöver.
Vi var då två som skulle köra trafik, och jag fick köra som nummer två.
När killen som körde före mig blev kuggad tänkte jag att nu är det kört, kontrollanten har bestämt sig för att kugga alla idag!
Vi drog iväg och det första jag hör i lurarna är att "du kan stänga av blinkersen".
Jag blev lite nervös då men resten av körningen funkade fint.
Fick köra stadstrafik, landsväg och grusväg.
Nu ska man bara se fin ut framför kameran så att man får kortet oxo! :tummenupp
 

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
jag ska också ta körkort iår. jag klarade teorin (mest flyt, hade knappt pluggat) för nån månad sen och har kört en del lektioner. nu har jag tagit litet uppehåll, köpt en hoj och ska nu övningsköra privat en del. allt går bra i övrigt, utom banan. usch för banan!
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
kort

Yes! Där satt det. :) Efter alla timmar av nötande, misstag, sorg och glädje så har man äntligen fixat kortet. Surt bara att det är så förbannat dåligt väder, men skit samma - jag ska ut och åka! :yoparty
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
GrattisGrattis!

Provet låter bara enklare och enklare då man hör er berätta om era.

:tummenupp


SadGlad då ?
Är han ute och kör nu eller ? :gnissla
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Har inte skrivit särkilt mkt i denna tråden förrut, hmm ingenting iofs.
Vill härmed bara skriva av mig lite.
*Skrytmode On* Klarade teorin för en månad sedan på första försöket och uppkörningen idag också på första *skrytmode off*.
Så nu har man kort för tung hojjish.
Känns otroligt skönt och glad som bara den är man.

12 lektioner och ingen privat körning.
Så jag är hyffsat nöjd att det inte blev allt för dyrt.

Rock on boys, Och till er som ej har kortet i hand.
Ni kommer klara det galant.

Piece Out, KTM 660 here i come
:yoparty
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Marcus74 skrev:
Yes! Där satt det. :) Efter alla timmar av nötande, misstag, sorg och glädje så har man äntligen fixat kortet. Surt bara att det är så förbannat dåligt väder, men skit samma - jag ska ut och åka! :yoparty

GRATTIS!
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
grattis allihopa jag är glad och stolt över er. På fredag är det min tur att köra upp hoppas på att det går lika bra som för er

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
gyver skrev:
Visst har jag hämtat den. Så en 30 (ganska kalla) mil har dte blitt. Men fy fan va skoj. Nu ska man bara ha hjärta att lämmna iväg hojjen några dagar för lite service. Hur går det med dittt letande???


Härligt att höra. Nä har letat lite men inte så mycket...vi får se vad det blir om det blir något hehe!

Vi hörs.

Mvh A
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
Första..

..gången jag körde med trafikskolan idag och det gick BRA! När vi kom ut till cyklarna och det började hagla kändes det lite som ett tecken att det inte var min dag men jag hade tack och lov fel.
Jag har kört en del privat men inte övat på krypkörning osv. Så idag blev det en lektion med krypkörning och många stopp och start. När jag var klar kändes det hur bra som helst. Fick till och med en del beröm. :yoparty
Nu är det bara resten kvar. Hoppas inte kortet tar för lång tid att ta. Har en semester i Scotland bokad i augusti och det hade varit kul att få köra istället för att bara åka med. Fast det går det med för då kan jag dricka lite mera whisky :hihi

Så just nu känns det bra med att ta körkortet, mao inte helt omöjligt..Skall fixa teorin så den är färdig sen är det bara att köra, köra och köra...

Gott mod alla som håller på med samma sak :tummenupp
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hade uppkörning idag.

Var inte ett dugg nervös och fick köra de två svårare manöverproven (krypslalom och högfartsslalom åt båda hållen). Allt gick perfekt, även 70- och 90-inbromsningarna.

