Körkort 2005

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hohoo, imorn gäller det! :gnissla Nervös, jag? Inte det minsta :rolleyes: :hihi

Holtis: När du bromsar in och stannar i slutet av båda manöverbanorna så ska du stanna och stå still med en fot i backen. Själv sätter jag alltid ner vänsterfoten (tror ja), vet inte riktigt vad som är rätt eller fel, min lärare har inte sagt nåt om det så jag antar att det inte spelar så stor roll om man är säker på själva inbromsningen å det.

Detsamma gäller stoppen i krypbanan, jag stannar så att jag sätter ner en fot mellan konerna. Min läraren har varken sagt bu eller bä så jag antar att det funkar.

Det visar sig imorn om inte annat :brinnerup
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
skoteridioten skrev:
Hohoo, imorn gäller det! :gnissla Nervös, jag? Inte det minsta :rolleyes: :hihi

Holtis: När du bromsar in och stannar i slutet av båda manöverbanorna så ska du stanna och stå still med en fot i backen. Själv sätter jag alltid ner vänsterfoten (tror ja), vet inte riktigt vad som är rätt eller fel, min lärare har inte sagt nåt om det så jag antar att det inte spelar så stor roll om man är säker på själva inbromsningen å det.

Detsamma gäller stoppen i krypbanan, jag stannar så att jag sätter ner en fot mellan konerna. Min läraren har varken sagt bu eller bä så jag antar att det funkar.

Det visar sig imorn om inte annat :brinnerup
Whaoo... förstår att det känns i maggropen... Lycka till i morgon. Vi håller våra tummar... Ser fram emot en rapport i morgon, lycka till.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
:gnissla


Det gick bra. Fast inge bra, för jag blev kuggad. På en nervös 70-bromsning :confused:

Men vi kan ta det från början. Dagen började på körskolan, där vi som skulle köra upp fick reda på att vi skulle köra hojarna till uppkörningsplatsen, vilket är en resa på typ 2 mil lite drygt... Gött tänkte jag, varmkörning :)
Men så fick jag lov att skjusa en kille också (första gången), vilket gjorde mig lite nervös men det gick faktiskt jättebra.

Väl på plats var vi så tidiga så det var fritt fram att testa manöverbanorna. Det gick bättre än vad det nånsin har gjort tidigare, faktiskt.
Sen kom kontrollanten dit. Vi fick instruktioner på hur det hela skulle gå till samt när vi skulle få köra. Av 7 pers så hamnade jag näst sist.

Detta betydde att väntetiden blev låååååååång (typ 1,5-2 timmar!) innan det blev min tur att köra upp. Under tiden så passade jag på att köra lite mer krypkörning, plus att jag även tog ett par inbromsningar från 50 & 70 vilket inte var några som helst problem, vilket det iofs aldrig har varit.
Nåväl, dags för min tur. Just ja, innan mig så tror jag att det var 3 pers som blev kuggade av diverse anledningar, vilket ju gjorde att man blev lite nervös.

Min uppkörning började med en kontroll av stötdämpare samt kraftöverföringen. Inga problem där. Ett tips till er som kommer få kolla kraftöverföringen, be kontrollanten gå framåt med hojen (såvida ni inte har centralstöd) så att ni kan se att hela dreven är i bra skick.

Sen så fick jag krypbanan utan stopp. Jag blev helt plötsligt skitnervig, det kändes typ som att hjärtat bultade en halvmeter utanför kroppen.. men det gick bra! Råkade snudda en kon med högerfoten så att den tippade omkull, men kontrollanten tyckte att det hela såg lungt och fint ut så det hade han överseende med.

Efter det körde jag undanmanövern i 50 med slalom på tillbaka vägen och stopp. Inga problem.

Sen vet det dags för inbromsning i 70. Jag tog god fart precis som vanligt, och konmmer in för bromsning. Men fårr nåt cp-ryck så jag råkar låsa framhjulet.. Ett släpp som inte var längre än tiden det tar att läsa detta: *iesch*. samt att jag släpper högerfoten från fästet lite snabbt.
Jag stannar och säger åt gubben, -Alltså det där har aldrig hänt förut.. måste vara nerverna. Jag kör igen!

