Körkort 2005

Hedenberg

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Åmål
Hoj
Night Train
125kubik skrev:
Japp :)
Står en massa om det här i tråden, men för att nämna några:

*Titta i backspeglarna ofta och markera detta med en tydlig huvudvridning
*Kör med två fingrar på bromsen i tätbebyggt område och släpp gasen vid farliga korsningar/påfarter där du har företräde
*Var distinkt vid filbyten, det sägs att man ska köra passivt men här ska man vara lite offensiv
*Kör inte för fort, men kör inte för långsamt så du stoppar upp trafiken
*Kör mitt i ditt körfält så att inte bilar börjar dela körfält med dig
*Glöm inte högerregeln inne på parkeringar, detta kan vara rejält svårt ibland
*Visa tydligt när du ska stanna, svänga etc, så att inte övrig trafik blir osäker på vad du gör, t.ex sakta in i god tid i en korsning där du ska lämna företräde


Har inte kört upp själv ännu, men detta är vad jag har i huvudet just nu.


Förstod det, men eftersom det finns vääldigt många sidor så orkar jag inte lusläsa hela tråden. Kan ta lite tid... Och man är lat också.

Men det som du skriver är i och för sig ganska så normala saker att göra i trafiken. Sånt som uppkörningssnubben vill se. Det var ju inga problem att klara uppkörning med bil, så det borde ju inte vara mer avancerat att göra det på två hjul. Bara man håller balansen så..
 

AiR

Tokfort
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
ZX12R -00
:yoparty Då var äntligen uppkörningen avklarad :banana lånade myGGGan:s hoj (Streetfighter) för uppkörningen. Hade nog inte blivit så poppis om man dykt upp på en mattsvart gsxr 1100 med skumma moddningar och icke godkänd belysning på uppkörningen. Så nu är det dax att ut och härja ordentligt med gammel gixxern......Snacka om att det tog tid med uppkörningen. Inspektörn såg till att alla fick göra en fullständig säkerhetskontroll. Sen manöverprov och sist vanlig körning. Alla 4 som körde upp fick kortet :) Självklart fick man köra sista av alla. Vi startade kl.08.00 med provena. 12.30 avslutade jag som sista person körningen. Han var oerhört grundlig som inspektör och garanterat rättvis.
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
Nu lämnar jag den här tråden,för jag har fått körkort!!

hej alla glada,
idag hände det! jag fick kortet.... :banana
efter än stunds väntan så var det min tur, och helt ärligt nu, det var busenkelt. inget man behöver vara nervös inför världen bästa besiktningsgubbe kalas. nu ska vi ut och köra hela kvällen!! :tummenupp
mvh björk
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Hedenberg skrev:
Det var ju inga problem att klara uppkörning med bil, så det borde ju inte vara mer avancerat att göra det på två hjul. Bara man håller balansen så..



Eeh

är det bara jag som upplever en enorm skillnad att köra hoj i trafik mot att köra bil ?

Jag har kört bil i 5år, varje dag, bott mitt ev av dom svåraste ställena att köra i Sthlm så jag är van att köra i knepiga situationer. Men jag blir helt nollställd när jag sätter mig på hojjen.

Fan, jag blåser förbi stoppskyltar, kör i bussfiler, kör mot enkelriktat, Aja, kanske inte helt så farligt som det låter, jag märker det isista stund och hinner jue alltid stanna.
Men helt :kocko

Känns som en lång och dyr väg kvar.
:huvet
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Grattis ni som nyligen klarat det!

:tummenupp

Av dom som redan skrivit att dom klarat provet det i den här tråden har minst en redan blivit av med kortet och en annan krashat sin hoj så Ta det lungt nu!
 

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Hedenberg skrev:
Förstod det, men eftersom det finns vääldigt många sidor så orkar jag inte lusläsa hela tråden. Kan ta lite tid... Och man är lat också.

Men det som du skriver är i och för sig ganska så normala saker att göra i trafiken. Sånt som uppkörningssnubben vill se. Det var ju inga problem att klara uppkörning med bil, så det borde ju inte vara mer avancerat att göra det på två hjul. Bara man håller balansen så..


Balansen e bra att hålla...många sållas bort redan på manöverprovet.
Håll god uppsikt och var uppmärksam på vilka hastigheter som gäller.
Här i gbg e dem rätt luriga på att ta ut en på vägar med "samhälles skyltar" samt skyltar som knappt syns bakom fullblommade träd mm.

