Körkort 2005

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Marcus74 skrev:
Grattis Lion (tack för senast, haha) Araikai, Eken m.fl. som liksom mig körde upp och fixade det i onsdags! Kör försiktigt nu, var rädda om ert skinn - och ha roligt! :Bugar
Man tackar!!
Fan, du försvann ju direkt! Hann ju aldrig gratta dig :näsblod Men jag förstår det.....man vill ju inte sitta på en jävla stol när man kan ut å åååkkaaa!! :yoparty
Men grattis i efterskott iaf!
Och det gäller även Araikai & Eken, kör försiktigt så syns vi på vägarna!
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Cebeärr600 skrev:
massa vettiga orsaker till att bli helt tokig


FYFAN va lack jag hade blivigt, speciellt när din lärare håller med också!
Förstår din frustration över pengarna där!
Körskolan borde ju fixa en ny tid åt dig snarast jue och behöver du i väntan på ny uppkörning ta massa fler lektioner ?
sätt dig snällt och bara vänta, du verkar ju kunna köra ordentligt men hade otur med att få en nitisk kontrollant ?

Otur säger jag bara.
:huvet


Sen är det säkert många här som kuggar sina uppkörningar men inte vågar berätta om det för att dom tycker det är pinsamt, sånt fattar verkligen inte jag.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Yadis skrev:
Tror du kan boka tid redan nästa dag, sen när du får en tid beror på väntetiden. Du kan också ringa varje dag till vägverket o se om det finns avbokningar tidigare än den tid du har fått.

Man kan boka tid till nytt teoriprov ganska direkt efter att du har sumpat ett, Jag vet, talar av egen erfarenhet :gnissla Hur långt tid det tar innan du får skriva igen beror lite på hur stor efterfrågan är för proven, för min del tog det typ 10 dagar.

I övrigt så kör jag upp på måndag. Känns både säkert och lite olustigt. Klarade krypbanorna helt och hållet för första gången på sista körlektionen. Hade gärna tagit en lektion till för att finputsa de, men det hanns inte med.. Så det blir lite spännande nu kan man säga :brinnerup
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Många som får sitt körkort nu ju,
själv sitter man här med inga pengar och körkortet lär dröja tills säsongen är över *pust*

Vill ha nu :4skrika
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Cebeärr600 skrev:
Tja nu har jag väl lugnat mig lite men irrationen är väl kvar. Min lärare var nog rätt mesig också och så är han väl sugen på att tjäna 3000 till på mig innan jag får köra upp igen. Det som retar en mest förutom pengarna är nog faktiskt att man kan kugga på något helt annat då när det väl gäller igen. Hur många ggr skall man hålla på innan dom släpper igenom en? Och hur skall man igentligen köra i bostadsområden. man blir upplärd att faktiskt våga dra på fast samtidigt skall man köra i 30 och glo ner i korsningar fast man vet att är inte är nått? är det säker körning? :confused:

Det är skit skumt att han inte kunde ge svar på din lärares fråga om bestämd körning. Sen kuggades ju sad glad förra sidan för defensivkörning, det gäller ju att va perfekt! Och det är inte lätt.
tappa inte hoppet, känner själv att jag har en bit kvar trots massa pengar i skolans bankfack som var mina men jag ska ha kortet iår, det ska vi alla här.
 

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
Hejsan!

Jag har en fråga till alla som har klarat uppkörningen eller andra också för den delen..
Ska man vrida på huvudet när man kollar i speglarna på uppkörningen för att uppkörningförättaren ska se att man har koll bakåt,eller räcker de att jag vet att ja kollar i speglarna? alltså utan att röra på huvudet?

Mvh Andreas
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Cebeärr600

Jag lider med dig, fy faan va hårt! Det var precis samma sak när jag körde upp i onsdags. Innan vi ger oss ut i trafik så säger kontrollanten: "Nu vet Ni att vi inte kör nån moppe här, så håll hastighetsgränserna. Är det 50 ja då är det 50. Är det 70, 90 ja då är det det." Sen när jag kommer in på V.V. efter min uppkörning så säger han: "du är godkänd även om det gick lite väl fort ibland inne bland husen, men det var mycket annat som var väldigt bra" Då sa jag till honom att jag normalt kör mycket mer defensivt men när han sa så innan så försökte jag ju följa det. Och det verkade som han förstod resonomanget.

