Körkort 2005

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Akn78 skrev:
Jag vill ju inte skryta, eller jo lite idag faktiskt. Jag tog mitt kort på 30dagar utan någon skollektion och utan att kört cykel innan. Hur ser det ut på "snabb" fronten annars? Är det vanligt att det går så fort eller hade jag tur med tiderna?

:hihi
Hyfsad tur med tiderna skulle jag vilja säga :)

Beroende på vart i länet man väljer att göra sina prov så kan det ta allt från 1dag till 1½månad tills man får tid för uppkörning (jämförde här Norrköping & Linköping).

För övrigt, gjorde du inte lågfartsbanan? :confused:
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
#78# skrev:
Johan_83 skrev:
Hej. Jäkligt intressant och bra tråd. Ibland känns det som man bara blir mer nervös av att läsa såna här trådar, men lite tips finns det ju här...
Någon som har ett ungefärlig sträcka som det tar att bromsa kraftigt från 70 & 90???

QUOTE]

Skulle väl säga att en kontrollerad och väl utförd inbromsing i 70 och 90 bör väl ligga runt 20 meter. Det skiljer inte alls mycket på broms streckan mellan 70 och 90 om man utför det rätt. Men det är inte bromssträckan som är det visäntliga utan att det ska ske kontrollerat och bestämt.


JAg skulle vilja påstå att om du bromsar på 20m i 70km/h så bör bromssträckan i 90km/h vara ca 33m... fast det är väll inte så i verkligheten pga föraren. :p ((90/70)^2 x (bromssträckan i 70 i detta fall 20m)= 33m

//
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Akn78 skrev:
Jag vill ju inte skryta, eller jo lite idag faktiskt. Jag tog mitt kort på 30dagar utan någon skollektion och utan att kört cykel innan. Hur ser det ut på "snabb" fronten annars? Är det vanligt att det går så fort eller hade jag tur med tiderna?

:hihi


Grattis!

Skönt att få det avklarat såfort.

:tummenupp
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Jag är så totalt hjärndöd.
Kollade almanackan senast i söndagskväll, såg att jag hade en körlektion 1 juni.

Igår upptäckte jag att jag hade en körning IGÅR också, vid 10:15! Hur fan kan jag vara så klantig och korkad att jag missade det??? *gggrrrrr* Nu är jag så arg på mig själv.

Jaja, imorgon har jag en ny lektion så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att en lektion gått åt helvete. :huvet
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Uppkörning imorgon @ Norrköping. Aningen nervis faktiskt :p

Men vi hoppas på det bästa, var ute o körde på sviestad (konbanor osv) imorse, lite lurigt med regn men gick kanon :tummenupp

Solsken utlovas under morgondagen så det är bara att bita på naglarna!
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Fick mitt körkortstillstånd igår och har bokat teoriprov nu. Den 16:e juni i farsta :) Det ska nog gå bra, är ju van vid att plugga i alla fall.
 
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
2008 Honda CBR1000RR
Yes!

Då var man med i gänget officiellt nu...
Underbart!
09:50 fick jag beskedet att jag klarat mig.
Ses på vägarna
David
 

Mate

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki RGV 250
Klarade kortet idag! Sköööönt :banana
RGV:n lägger Piteå kommun i ett skönt moln av tvåtaktsrök!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Johan_83 skrev:
Vart ska man kolla på MC-stövlar. Kör ingen värsting hoj och kommer antagligen inte ligga och pressa hastighetsnålen max. Hade tänkt införskaffa ett par billiga typ touring-stövlar. Någon som har nåt tips på en bra butik här på nätet som har bra priser??

Åk til din lolkala hojhandlare de har utrustning.
Vill inte låta som någon moralkärring eller så....men... :)
Vid mc-olyckor så är det mycket vanligt med sönderslagna händer och fötter. Dett pga av små ömtåliga ben som slungas med hög hastighet i gatan vid en olycka.... Händer och fötter är ju dessutom den kroppsdel som far ut från kroppen. (jmf med en hammare) Dvs lång hävarm och rotation.. en ner i backen...
Att du inte tänker köra hårt och ligga och pressa är i mina ögon inte en orsak till att inte köpa en säker stövel. Jag ser det som om det är lika viktigt som att ha en bra hjälm.. likaså med hanskar.. Dvs det ska finnas skydd i stövlar och handskar... Men det är min åsikt....

