Det gick bra. Fast inge bra, för jag blev kuggad. På en nervös 70-bromsning
Men vi kan ta det från början. Dagen började på körskolan, där vi som skulle köra upp fick reda på att vi skulle köra hojarna till uppkörningsplatsen, vilket är en resa på typ 2 mil lite drygt... Gött tänkte jag, varmkörning
Men så fick jag lov att skjusa en kille också (första gången), vilket gjorde mig lite nervös men det gick faktiskt jättebra.
Väl på plats var vi så tidiga så det var fritt fram att testa manöverbanorna. Det gick bättre än vad det nånsin har gjort tidigare, faktiskt.
Sen kom kontrollanten dit. Vi fick instruktioner på hur det hela skulle gå till samt när vi skulle få köra. Av 7 pers så hamnade jag näst sist.
Detta betydde att väntetiden blev låååååååång (typ 1,5-2 timmar!) innan det blev min tur att köra upp. Under tiden så passade jag på att köra lite mer krypkörning, plus att jag även tog ett par inbromsningar från 50 & 70 vilket inte var några som helst problem, vilket det iofs aldrig har varit.
Nåväl, dags för min tur. Just ja, innan mig så tror jag att det var 3 pers som blev kuggade av diverse anledningar, vilket ju gjorde att man blev lite nervös.
Min uppkörning började med en kontroll av stötdämpare samt kraftöverföringen. Inga problem där. Ett tips till er som kommer få kolla kraftöverföringen, be kontrollanten gå framåt med hojen (såvida ni inte har centralstöd) så att ni kan se att hela dreven är i bra skick.
Sen så fick jag krypbanan utan stopp. Jag blev helt plötsligt skitnervig, det kändes typ som att hjärtat bultade en halvmeter utanför kroppen.. men det gick bra! Råkade snudda en kon med högerfoten så att den tippade omkull, men kontrollanten tyckte att det hela såg lungt och fint ut så det hade han överseende med.
Efter det körde jag undanmanövern i 50 med slalom på tillbaka vägen och stopp. Inga problem.
Sen vet det dags för inbromsning i 70. Jag tog god fart precis som vanligt, och konmmer in för bromsning. Men fårr nåt cp-ryck så jag råkar låsa framhjulet.. Ett släpp som inte var längre än tiden det tar att läsa detta: *iesch*. samt att jag släpper högerfoten från fästet lite snabbt.
Jag stannar och säger åt gubben, -Alltså det där har aldrig hänt förut.. måste vara nerverna. Jag kör igen!
-Nänänä, vänta nu! Sånt här godkänner vi inte. Inbromsningen ska sitta i ryggmärgen, så tyvärr så måste jag säga att din uppkörning slutar nu.
-Va?
Men kan ja inte för testa igen, jag har ju gjort massor av såna här inbromsningar utan problem.
-Nej alltså, tyvärr...
Så så var det. Min lärare var minst sagt lika förvånad som mig, men det gick inte att överklaga. Ja menar, ja kunde ju iaf ha fått en chans till.. eftersom jag hade så lång väntetid så var däcken kanske kalla, t ex. Men icke
Aja, får väl bita ihop och komma igen, hade tur och fick en ledig tid redan nästa måndag.
Edit: Ja just ja, det var ju en kille härofrån sporthoj med en 125a som körde samtidigt som mig, antar att han/du är ute i trafiken nu och provas. Hoppas att det går bra