Så det som hände dig var bara ren otur, du fick en grinig o jobbig kontrollant. Nästa gång så sätter du det lätt. På det papper som jag fick där det står att jag får köra o är godkänd (får ha detta tills riktiga kortet kommer med posten) så finns just någonting om defensiv körning med. Så alla Ni som ska köra upp, tänk på att köra väldigt defensivt o vara misstänksamma mot alla bilar Ni möter där ute.

Grattis till alla som fixat kortet o tack till alla gratulationer jag fått :Bugar

Här i Karlstad var det en kille som körde ihjäl sig för några dagar sedan, han var medlem här på SH. Så ta det nu JÄVLIGT LUGNT i sommar! Ska Ni köra hårt så boka tid på bana!
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
andreas76 skrev:
Hejsan!

Jag har en fråga till alla som har klarat uppkörningen eller andra också för den delen..
Ska man vrida på huvudet när man kollar i speglarna på uppkörningen för att uppkörningförättaren ska se att man har koll bakåt,eller räcker de att jag vet att ja kollar i speglarna? alltså utan att röra på huvudet?

Mvh Andreas

Överdriv inte, de är rutinerade o märker om du kollar. Kolla däremot noga vid cykelövergångar o dylikt o då ska du vrida på huvudet. Sen gör det ju inget om du vrider huvudet lite gran när du normalt bara kanske ändrar blicken. Glöm inte heller att blinka höger ur rondeler o innan du byter körfält, för att åka ur, se till att titta noga i "döda vinkeln". Träna på bara...
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
andreas76 skrev:
Hejsan!

Jag har en fråga till alla som har klarat uppkörningen eller andra också för den delen..
Ska man vrida på huvudet när man kollar i speglarna på uppkörningen för att uppkörningförättaren ska se att man har koll bakåt,eller räcker de att jag vet att ja kollar i speglarna? alltså utan att röra på huvudet?

Mvh Andreas

Du ska kolla i speglarna OCH en titt över axeln så fort du ska svänga. Om du kör rakt men ändå vill kolla i backspegeln så vrid lite på huvudet, så han ser. Lite lagom bara:)
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
"ytterligare körlektioner på 3 * 700 alltså totalt sätt drygt 4200 till"

Om din körskolelärare håller med om att det var korkat att kugga dig för det, vad ska du då behöva ta fler körlektioner för?

Tack för alla grattis :)
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Cebeärr600 skrev:
då får jag bryta trenden genom att säga faan jag klara det inte :kocko

Well här är min erfarenhet dock.

1. Upp kl 5 för att vara på körskolan kl 6, ute i Ängelholm F10 för manöverprov kl 07-10 kom ut som nr 4 och gjorde manöverprovet galant. Fast jag mest var nervös på undanmanövern så redde jag ut detta med bravur. Fick med undanmanöver i slutet på banan åt höger och krypen med konor utan stopp.

6 st som kör upp och 5 som klarade manövern.

2. Får vänta till kl 13.00 på vägverket för tid för uppkörning kommer då ut som nr 3.

Kör i Helsingborg rätt igenom där han vallar in mig i ett litet bostadsområde men en massa högerreglar och jag håller runt 40 knyck och kollar ordentligt åt alla håll. Ut igen för att sedan köra i rondell och ut på motorväg. Hamnar givetvis bakom en lastbil som kör 90 som jag sedan kör om med bravur ut mot ekeby strax utanför Helsingborg. Där hittar han en minimal landsväg som jag aldrig kört på och han leder in mig i ett bostadsområde denna gången också med massa högerreglar och skymd sikt. Kör i ca 40-45 för att sedan köra in i påarp. ut igen för att köra inom sofieberg. Också ett bostadsområde med en helvetes massa högerregel och skymd sikt och jag börjar fatta att något jag gör här är åthelvete fel eller så jävlas han bara. :huvet Kör sedan en stund till för att återvända till vägverket.