Lycka till
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Yadis skrev:
GRATTIS!
Ps. Berätta om uppkörningen!. ds

Tack :D
Åhh fy fan va kul det är att köra hoj! :banana

Såhär gick det till...
Istf den lagomt vresiga kontrollanten som jag/vi hade på den förra uppkörningen, så var dagens gubbe grymt cool. Han tog allt lugnt och sansat, så redan på genomgången så släppte lite av nervositeten :)
Efter genomgången så frågade han vem som ville börja..och med 2 timmars väntetid i bakhuv'et (från förra gången), så var jag inte sen att ropa med att jag gärna började.

Jag fick göra säkerhetskontroll på el och drivpaket.
Sen var det dags för krypkörning, och likt förra gången så fick jag slalombanan utan stopp. Den här gången gick det kanon, inga konstigheter alls.
Gick raskt vidare till 50-slalom, fick den banan som man kör slalom både på dit- och hitvägen så att säga. Klarade den utan problem, gubben log och sa åt mig att göra en 70-bromsning.
Tog bra med fart (alltså lång ansats) och satte bromsningen klockrent. "ok, ta en 90 också du :)", sa gubben. Sagt och gjort, å den gick lika bra den..

Detta var nån gång mellan 08-09, så efter det fick jag snällt sitta å vänta på min trafikkörning som började 12-12:30 nånting.. suck..
Menmen, jag fick en smärtfri körning i trafiken, så när vi var klara så han jag knappt ta av mig hjälmen innan gubben sa "ja det här gick ju finfint :tummenupp"


Helt jävla underbart!! :hihi

Nu får det gärna sluta regna bara :gnissla
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
skoteridioten skrev:
Tack :D
Åhh fy fan va kul det är att köra hoj! :banana

Såhär gick det till...
Istf den lagomt vresiga kontrollanten som jag/vi hade på den förra uppkörningen, så var dagens gubbe grymt cool. Han tog allt lugnt och sansat, så redan på genomgången så släppte lite av nervositeten :)
Efter genomgången så frågade han vem som ville börja..och med 2 timmars väntetid i bakhuv'et (från förra gången), så var jag inte sen att ropa med att jag gärna började.

Jag fick göra säkerhetskontroll på el och drivpaket.
Sen var det dags för krypkörning, och likt förra gången så fick jag slalombanan utan stopp. Den här gången gick det kanon, inga konstigheter alls.
Gick raskt vidare till 50-slalom, fick den banan som man kör slalom både på dit- och hitvägen så att säga. Klarade den utan problem, gubben log och sa åt mig att göra en 70-bromsning.
Tog bra med fart (alltså lång ansats) och satte bromsningen klockrent. "ok, ta en 90 också du :)", sa gubben. Sagt och gjort, å den gick lika bra den..

Detta var nån gång mellan 08-09, så efter det fick jag snällt sitta å vänta på min trafikkörning som började 12-12:30 nånting.. suck..
Menmen, jag fick en smärtfri körning i trafiken, så när vi var klara så han jag knappt ta av mig hjälmen innan gubben sa "ja det här gick ju finfint :tummenupp"


Helt jävla underbart!! :hihi

Nu får det gärna sluta regna bara :gnissla



GRATTTTTISS!!!!!
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Uppkörning i Norrköping kl 13:15. Hoppas på det bästa, men jag brukar alltid klanta mig på någon skitgrej vad det än gäller xD
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
.luzt skrev:
Uppkörning i Norrköping kl 13:15. Hoppas på det bästa, men jag brukar alltid klanta mig på någon skitgrej vad det än gäller xD


hoppas att det gick bra för dig! och Grattis till skoteridioten (är kraftigt avundsjuk nu!)