-Nänänä, vänta nu! Sånt här godkänner vi inte. Inbromsningen ska sitta i ryggmärgen, så tyvärr så måste jag säga att din uppkörning slutar nu.

-Va? :confused: Men kan ja inte för testa igen, jag har ju gjort massor av såna här inbromsningar utan problem.

-Nej alltså, tyvärr...


Så så var det. Min lärare var minst sagt lika förvånad som mig, men det gick inte att överklaga. Ja menar, ja kunde ju iaf ha fått en chans till.. eftersom jag hade så lång väntetid så var däcken kanske kalla, t ex. Men icke :(


Aja, får väl bita ihop och komma igen, hade tur och fick en ledig tid redan nästa tisdag.

Edit: Ja just ja, det var ju en kille härofrån sporthoj med en 125a som körde samtidigt som mig, antar att han/du är ute i trafiken nu och provas. Hoppas att det går bra :tummenupp
 
Last edited:

Night-Rider

speedbully.se
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Norrköping,Falun,Thailand
Hoj
TenKate Race & Cbr1000RR -06
skoteridioten skrev:
:gnissla


Det gick bra. Fast inge bra, för jag blev kuggad. På en nervös 70-bromsning :confused:

Men vi kan ta det från början. Dagen började på körskolan, där vi som skulle köra upp fick reda på att vi skulle köra hojarna till uppkörningsplatsen, vilket är en resa på typ 2 mil lite drygt... Gött tänkte jag, varmkörning :)
Men så fick jag lov att skjusa en kille också (första gången), vilket gjorde mig lite nervös men det gick faktiskt jättebra.

Väl på plats var vi så tidiga så det var fritt fram att testa manöverbanorna. Det gick bättre än vad det nånsin har gjort tidigare, faktiskt.
Sen kom kontrollanten dit. Vi fick instruktioner på hur det hela skulle gå till samt när vi skulle få köra. Av 7 pers så hamnade jag näst sist.

Detta betydde att väntetiden blev låååååååång (typ 1,5-2 timmar!) innan det blev min tur att köra upp. Under tiden så passade jag på att köra lite mer krypkörning, plus att jag även tog ett par inbromsningar från 50 & 70 vilket inte var några som helst problem, vilket det iofs aldrig har varit.
Nåväl, dags för min tur. Just ja, innan mig så tror jag att det var 3 pers som blev kuggade av diverse anledningar, vilket ju gjorde att man blev lite nervös.

Min uppkörning började med en kontroll av stötdämpare samt kraftöverföringen. Inga problem där. Ett tips till er som kommer få kolla kraftöverföringen, be kontrollanten gå framåt med hojen (såvida ni inte har centralstöd) så att ni kan se att hela dreven är i bra skick.

Sen så fick jag krypbanan utan stopp. Jag blev helt plötsligt skitnervig, det kändes typ som att hjärtat bultade en halvmeter utanför kroppen.. men det gick bra! Råkade snudda en kon med högerfoten så att den tippade omkull, men kontrollanten tyckte att det hela såg lungt och fint ut så det hade han överseende med.

Efter det körde jag undanmanövern i 50 med slalom på tillbaka vägen och stopp. Inga problem.

Sen vet det dags för inbromsning i 70. Jag tog god fart precis som vanligt, och konmmer in för bromsning. Men fårr nåt cp-ryck så jag råkar låsa framhjulet.. Ett släpp som inte var längre än tiden det tar att läsa detta: *iesch*. samt att jag släpper högerfoten från fästet lite snabbt.
Jag stannar och säger åt gubben, -Alltså det där har aldrig hänt förut.. måste vara nerverna. Jag kör igen!

-Nänänä, vänta nu! Sånt här godkänner vi inte. Inbromsningen ska sitta i ryggmärgen, så tyvärr så måste jag säga att din uppkörning slutar nu.

