Körkort 2005

Johan_83

Ny medlem
Gick med
29 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Kör farsans ännu...
Hej. Jäkligt intressant och bra tråd. Ibland känns det som man bara blir mer nervös av att läsa såna här trådar, men lite tips finns det ju här...
Några små frågor.
Vart ska man kolla på MC-stövlar. Kör ingen värsting hoj och kommer antagligen inte ligga och pressa hastighetsnålen max. Hade tänkt införskaffa ett par billiga typ touring-stövlar. Någon som har nåt tips på en bra butik här på nätet som har bra priser??

Har läst lite trådar om bromsprovet. Det verkar ju vara kontroll som avgör om du klarar det till största del, men det står ju att man ska bromsa så snabbt som möjligt. Någon som har ett ungefärlig sträcka som det tar att bromsa kraftigt från 70 & 90???

Sen läste jag någon stan att man inte behövde blinka vänster i en rondell och alltid höger när du ska ut ur rondellen. När jag tog bil-kortet sa min körskolelärare att man skulle blinka vänster om man skulle åt vänster och sedan höger när man åker ur, men om man ska rakt fram så är det som att köra rakt fram på en väg dvs. ingen blinkers. Fattar inte hur han kunde säga så när de hos vägverket står annat. Eller kan/får man göra på båda sätten??? :confused:
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Johan_83 skrev:
Hej. Jäkligt intressant och bra tråd. Ibland känns det som man bara blir mer nervös av att läsa såna här trådar, men lite tips finns det ju här...
Några små frågor.
Vart ska man kolla på MC-stövlar. Kör ingen värsting hoj och kommer antagligen inte ligga och pressa hastighetsnålen max. Hade tänkt införskaffa ett par billiga typ touring-stövlar. Någon som har nåt tips på en bra butik här på nätet som har bra priser??

Har läst lite trådar om bromsprovet. Det verkar ju vara kontroll som avgör om du klarar det till största del, men det står ju att man ska bromsa så snabbt som möjligt. Någon som har ett ungefärlig sträcka som det tar att bromsa kraftigt från 70 & 90???

Sen läste jag någon stan att man inte behövde blinka vänster i en rondell och alltid höger när du ska ut ur rondellen. När jag tog bil-kortet sa min körskolelärare att man skulle blinka vänster om man skulle åt vänster och sedan höger när man åker ur, men om man ska rakt fram så är det som att köra rakt fram på en väg dvs. ingen blinkers. Fattar inte hur han kunde säga så när de hos vägverket står annat. Eller kan/får man göra på båda sätten??? :confused:

Rondell: Du behöver inte blinka när du åker IN i rondellen, men får naturligtvis det. Du MÅSTE blinka när du åker UR rondellen, oavsett håll du ska till(även rakt igenom - då börjar du blinka när du passerat/är jäms med infarten till höger).
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Exxpert skrev:
Howdy partners!

Eftersom det kommer en del frågor om vilka läromedel man ska använda vid uppskrivningen kan jag räkna upp de jag använde, då skall vi bara innan tala om att jag tog körkort för bil 1999 och är 24 år och har kört rätt mycket sedan dess. Därav har jag väll kanske lättare för att sätta mig in i körsituationer än en människa utan B-kort sedan förut. Nåväl.

Jag Använde Bonniers trafikskola 2004 och övade teoriprov på (endast teoriproven dock, andra tjaffset struntade jag blankt i, Klara dessa prov iaf 5 gånger med godkänt i rad.

Sedan använde jag något annat teoriprogram jag hittade, "Körkortsprov Motorcykel" tror jag det hette. Rätt dugligt.. o sen äre bara att traggla, gärna med en körkortsbok till hands när ni inte förstår.

Vidare Skall jag erkänna att jag började läsa så fort jag fick en tid för uppskrivning, vilket i praktiken betydde att jag läste ca 1.5-2 veckor sedan gjorde jag provet o klarade det. Ytinlärning!?!?,, jupps.. :rolleyes: :hihi :rofl

LYCKA TILL!

Ps.. Jag har uppkörning på Onsdag den 1 juni kl 13.15, wish me luck, lär behöva det :rolleyes: :banana :lol
Har också uppkörning exakt just den tiden, i Norrköping :)
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Akn78 skrev:
Grattis på sig! Har min 2:a uppkörning på måndag...

Jag hoppas, hoppas verkligen att du är ute och åker hoj och att det är därför vi inte fått veta nåt än om hur uppkörningen gick!
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Äntligen... :banana . har ujag fått en uppkörnings tid. 14/6.. det är så jäkla fullt med uppkörningar nu så man får ju vänta ihjäl sig. :gnissla .. nu är det bara att man klara den annars så får man vell vänta tills i september då det kanske finns nån tid över. :tungan
 
Last edited:

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Yadis skrev:
Jag hoppas, hoppas verkligen att du är ute och åker hoj och att det är därför vi inte fått veta nåt än om hur uppkörningen gick!


