Körkort 2005

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Akn78 skrev:
Jag missade på bromsprover. Jag bromsade som en kärring, så det vara bara att tacka för sig efter 20 min och åka hem... :kocko


Trisst som fan att du kuggade :( :( .

Låste du ngt hjul eller bromsade du helt enkelt för löst?
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
VWagge skrev:
Trisst som fan att du kuggade :( :( .

Låste du ngt hjul eller bromsade du helt enkelt för löst?


För löst bara, inga låsningar här inte... Men vafan, kan inte hysa ngt agg mot mannen, han gjorde rätt. Skrek fula ord i 2 timmar så nu är det bara att köra på. Bokar ny tid imorgon...
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Hej alla! tänkte bara kika in och se hur det går för er??

jag klarade kortet den 18/5 sen dess har ja bara glicigt runt som en dåre och njutit :banana

Lycka till alla ni andra :tummenupp
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
VWagge skrev:
Nu när man har läst igenom hela(!) den här tråden så känner man sig lite mer osäker på just krypkörningen... Ska nämligen köra upp på en kompis zx9r, som antagligen har rätt så kass vändradie. Men man får väl träna som en dåre på att just krypköra och sen hoppas att dom bedömer hur pass säker man verkar vara och inte om man råkar korsa en linje...

Har uppkörning den 21a, så det börjar närma sig lite smått...

edit. Tycker det är lite dumt är det finns en grupp motorcyklar som man inte alls kan köra upp med, dom över 25kW och under 700cc, eftersom jag helst av allt hade velat köra upp med mig egen hoj.
Jag har pissig svängradie på min 600a och det går.... provet är testat med alla hojar tydligen även goldwingen påstod den jävla idioten som kuggade mig första gången...

så det är bar aatt traggla, och när du är 100 % på att det sitter... boka uppkörning och traggla dubbelt så mycket till :tummenupp
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Akn78 skrev:
För löst bara, inga låsningar här inte... Men vafan, kan inte hysa ngt agg mot mannen, han gjorde rätt. Skrek fula ord i 2 timmar så nu är det bara att köra på. Bokar ny tid imorgon...

Vet hur det känns att missa första uppkörningen(man tappar självförtroendet), men vet också hur det är att klara andra uppkörningen - och den känslan är UNDERBAR. Så deppa nån dag, träna på det du missade på och sen PÅ'T IGEN!!
 

olis1

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
blekinge
Hoj
ducati 748
POlisen och övningskörning!

Tjena!

Jag har varit sugen på mc länge, och köpte mig en 748 ducce i våras. Räknade med att fassan skulle kunna köra med mig via en lånad cykel, men han skadade sig strax efter köpet, och kan inte köra något alls. Jag har frågat vänner och bekanta om någon kan ställa upp, men ingen har tid / vilja alls. Jag känner inte så många med MC heller. Dock fick jag ett antal mils träning me fassan innan han skadade sig. Jag skrev upp för någon vecka sen, och klarade galant. Nu undrar jag vad det blir för påföljd om polisen ertappar en med att köra själv utan körkort. Blir dom arga? Hur ser det ut med lemp / B körkortet? Jag har kört ganska mycket nu, och det går bra. Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

Någon som har erfarenhet?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
olis skrev:
Tjena!

Jag har varit sugen på mc länge, och köpte mig en 748 ducce i våras. Räknade med att fassan skulle kunna köra med mig via en lånad cykel, men han skadade sig strax efter köpet, och kan inte köra något alls. Jag har frågat vänner och bekanta om någon kan ställa upp, men ingen har tid / vilja alls. Jag känner inte så många med MC heller. Dock fick jag ett antal mils träning me fassan innan han skadade sig. Jag skrev upp för någon vecka sen, och klarade galant. Nu undrar jag vad det blir för påföljd om polisen ertappar en med att köra själv utan körkort. Blir dom arga? Hur ser det ut med lemp / B körkortet? Jag har kört ganska mycket nu, och det går bra. Man blir ju inte direkt stoppad med en ordentlig hoj när man följer lagar och bestämmelser..