Måste oxå anmärka på 125kubiks inlägg..ang hålla två fingrar på bromsen i tätbebyggt. Man ska alltid använda ALLA fingrar på bromsen samt foten vid pedalen under beredskap, och endast beredskap när det behövs.
Lycka till med kortet...

Själv ska jag ut å njuta av mitt nytagna :rofl
 
Last edited:

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
Idag utökade man då lilla plastbiten ytterliggare "A" BE CE.

Fan vad nervös man var, men alla ni som ska köra upp. Ta det lungt blev förvånad över hur lätt det gick :banana

Lycka till, alla som fortfarande kämpar!
 

Hedenberg

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Åmål
Hoj
Night Train
tjockisbulle skrev:
Eeh

är det bara jag som upplever en enorm skillnad att köra hoj i trafik mot att köra bil ?

Jag har kört bil i 5år, varje dag, bott mitt ev av dom svåraste ställena att köra i Sthlm så jag är van att köra i knepiga situationer. Men jag blir helt nollställd när jag sätter mig på hojjen.

Fan, jag blåser förbi stoppskyltar, kör i bussfiler, kör mot enkelriktat, Aja, kanske inte helt så farligt som det låter, jag märker det isista stund och hinner jue alltid stanna.
Men helt :kocko

Känns som en lång och dyr väg kvar.
:huvet

Har också kört bil i fem år. Men att det är så svårt att köra med hoj i trafiken tycker jag inte. Man har ju vana av tvåhjuling från crossåkandet. Men det går ju inte att jämföra en cross med en 750 sporthoj.
Men den som lever får se hur det går med min uppkörning. Man hoppas ju såklart att det ska gå vägen. Men allting kan hända. Kommer antagligen bli supernervös när det väl gäller. Blir jävligt besviken på mig själv om jag misslyckas.. :huvet
 

andreas76

http://www.arj.se/ktm
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CB 900 -82 + KTM 640 Prestige -04
De har man klarat av detta oxå!!
Igår 10.45 fick ja mitt "din körning är godkänd"
Sååå j.vla gött :banana :banana :banana :banana

Lycka till alla ni som håller på o ta de.

Mvh Andreas
 

Johan_83

Ny medlem
Gick med
29 May 2005
Ort
Norrland
Hoj
Kör farsans ännu...
:banana Så var det äntligen gjort. Körkortet ligger ännu inte i min hand men det är på väg. Klarade uppkörningen igår eller man kanske ska säga blev godkände för att fortsätta köra själv i trafik.

Detta har varit en tråd att luta sig tillbaka på och leta tips och sånt man ska tänka på under uppkörningen. Jäkligt bra om än lite överdramatiserat ibland.

Tänkte göra en liten redogörelse över min uppkörning....

Körde upp i Härnösand så själva trafikdelen kanske inte så många är intresserad av verkar mest vara storstadsbor här.

Började då igår vid 7 tiden att lasta hojen och bege sig de 6 milen till Kramfors flygplats där manöver delen skulle göras. Strax efter 8 svängde de in en lite BMW och under hjälmen döljde de sig en kvinna. Vilket senare vissade sig vara "besiktningskvinnan". Ut på övningsfältet tog vi oss och gick igenom banan. Några av de som var där hade aldrig sett banan(vilket för mig verkar vara att ta en onödig risk). Sedan sa hon vilken ordning vi skulle köra. Då började den långa väntan. Vi var 6 st. Så blev det min tur.

Säkerhetskontroll:-Fick kolla dämparna och belysning. Just då kom de några flygplansmekaniker och började prata med henne så jag tror inte hon kollade en sekund på min säkerhetskontroll. Dom hade fult upp med att diskutera hennes mc.
Lågfartsmanöverprovet;-Sen fick jag leda cykeln in i lågfartsprovet. Vi fick alla köra den med stopp. Hade inte tränat på den varianten men tog det bara lugn så det var inga problem.

Högfarsmanöverprovet:- Eftersom dom där flygmekanikerna inte sett de nya provet så stod dom och kollade när jag skulle göra det. Vi körde den varianten med manöver ibörjan. Rev dock en kon kanske en blandning av nervositet och o koncentration. Men hon tyckte väl antagligen att jag hanterade cykeln så bra så hon sa att jag skulle göra om det riktigt. Och då gick det fint. Sen var det bromsa och inga problem där heller.

