Körkort 2005

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Hade min uppkörning igår och allt gick bra!

Var andra gubbe ut på manöverdelen och givetvis kuggade killen före mig som jag tyckte sett ut som säkerheten själv på uppvärmningen :gnissla Som om det inte räckte med nervositeten innan, hade knappt sovit på hela natten.

Det började med att jag fick göra säkerhetskontroll på lager och kolla motorolja. Efter det fick jag göra lågfarten utan stopp, ur min synvinkel den svåra av dom två. Det gick galant förutom att min körlärare ställt ner tomgången på cykeln så den dog i första svängen.

Högfarten gick lysande, fick göra väjning till höger sedan slalom på ner och tillbakavägen. Bromsning gick även det bra, lite låsning fram från 70km/h. Men man behöver nog inte oroa sig så väldans för att dom ska gnälla på stoppsträckan.

Sen fick jag vänta i 3 timmar på trafikdel, där det var blandat med körning i tätbebyggt om område, vänstersväng, stadtrafik m.m.

Det enda han hade att anmärka på var att jag höll lite för hårt på min plats på riksvägen när jag fick en Passat i arslet. Han tyckte att jag kunde gått lite åt sidan och släppt förbi.

Annars var det klart godkännt sa han och skrev på lappen.

Åkte 25mil igår och det måste bli minst 10 idag efter jobbet :tungan


Lycka till ni som är på gång med era uppkörningar!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Gött att höra, grattis! Känner igen det där med nervositeten. Körde upp 13:15 och det var inte mycket vettigt man fick gjort den förmiddagen...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Äntligen damp körkortstillståndet från VV ner i brevlådan. Nu ska jag boka ett teoriprov så fort som möjligt för den första augusti bär det av till västerås för en femdagarskurs på Västerås Bil- och MC-skola. Då jag inte har någon möjlighet att övningsköra privat verkade det vara en vettig lösning.

Att det är 60,66 % i Uppsala som klarar uppkörningen och 76,58 % som klarar det i Västerås skadar inte heller... :)

Är det någon i Uppsala som har teoriböcker för MC att sälja?
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Mr Mac skrev:
Äntligen damp körkortstillståndet från VV ner i brevlådan. Nu ska jag boka ett teoriprov så fort som möjligt för den första augusti bär det av till västerås för en femdagarskurs på Västerås Bil- och MC-skola. Då jag inte har någon möjlighet att övningsköra privat verkade det vara en vettig lösning.

Att det är 60,66 % i Uppsala som klarar uppkörningen och 76,58 % som klarar det i Västerås skadar inte heller... :)

Är det någon i Uppsala som har teoriböcker för MC att sälja?
Lycka till :tummenupp
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
En fråga till er alla som klarat av teoriprovet:

Behöver man några speciella böcker för A-behörighet? De jag hittade i bokhandeln för mc verkade mest förklara vad en skivbroms och custommotorcykel var m.m. och en del om placering i trafiken. Räcker det med den "vanliga" körkortsboken, eller är jag körd på teoriprovet om jag endast läst i den?

För övrigt ska jag skriva provet kl 11 den 4 juli så nu blir det att läsa på om stoppsträckor och annan statistik som jag glömt på de sju år som gått sedan jag skrev för bil.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Mr Mac skrev:
En fråga till er alla som klarat av teoriprovet:

Behöver man några speciella böcker för A-behörighet? De jag hittade i bokhandeln för mc verkade mest förklara vad en skivbroms och custommotorcykel var m.m. och en del om placering i trafiken. Räcker det med den "vanliga" körkortsboken, eller är jag körd på teoriprovet om jag endast läst i den?

För övrigt ska jag skriva provet kl 11 den 4 juli så nu blir det att läsa på om stoppsträckor och annan statistik som jag glömt på de sju år som gått sedan jag skrev för bil.

Klart du kan klara dig utan boken. 5 av 65 är ju mc-frågor, och 52 är godkänt.
Mc-frågorna jag kommer ihåg var ungefär vilken broms som tog bäst. Trumma bak, skiva bak, trumma fram eller skiva fram. Och hur många procent som ligger på fram- respektive bakbroms vid en kraftig inbromsning.

Men det kan nog vara en god idé att köpa boken, då det står en del viktiga saker där.
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Mr Mac skrev:
Behöver man några speciella böcker för A-behörighet?

