Så var det äntligen gjort. Körkortet ligger ännu inte i min hand men det är på väg. Klarade uppkörningen igår eller man kanske ska säga blev godkände för att fortsätta köra själv i trafik.
Detta har varit en tråd att luta sig tillbaka på och leta tips och sånt man ska tänka på under uppkörningen. Jäkligt bra om än lite överdramatiserat ibland.
Tänkte göra en liten redogörelse över min uppkörning....
Körde upp i Härnösand så själva trafikdelen kanske inte så många är intresserad av verkar mest vara storstadsbor här.
Började då igår vid 7 tiden att lasta hojen och bege sig de 6 milen till Kramfors flygplats där manöver delen skulle göras. Strax efter 8 svängde de in en lite BMW och under hjälmen döljde de sig en kvinna. Vilket senare vissade sig vara "besiktningskvinnan". Ut på övningsfältet tog vi oss och gick igenom banan. Några av de som var där hade aldrig sett banan(vilket för mig verkar vara att ta en onödig risk). Sedan sa hon vilken ordning vi skulle köra. Då började den långa väntan. Vi var 6 st. Så blev det min tur.
Säkerhetskontroll:-Fick kolla dämparna och belysning. Just då kom de några flygplansmekaniker och började prata med henne så jag tror inte hon kollade en sekund på min säkerhetskontroll. Dom hade fult upp med att diskutera hennes mc.
Lågfartsmanöverprovet;-Sen fick jag leda cykeln in i lågfartsprovet. Vi fick alla köra den med stopp. Hade inte tränat på den varianten men tog det bara lugn så det var inga problem.
Högfarsmanöverprovet:- Eftersom dom där flygmekanikerna inte sett de nya provet så stod dom och kollade när jag skulle göra det. Vi körde den varianten med manöver ibörjan. Rev dock en kon kanske en blandning av nervositet och o koncentration. Men hon tyckte väl antagligen att jag hanterade cykeln så bra så hon sa att jag skulle göra om det riktigt. Och då gick det fint. Sen var det bromsa och inga problem där heller.
Sedan var det bara att vänta igen.. Vi diskuterade lite om beskitningskvinnan och kom fram till att det var lugnare med en kvinna än en surgubbe. Man blev som lugnare. Att hon sedan inte hade mens utan antagligen hade fått sig nått kvällen innan gjorde ju inte saken sämre när det var nån som både rev och låste bakbromsen men fick göra om och klarade det då.
Dock fanns det en liten klantig kille som hade en "stor" cykel men bara 33kW, han påstod att den skulle vara 35(det vissade sig senare att han trodde att han kunde tänja lite på dom reglerna men där var hon benhård.). De gillade inte hon så han fick låna en annan killes hoj och körde med den. Då var han väl inte så haj på den men han kunde ändå inte serpentinbanan så det skett sig ändå. Sen var det en lite äldre kille som också tabade sig så vi vart 4 st kvar till körrningen i trafik. 2st körskoleelver och vi två andra... Klockan var nu 11
Vid halv ett skulle jag få köra. Men klockan vart över 13 innan vi kom iväg.
jag fick då köra genom rondellen och över järnvägen ut på E4, sedan vart den säkert en mil grusväg för att avsluta med att köra genom stan på lite vägarbeten och ytterliggare några rondeller. Innan vi kom tillbaka till Vägverkets kontor... Du är godkänd sa hon då.
Hoppas det går bra för alla andra och ser ni en gammal Honda Cb 750 i härnösands trakten så är det kanske jag...