-Va? :confused: Men kan ja inte för testa igen, jag har ju gjort massor av såna här inbromsningar utan problem.

-Nej alltså, tyvärr...


Så så var det. Min lärare var minst sagt lika förvånad som mig, men det gick inte att överklaga. Ja menar, ja kunde ju iaf ha fått en chans till.. eftersom jag hade så lång väntetid så var däcken kanske kalla, t ex. Men icke :(


Aja, får väl bita ihop och komma igen, hade tur och fick en ledig tid redan nästa måndag.

Edit: Ja just ja, det var ju en kille härofrån sporthoj med en 125a som körde samtidigt som mig, antar att han/du är ute i trafiken nu och provas. Hoppas att det går bra :tummenupp


Fy fan va illa!! lIDER MED DIG!! TA D NÄSTA GÅNG !
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Imorrn e d dags! Wish me luck!!! Nervös? Jag? Mitt :arsele och jag är inte kompisar! Jag käner mig helt :kocko och står still och :huvet !! Men, men, jag lägger en rapport i morgon...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Akn78 skrev:
Imorrn e d dags! Wish me luck!!! Nervös? Jag? Mitt :arsele och jag är inte kompisar! Jag käner mig helt :kocko och står still och :huvet !! Men, men, jag lägger en rapport i morgon...

Åh, då är du i bättre skick än jag var innan uppkörningen. Körde manöverbanorna bättre än någonsin innan trots detta, vi tar det som ett tecken tycker jag? :tummenupp

Skoteridioten,
hårt bedömt tycker jag. Kanske blev för mycket med tippad kon och låst hjul ovanpå varandra? Så jäkla surt att bli kuggad för saker man vet man normalt kan... men ibland så faller tärningarna åt fel håll och man gör två ovanliga misstag samtidigt. Kunde hänt mig med, skall öva mer krypkörning och bromsning. På't igen! Behövs fler norrlänningar på vägarna... :)
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Akn78 skrev:
Imorrn e d dags! Wish me luck!!! Nervös? Jag? Mitt :arsele och jag är inte kompisar! Jag käner mig helt :kocko och står still och :huvet !! Men, men, jag lägger en rapport i morgon...

Vet hur det är.. Sitter i precis samma sits just nu börjar bli lite pirrigt. kan inte koncentrera sig på läxor eller något :4skrika
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Jahopp, idag klockan 13:00 körde jag upp ute i Tullinge.
Gick kanonbra så nu har jag den lilla åtråvärda papperslappen
i plånboken. Någon som vet hur lång tid det tar innan kortet
dimper ner föresten?
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
druid skrev:
Jahopp, idag klockan 13:00 körde jag upp ute i Tullinge.
Gick kanonbra så nu har jag den lilla åtråvärda papperslappen
i plånboken. Någon som vet hur lång tid det tar innan kortet
dimper ner föresten?

Grattis!
För mig tog den 1 vecka innan jag kunde hämta kortet på posten. Men du har ju papperslappen - ut o köööör!:)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
ft skrev:
Skoteridioten,
hårt bedömt tycker jag. Kanske blev för mycket med tippad kon och låst hjul ovanpå varandra?

På't igen! Behövs fler norrlänningar på vägarna... :)


Möjligt. Så jävla klantigt.. :gnissla Menmen, nästa vecka så lär jag inte göra om det iaf :yoparty
 

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
Då kan ju jag oxå berätta hur de gick på min uppkörning idag.

Fick köra först av alla..
Började med en säkerhetskontroll (drivlina & däck)
Se´n va de dax för krypbanan utan stopp,gick perfekt!
se´n fick ja köra undanmanövern med manöverdelen i början,gick oxå perfekt!
Då va de dax för inbromsningen 70 & 90km/h låste bakhjulet i 70 ,men fick gå vidare och köra i 90,gick kalas. Fick köra ytterligare en 70 & 90 bromsning som gick bra.

Fick sedan vänta på 2st i min grupp,varav en av dom kuggade.

