Körkort 2005

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Pont skrev:
Hej och hå!
Får väl brösta upp mej lite och meddela att nu är här en till med A-kort!
Körde upp här i Gävle idag på eftermiddagen, gick väl sådär tyckte jag själv men uppenbarligen tillräckligt bra tyckte herr inspektören.

Körde ner en kona i undanmanövern, helt obegripligt. Trodde att det var finito när inspektören spände ögonen i mej ett par sekunder innan han frågade: vill du ha ett försök till?

I övrigt gick krypkörningen och bromsningen helt OK, fick köra "svåra" krypen.
Trafiken gick skapligt den med så nu är det äntligen klart. Var och hämtade min hoj på kvällen som stod på annan ort, man kan väl säga att det var rätt skönt att köra själv :)

Lycka till ni som har det kvar!

Gratulerar, bra jobbat! Tog mitt förra onsdagen. Är det kul eller är det skitkul att köra hoj?!
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Holtis skrev:
Grattis, fan va kul. Kan ta allt från 1-2½ vecka vad jag har hört.

Skriv gärna vilka banor och hur du gjorde för alla som håller på och tränar...
Grattis än en gång... :tummenupp

Började med krypkörningen blev konbanan med dubbla koner och stopp
(vet inte vad ni kallar den, jag brukar kalla den för den lätta :) ).
Sedan så blev det undanmanöver åt höger med serpentin fram och tillbaka
för att avsluta med en inbromsning. Här så fick jag lite hjärnsläpp och kom
in lite för rakt mot vändningen varpå jag dippade till med foten för att komma
runt. Frågade direkt om jag fick göra om den vilket jag fick och då var det
inga problem.

Efter detta så var det inbromsning från 70 samt 90.

Trafiken sedan var 70 väg runt omkring Tullinge med avstickare ut på
grusväg och vändningar på skumma grusplaner. Sedan så kom det som
var läskigast. En vända i Tullinge villaområde där alla korsningar är små
skymda och ser ut som garageutfarter. Hade fått en träningsrunda där
precis innan vilket nog var bra, det gäller att ha 4 fingrar på bromsen och
sakta in lite vid varje så man inte dånar rakt ut.

Det hela gick (förutom vändningen då) så osanorlikt bra att jag inte var
det minsta orolig att jag skulle kugga.

Har sedan dess hunnit ut både till Dalarö och till Rosenhills cafe *hehe*
samt 2 vändor till jobbet. Igår var ju ingen direkt höjdare att åka hoj
men idag så var det GULD.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
GRATTIS allihop som lyckats övervinna nervositeten och klarat det! :tummenupp
Ni andra: Plötsligt händer det. ;)

Här är lite bilder från min uppkörning, den gamla alltså. Så här läskigt kan det se ut. :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0876 (Medium).jpg
    IMG_0876 (Medium).jpg
    72.1 KB · Visningar: 205
  • IMG_0877 (Medium).jpg
    IMG_0877 (Medium).jpg
    75.1 KB · Visningar: 226

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Häpp!! så var det klart, vafan har man gått och oroat sig för egentligen?det var ju inga problem att bli en A-människa :D

Hade inte örona suttit ivägen hade jag flinat av huvet på mitten....
25 mil idag.
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Hej,

fick mitt kort för en vecka sen och kollade just på dina filmer. Stämmer verkligen avståndet mellan konerna?? Tyckte det såg ut att vara långt mellan dem men kanske ser så ut när man inte är där själv. Hade själv lie svårt för just den krypkörningen men satte den i alla fall. :banana



Socrates skrev:
Här har ni filmerna, hoppas det funkar, skicka PM annars!

1. www.dabe.se/Kryp1.wmv

2. www.dabe.se/Kryp2.wmv

3. www.dabe.se/Kryp3.wmv
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Jag klarade mitt den 17/5...dock var det andra uppkörningen, kuggade två veckor innan....men visst är det en härlig känsla att ha klarat det? Och vad kul det är sen att få köra sin egen hoj när man själv vill det.... :yoparty

Miss_Orchidee skrev:
Hej alla! tänkte bara kika in och se hur det går för er??

jag klarade kortet den 18/5 sen dess har ja bara glicigt runt som en dåre och njutit :banana

Lycka till alla ni andra :tummenupp
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Minimorran skrev:
Låter som om du går på samma körskola som jag gjorde...

Se till att du får undervisning och inte bara möjlighet att snurra runt på en konbana i 80 minuter.. :7peta

Nu har jag kört 5 lektioner och sitter numera på en 750-kubikare och har lärt mig massor så nu är jag faktiskt glad att jag fick starta på litet och gå uppåt. Annars kan självförtroendet lätt få sig en knäck. Trafiken vet jag inte om jag ska ut och köra på snarast, men det är inget jag vill göra än så länge med tanke på att jag vill klara av tekniken lite först. :)
Gick du också i Södertälje?
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Tjena hej, vad mer än "vanliga" teoriboken för B ska man plugga på? Ska skriva för A kortet den 20e juni (ääntligen).. Hittade nåt MC prog. till datorn, men skummade igenom det och det var inget man inte redan visste i det... Så tips på vad som skall nötas in i hjärnan mottages tacksamt.