Sedan var det bara att vänta igen.. Vi diskuterade lite om beskitningskvinnan och kom fram till att det var lugnare med en kvinna än en surgubbe. Man blev som lugnare. Att hon sedan inte hade mens utan antagligen hade fått sig nått kvällen innan gjorde ju inte saken sämre när det var nån som både rev och låste bakbromsen men fick göra om och klarade det då.

Dock fanns det en liten klantig kille som hade en "stor" cykel men bara 33kW, han påstod att den skulle vara 35(det vissade sig senare att han trodde att han kunde tänja lite på dom reglerna men där var hon benhård.). De gillade inte hon så han fick låna en annan killes hoj och körde med den. Då var han väl inte så haj på den men han kunde ändå inte serpentinbanan så det skett sig ändå. Sen var det en lite äldre kille som också tabade sig så vi vart 4 st kvar till körrningen i trafik. 2st körskoleelver och vi två andra... Klockan var nu 11
Vid halv ett skulle jag få köra. Men klockan vart över 13 innan vi kom iväg.
jag fick då köra genom rondellen och över järnvägen ut på E4, sedan vart den säkert en mil grusväg för att avsluta med att köra genom stan på lite vägarbeten och ytterliggare några rondeller. Innan vi kom tillbaka till Vägverkets kontor... Du är godkänd sa hon då. :hihi

Hoppas det går bra för alla andra och ser ni en gammal Honda Cb 750 i härnösands trakten så är det kanske jag...
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Johan_83 skrev:
:banana Så var det äntligen gjort. Körkortet ligger ännu inte i min hand men det är på väg. Klarade uppkörningen igår eller man kanske ska säga blev godkände för att fortsätta köra själv i trafik.

Detta har varit en tråd att luta sig tillbaka på och leta tips och sånt man ska tänka på under uppkörningen. Jäkligt bra om än lite överdramatiserat ibland.

Tänkte göra en liten redogörelse över min uppkörning....

Körde upp i Härnösand så själva trafikdelen kanske inte så många är intresserad av verkar mest vara storstadsbor här.

Började då igår vid 7 tiden att lasta hojen och bege sig de 6 milen till Kramfors flygplats där manöver delen skulle göras. Strax efter 8 svängde de in en lite BMW och under hjälmen döljde de sig en kvinna. Vilket senare vissade sig vara "besiktningskvinnan". Ut på övningsfältet tog vi oss och gick igenom banan. Några av de som var där hade aldrig sett banan(vilket för mig verkar vara att ta en onödig risk). Sedan sa hon vilken ordning vi skulle köra. Då började den långa väntan. Vi var 6 st. Så blev det min tur.

Säkerhetskontroll:-Fick kolla dämparna och belysning. Just då kom de några flygplansmekaniker och började prata med henne så jag tror inte hon kollade en sekund på min säkerhetskontroll. Dom hade fult upp med att diskutera hennes mc.
Lågfartsmanöverprovet;-Sen fick jag leda cykeln in i lågfartsprovet. Vi fick alla köra den med stopp. Hade inte tränat på den varianten men tog det bara lugn så det var inga problem.

Högfarsmanöverprovet:- Eftersom dom där flygmekanikerna inte sett de nya provet så stod dom och kollade när jag skulle göra det. Vi körde den varianten med manöver ibörjan. Rev dock en kon kanske en blandning av nervositet och o koncentration. Men hon tyckte väl antagligen att jag hanterade cykeln så bra så hon sa att jag skulle göra om det riktigt. Och då gick det fint. Sen var det bromsa och inga problem där heller.

Sedan var det bara att vänta igen.. Vi diskuterade lite om beskitningskvinnan och kom fram till att det var lugnare med en kvinna än en surgubbe. Man blev som lugnare. Att hon sedan inte hade mens utan antagligen hade fått sig nått kvällen innan gjorde ju inte saken sämre när det var nån som både rev och låste bakbromsen men fick göra om och klarade det då.

Dock fanns det en liten klantig kille som hade en "stor" cykel men bara 33kW, han påstod att den skulle vara 35(det vissade sig senare att han trodde att han kunde tänja lite på dom reglerna men där var hon benhård.). De gillade inte hon så han fick låna en annan killes hoj och körde med den. Då var han väl inte så haj på den men han kunde ändå inte serpentinbanan så det skett sig ändå. Sen var det en lite äldre kille som också tabade sig så vi vart 4 st kvar till körrningen i trafik. 2st körskoleelver och vi två andra... Klockan var nu 11
Vid halv ett skulle jag få köra. Men klockan vart över 13 innan vi kom iväg.
jag fick då köra genom rondellen och över järnvägen ut på E4, sedan vart den säkert en mil grusväg för att avsluta med att köra genom stan på lite vägarbeten och ytterliggare några rondeller. Innan vi kom tillbaka till Vägverkets kontor... Du är godkänd sa hon då. :hihi

Hoppas det går bra för alla andra och ser ni en gammal Honda Cb 750 i härnösands trakten så är det kanske jag...