När vi stannar skakar jag på huvudet och jag säger att åker jag på något så är det min planering och det suger jag på. Han säger att det är lungt det är inte det som varit fel utan det han kuggade mig för var för att jag körde för fort???? i bostadsområdena och inte hade handlingsberedskap. 40 knyck och inte en kotte ute som var i närheten av mig och jag frågade lite snällt att han fick utvecklade lite och svaret blev hmm om det kommit en EU moppe 50 vid övergångställena i bostadsområdet så hade jag inte hunnit stanna???? eller om samma eu moppe kommit i korsningarna så hade jag inte hunnit stanna. Jag var för offensiv i korsningarna? Min körlärare blev som galen och frågade surt varför dom blivit ombedda att lära ut att man skall våga ta för sig och köra lite mer bestämt och svaret blev ..... inget.

Så nu har jag kuggat och jag är så förbannad och undrar om detta är vanligt. Att man kuggar för småsaker. Trots allt dom hävdar hela tiden att man ser till Helheten och inte smågrejer? Det verkar inte så. konstigt att man åker på en helvetes massa stålar och deras procentsatser känns bra? 50/50 att klara det i Helsingborg.

Nu är jag lite lack och det värsta är ju faktiskt inte att man kuggade.

1. Lång jävla väntetid på ny tid.
2. Ytterligare pengar till att köra upp 840 och 1200 till körskolan
3. ytterligare körlektioner på 3 * 700 alltså totalt sätt drygt 4200 till

länge leve svensk standard.

arrgh

men men vad skall man göra. :huvet :huvet :huvet :huvet

Man är väl puckad dådå.

Kanske sluta köra hoj? :död

Det tråkiga med inlägg av den här sorten är att det skapar osäkerhet hos blivande körkortstagare. Man beskriver sina brister som småsaker och inspektören som nitisk.
Håller man 40-45 km/h i skymda högerregelskorsningar så hinner man inte stanna OM det kommer någon. Dessutom gör en stressad körning att man inte hinner få all den info man behöver för en riskmedveten körning. Tex om man ska ut i en gatukorsning och inte hinner kolla korsande cykelbana eller vägen man ska ut på. Just att veta VAR man kan "ta för sig" är en stor del i riskmedvetenheten. OM det är så att du har ett 6:e sinne som varnar för fara måste du tala om detta innan körningen så du kan få en rättvis bedömning. Om inte får du anpassa hastigheten som alla oss andra. Så länge du ser detta som "småsaker" visar du bara att min bedömning om din riskmedvetenhet var rätt.
Men allt detta gick vi igenom efter körningen och om du var blockerad då så har du det på protokollet. Anledningen till att vi åkte inom fler villaområden var att jag verkligen ville få säga JA till dig då du hade många bra bitar i din körning.
Det överraskar mig att trafikläraren frågade mig om provet och "blev som galen" då jag inte uppfattade varken fråga eller utbrott. :confused:
Snacket om statistik som ska uppfyllas är en skröna uppfunnen som försvarsmekanism mot "kuggningar". Inspektörerna får sällan eller aldrig reda på sin statistik just för att man inte ska bli påverkad.
Nu ser du till att ta nya tag och fixa dessa brister så att vi får säga JA nästa gång (det är f.n så mycket roligare).

Gör om gör rätt, så ses vi på vägarna hojbroder.
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Var och hämtade ut min plastbricka idag!!! Som det så fint står "A B" på... weiii! :yoparty Hade kört 46mil då jag hade haft kortet i 48tim... ;) brum brum Så kul... Ha det fint alla och ses på vägarna!
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Lion skrev:
Man tackar!!
Fan, du försvann ju direkt! Hann ju aldrig gratta dig :näsblod Men jag förstår det.....man vill ju inte sitta på en jävla stol när man kan ut å åååkkaaa!! :yoparty
Men grattis i efterskott iaf!
Och det gäller även Araikai & Eken, kör försiktigt så syns vi på vägarna!

