Körkort 2005

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Howdy partners!

Eftersom det kommer en del frågor om vilka läromedel man ska använda vid uppskrivningen kan jag räkna upp de jag använde, då skall vi bara innan tala om att jag tog körkort för bil 1999 och är 24 år och har kört rätt mycket sedan dess. Därav har jag väll kanske lättare för att sätta mig in i körsituationer än en människa utan B-kort sedan förut. Nåväl.

Jag Använde Bonniers trafikskola 2004 och övade teoriprov på (endast teoriproven dock, andra tjaffset struntade jag blankt i, Klara dessa prov iaf 5 gånger med godkänt i rad.

Sedan använde jag något annat teoriprogram jag hittade, "Körkortsprov Motorcykel" tror jag det hette. Rätt dugligt.. o sen äre bara att traggla, gärna med en körkortsbok till hands när ni inte förstår.

Vidare Skall jag erkänna att jag började läsa så fort jag fick en tid för uppskrivning, vilket i praktiken betydde att jag läste ca 1.5-2 veckor sedan gjorde jag provet o klarade det. Ytinlärning!?!?,, jupps.. :rolleyes: :hihi :rofl

LYCKA TILL!

Ps.. Jag har uppkörning på Onsdag den 1 juni kl 13.15, wish me luck, lär behöva det :rolleyes: :banana :lol
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
The_FacultyGirl skrev:
Ska byta trafikskola nu som sagt. Får se hur det går. Har jag TUR får jag behålla uppkörningen, fast med nya skolan. Men det verkar inte som att man kan göra så. Och man vet ju aldrig när man får tid.

Blää, är så less!

Mycket text men det känns bättre för mig nu.
Skriv gärna något :)

Vet precis vilken skola du pratar om, körde själv 2 lektioner där sen gav jag upp... Fick ju förfan ingen hjälp ju!

Min rekommendation går till Lötsjö trafikskola i Jakobsberg, de hjälpte mig med mitt körkort, och de är trevliga,roliga, pedagogiska och först och främst riktigt duktiga på att lära hopplösa fall som mig själv ;) Varenda spänn man la där var av värde kände jag faktist!

Trist att de gick så långt för din del med din gamla trafikskola :(

Önskar dig lycka till med nya skolan och hoppas du får ditt körkort snart!
Tro mig de är värt allt slit o alla pengar!

mvh

Mattias
 

oddity

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ducati Monster
Tog kortet igår!

Jag klarade uppkörningen igår!

Det känns så jävla najs! Supernajs!

Hur såg det gamla manöverprovet ut?

Vi åkte upp med körskolan svintidigt på morgonen så vi hade 1,5 timmar att värma upp och allt gick klockrent då så var inte speciellt nervös.
Vi var 8st totalt varav 3 privatister. 50/50 tjejer och killar och det var en som inte klarade manöverprovet, tråkigt nog.
Min erfarenhet är att de är ganska toleranta för när det väl gällde så satte jag ner en fot vid krypkörningen vilket inte hade hänt på väldigt länge, så det var väl nervositet. Tog även en kona vid undanmanövern och då blev jag rätt besviken på mig själv, men jag fick göra båda grejorna en andra gång och då gick det utan problem och blev godkänd. :yoparty
Uppkörningsmannen eller vad detheter var rätt ung och ingen tråkig surgubbe, så det gjorde nog sitt till. Sen var det helt underbart väder!
Skulle egentligen köra upp den 17:e maj, men de glömde boka in körlektioner till mig så det blev framflyttat, vilket jag inte grät över efteråt eftersom det låg en dm blötsnö på banan då och allt blev framflyttat till eftermiddagen och 3 av 5 kuggade sig.. Inte så konstigt eller?

Jag tror att det nya provet är svårare än det gamla för krypkörningsbanorna som finns i tre varianter är "längre" än garagevändningen, det positiva är att man i två av fallen får välja vilket håll man vill göra själva vändningen åt. Dessutom så är det en ganska snäv vändning på slalombanorna man måste göra.

Varför är det svårare att göra en U-sväng åt höger än åt vänster?!
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Superbee skrev:
Vet precis vilken skola du pratar om, körde själv 2 lektioner där sen gav jag upp... Fick ju förfan ingen hjälp ju!

Min rekommendation går till Lötsjö trafikskola i Jakobsberg, de hjälpte mig med mitt körkort, och de är trevliga,roliga, pedagogiska och först och främst riktigt duktiga på att lära hopplösa fall som mig själv ;) Varenda spänn man la där var av värde kände jag faktist!

Trist att de gick så långt för din del med din gamla trafikskola :(

Önskar dig lycka till med nya skolan och hoppas du får ditt körkort snart!
Tro mig de är värt allt slit o alla pengar!

mvh

Mattias

Av vad jag har hört så är inte den körlärare som gett Lötsjö dess goda rykte kvar på den skolan längre?....
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Säkerhetskontroll?

Ska man titta igenom hojen och bevisa för förrättaren att allt är ok?

Hur ska det utföras?

Om man t.ex ska kolla dämparen. Ska man då hoppa lite på sadeln och säga "den här dämparen har helt okej spänst och retur. Om man vill höja spänsten är det bara att skruva på den här skruven."