GRATTIS! Det är ju sketsköj! :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
tänkte bara säga att jag tog kortet i tisdas och att vi var 7 stycken som körde. 3 kuggade direkt på manöverprovet av olika anledningar. riktigt hårt faktiskt. en missa väjningen i 50 lite taskig fart ena gången och vippa en kona andra gången. = kuggad direkt! de andra 2 vet jag inte riktigt men iaf, jag tog det och är tok glad, men ett tips är att tänk ordentligt på vad du ska göra, andas i lungt och fokusera i 20 sekunder och va lugn,
LYCKA TILL FOLKET
 

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
I Västerås där jag körde upp för en 3v sedan.. satt en ner foten i på kryp banan & en annan välte koner i serpentinen,, men båda klarade sej..

tydligen så kollade den uppkörningskillen på helheten!.. & inte om man råkade bli fett nervös som man var!.. Jag tror jag låste bakbromsen i 50 men han sa ingen så jag vet inget säkert.. & så körde jag helt fel det första jag gör i rondellen in till stan.. fick väl järnsläpp.. men klarade kortet! han sa sen att han tänke ojoj vad e det här när han såg mej i rondellen.. men efter ett par rondeller till insåg han att det bara var nerositeten som spökade..

:bow :bow till kloka & sjysst uppkörning människor!..
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
CoSmoZ skrev:
I Västerås där jag körde upp för en 3v sedan.. satt en ner foten i på kryp banan & en annan välte koner i serpentinen,, men båda klarade sej..

tydligen så kollade den uppkörningskillen på helheten!.. & inte om man råkade bli fett nervös som man var!.. Jag tror jag låste bakbromsen i 50 men han sa ingen så jag vet inget säkert.. & så körde jag helt fel det första jag gör i rondellen in till stan.. fick väl järnsläpp.. men klarade kortet! han sa sen att han tänke ojoj vad e det här när han såg mej i rondellen.. men efter ett par rondeller till insåg han att det bara var nerositeten som spökade..

:bow :bow till kloka & sjysst uppkörning människor!..


hmm, har inte bokat någon uppkörning eller så men har en fråga angående serpentinbanan :) i vändningen spelar det någon roll hur jag vänder där ? :va hört talas om att jag inte har flyt i vändningen, men fattar ingenting är det inte bara att vända och köra tebax eller måste jag vända på något speciellt sätt?, kör körskolanshoj, en cross som vänder på en 5 öring
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jaha, fjärde lektionen tagen idag.
Var nästan en månad sen jag körde sist så det kändes lite knackigt i början.
Tog ett par uppvärmningsvarv i ett mindre kvarter för att sen ut bland lite mer trafik för att öva uppsikt, tecken och placeringar i områden med nästan bara högerregel korsningar.
Efter ett tag så började det flyta på och gick rätt hyfsat när man väl får allt att funka och komma ihåg att stänga av den förbannade blinkisen oxå.

Efter en hel del rundor på stan plan vägarbeten och mycke trafik gick det av mot manöverbana.

Kommer ut på det inhängnande området och testar på en av högfartsbanorna.
Gick väl rätt hyfsat iallafall, låg dock bara i 35-40 för att mest testa å lära sig banan, svårast var att få ner farten ordentligt innan "garagesvängen".
Men övar man en del å lär sig banan och får upp farten och hålla 50 hela vägen så borde de gå.

Nu blir det Gotland Ring i tre dagar och om Swedie är snäll så kanske det blir att köra 600:a, nervöst :3freak

Å på onsdag igen blir det lektion igen :)
 

-Freddy-

Guest
Jag var tvungen att köra en zx9á streetfighter med rätt ljud (hur många trafikskolor har en sån?) idag då gsx750n var upptagen för uppkörning :rolleyes:

Först var jag lite skeptisk när han tidigare varnat mig för den och sagt att bromsar och motor var som taget från helvetet :näsblod (ok kanske inte riktigt så men ändå..)
Jaja iväg for vi för lite landsvägskörning: på&avfart etc, maskinen var riktigt skön att köra, ljudet var riktigt härligt :bow och vi trivdes bra ihop :krama