Någon som har erfarenhet?


Om du åker dit för olovlig körning så kan du väl räkna med att ditt lemp ryker
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Miss_Orchidee skrev:
Jag har pissig svängradie på min 600a och det går.... provet är testat med alla hojar tydligen även goldwingen påstod den jävla idioten som kuggade mig första gången...

så det är bar aatt traggla, och när du är 100 % på att det sitter... boka uppkörning och traggla dubbelt så mycket till :tummenupp


Jepp! Det är väl det man får ta och göra... har kört rätt så mycket cross innan, så lite vana har man väl, men man kommer väl att bo på hojen fram till uppkörningen (21 juni!). Träna, träna, träna! :)
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
The_FacultyGirl skrev:
Har redan bokat lektion på en annan skola som hört lite historia om min knäppa lärare. Så ja, jag ska byta :)

Och det är tydligen många som bytt från skolan jag varit på till bl.a. den jag ska till. Det säger en del också.

Ska jag ens tala om att läraren är 72 år? ....

Jag ska även anmäla honom hos STR, när människan väl har tid. Först var hon på lunch, nu möte... Men ska tala om för dem att han är olämplig som lärare. Så får väl prova att ringa dem imorrn igen. Så ska jag försöka ringa vägverket nu och höra vad de säger ang uppkörningen.

Jag tror jag vet vem du snackar om..Byt till Tule om du vill ha en BRA skola med kanon lärare, de är verkigen seriösa, och har både teori och uppkörningsgaranti!!! Det betyder att kuggar du fast de ansett dig vara redo får du gratis teori/körlektioner under förutsättningen att du gör om provet inom en viss tid. En annan tjej från Rapido hade uppkörning med en annan skola, kanske samma som du gått på nu?, och bytte till Tule nu i våras(hon kuggade) och hon säger att det är en enorm skillnad på kvalite!!

Själv kör jag upp i slutet av juni, hoppas det löser sig så du får behålla din uppkörningstid, och att du hinner öva på manöverbanan med någon mer seriös lärare!! (På min skola kör vi 4 timmar, 1 timme på att ta sig från skolan/Sumpan till Gillinge,och tillbaka, och 3 timmar på att öva på manöverprovet..Helt kanon!!)
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Spännande, klarade teorin idag och har precis bokat uppkörning! :tomten Det blev den 15 Juli, 08:30. Så nu skall det tränas för fullt! Hoppas det går väl, annars blir det kanske inget kort denna sommar/sensommar.

Och grattis alla som klarat kortet, och ni som inte gjort det... På det igen! :tummenupp
Ska nu läsa igenom heeela tråden för tips mm, en kanontråd för övrigt! :näsblod
/mvh Johan
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Som ni kanske sett i tidigare inlägg från mig här så kuggade jag uppkörningen igår för att jag bromsade för svagt. Ringde imorse och bokade ny tid, fick på måndag 12.30!!! Jehu! Denna gången måste det gå! =)
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Akn78 skrev:
Som ni kanske sett i tidigare inlägg från mig här så kuggade jag uppkörningen igår för att jag bromsade för svagt. Ringde imorse och bokade ny tid, fick på måndag 12.30!!! Jehu! Denna gången måste det gå! =)

Åh fuskigt att få ny tid så snabbt!!! Nu får du se till att klara det bara därför. Dessutom så har jag numer ensamrätt på kuggningar så den här gången låter du bli! :)

Lycka till hörru!
 

Zanja

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R 750
Klarade uppkörningen nu på förmiddagen. Känns riktigt bra! :D Var ordentligt nervös, men det gick vägen. Kuggade i torsdags (19/5) och fick igår em veta av min lärare att jag fick köra upp igen i morse. Snabba ryck!

