Körkort 2005

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
tjockisbulle skrev:
Föresten, tjänar man så taskit som lärare att man måste jobba till 72?
Eller gör han det endast för att få avreagera sig ?

Han kanske har svårt att släppa taget? Han har säkert jättekul, därav att han inte går vidare. Han borde dock tjäna en del då han ofta har 3 på lektionerna och han är för det mesta ensam mclärare. Ibland hoppar en annan man in.

Har bytt skola nu, har kört en dubbellektion på bana. Gick jättebra! Läraren var verkligen jättebra! Han lärde mig mer än den andra gjort på 10 lektioner. Så, snart uppkörning! :tummenupp
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Nu är det längesedan någon skrev något här, så jag tänkte jag kan ju ta o berätta att jag var och provade på lågfartsbana nr 1 i lördags... körde med en zx9r... Det gick inte att vända inom den tillåtna ytan, hur man än gjorde så kom man utanför linjerna... Men men, man får ta och öva som bara den så får man väl köra så gott det går på uppkörningen, dom borde ju inte kugga en om man kör över någon linje, går det inte att vända inom linjerna så kan man ju inte göra något åt det?

Uppkörningen är den 21a juni så än hinner man träna lite till, nervositeten börjar kännas av redan :/
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Imörn är det äntligen dags :) nervositeten kommer lite krypande :/ men jag känner mig dumsäker på allt utom krypkörningen :/
 

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Såld
Tänk på att hålla uppe blicken. Det var det viktigaste för mig. På uppkörningen som jag hade i onsdags så tänkte jag bara på det.

Och jag har ju körkortet nu :tungan
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
å jag kör upp i morgon i mjölby. Jag har körkort för lättmc och kan derför hantera hojen rätt hyffsat men han tyckta jag klara mig så bra att jag bara behövde 2 lektioner. =) jag har inte provat lågfartsdel 2 och vi har inte gått igenom säkerhetskontrolllen på lagren och sånt som man säkert har glömt. ajja ska väl ta och knäppa händerna och be sen. =) återkommer i morgon för att förklara den stora dagen, wweeeeiiiiiiii
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
fy faan sitter här nu, snart är det dax. har mina 2 sista lektioner imorgon hoppas jag att få anknyta mig till den mer exklusiva skaran av sveriges befolkning.(mc-åkare för er som inte är med i matchen :) )
går det vägen i morgon så blir det åka av vill jag lova men man känner ingen press har köpt hojen och skulle jag kugga så är det ju bara 56 dagars väntetid :tummenupp
nää nu sticker jag, önskar övriga nervösa uppkörningsaspiranter lycka till!!!
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Jag kunde det jag kunde det :D

Fick köra lätta krypkörningen å den "svåra" manöverbiten, allt flöt på skiiitbra :) Trafiken hände det heller inget, körde ut från västerås på väg 67 och tillbaka på lite grusväg å lite kurviga vägar. Fick köra så jag kom förbi mekonomen och i den stora korsningen där fick jag ta vänster tillbaka till vägverket alltså nästintill ingen stadstrafik :)

Längtar tills på fredag när jag ska hämta hojen å alla tentor är över :) :)
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
Mr. Kongo skrev:
Jag kunde det jag kunde det :D

Fick köra lätta krypkörningen å den "svåra" manöverbiten, allt flöt på skiiitbra :) Trafiken hände det heller inget, körde ut från västerås på väg 67 och tillbaka på lite grusväg å lite kurviga vägar. Fick köra så jag kom förbi mekonomen och i den stora korsningen där fick jag ta vänster tillbaka till vägverket alltså nästintill ingen stadstrafik :)

Längtar tills på fredag när jag ska hämta hojen å alla tentor är över :) :)

Grattis, :tummenupp härligt att köra upp i ett soligt Västerås. :) Själv har man redan gått på sommarlov, men inget körkort :huvet aja får väl försöka njuta dem 2 timmar körlektion jag har framför mig, åter igen Grattis,
 

segerfalk

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GRC RSR
Oj, nu trampade jag visst på en öm tå! Om du hade läst lite mer noggrant så bortförklarar jag inte min egen bristande insats som mycket riktigt inte bara berodde på en touchad kon, utan bara det faktum att det var förvånansvärt många som inte klarade banproven (5 av 7) och speciellt då körskoleeleverna (3 av 4). Körskolorna brukar väl vara duktiga på att skicka eleverna till uppkörning när de är redo? Skrämma upp? Helt klart skall man ha den överkapacitet som krävs både i en provsituation när nervositeten slår till och i en riktigt situation, då ryggmärgsreflexen ska sitta där, så att skrämmas lite är väl bara bra, då tränar alla kanske lite mer ;)

Hoppsan skrev:
Att det inte blev godkänt pga att du touchade en kon är inte hela sanningen. Så SNÄLLA, sluta skrämma upp blivande aspiranter!
Att vi är två inspektörer ibland är just för att säkerställa att vi INTE är "övernitiska".
 

segerfalk

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GRC RSR
Samma sak för mig. Dom kuggar dig inte om du kör stabilt, säkert och långsamt. Jag fick en anmärkning för att jag inte körde tillräckligt långsamt.