själv har jag uppkörning imorgon 8:30.. självklart har det börja regna, och med kalla plastliknande däck på hojjen som jag kör upp med (trafikskolans hojj) så får man väl be, och hoppas på det bästa... Det lär ju inte bli någon kortare bromssträcka. :död
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
JiMpA skrev:
hoppas att det gick bra för dig! och Grattis till skoteridioten (är kraftigt avundsjuk nu!)

själv har jag uppkörning imorgon 8:30.. självklart har det börja regna, och med kalla plastliknande däck på hojjen som jag kör upp med (trafikskolans hojj) så får man väl be, och hoppas på det bästa... Det lär ju inte bli någon kortare bromssträcka. :död
Får tacka så hemskt mycket för de varma orden, och får du lappen imorgon kan vi ju ta en sväng ;D Fick mitt! Bara att PM:a ^^

Eriks uppkörning 2005 @ Norrköping
Startar dagen med att gå ner till körskolan för att hämta hojen. Konstaterar att ingen är där ännu trots överenskommen tidpunkt. Får vänta i ca 30min på att någon ska dyka upp, får nycklarna och övningskör med far bakpå till garaget.

Fars XR600 -94 vägrar starta och svordommarna ekar nere i garaget.

"Hopp det här börjar ju bra"

Efter några hektiska minuter startar dock hojen och vi rullar upp ur garaget, övar lågfartsbanan i ca 20min för att sedan fara hem och packa. Välutrustad med gifflar, sockerdricka och bananer beger vi oss via gamla E4an till Norrköping.

Här i Linköping är det svårt att missa vart man ska, står sviestad på en stor skylt. I norrköping är det en asfaltsremsa på ca 200-300m rakt ut i ingenstans efter flygplatsen. Alla koner var uppställda så jag började att öva medans nervositeten stiger. Självklart börjar det regna (läs svensk sommar, notera även att det är 1juni), och det börjar så smått rinna in under skinstället, lagom mysigt :)

En elev från en lokal körskola dyker upp på en glidare av oidentiferat märke, som för övrigt var en snittsare på lågfarten. Den läskiga lila BMWn kommer glidandes, grinden in till asfaltsrakan stängs och det är dags "dum dum dum".

Denna medelålders kvinna är mycket vänlig och rak på sak, inga konstigheter där inte.
Vid tidigare uppkörning för ett år sedan (då för A1) fick jag en äldre Gubbe som hade ätit taggtråd till frukost =/

--Här börjar det viktiga--

Den andra aspiranten fick börja och han klarade av alla moment felfritt. Det är min tur och jag kör bort, får göra en säkerhetskontroll på bromsar & lager.

Vidare till lågfartsdelen.
Här har jag tidigare känt mig osäker och inte riktigt lyckats varje gång
Fick köra den med slalom, går finemang första gången, men det gick för snabbt och jag får göra om det. Andra gången hinner jag knappt börja innan jag sätter ner vänsterfoten! :död

Frågar om jag ska fortsätta eller ej, "Du har ju balansen, det här vet jag att du klarar kör på du." Glad över detta beksed då jag trodde att allt var över klarar jag det denna gång galant.

Kör högfarten med undanmanöver i början, går kanoners, så väl som inbromsningarna.

Den andra nissen får börja i trafiken, jag och far kör mot SMHI. Precis hinner vi slå oss ner för att äta en giffel och lite sockerdricka så kommer han inrullandes. Han gör :tummenupp :)

Jag brummar ut i trafiken, går nästan klockrent, "Sväng första vänster" Erik svänger mycket riktigt första vänder rakt in till en väg med motortrafik förbjuden. Jag stannar i god tid innan skylten, "Det är nog bäst om du vänder." Kör vidare in i Norrköpings stadskärna, inga problem där inte och vi kör tillbaka. Precis när jag ser fars hoj hör jag i luren "Körningen är GODKÄND!"

Jag är glad :) Ska till Vadstena ikväll, är det någon annan som ska dit så skicka ett PM!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top