JEHU!!! Helt rätt Yadis, det gick bra denna gången. Fixat mitt A-kort på 30 dagar prick, skitkul!!! Lycka till alla som håller på!
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Akn78 skrev:
JEHU!!! Helt rätt Yadis, det gick bra denna gången. Fixat mitt A-kort på 30 dagar prick, skitkul!!! Lycka till alla som håller på!
Berätta om din uppkörningsdag :)

OCH ETT STORT GRATTIS!! :yoparty :klappar
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
.luzt skrev:
Berätta om din uppkörningsdag :)

OCH ETT STORT GRATTIS!! :yoparty :klappar


Började med säkerhetskontrollen.

"Jaha, då vill jag att du kontrollerar däck och belysning"
Började med däck, blinkers, hel/halvljus bromsljus. Såg mycket väl att hel/halvljuset lagt av men den torra svampen hade flugit in i munnen så jag fick hjärnsläpp och sade att jag var klar.

"Hur mycket tror du att den 5W lampan lyser om du kör i mörker?"

hmmm... IQ=0 på mig

Jag fick förklarat mig och han godtog det och sen var det höghastighetsbana och bromsning. Gick kanon. Välkommen ut i trafiken sa han.

Väl ute i trafiken tyckte jag att allt gick bra och när vi kom tillbaka så sa han:

"Jaha du, jag har betsämt mig för att... ... ... ... (35 min senare) .. .. godkänna dig, men det är på det berömda håret..."

Varför sa jag.

"Du kör för lugnt och är försiktig, varför i helvete ligger du i 50km/h på en grusväg där det inte finns något grus?"

Sa själv att jag är försiktig av mig och "Better safe then sorry" så han tyckte väl jag var en mogen och vettig pojke eller nåt. Han sa också att när vi kom in till stora staden och körde då bestämde han sig för att jag skulle få det ändå, tack vare flytet och uppsikten. Tacka B-kortet för detta tänkte jag!
Lycka till alla!!
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Akn78 skrev:
Började med säkerhetskontrollen.

"Jaha, då vill jag att du kontrollerar däck och belysning"
Började med däck, blinkers, hel/halvljus bromsljus. Såg mycket väl att hel/halvljuset lagt av men den torra svampen hade flugit in i munnen så jag fick hjärnsläpp och sade att jag var klar.

"Hur mycket tror du att den 5W lampan lyser om du kör i mörker?"

hmmm... IQ=0 på mig

Jag fick förklarat mig och han godtog det och sen var det höghastighetsbana och bromsning. Gick kanon. Välkommen ut i trafiken sa han.

Väl ute i trafiken tyckte jag att allt gick bra och när vi kom tillbaka så sa han:

"Jaha du, jag har betsämt mig för att... ... ... ... (35 min senare) .. .. godkänna dig, men det är på det berömda håret..."

Varför sa jag.

"Du kör för lugnt och är försiktig, varför i helvete ligger du i 50km/h på en grusväg där det inte finns något grus?"

Sa själv att jag är försiktig av mig och "Better safe then sorry" så han tyckte väl jag var en mogen och vettig pojke eller nåt. Han sa också att när vi kom in till stora staden och körde då bestämde han sig för att jag skulle få det ändå, tack vare flytet och uppsikten. Tacka B-kortet för detta tänkte jag!
Lycka till alla!!


:banana :banana :banana GRATTIS!!! :banana :banana :banana
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Akn78 skrev:
JEHU!!! Helt rätt Yadis, det gick bra denna gången. Fixat mitt A-kort på 30 dagar prick, skitkul!!! Lycka till alla som håller på!

Fan, grattis! :banana
Har min andra uppkörning imorn. Sist blev jag kluggad för att jag nitade frambromsen i 70-bromsningen. Idag på körlektionen regnade det, så jag bromsade som en kärring hela tiden..å när jag tog i så släppte det liiite liiite :huvet
Hoppas på tort väglag imorn! :gnissla
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
JAJAMENSAN!
Idag var det äntligen dags, efter många timmars nerv-terror har jag fått mitt A-kort! hann lägga 8 mil bakom mig idag, imorgon ska det bli fler! :banana :banana :banana :banana

Vi ses på vägarna i sommar :tummenupp
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Kraschpucken skrev:
JAJAMENSAN!
Idag var det äntligen dags, efter många timmars nerv-terror har jag fått mitt A-kort! hann lägga 8 mil bakom mig idag, imorgon ska det bli fler! :banana :banana :banana :banana

Vi ses på vägarna i sommar :tummenupp
Vilket skillingaryd kommer du ifrån? Blekinge? I så fall kan vi ju svänga en runda tillsammans kanske. Och du grattis till kortet
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Johan_83 skrev:
Hej. Jäkligt intressant och bra tråd. Ibland känns det som man bara blir mer nervös av att läsa såna här trådar, men lite tips finns det ju här...
Någon som har ett ungefärlig sträcka som det tar att bromsa kraftigt från 70 & 90???

QUOTE]

Skulle väl säga att en kontrollerad och väl utförd inbromsing i 70 och 90 bör väl ligga runt 20 meter. Det skiljer inte alls mycket på broms streckan mellan 70 och 90 om man utför det rätt. Men det är inte bromssträckan som är det visäntliga utan att det ska ske kontrollerat och bestämt.
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Jag vill ju inte skryta, eller jo lite idag faktiskt. Jag tog mitt kort på 30dagar utan någon skollektion och utan att kört cykel innan. Hur ser det ut på "snabb" fronten annars? Är det vanligt att det går så fort eller hade jag tur med tiderna?

:hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top