Körkort 2005

Johan_83

Ny medlem
Gick med
29 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Kör farsans ännu...
skoteridioten skrev:
Jag fick göra säkerhetskontroll på el och drivpaket.
Sen var det dags för krypkörning, och likt förra gången så fick jag slalombanan utan stopp. Den här gången gick det kanon, inga konstigheter alls.


Funderar lite på säkerhetskontrollen där... El. Vad kollar man då? Lysen och dödaren fungerar eller bara att sladdarna är hela och att tändningen går att slå på?

Drivpaket är väl att kolla kedjan och drev.

Däck då kollar man mönster och ekrar. Ingår det att man kollar hjullager då också?

Hittade en säkerhetskontroll här på soprthoj, men ville kolla om jag är rätt ute...
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Johan_83 skrev:
Funderar lite på säkerhetskontrollen där... El. Vad kollar man då? Lysen och dödaren fungerar eller bara att sladdarna är hela och att tändningen går att slå på?

Drivpaket är väl att kolla kedjan och drev.

Däck då kollar man mönster och ekrar. Ingår det att man kollar hjullager då också?

Hittade en säkerhetskontroll här på soprthoj, men ville kolla om jag är rätt ute...


El=Slå på tändningen. Kolla all belysning (inkl blinkers, bromsljus, parkeringsljus osv..) på hojen, kolla dödaren/arna.

Drivpaketet=Kedja + drev.

Däck=Kolla däckens skick.
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Klarade oxå kortet idag!, vi var tre pers som körde i Mariestad kl 13.15. 1 kuggade vid manöverbanorna, vi två kvarvarande fixade bägge två kortet!.. TOKSKÖNT!!!

Tack för stödet som ni gett i den här tråden tidigare,, kan jag någongång hjälpa till så säg till..

Väl mött hojbröder!

//Daniel
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Exxpert skrev:
Klarade oxå kortet idag!, vi var tre pers som körde i Mariestad kl 13.15. 1 kuggade vid manöverbanorna, vi två kvarvarande fixade bägge två kortet!.. TOKSKÖNT!!!

Tack för stödet som ni gett i den här tråden tidigare,, kan jag någongång hjälpa till så säg till..

Väl mött hojbröder!

//Daniel
Tre personer hitills som klarat kortet idag!

Grattis Exxpert!

För övrigt var det en hel del hojar på första träffan i Vadstena, rekomenderas :tummenupp
 

segerfalk

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GRC RSR
Mest förvånande är att man inte går efter effekt och vikt på hojen. Spelar roll hur många kubik man har... :va

Jag missade min första uppkörning idag på en zx9r. Mycket riktigt är vändradien kass, och det är helt klart mycket svårare att krypköra jämfört med en körskolehoj. Man blir dock duktig på att konstant garagesvänga :rolleyes: Med en zx9r är det fysiskt omöjligt att klara vändningen i första lågfartstestet utan att passera bakre linjen rejält, men det hängde de (det var två inspektörer) inte upp sig på. Däremot när jag touchade en kon i undanmanövern. Hade kört och vält i 50 knyck kvällen innan när jag tränade slalom i ösregn, och vägbanan på manöverprovet var blöt även nu, så det var väl en mental block som gjorde att jag inte vågade lägga hojen mer :galen För övrigt skall tilläggas att bara 2 av 7 personer fick fortsätta till trafiktest. 3 av 4 personer från körskolan kuggade. Körläraren hade aldrig varit med om ngt liknande...övernitiska? Nya tag, och nya kåpor inom kort!

VWagge skrev:
Nu när man har läst igenom hela(!) den här tråden så känner man sig lite mer osäker på just krypkörningen... Ska nämligen köra upp på en kompis zx9r, som antagligen har rätt så kass vändradie. Men man får väl träna som en dåre på att just krypköra och sen hoppas att dom bedömer hur pass säker man verkar vara och inte om man råkar korsa en linje...

Har uppkörning den 21a, så det börjar närma sig lite smått...

edit. Tycker det är lite dumt är det finns en grupp motorcyklar som man inte alls kan köra upp med, dom över 25kW och under 700cc, eftersom jag helst av allt hade velat köra upp med mig egen hoj.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
:banana Klarade uppdateringen av lappen igår i Örebro :yoparty :fyllisar :rock

Så imorse åkte jag Blade till Tokholm :squid

Nog för att man är ledbruten, lomhörd och förfrusen men det var det värt :lol

Ibland är livet :tummenupp
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Fyfan!
Tog lös mitt bakhjul i måndags för att lämna in det på däckbyte, när jag tar lös hjulet så upptäcker jag att ett lager är helt kasst.

Skyndar mig att fixa ett nytt samma dag och en ny packbox, allt för att hinna få tillbaka hjulet direkt så man kan fara ut och övningsköra... När jag sen kommer til garaget, med nytt lager o ny packbox så börjar jag titta lite på hur jag ska montera dit hjulet igen. Ser snabbt att allting inte ser ut som det ska och kommer fram till att jag saknar en bussning...

Förra ägaren (köpte hojen nyss) har bytt bakhjulslager och inte stoppat dit bussningen när han monterade dit hjulet igen.

Jaja, skit samma tänker jag och ringer till närmaste suzuki återförsäljare för att beställa en ny bussning. Från säljaren får jag svaret att bussningen inte finns i sverige och att han måste beställa en bussning från Japan! Så tidigaste datumet jag kan få min bussning enligt honom är den 15e juni... :huvet.