Här är det strålande väder så gissa om det ska köras ikväll! :banana

Lycka till alla ni andra som inte är klara än.
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
The_FacultyGirl skrev:
Mycket text men det känns bättre för mig nu.
Skriv gärna något :)

Jag skiver gärna något:) Den lärarn är ju helt :kocko och 30 000 är väldigt mycket pengar!
Du skulle ha bytt körskola för längesedan men lätt att va klok i efterhand.

Känner du ingen som har motorcykel som du kan övningsköra och öva manöverprov med? Detta ger ju extra träning.
Om du inte kände nån så skulle jag "ragga" upp nån här på sporthoj som vill hjälpa till. En kille på sporthoj har hjälpt en annan kille till körkort och jag ska hjälpa två kompisar till körkort. Så jobbar vi i Karlstad:)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jag är så sjuuuukt avundsjuk på alla med MC kort! Jag vill också ha ett ju! :)
Känns alldeles för länge kvar till min uppkörning :huvet .

Men den dagen kommer... hoppas bara man klarar den direkt :gnissla

Lycka till alla som håller på med kortet!
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
The_FacultyGirl skrev:
På banan händer inte mycket. Ofta är vi 3 på banan och man brukar få klara sig själv. Klart det tar tid att lära sig när man sällan får hjälp :confused: När man ber om hjälp, så får man ibland vettigt svar tillbaka och ibland verkar han inte ens bry sig.

Det jag med mina närmsta har kommit underfund med för länge sedan är att de bara suger ut pengar ur mig. Hade jag fått aktiv hjälp förra året hade jag haft kortet före vintern.
Skriv gärna något :)

Jag hade samma problem... kändes som om jag lånat en hoj och övningskörde själv runt konbanorna.. läraren cirklade runt på en eu-moppe ibland och stod ibland bara och rökte i ett hörn. Efter nio lektioner hade jag lärt mig att hålla blicken högt... :rolleyes:
Dessutom gick halva lektionstiden till att åka till och från övningsbanan... :huvet
Jag har nu bytt skola, en lektion och jag har lärt mig mer än på de nio tidigare.. t ex har jag fått lära mig att bromsa... :tummenupp
Men just nu håller jag på att författa en skrivelse till STR:s reklamationsnämnd för att kräva tillbaka en viss del av pengarna.. vi får väl se vem som "vinner" :yoparty
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Fixxxer skrev:
Ja, jag tyckte det var lite skumt med. Jag fick ingen balans med den sketna lilla mopeden när fötterna är rakt framför en och gasen liksom inte tar direkt utan det blir JÄTTEGAS när det väl kommer.
Sen har jag bara kört automatmopeder förut och så var EU-moppen idag med. Så jag har fortfarande ingen aning om hur koppling och växling sker... :kocko

Har nästa lektion på måndag. Fick dock beröm för att jag satt så bra bakpå läraren och följde med i svängarna. :yoparty

Låter som om du går på samma körskola som jag gjorde...

Se till att du får undervisning och inte bara möjlighet att snurra runt på en konbana i 80 minuter.. :7peta
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
Hej och hå!
Får väl brösta upp mej lite och meddela att nu är här en till med A-kort!
Körde upp här i Gävle idag på eftermiddagen, gick väl sådär tyckte jag själv men uppenbarligen tillräckligt bra tyckte herr inspektören.

Körde ner en kona i undanmanövern, helt obegripligt. Trodde att det var finito när inspektören spände ögonen i mej ett par sekunder innan han frågade: vill du ha ett försök till?

I övrigt gick krypkörningen och bromsningen helt OK, fick köra "svåra" krypen.
Trafiken gick skapligt den med så nu är det äntligen klart. Var och hämtade min hoj på kvällen som stod på annan ort, man kan väl säga att det var rätt skönt att köra själv :)

Lycka till ni som har det kvar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top