Precis vad jag undrade också,, ska skriva nu på måndag men det går nog bra får jag hoppas. Har fått förklarat av kompiiisarna vad som kommer att dyka upp på provet så.. peppar peppar...
:)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
TjReal skrev:
Precis vad jag undrade också,, ska skriva nu på måndag men det går nog bra får jag hoppas. Har fått förklarat av kompiiisarna vad som kommer att dyka upp på provet så.. peppar peppar...
:)

Använde du dig bara av den "vanliga" boken? Kan inte du förklara vad som kommer på provet för mig också? :)

Lycka till förresten, hoppas att det går bra! :tummenupp
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Sådärja.. Då var man en mycket lyckligare man.
Klarade uppkörningen untan nåra hinder och nu har det äntilgen slutat regna så i kväll så blir det att åka=) Fafan vad skönt.. Nu är sommaren räddad!!!!
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Mr Mac skrev:
Använde du dig bara av den "vanliga" boken? Kan inte du förklara vad som kommer på provet för mig också? :)

Lycka till förresten, hoppas att det går bra! :tummenupp

Anv. vanliga boken + samma program som jag anv. när jag skrev för B.. Som jag uppfattat det av dom så har det med placering, körsätt, bromsverkan, + diverse massa andra grejjer, det mesta finns inbakat i programmet jag anv nu verkar det som iaf. Ska se om jag får tag på nå böcker också bara för att vara på den säkra sidan.
 

da

Leksen
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha XS 400
nasholm82 skrev:
Sådärja.. Då var man en mycket lyckligare man.
Klarade uppkörningen untan nåra hinder och nu har det äntilgen slutat regna så i kväll så blir det att åka=) Fafan vad skönt.. Nu är sommaren räddad!!!!
Grattis!!!! :fyllisar

Själv kör jag upp på torsdag morgon, så jag börjar bli lite nervis nu... :3freak
 

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Retta
nasholm82 skrev:
Sådärja.. Då var man en mycket lyckligare man.
Klarade uppkörningen untan nåra hinder och nu har det äntilgen slutat regna så i kväll så blir det att åka=) Fafan vad skönt.. Nu är sommaren räddad!!!!

Men grattis lillebror... jag sa ju att det inte skulle bli några problem. Nu jävlar blir MotoGP runt lyckseles gator i sommmar. :squid :crash
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
TjReal skrev:
Anv. vanliga boken + samma program som jag anv. när jag skrev för B.. Som jag uppfattat det av dom så har det med placering, körsätt, bromsverkan, + diverse massa andra grejjer, det mesta finns inbakat i programmet jag anv nu verkar det som iaf. Ska se om jag får tag på nå böcker också bara för att vara på den säkra sidan.

Tack för svaren! Då verkar det räcka med den vanliga boken.

Vilket program använder du? Jag har kollat lite på några men de verkar inte ha frågor för mc... :mad: När jag tog b-kortet på den gamla goda tiden fanns det inte några sådana program, så detta är nytt för mig...
 
Last edited:

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Mr Mac skrev:
Tack för svaren! Då verkar det räcka med den vanliga boken.

Vilket program använder du? Jag har kollat lite på några men de verkar inte ha frågor för mc... :mad: När jag tog b-kortet på den gamla goda tiden fanns det inte några sådana program, så detta är nytt för mig...


Du har pm :tummenupp
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Äntligen!

Hade uppkörning för tredje gången vid ett-tiden idag. Blev rätt knäckt efter den andra kuggningen så jag har inte pallat skriva om det här tyvärr.

Andra gången jag kuggade var för att jag låg i fel körfält i rondeller och efter korsning från enfilsväg till tvåfilsväg. Fel som jag inte brukar göra i normala fall, åtminstone inte det i rondellen där jag två gånger lade mig i högerfilen trots att jag skulle till vänster och bytte sen till vänstra körfältet i rondellen. :kocko

Jaja.

Mådde skitkasst på jobbet i förmiddags och kände helt klart av pressen. Dock försvann det när jag väl kom till körskolan innan uppkörningen :)

Körde lågfart med stopp och sen högfart med slalom åt båda hållen. Gick kanonfint. Det känns som att jag kan de där banorna vid det här laget ;)
Inbromsningarna också fast jag kände att jag kunde tagit i lite mer inledningsvis vid 90-inbromsningen men det var inget han sa något om.

