Körkort 2005

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Jax skrev:
Nej jag klarade mig utan vidare men.
Fick bara mitt självförtroende nerrivet som en jävla ost efter asfalten.

Får väl ett någorlunda stor blåmärke på höften. Har lite ont i vänsterhanden (inte konstigt för så som den handsken såg ut), men det går nog över.


Tur!
Jo jag vet man känner sig sämst efter en sån grej!
Jag tänkte "Inbromsning i 90? Hel_ete heller!" :hihi
Skam den som ger sig.
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Vill bara skriva av mig lite... Är så less... har övningskört på samma trafikskola sedan juni förra året. Nu, efter mkt om och men fick jag en uppkörning den 9:e juni.

Idag övninsgkörde jag. Då min lärare verkar vara halvt sinnessjuk (allvarligt) slutade lektionen med bråk. Jag försökte tala till punkt, men det fick jag ej, varpå vi höjde rösterna. Det hela slutar med att han skriker åt mig att om jag vägrar lyssna på honom så kan vi lika bra strunta i uppkörningen så får jag köra upp privat istället, och så behöver jag inte komma dit något mer!

Bra lärare? Nej tack.

Anledningen till bråket var att jag är så less på hans dubbelprat. Galenskaper i trafiken. Tjat. Idioti. Med mera.

Idag under körningen i trafiken fick jag skäll för att jag stannade fel när jag skulle svänga. Fast jag stannade rätt. Men eftersom han är som han är så gör jag som han säger, vem vill bli utskälld liksom?, och ställer mig så som han sa att jag skulle stå förra gången. Likadant körfält, fast denna var åt vänster. Nu fick jag skäll för att jag ställde mig fel, men som var "rätt" enligt han nyss.

En annan grej idag: han sa att jag skulle svänga tillbaka vid korsningen. En minikorsning med 2 skyltar och en stor med trafikljus. Jag förstod inte vilken han menade så jag frågade: den med 2 skyltar eller korsningen där borta (och pekade). "Korsningen där borta".
Så jag börjar köra dit. Men fick höra att det var väldigt fel.
"Vad gör du? Du skulle ju svänga här!!" får man höra i örat. Stackars öra. Han pratar högt, speciellt när man gör fel och "fel".

Sådana här kommunikationsproblem är det alltid.

Vad gör han mer?
- Säger till mig att stanna på motorvägen (väggrenen) (förbjudet). För att säga att jag ska blinka längre innan jag byter körfält. Det kunde han tydligen inte säga lite senare, på något ställe där man får stanna.
- Tvingar mig att köra om bilar hipp som happ. Speciellt direkt efter korsningar, fast vägen smalnar av.
- Puschar på så att jag kör om lastbilar etc. på motorvägen fast jag likabra kunde lagt mig bakom dem då jag skulle svänga av från motorvägen straxt efter. Som idag, tjatar på som fan så det slutar med att jag kör om lastbilen i 130 (fast han körde i 110, kunde ju lika bra legat kvar) och hinner precis in på avfarten då jag nästan får tvärbromsa.
- Han kör med varningsblinkers på, fast det inte är nödvändigt. T.ex. på 70 väg! (Han glömde väl bort det) När jag sa till han att han hade dem på skyllde han ifrån sig och slutade lyssna och sa att jag skulle köra istället. Innan hade vi kört grusväg då han haft blinkerserna (stavas?) på. Han är väldigt noga med att jag har lyset tänt etc. men hans framlyse är på ibland, ibland inte. Och frågar jag varför så viftar han bort det.
- Jag får inte blinka in till kanten om jag ska stanna på väggrenen eller liknande. Ibland (!) får jag blinka ut därifrån.

Några exempel vad som skett i trafiken.

På banan händer inte mycket. Ofta är vi 3 på banan och man brukar få klara sig själv. Klart det tar tid att lära sig när man sällan får hjälp :confused: När man ber om hjälp, så får man ibland vettigt svar tillbaka och ibland verkar han inte ens bry sig.

Dessutom började jag be honom boka uppkörning redan i mars... sedan april... har sagt det var och varannan vecka sedan mars. Eftersom tiderna går åt sedan. "Det behövs inte, vi bokar när du är 200% säker på allt." När den dagen närmade sig. "Det finns inga uppkörningar före juli." (Min teori går ut 28 juni.) Godmorgon tänkte jag.
Då blev jag lagom glad. Så efter många påtryckningar både från mig och pojkvän så fixade läraren uppkörning den 9:e juni.

Det jag med mina närmsta har kommit underfund med för länge sedan är att de bara suger ut pengar ur mig. Hade jag fått aktiv hjälp förra året hade jag haft kortet före vintern.

Är så less på att köra... jag såg slutet före denna dag. Nu vet jag inte när det blir. Tror jag lagt ner 30 000 på lektioner snart. Man känner sig lagom misslyckad då.