Tack tack. :) Nä det är sant, hade bråttom hem... Ninjan stod ju och stampade otåligt i båset... ;)
Gött att du satte det nu iaf! Jag har inte riktigt fattat det ännu, kanske kommer när man får hem plastbiten...

:banana
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Nu måste jag säga att jag tappar hakan lite och säger hej.

Kul att du är här och visst jag vet om att jag körde för fort i dessa härliga korsningar. Även visste jag om det under själva uppkörningen. Oavsett hur provet nu avlöpt och att man lugnat ner sig och fått gnälla av sig så känner man att dom körlektionerna som jag faktiskt tagit "min åsikt" har gett mig en märklig känsla till mc-körning. Jag känner att jag blivit upplärd att köra offensivt och att dra på har varit en av min körledares favorit ordspråk. Kanske var det därför som han satt så tyst i bilen påvägen hem. Det jag seriöst trodde att jag skulle åka på var min undamanöver då det var det jag var sämst på. Detta med korsningar med högerregel är helt okej igentligen men min utbildning har ju gått ut på att "dra på" och inget annat. :fatta!

Sen blir man besviken och retar sig på det mesta när det väl gått åt h-vete.

När jag kör vanligt med bil och med mc och handledare så drar jag aldrig på som jag gjorde under dagens uppkörning. Men eftersom man blir drillad att våga visa och dra på man kör mc och inte buss eller stridsvagn eller gud vad man kan hitta på så är det väl inte konstigt att det väl blir så vid en uppkörning.

pinsamt att säga men med facit i hand och med lugnet på min sida så kanske måste jag säga att du hade rätt. Men samtidigt måste man få undra varför man blir lärd på detta sättet med tanke på att man skall väl trots att på mc köra defensivt och se dom flesta som en fara med tanke på att man kör oskyddat.

hmm

? :huvet :mad: :kocko :huvet :huvet

Eller är det bara jag som är puckad?
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
hoppas du har en hint av vad jag menar med detta? och inget illa ment

:fyllisar

lovar att bjuda dig på en bir när jag väl klarar det endag.

dock en alkohåååål fri sådan med tanke på att jag lär bo på hojen och skall försöka ta damen till spanien v30

om man nu får en tid innan dess.

hehe
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Cebeärr600 skrev:
hoppas du har en hint av vad jag menar med detta? och inget illa ment

:fyllisar

lovar att bjuda dig på en bir när jag väl klarar det endag.

dock en alkohåååål fri sådan med tanke på att jag lär bo på hojen och skall försöka ta damen till spanien v30

om man nu får en tid innan dess.

hehe
Absolut inga hårda känslor från min sida! Vill dock inte att blivande körkortstagare ska bli skrämda inför sin uppkörning, så därför mitt inlägg. Trist att du valde att byta körstil inför uppkörningen, villaområde och gatukorsningar är som sagt inte rätt ställe att "ta för sig" i.
Väl mött igen och då med bättre körning och roligare besked för oss båda! :tummenupp
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
OT:

Är Hoppsan förrättare på vägverket?

Isåfall skulle det vara jättesnällt om du kunde skriva en lite längre artikel om vad det är ni värdesätter vid uppkörningen.
 

Davidk

Guest
Alicia skrev:
Många som får sitt körkort nu ju,
själv sitter man här med inga pengar och körkortet lär dröja tills säsongen är över *pust*

Vill ha nu :4skrika
det behöver inte bli så dyrt mitt KK kostade mig 1200:- så det går att komma undan billigt om man vill :) lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Grymt bra tråd... Frugan håller på och tar A-kort, vi nöter manöverbanorna för fulla muggar. Undrar några saker kring manöverbanorna (lågfartsbanorna) känner till:
- (inte slalombanan, utan den andra) Två höger och en vänsterstopp.... Skall man sätta i högerfoten vid samtliga stopp även i manöverbanan?
- Vid stoppen vid konerna, skall man stanna med framhjulet vid konorna eller skall man sätta i foten vid konorna?

Grattis till er alla som har klarat kortet... Vi kämpar vidare med manöverbanorna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top