Sedan gå vidare till bakhjulslagrena, "försöker man att vicka på hjulet kan man inte känna någon som helst glapp. Detta tyder på att bakhjulslagrena är bra. Om bakhjulslagrena är glappa påverkar det väghållningsegenskaperna ytterst negativt."

Ska man överdriva lite för honom och ta saker som drivpaket och sådant med?
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
125kubik skrev:
Ska man titta igenom hojen och bevisa för förrättaren att allt är ok?

Hur ska det utföras?

Om man t.ex ska kolla dämparen. Ska man då hoppa lite på sadeln och säga "den här dämparen har helt okej spänst och retur. Om man vill höja spänsten är det bara att skruva på den här skruven."

Sedan gå vidare till bakhjulslagrena, "försöker man att vicka på hjulet kan man inte känna någon som helst glapp. Detta tyder på att bakhjulslagrena är bra. Om bakhjulslagrena är glappa påverkar det väghållningsegenskaperna ytterst negativt."

Ska man överdriva lite för honom och ta saker som drivpaket och sådant med?


Säkerhetskontroll på suzuki gsx 750(körskolehojjen):
--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)

--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.

--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra.


--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån

--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar


Tror det var allt:) Men säger dom "kolla bromsarna" så är det ju t.ex bromsvätskenivåer plus bromsprov plus bromsbelägg. Så man får blanda lite.
Men ovan är bra checklista, den förkortas RLDVE - minns det så kommer du ihåg allt sen:)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker den säkehetskontrollen verkar lite overkill, verkar lätt att glömma nåt väsentligt om de är så många grejer att hålla reda på.. Jag kollade(kollar) bara elsystem, däck, lager, p-boxar i gaffeln, bromsar osv..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
125kubik skrev:
Ska man titta igenom hojen och bevisa för förrättaren att allt är ok?

Hur ska det utföras?

Om man t.ex ska kolla dämparen. Ska man då hoppa lite på sadeln och säga "den här dämparen har helt okej spänst och retur. Om man vill höja spänsten är det bara att skruva på den här skruven."

Sedan gå vidare till bakhjulslagrena, "försöker man att vicka på hjulet kan man inte känna någon som helst glapp. Detta tyder på att bakhjulslagrena är bra. Om bakhjulslagrena är glappa påverkar det väghållningsegenskaperna ytterst negativt."

Ska man överdriva lite för honom och ta saker som drivpaket och sådant med?

Bara ryck i hjulen för att kolla lager, kolla kedjeslaket osv osv, om du vill så berätta samtidigt för honom vad du gör men det är inget måste

p.s drivpaket är absolut inget överdrivet det är en viktig säkerhetsdetalj
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Anton_Ljunghusen skrev:
Tycker den säkehetskontrollen verkar lite overkill, verkar lätt att glömma nåt väsentligt om de är så många grejer att hålla reda på.. Jag kollade(kollar) bara elsystem, däck, lager, p-boxar i gaffeln, bromsar osv..

Bara en kopia av ett papper jag fick av körskolan på hur en säkerhetskontroll ska gå till vid uppkörning. Overkill eller ej - dont know:)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Yadis skrev:
Bara en kopia av ett papper jag fick av körskolan på hur en säkerhetskontroll ska gå till vid uppkörning. Overkill eller ej - dont know:)

No offence! dom verkar överdriva ganska mkt på körskolorna :)
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Kan berätta att på min uppkörning så fick jag första gången kolla igenom hela hojjen, gjorde enligt listan ovan(kunde den faktiskt utantill, tro det eller ej).

Andra uppkörningen(klarade den, tack o lov!) så bad han mig kolla bromsarna. Sen började han ställa följdfrågor(!) - "Vad är det som slits på bromsarna?" "Bromsbelägg och skivor", svarade jag. "Hur ser dom ut på denna hoj?", frågade han. Jag böjde mig ner o kollade, men såg inte ett skit hur bromsbeläggen såg ut men sa "Ser bra ut":). "Vad finns det för andra slags bromsar på MC?", osv osv. Var som att tävla i 10 000 kronors frågan i ämnet MC:)
 

CagivaMitoEvo99

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Grödinge
Hoj
Cagiva Mito Evo
Vill inte störa men... Jag tog kort idag, lätt mc iof men det är en börjar på en rolig upplevelse hoppas jag!

sorry att jag avbröt..
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Igår blev det klaaaart!!!! :banana

Klarade kortet med glans! Uppkörningsförättaren (För övrigt jäkligt lugn och bra)
hade ingenting att säga om varken manöverprov eller trafik!

Nervositeten släppte helt på morgonen. Sen var det bar å åk!
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Fixxxer skrev:
Nu har jag kört 5 lektioner och sitter numera på en 750-kubikare och har lärt mig massor så nu är jag faktiskt glad att jag fick starta på litet och gå uppåt. Annars kan självförtroendet lätt få sig en knäck. Trafiken vet jag inte om jag ska ut och köra på snarast, men det är inget jag vill göra än så länge med tanke på att jag vill klara av tekniken lite först. :)
Gick du också i Södertälje?

Jajamen.. synd att vi inte lyckades träffa på varandra nere på gågatan idag..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top