Kändes inte så jä****t kul att komma hem till sin bandit600 nu, känns som en moppe i jämförelse :gråta så jag hotade med att sälja henne men då bönade och bad hon om en sista chans och mumlade något om ett slipon, ok tänkte jag - då kanske det ialf låter som om man har lite pulver mellan benen så nu vet man vad som ska handlas till moppen nästa gång! :tummenupp
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
OKi.. Då var det dax.... I morgon 06.30 så är det samling på trafikskolan och sen dra uppköpningarna igång. Är så jävulskt nervös. Går på semester på fredag så det skulle vara så guld att klara det i mårn.. Är mest rädd för att blir stressad och få hjärnsläpp. Men men Jag kan köra och körläraren sa i dag att han inte kunde se nått som jag skulle bli kuggad på om jag bara inte klantar till det själv.
Har regnat utabara _ _ _.. idag så jag hoppas att det kan vara lite bätre väder i morgon. Skulle inte vara helt fel.
Men men det ska nog gå bra .......Hoppas jag .
oÅterkmmer i mårn med resultatet av körningen.
Tills dess, simma lungt.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
nasholm82 skrev:
OKi.. Då var det dax.... I morgon 06.30 så är det samling på trafikskolan och sen dra uppköpningarna igång. Är så jävulskt nervös. Går på semester på fredag så det skulle vara så guld att klara det i mårn.. Är mest rädd för att blir stressad och få hjärnsläpp. Men men Jag kan köra och körläraren sa i dag att han inte kunde se nått som jag skulle bli kuggad på om jag bara inte klantar till det själv.
Har regnat utabara _ _ _.. idag så jag hoppas att det kan vara lite bätre väder i morgon. Skulle inte vara helt fel.
Men men det ska nog gå bra .......Hoppas jag .
oÅterkmmer i mårn med resultatet av körningen.
Tills dess, simma lungt.


Lycka till!

Håll huvet kallt så löser det sig säkert,

:tummenupp
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
nasholm82 skrev:
OKi.. Då var det dax.... I morgon 06.30 så är det samling på trafikskolan och sen dra uppköpningarna igång. Är så jävulskt nervös. Går på semester på fredag så det skulle vara så guld att klara det i mårn.. Är mest rädd för att blir stressad och få hjärnsläpp. Men men Jag kan köra och körläraren sa i dag att han inte kunde se nått som jag skulle bli kuggad på om jag bara inte klantar till det själv.
Har regnat utabara _ _ _.. idag så jag hoppas att det kan vara lite bätre väder i morgon. Skulle inte vara helt fel.
Men men det ska nog gå bra .......Hoppas jag .
oÅterkmmer i mårn med resultatet av körningen.
Tills dess, simma lungt.

Lucka till!
 

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 600F '96
Nu har jag suttit och läst alla 65 sidor under kvällen. Det blev ett par timmar... :tungan

Har hittills tagit 3 dubbellektioner här i Uppsala, senaste gången var första gången som vi stack ut till manöverbanorna vid nya E4:an för att öva. Det gick väl så bra man kunde förväntat sig för att vara första gången, dvs jag klarade det inte alls...tur att man har hoj att öva på!

En sak som jag inte blir klok på - nån skrev (var det möjligen Yadis) om tekniken att ta lågfartsbanan utan stopp på. Punkt ett var att hojen ska vara rak och upprätt hela tiden.
Jag blir lite förbryllad, för så sent som igår fick jag en stor fet aha-upplevelse när jag började våga luta ner hojen lite grann och vips fick minst en halvmeter extra tillgodo när jag vänder! Kör jag för fort då helt enkelt? För mig känns det naturligt att man ökar farten åtminstone lite under vändningen. Inte så att man drar ifrån nån som går bredvid, men jag har ju läst att man får släppa upp kopplingen lite för att räta upp hojen och det är ju typ det man gör i svängen...

Så vad gäller, kör jag för fort trots allt tror ni? Både jag och killen som är handledare tycker att det går lagom fort. Vore ju trist om jag inte får köra så, för vips gick det TOKLÄTT att fixa banan när jag började luta lite mer! Och det är ändå med min CBR600F som jag gissar inte har världens bästa svängradie... :hihi

Blir till att boka uppkörning snart hursomhelst. Blir mer och mer övertygad om att själva lågfartsbanan inte är det största problemet egentligen, utan att det är bra mycket klurigare att greja trafiken med allt vad det innebär. Ni som tagit kortet på sistone, hur kände ni?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top