Men men, det är bara bita i det sura äpplet och redan nu ställa in sig på att man inte kommer att klara uppkörningen :huvet.
Och min uppkörning är den 21a, så mkt för den övningskörningen :4skrika
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
segerfalk skrev:
Mest förvånande är att man inte går efter effekt och vikt på hojen. Spelar roll hur många kubik man har... :va

Jag missade min första uppkörning idag på en zx9r. Mycket riktigt är vändradien kass, och det är helt klart mycket svårare att krypköra jämfört med en körskolehoj. Man blir dock duktig på att konstant garagesvänga :rolleyes: Med en zx9r är det fysiskt omöjligt att klara vändningen i första lågfartstestet utan att passera bakre linjen rejält, men det hängde de (det var två inspektörer) inte upp sig på. Däremot när jag touchade en kon i undanmanövern. Hade kört och vält i 50 knyck kvällen innan när jag tränade slalom i ösregn, och vägbanan på manöverprovet var blöt även nu, så det var väl en mental block som gjorde att jag inte vågade lägga hojen mer :galen För övrigt skall tilläggas att bara 2 av 7 personer fick fortsätta till trafiktest. 3 av 4 personer från körskolan kuggade. Körläraren hade aldrig varit med om ngt liknande...övernitiska? Nya tag, och nya kåpor inom kort!

Att det inte blev godkänt pga att du touchade en kon är inte hela sanningen. Så SNÄLLA, sluta skrämma upp blivande aspiranter!
Att vi är två inspektörer ibland är just för att säkerställa att vi INTE är "övernitiska".
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hoppsan skrev:
Att det inte blev godkänt pga att du touchade en kon är inte hela sanningen. Så SNÄLLA, sluta skrämma upp blivande aspiranter!
Att vi är två inspektörer ibland är just för att säkerställa att vi INTE är "övernitiska".

Visst ska man inte skrämma upp blivande körkortsaspiranter men ibland är
det inte alltid rättvist bedömning...så på så sätt kan man bara säga "tummen upp"
för att det kollas och det är två ibland.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Grattis på er !

Det är inte särskillt svårt att bli avundsjuk.

Själv hade jag ännu en lektion i veckan och lyckades köra som en kratta, helt ofokuserad, körde tex rakt över en stopp-plikt i en korsning.

:brinnerup

Planeringen är nu iallafall :
nästa vecka en till lektion i trafik
sen landsvägskörning
sen kontrolltest (gör hela uppkörningsprovet som ett test med läraren),

går det testet bra så antar jag att det är dags att boka uppkörning.

:Bugar
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
då blev då jag kuggad idag :( krypkörningen gick förskräckligt dåligt , jag missade begränsningslinjen med minsta möjliga marginal... och det värsta var att jag testade samma sak hemma senare och då gick det fint och jag klarade det med nästan en meters marginal...
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Klarade uppkörningen idag! :banana Nya banorna är ju alls så svåra som man först kan tro, om jag får säga det själv.. Var bara tvungen att få skriva av mig lite :tummenupp
 

Johan_83

Ny medlem
Gick med
29 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Kör farsans ännu...
Fy fan va sugen man blir att fara ut och glida i fin vädret. Dock har jag 5 dygn och 9½ timme till uppkörning.

Funderar över de här med bakbromsen. Cykeln jag åker på, har en sådan sitt ställning att jag måste pressa upp foten max för att inte bromsa med bakbromsen så därför har jag vridit ut den till höger när jag kör. Rev väl en och annat kon med höger sulan på serpentinbanan ibörjan men nu går det fin. Men nu de viktiga får jag ha foten så eller måste den vara över bromspedalen? Som det är nu syns det ju tydligare att jag bromsar eftersom jag först måste flytta in foten till bromsen. Men kan dom börja gnälla på såna saker? Ja får ju fan kram om jag ska sitta så på hela uppkörningen. :3freak
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Johan_83 skrev:
Men nu de viktiga får jag ha foten så eller måste den vara över bromspedalen?

Har du foten på bromspedalen hela tiden när du kör bil? ;)

Jag hade definitivt inte foten på bromspedalen hela tiden i något moment av uppkörningen. Däremot fick jag lära mig att plocka bort den därifrån när jag började köra för jag hade fått för mig att den skulle vara där. :rolleyes:

Nepp, foten åker upp när jag intar bromsberedskap och inte förr.
 

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
Behöver ni tips om en bra intensiv utbildning så finns http://www.vasterasbilmcskola.se/ ...

Jag pröjsade 8500:- för 1 vecka fast det var bara 4dagar, 2dagar på bana 16tim & 2dagar i trafik 6tim

Sen var det uppkörning veckan efter på Mån el. Tis. & nån tim. träning innan, Hoj fick man hyra till
uppkörningen & då var det samma man kört & tränat på Pris: 700:-

Klart prisvärt!.. Mc skolans bana dom hade byggt upp måste ha varit mindre än den på uppkörningen för alla
som körde upp med mej tyckte att TSV bana var jätte stor & inte alls så svår! hmm kan man ha lurat sej själv?

Plus att han kan många trix som lätt hjälper dej att klara kortet! :Bugar
Det är svårt att få platser så nu får man nog boka tills nästa år

Det känns jäkligt bra att kunna få kortet på 5dagar.. jag var lite skeptisk ända till uppkörningen..
men, men det gick ju bra! :banana :banana

[Fotnot] jag körde ut & testade krypbanan med min gixxer & faan vilken tur att man körde upp med körskolans hoj..
 

Mirror

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Nordmaling
Hoj
Aprilia SXV 550 -08
Gud så underbart...igår tog jag kortet!! :banana
Körde upp med min husaberg...blev ju bara A med begränsning iofs, men fy fan vilken skön känsla när man får fara ut och köra första gången själv!!

Lyckat till nu alla andra som har uppkörningen på G!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top