Ska byta trafikskola nu som sagt. Får se hur det går. Har jag TUR får jag behålla uppkörningen, fast med nya skolan. Men det verkar inte som att man kan göra så. Och man vet ju aldrig när man får tid.

Blää, är så less!

Mycket text men det känns bättre för mig nu.
Skriv gärna något :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
The_FacultyGirl skrev:
Blää, är så less!

Mycket text men det känns bättre för mig nu.
Skriv gärna något :)


Borde man inte kunna anmäla trafikskolor?
Så där borde det absolut inte få gå till
Hoppas du kommer till en bra skola nu och klarar kortet den 9:eek:nde
Håller tummarna för dig
Mvh Alicia
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
The_FacultyGirl skrev:
Vill bara skriva av mig lite... Är så less...

Det låter onekligen som du haft det väldigt tufft men samtidigt kan jag inte
låta bli att sitta och skratta lite när jag läser din text. Måhända för att du
skriver med en sådan inlevelse om era små duster.

Men för att vara lite allvarlig nu så tycker jag det är hög tid att du byter
lärare eller trafikskola. Bandet mellan lärare och elev måste fungera annars
blir allt skit. Har varit på båda sidorna så vet själv hur viktigt det är.
Har man en elev som man känner att det är svårt att föra vidare så är det
ens plikt som trafiklärare att "forsla" över elever på en annan lärare som det
kanske fungerar bättre med. Och som elev känner man väldigt stor tillit till
läraren och man vill ha den backupen som man betalar för.

Det räcker inte bara att eleven kämpar och försöker sitt bästa...läraren
måste också vara lika engagerad för man tar ju faktiskt körkortet ihop.
Annars kunde du lika gärna kört privat.

Att ha en lärare som man måste dra allting ur för att få tips gör till slut att
man tröttnar på det. För dom dagarna som man inte är på topp vill man ha
en som peppar en och tror på en...vilket läraren SKA göra!

Har du redan haft ett snack med din lärare där du säger exakt som du känner
och ni inte lyckats få det bättre mellan er så är det inget att fundera över utan
bara att ta sitt pick o pack och flytta till en annan trafikskola.

Men har du inte pratat med din lärare så tycker jag du ska göra det...
vem vet, han kanske behöver sig en "snäpp" på näsan så han kommer ihåg
hur man ska vara en bra lärare. För en del..dock inte alla tröttnar ibland på
sitt yrke och börjar gå i samma banor istället för att utvecklas till det bättre
hela tiden.

Sen att skrika på sina elever borde läraren få sig en :fatta! för så gör man bara inte!
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Nu när man har läst igenom hela(!) den här tråden så känner man sig lite mer osäker på just krypkörningen... Ska nämligen köra upp på en kompis zx9r, som antagligen har rätt så kass vändradie. Men man får väl träna som en dåre på att just krypköra och sen hoppas att dom bedömer hur pass säker man verkar vara och inte om man råkar korsa en linje...

Har uppkörning den 21a, så det börjar närma sig lite smått...

edit. Tycker det är lite dumt är det finns en grupp motorcyklar som man inte alls kan köra upp med, dom över 25kW och under 700cc, eftersom jag helst av allt hade velat köra upp med mig egen hoj.
 
Last edited:

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
The_FacultyGirl skrev:
Vill bara skriva av mig lite... Är så less... har övningskört på samma trafikskola sedan juni förra året. Nu, efter mkt om och men fick jag en uppkörning den 9:e juni.
Prata med ditt lokala vägverkskontor (för förarprov). Dessa har tillsyn på trafikskolorna och behöver denna info för att kunna agera.
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Wooohoooo, 3:e gången man satt på en hoj! Idag klarade jag krypkörningen (den längre banan) galant 2 ggr.
Perfekt kändes det som. Jag gick från EU-moped första och andra körningen till en 125:a, sen en 500:a och idag en 750 kubikare. Så jävla kul!

Såg dock en annan tjej som drog omkull på krypkörningen och hoppas verkligen att jag slipper det, måste vara en riktigt modfällare.

Grattis igen till alla er som klarat körning och teori, en annan satsar på att ha allt åtminstonde till nästa vår! :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jax skrev:
SATANS HELVETE!!!.. Fy fan vad jag är besviken.. Har precis varit på banan.. klarade krypkörningnen galant i strålande solsken. Men sen på höghastightesbanan bromsade jag omkull mig i ca 50 km/h. :( Mår så jäkla dåligt nu. Vet inte om jag vill ta ta kortet ens.

Upp och igång igen! Själv gjorde jag samma sak dagen före uppkörningen... :rolleyes: shit happens. Vi gör alla något riktigt dumt 15 minuter varje dag och det bästa vi kan hoppas på är att det är rätt 15 minuter. Du hade bara 15 ovanligt fel minuter.
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
ft skrev:
Upp och igång igen! Själv gjorde jag samma sak dagen före uppkörningen... :rolleyes: shit happens. Vi gör alla något riktigt dumt 15 minuter varje dag och det bästa vi kan hoppas på är att det är rätt 15 minuter. Du hade bara 15 ovanligt fel minuter.