// Thomas :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Sitter och fascineras lite av hur det tycks finnas två kategorier av A-kortaspiranter.

Först har vi de som diskuterar med- och motgångar hejvilt hela vägen fram till Dagen (eller i förekommande fall Dagarna).

Nu när uppkörningssäsongen är i full gång dyker det upp en annan kategori. De Blyga som inte gör ett ljud ifrån sig innan den dagen då de kan gå in och säga att ”jag klarade det”. Rädda för att få era eventuella misslyckanden exponerade? :7peta ;)

Mvh,
/Fredrik
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
TjReal skrev:
Tjena hej, vad mer än "vanliga" teoriboken för B ska man plugga på? Ska skriva för A kortet den 20e juni (ääntligen).. Hittade nåt MC prog. till datorn, men skummade igenom det och det var inget man inte redan visste i det... Så tips på vad som skall nötas in i hjärnan mottages tacksamt.

Jag körde körkortsboken, MC-boken och sedan programmen för att hitta vilka avsnitt jag var svag på. Repeterade de avsnitt jag inte skrev fullt på efter varje "prov-prov" tills jag skrev fullt så gott som varje omgång. Jag hade ett par olika program.

Så gick det vägen med hyfsat bra marginal också. :tummenupp
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
ft skrev:
Sitter och fascineras lite av hur det tycks finnas två kategorier av A-kortaspiranter.

Först har vi de som diskuterar med- och motgångar hejvilt hela vägen fram till Dagen (eller i förekommande fall Dagarna).

Nu när uppkörningssäsongen är i full gång dyker det upp en annan kategori. De Blyga som inte gör ett ljud ifrån sig innan den dagen då de kan gå in och säga att ”jag klarade det”. Rädda för att få era eventuella misslyckanden exponerade? :7peta ;)

Mvh,
/Fredrik

Jag blev mest nervös av att läsa i den här tråden innan upp körningen så jag lät bli den så gott som det gick :)
 

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
Ft häckar du här också? :) (C200 ingame också snart)

De Blyga som inte gör ett ljud ifrån sig innan den dagen då de kan gå in och säga att ”jag klarade det”. Rädda för att få era eventuella misslyckanden exponerade?
NJaä, inte rädda kanske bara tyst drar lärdom från alla utan att skriva. Irriterade mig ganska rejält på en tjej som precis innan hysteriskt repeterade "jag kommer inte klara det, jag kommer inte klara det" Till alla andra där. Visst hon var skitnervös men det är ju sama fenomen som att skrika "vi kommer dö!" i hissen så fort man hör ett missljud.
Lite väl åt andra hållet när vi snackar om att exponera sin väg till körkortet.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
ft skrev:
Sitter och fascineras lite av hur det tycks finnas två kategorier av A-kortaspiranter.

Först har vi de som diskuterar med- och motgångar hejvilt hela vägen fram till Dagen (eller i förekommande fall Dagarna).

Nu när uppkörningssäsongen är i full gång dyker det upp en annan kategori. De Blyga som inte gör ett ljud ifrån sig innan den dagen då de kan gå in och säga att ”jag klarade det”. Rädda för att få era eventuella misslyckanden exponerade? :7peta ;)

Mvh,
/Fredrik

Sån var jag med mitt B-kort, inte en själ mer än familjen visste att man skulle köra upp. Kalla det nerver, prestationsångest eller vad som helst. Nu med a-kortet visste varenda jävel i min bekantskapskrets, från familj till avlägsna släktingar och såna jag hälsar på "på stan" så jag hade inte LITE press på mig. Hade jag bränt det så hade det känns lite jobbigt att förklara för alla hur och varför man misslyckades. Tur det gick vägen.
:tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
radek skrev:
Ft häckar du här också? :) (C200 ingame också snart)

Jooooååååh... häckar på många ställen. Däremot lyckas jag inte komma på vem du är? :va

Men hej i alla fall! :)
 

henkeBoy

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha
Uppkörning (igår)

kl. 08.15
Hade precis somnat om när körskoleläraren ringer och berättar att uppkörningen började för en kvart sedan. Dom andra tre som körde upp hade redan börjat.
PANIK! Jag som trodde jag skulle köra upp klockan TOLV!!!

Fick 25 minuter på mig att hinna ner till konbanan som ligger på andra sidan stan. Sveper en kopp kaffe och lyckas få med mig en banan och ett par mackor.
Kastar mig i jettan. Kommer ner till banan och hinner precis komma i skinnstället innan det är min tur att köra.
Hoppar på hojen och känner mig hur lugn som helst. Skönt att jag inte hann bli nervös tänker jag samtidigt som jag känner pulsen stiga och nervositeten komma krypande.. Typiskt!
Men på något sätt lyckas jag samla mig och klarar med marginal de två konbanorna.
Sen blev det två timmars nervös väntan innan jag fick ut å köra i trafiken. Körde i en halvtimme utan att göra några större misstag .. Allt kändes jättebra och jag fick lappen i handen.

Så blev en snart tio-årig dröm förverkligad!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top