Trafiken gick lugnt och fint och jag blev godkänd. Det enda han sa var att jag kunde varit lite mer uppmärksam när det gäller högerregeln. Ord att ta med sig på vägen kanske? Tycker dock att jag brukar ha bra koll på högerregeln men man kan ju alltid bli bättre.

Vi var tre som körde upp. En privatist och en kille från en annan körskola. Privatisten kuggade tyvärr. Hur det gick med den andra killen vet jag inte. Kontrollanten hade jag inte träffat tidigare. Mycket trevlig och rättvis, precis som de andra två var.

Lycka till alla ni andra, jag kommer säkert följa tråden ett tag till. På fredag skall jag hämta hem hojen! WOOHOO!!! :yoparty
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Sad Glad, passande nick idag? Grattulifikationer!

Hur känns det att på denna stora dag erhålla, förutom A-kortet, äran att vara SH:s mest rutinerade expert på uppkörningar? ;)
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
ft skrev:
Sad Glad, passande nick idag? Grattulifikationer!

Hur känns det att på denna stora dag erhålla, förutom A-kortet, äran att vara SH:s mest rutinerade expert på uppkörningar? ;)

Hähä tackar :hihi

Ingen annan i tråden har kört upp tre gånger va? Hoppas jag blir den ende som behöver det också! :) Nu gör det inte så mkt att det tog lite längre tid. Jag känner mig som en kung i alla fall :hihi
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Ayn skrev:
Nu har jag suttit och läst alla 65 sidor under kvällen. Det blev ett par timmar... :tungan

Har hittills tagit 3 dubbellektioner här i Uppsala, senaste gången var första gången som vi stack ut till manöverbanorna vid nya E4:an för att öva. Det gick väl så bra man kunde förväntat sig för att vara första gången, dvs jag klarade det inte alls...tur att man har hoj att öva på!

En sak som jag inte blir klok på - nån skrev (var det möjligen Yadis) om tekniken att ta lågfartsbanan utan stopp på. Punkt ett var att hojen ska vara rak och upprätt hela tiden.
(Klippt)

Du kallade ;)
Tror det är en smaksak hur man vänder, bara det går sakta nog(lugn gångfart sa min körskolelärare). Tekniken med rak hoj hela tiden fick jag lära mig på min körskola, andra skolor lär säkert ut på annat sätt.
Så känns det bättre att luta så gör det. Men faktum är att om du läser den tekniken jag skrev om så går den ut på att luta, räta upp, luta, räta upp osv, men knappt märkbart för ögat.

:banana :banana :banana Till sist - GRATTIS TILL KORTET, SadGlad! :banana :banana :banana

Lycka till!
 
Last edited:

Hedenberg

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Åmål
Hoj
Night Train
Ja, då har man fått sig ett "A" på körkortet också. Känns otroligt gott!! :yoparty
Och inte blev det särskilt dyrt heller. Körkortstillstånd - 220:-, teoriprov - 180:- och uppkörning - 840:-. Då får vi fram en summa på 1240:-. Sen får man väl pröjsa ett par kronor för att få det nya kortet också.

Trist bara att jag inte har hunnit köra mer idag än vad jag gjort. Körde upp imorse och sen jobbat tills nu. Bläääh för arbete!! Men det finns tid att ta igen det på. Hela sommaren... :banana

Och lycka till nu, alla ni andra, som också ska ha erat "A" under 2005!!
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Hedenberg skrev:
Ja, då har man fått sig ett "A" på körkortet också. Känns otroligt gott!! :yoparty
Och inte blev det särskilt dyrt heller. Körkortstillstånd - 220:-, teoriprov - 180:- och uppkörning - 840:-. Då får vi fram en summa på 1240:-. Sen får man väl pröjsa ett par kronor för att få det nya kortet också.

Trist bara att jag inte har hunnit köra mer idag än vad jag gjort. Körde upp imorse och sen jobbat tills nu. Bläääh för arbete!! Men det finns tid att ta igen det på. Hela sommaren... :banana

Och lycka till nu, alla ni andra, som också ska ha erat "A" under 2005!!

Grattis! Då kom du undan 840:- billigare än mig :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top