Se´n va de dax för stora vägen :)
Fick köra rondeller,tätbebyggt,omkörning 90väg,start i backe,vända på lämpligaste ställe,järnvägsövergångar,m.m.
MEN de hela började med att ja missade en skylt att ja körde ut ur tätbebyggt område,alltså att vägen övergick från 50 till 70... sedan efter att ha kört i C:a 30min så testade han mig igen på samma miss. Och naturligtvis missade ja de igen :huvet :kocko
Han påtalade oxå att jag höll konstant 50km/h på vissa ställen där ja kunde ha sänkt farten lite.
SÅ ja förstår att ja blev kuggad,och ska inte göra samma misstag nästa uppkörning.
Grattis till er som har klarat uppkörningen!
Jag hoppas att jag får återkomma med ett positivare besked nästa gång! (så sa uppkörningsförrättaren oxå :) )

Mvh Andreas
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
skoteridioten skrev:
:gnissla


Det gick bra. Fast inge bra, för jag blev kuggad. På en nervös 70-bromsning :confused:

Men vi kan ta det från början. Dagen började på körskolan, där vi som skulle köra upp fick reda på att vi skulle köra hojarna till uppkörningsplatsen, vilket är en resa på typ 2 mil lite drygt... Gött tänkte jag, varmkörning :)
Men så fick jag lov att skjusa en kille också (första gången), vilket gjorde mig lite nervös men det gick faktiskt jättebra.
Rackarns, snacka om taskig inställning från tillsynsmannen... Han borde som alla andra se ifall tekniken och omdömmet finns där, ifall du "hasade" i 70 km så kunde du väl fått chansen i 90km direkt. *suck* lider med dig. Vi håller tummarna till nästa gång
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Just ja, jag passade ju på att fråga vad som gällde vid krypkörningen om man körde sporthoj med dålig svängradie. Enligt honom så var det "inga problem", då de gjorde som så att de ledde hojen runt banan och ökade utrymme om det skulle visa sig att det behövdes.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
druid skrev:
Jahopp, idag klockan 13:00 körde jag upp ute i Tullinge.
Gick kanonbra så nu har jag den lilla åtråvärda papperslappen
i plånboken. Någon som vet hur lång tid det tar innan kortet
dimper ner föresten?

Grattis, fan va kul. Kan ta allt från 1-2½ vecka vad jag har hört.

Skriv gärna vilka banor och hur du gjorde för alla som håller på och tränar...
Grattis än en gång... :tummenupp
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
andreas76 skrev:
Då kan ju jag oxå berätta hur de gick på min uppkörning idag.
Hm.. trist, men förmodar att allt kändes bra ändå. Så det är väl bara sätta sig och ringa ang ny tid förmodar jag.. .På den j*v*ln igen bara :)

Hur blir det vid nästa uppkörning, måste man göra allt igen eller bara det man kuggades i ? Good luck
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Grattis till Er som klarat det! Massa lycka till nästa gång till er som missade! Själv har jag inga naglar kvar, kör imorrn vid 13.15 i Borås. Återkommer med rapport i morgon... =)
 

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
Holtis skrev:
Hm.. trist, men förmodar att allt kändes bra ändå. Så det är väl bara sätta sig och ringa ang ny tid förmodar jag.. .På den j*v*ln igen bara :)

Hur blir det vid nästa uppkörning, måste man göra allt igen eller bara det man kuggades i ? Good luck

Ja man måste göra om allt igen...
Men ja é rätt nöjd ändå faktiskt.. Han hade ju inget annat o klaga på,så ja borde väl klara de nästa gång tycker man.

Jag ska ringa imorgon och boka ny tid. Jag ringde idag o försökte men ja va tvungen att vänta en dag för att de skulle registreras sa hon på vv.

Mvh Andreas
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Akn78 skrev:
Grattis till Er som klarat det! Massa lycka till nästa gång till er som missade! Själv har jag inga naglar kvar, kör imorrn vid 13.15 i Borås. Återkommer med rapport i morgon... =)

Lycka till... keep it cool...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top