Sen bar det iväg på en liten tur i trafiken. Allt kändes bra och jag trodde nog att jag hade klarat det :)

"Tyvärr kan jag inte godkänna din körning" fick jag höra när jag kom tillbaka... :(

Blev jätteförvånad. Tydligen hade jag tappat position i en rondell och det har jag inte så mycket att säga om eftersom jag inte vet vart det hände. Har alltid kört jättebra i rondeller tidigare så det var lite snopet. Men jag får se till att ta ut svängen ordentligt nästa gång.

Men det han tryckte mest på var att jag var för defensiv vid ett filbyte inne i Malmö. Jag väntade in bilarna i vänster körfält då jag inte vågade köra in framför och tyckte det var säkrare att invänta en lucka. Men det borde jag tydligen inte gjort. Han tyckte att jag stoppade upp trafiken bakom för mycket eftersom jag saktade in lite (pga att trafikljusen började närma sig).

Så jag är rätt besviken idag. Trafiken har jag alltid kört så bra i tidigare och jag har ju även B-kortet så det är lite pinsamt också. Nu är jag lite nervös för att jag skall hamna i samma situation nästa gång och då vara för offensiv vid filbytet. Så det känns lite uppgivet.

Kontrollanten var dock väldigt vänlig och förtroendeingivande.

Imorgon får jag reda på hur lång väntetid det är tills nästa uppkörningstid...
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Sad Glad skrev:
Hade uppkörning idag.
....Men det han tryckte mest på var att jag var för defensiv vid ett filbyte inne i Malmö. Jag väntade in bilarna i vänster körfält då jag inte vågade köra in framför och tyckte det var säkrare att invänta en lucka. Men det borde jag tydligen inte gjort. Han tyckte att jag stoppade upp trafiken bakom för mycket eftersom jag saktade in lite (pga att trafikljusen började närma sig).
QUOTE]

Detta är intressant. Jag snackade med en massa folk som tatt sina kort under min tid på trafikskolan och lyckades även få mig ett snack med en uppkörningsförrättare. Genomgående fick jag höra att man skulle köra "distinkt". Med detta menade de att eftersom man är mer utsatt så gäller det att visa vad man avser göra och sedan genomföra manövern såvida inget "oväntat" sker. Dra på där man kan dra på (till laglig speed då), utnyttja din del av vägen, tydligt markera filbyten m.m. Jag följde deras "råd" utan att för den sakens skull vara för "distinkt" men tillräckligt för att inte ha ett i inte ha ett "i deras ögon" osäkert agerande.

Hände en "kul" grej under min uppkörning som pekar lite på hur de (i varje fall min förrättare) ser på MC körning; Vi svängde vi ut från korsning på en initialt dubbelfilig 90 väg (Torslandavägen) direkt bakom en buss. La mig bakom bussen som höll ca 50 och fick då höra i mikrofonen: "Nämen dra på nu, du åker inte bil utan MC!" (Ja, jag drog bussen med allt va sunk-bmw:n tålde :hihi )

Edit: detta gäller med största sannolikhet inte alla förrättare men verkar vara genomgående synsätt
 
Last edited:

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
=Drex= skrev:
Hände en "kul" grej under min uppkörning som pekar lite på hur de (i varje fall min förrättare) ser på MC körning; Vi svängde vi ut från korsning på en initialt dubbelfilig 90 väg (Torslandavägen) direkt bakom en buss. La mig bakom bussen som höll ca 50 och fick då höra i mikrofonen: "Nämen dra på nu, du åker inte bil utan MC!" (Ja, jag drog bussen med allt va sunk-bmw:n tålde :hihi )


:lol :yoparty
 

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
det är konstigt för på min skola så kan de inte få nog av att prata om hur viktigt det är att man kör defensivt som mc-förare, eftersom man är så utsatt. jag tycker själv att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och dessutom får väl kontrollanten förstå att man är nervös på uppkörningen och därför kan ta det lite extra lugnt för att hinna tänka. jag tycker det verkar sjukt orättvist att kugga nån för att den kört för defensivt, om det inte var så att du låg i typ 30 på 70-vägar osv.
 