VWagge skrev:
Nu är det längesedan någon skrev något här, så jag tänkte jag kan ju ta o berätta att jag var och provade på lågfartsbana nr 1 i lördags... körde med en zx9r... Det gick inte att vända inom den tillåtna ytan, hur man än gjorde så kom man utanför linjerna... Men men, man får ta och öva som bara den så får man väl köra så gott det går på uppkörningen, dom borde ju inte kugga en om man kör över någon linje, går det inte att vända inom linjerna så kan man ju inte göra något åt det?

Uppkörningen är den 21a juni så än hinner man träna lite till, nervositeten börjar kännas av redan :/
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Mr. Kongo skrev:
Jag kunde det jag kunde det :D

Fick köra lätta krypkörningen å den "svåra" manöverbiten, allt flöt på skiiitbra :) Trafiken hände det heller inget, körde ut från västerås på väg 67 och tillbaka på lite grusväg å lite kurviga vägar. Fick köra så jag kom förbi mekonomen och i den stora korsningen där fick jag ta vänster tillbaka till vägverket alltså nästintill ingen stadstrafik :)

Längtar tills på fredag när jag ska hämta hojen å alla tentor är över :) :)


Grattis på sig!

Välkommen in i gänget!!!
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
tror inte att jag kommer ta körkort i år :gråta känner mig totalt värdelös, ingen att köra med på sidan om, måste ta allt genom körskolan :( efter 12 dubbel lektionen börjar det svida något i plånboken :( aja ville bara skriva av mig lite och nej jag har ingen uppkörningtid, :huvet :tråkad
 
Last edited:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Rift skrev:
tror inte att jag kommer ta körkort i år :gråta känner mig totalt värdelös, ingen att köra med på sidan om, måste ta allt genom körskolan :( efter 12 dubbel lektionen börjar det svida något i plånboken :( aja ville bara skriva av mig lite och nej jag har ingen uppkörningtid, :huvet :tråkad

För de flesta tror jag körningen går upp och ner. Men försök att se positivt
på varje körlektion du har (det kan vara svårt ja), gör ditt allra bästa
varje gång och inte bara sådär halvhjärtat som det kan vara lätt att det blir.

En dag kommer saker och ting att lossna och det är en härlig känsla...
när du känner dig säker på motorcykeln och ni funkar ihop.

Sen är det alltid bra att vara frågvis...fråga din lärare hur många lektioner (på
ett ungefär) han tror det kommer landa på, fast var beredd på att det är en
jättesvår fråga att besvara då majoriteten av elever inte är konstant bra hela
tiden utan har sina svackor och svårigheter på olika ställen som man stöter på.

Så är även du förberedd lite mer för hur mycket du kanske kan behöva komma
att lägga ut. Men man vet ju aldrig exakt eftersom det kan diffa på en del
lektioner utöver det.

Lycka till!
 

kwattro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Karlstad
Hoj
1000DS-03/FE450E-09/WR250F-07
Äntligen.. Efter att ha läst denna eminenta tråd i ett
par månader nu så kan jag äntligen säga att jag har A-kort! :banana
Efter fyra lektioner o 250 privat mil..
Vi var tre st o jag var den enda som klara det. En missade slalombanan
två ggr(rev koner på väg tillbaka) Den andra körde i 30 på grusvägen..

Är helt matt nu efter att ha åkt XR650SM hela em-kvällen.. :lol

Till er andra som inte har det än... Lycka till, de e inte så farligt svårt..
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Tackar, sitter nu å längtar efter fredag för då ska jag väcka mc:n ur dvalan :)

Lycka till på er alla det är inte såå svårt :)
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Väntans tider!

Kul att läsa om alla det gått bra för! Själv har jag problem med att naglarna är slut redan! Uppkörnning den 16:e! Dock har jag två lektioner bokade samma vecka och känner mig hyffsat lugn... Men vilken olidlig väntan!
 

Hedenberg

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Åmål
Hoj
Night Train
Ungefär en vecka kvar till uppkörning. Hoppas det går vägen...
Ni andra som klarat kortet, är det något speciellt man borde tänka på??
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Hedenberg skrev:
Ungefär en vecka kvar till uppkörning. Hoppas det går vägen...
Ni andra som klarat kortet, är det något speciellt man borde tänka på??
Japp :)
Står en massa om det här i tråden, men för att nämna några:

*Titta i backspeglarna ofta och markera detta med en tydlig huvudvridning
*Kör med två fingrar på bromsen i tätbebyggt område och släpp gasen vid farliga korsningar/påfarter där du har företräde
*Var distinkt vid filbyten, det sägs att man ska köra passivt men här ska man vara lite offensiv
*Kör inte för fort, men kör inte för långsamt så du stoppar upp trafiken
*Kör mitt i ditt körfält så att inte bilar börjar dela körfält med dig
*Glöm inte högerregeln inne på parkeringar, detta kan vara rejält svårt ibland
*Visa tydligt när du ska stanna, svänga etc, så att inte övrig trafik blir osäker på vad du gör, t.ex sakta in i god tid i en korsning där du ska lämna företräde


Har inte kört upp själv ännu, men detta är vad jag har i huvudet just nu.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top