Så kan man ju också se det :) Det kommer gå bra nästa gång.
Det ger jag mig fan på :banana
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
MBGIRL skrev:
Har du redan haft ett snack med din lärare där du säger exakt som du känner
och ni inte lyckats få det bättre mellan er så är det inget att fundera över utan
bara att ta sitt pick o pack och flytta till en annan trafikskola.

Försökte prata med honom, har försökt förr också. Men han viftar bara bort allt negativt man säger om honom till honom. Och efter hans "hot"/skrik idag så tänker jag inte träffa honom igen. Aldrig!

Jag anser att en lärare SKA kunna lyssna på vad sin elev har att säga. Han har aldrig gjort det. Idag gjorde jag ju ett nytt försök och då small det.

Har redan bokat lektion på en annan skola som hört lite historia om min knäppa lärare. Så ja, jag ska byta :)

Och det är tydligen många som bytt från skolan jag varit på till bl.a. den jag ska till. Det säger en del också.

Ska jag ens tala om att läraren är 72 år? ....

Jag ska även anmäla honom hos STR, när människan väl har tid. Först var hon på lunch, nu möte... Men ska tala om för dem att han är olämplig som lärare. Så får väl prova att ringa dem imorrn igen. Så ska jag försöka ringa vägverket nu och höra vad de säger ang uppkörningen.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
The_FacultyGirl skrev:
Försökte prata med honom, har försökt förr också. Men han viftar bara bort allt negativt man säger om honom till honom. Och efter hans "hot"/skrik idag så tänker jag inte träffa honom igen. Aldrig!

Jag anser att en lärare SKA kunna lyssna på vad sin elev har att säga. Han har aldrig gjort det. Idag gjorde jag ju ett nytt försök och då small det.

Har redan bokat lektion på en annan skola som hört lite historia om min knäppa lärare. Så ja, jag ska byta :)

Och det är tydligen många som bytt från skolan jag varit på till bl.a. den jag ska till. Det säger en del också.

Ska jag ens tala om att läraren är 72 år? ....


Jag går på den skolan du pratar om. Jag bytte från Jarla till just denna.
Själv har jag känslan av att detta tar låååååång tid men lagt den biten på mig själv och inte på skolan.
En kompis till mig var kanon nöjd men han var väl o andra sidan mycket duktigare än mig.
Ska köra trafik på lördag med denna man du pratar om. Nu blir jag ju kanon osäker.

Ditt inlägg får mig att vänta lite med att betala mer pengar till skolan. Ska köra trafik med läraren på lördag och se hur det går.

Som MBGIRL sa person kemin är ju jätte viktig att den stämmer.

Hoppas verkligen att du hittar en skola som du trivs med.
Känner också hur mina pengar bara rinner iväg men samtidigt tror jag att jag behövt min 14 lektioner nu innan trafik. Alla är vi olika.

Berätta gärna hur det går.

/M
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fireblade-mange skrev:
nä här kan man inte sitta å läsa när de e kanon väder ute, så e de nån som vill me ut å gasa av sig lite?
el ni kanske inte har körkort? :D

Och återigen bevisas det att de hundratjugofem kubiken oftast inte sitter i motorn utan i sadeln. :tummenupp
 

Davidk

Guest
Fireblade-mange skrev:
nä här kan man inte sitta å läsa när de e kanon väder ute, så e de nån som vill me ut å gasa av sig lite?
el ni kanske inte har körkort? :D
jag e på glid förbi sthlm så! :D
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
The_FacultyGirl skrev:
Vill bara skriva av mig lite...


Fy så tråkigt men

BYT SKOLA,
det är inget snack, du är KUND hos dom, behandlar dom dig inte som det så byt direkt!

Roligt att dom inte tänker, jag fattar vilken skola du menar och det du berättar får en ju inte att rekommendera den kompisar direkt... Tråkigt men sant.


Föresten, tjänar man så taskit som lärare att man måste jobba till 72?
Eller gör han det endast för att få avreagera sig ?
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Grattis ni som klarat det nyligen,
nu börjar ju värmen komma så det skulle väl sitta fint att få kortet nu....

:tummenupp :tummenupp
.....


.......
själv har man en bit kvar,
har testat alla delar nu allafall, alla banor, alla inbromsningar, nu är det väl "bara" landsvägskörning och mer stadskörning kvar tills jag ska börja fatta hur man placerar sig ordentligt, vilket känns som det svåraste just nu.

Dock har ryggen pajjat :näsblod så jag har inga lektioner bokade frammåt just nu.

@ Akn78

Vad hände ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top