Fitte

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
SV1000N
Jag fixade teorin idag! skrev igår också, men då gick det åt hel**te, missade på EN fråga...EN....hade 51...( kravgräns 52 ) :kocko
Ringde igår direkt efter jag kom hem å bokade en ny tid, dock i helsingborg...men va fasen...e man hiad så e man! Kom nyss hem, klarade provet med 55poäng...

Till alla er som har teorin framför er, och har haft B-kort i si å så många år...PLUGGA ändå!!! Det gjorde inte jag igår....å då gick det som det gick! självklart trodde man att man kunde aaaalla trafikregler osv...det kunde man kanske...men JAG har iaf glömt...hmm, reaktionssträcka, bromssträcka, si å så lång, koldioxidblablabla, koloxid, varseblivning, perifiriseende, direktseende, hur lång blir din bromsträcka om du kör i 100km/h, blablablabla... blablabla....det var sånt skit jag missade på! Så, som sagt PLUGGA! :7peta

Angående Mc-frågorna....vissa hävdar att dom är baaaarnsligt enkla osv, ok, VISSA är jättelätta....men hur många "newbies" vet hur högt ett Mc-släp får lov å vara? Hur brett ett styre får vara, varför du rekomenderas att byta bromsvätska med jämna mellanrum osv....PLUGGA på detta också!!!

Nu käns det iaf skitskönt!!! Man slipper ju tänka på det iaf.... :banana

Förresten, GRATTIS alla som klarat kortet under året! Verkar ju vara en hel del!

Nu ska jag återgå till kaffet å kanelbullarna! =)

Förreseten, en tanke...nu när man klarat "halva" utbildningen, tror ni det e ok om man kör ändå? på ETT hjul...? det e ju halva...halva....jaja! :tungan

Ha det bra allesammans!!!

/ fredde
 
Last edited:

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Vanligaste kuggningarna?

Hejsna!

Någon insatt som tror sig veta vilka de vanligaste orsakerna till att bli kuggad på uppkörningen är???? Vad ska man speciellt tänka på?

Ska snart köra upp själv, och börjar bli lite nervig när man läser att folk blir kuggade för nån fleplacering i rondell eller liknande. Skumt också att dom ibland vill att man är "på" som fan. Jag blev en gång tillsagd att vara mer offensiv när jag stannade för en gammal kärring på ett övergångställ. asså damen i fråga var redan ute på motsatt körbanas övergångsställe när jag närmade mig. Jag släpper hellre fram än drar på, även när jag kör bil. Men nej nej, läraren tyckte jag ve en mes som inte drog på för att hinna före kärringen. Sen kan han få spel för vad jag tycker e en liten skitgrej, jag fattar inget ibland....

Nån mer än jag som tror att dom bedömer uppkörningen MKT olika på olika platser i landet??

//BRASSARN
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Var ute och provade lågfartsdelen idag med en Honda MT50, satan vad lätt den var!

Körde den med konor, 4 meter mellan.

Först när man hade 2 meter mellan varje kon blev det lite svårt, men jag förstår att det förmodligen är lite skillnad om man rattar en NSR eller liknande.

Ska köra upp för A1 i Göteborg den 30:e maj, fan vad nervigt, här kuggas 50% :död

Kan man hyra en hoj av vägverket eller måste man ha en egen?

Har man egen hoj så är man tvungen att köra hojen på släp till uppkörningen eller?

Fan, jag har inte tränat, måste börja hårdplugga!
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Jag ska skriva om lite mindre än två veckor. Hur ska man plugga? Måste man köpa böcker eller räcker det att kolla lite på nätet och STR Teori dataprogrammet?

Mvh



Niclas Lindström
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
125kubik skrev:
Förresten, om blir man kuggad redan vid konbanorna, berättar dem det med en gång då?

Japp, man verkar dock få flera försök i de flesta fall men om inte klarar så är uppkörningen över.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top