Körkort 2005

larza

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Ingen ännu
Högfartsbana

Tja, jag hat en fråga angående högfartsbanan där man börjar med en undanmanöver i 50. Enligt ritningen på denna bana så ska det vara 14 meters avstånd till konan man ska väja för samt 7 meter efter då man ska in.

Kan uppkörningsledaren ändra dessa mått om så vill, typ dra ner 14 till så att det blir både 7 meter innan samt efter??
På min uppkörning så kuggade jag pga av att jag ren en kona när jag väjde.
Tyckte då banan kändes helt fel mot för det jag övat på, tyckte inte det var 14 meter innan jag gorde undanmanövern. Fick lägga ner farsgubbens glidare så fotpinnen skrapade i backen och ända så rykte en kona.

För övrigt så va jag o övade ikväll på måtten 14 före samt 7 efter och det gick galant, känndes inte alls som samma bana som på uppkörningen då jag rev.

Bifogat

• vdsv.bmp
    94 KB · Visningar: 47

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
druid skrev:
Jahopp, idag klockan 13:00 körde jag upp ute i Tullinge.
Gick kanonbra så nu har jag den lilla åtråvärda papperslappen
i plånboken. Någon som vet hur lång tid det tar innan kortet
dimper ner föresten?

Jag fick ett inbetalningskort på 170 kronor för tillverkning och fotografering. Jag hade för mig att det ingick i det man betalade för lämpet? :va

nkk

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda 600
druid skrev:
Jahopp, idag klockan 13:00 körde jag upp ute i Tullinge.
Gick kanonbra så nu har jag den lilla åtråvärda papperslappen
i plånboken. Någon som vet hur lång tid det tar innan kortet
dimper ner föresten?

Jag körde upp på en onsdag och kunde hämta ut det nya kortet på måndagen.

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Akn78 skrev:
Grattis till Er som klarat det! Massa lycka till nästa gång till er som missade! Själv har jag inga naglar kvar, kör imorrn vid 13.15 i Borås. Återkommer med rapport i morgon... =)

Nu läser väl säkerligen du inte detta innan du kör i morgon, men det är bara lågsfartsdelen utan stopp som gäller och serpentindelen med undanmanöver mitt i banan och sicksack tillbaka.

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
th0r skrev:
Nu läser väl säkerligen du inte detta innan du kör i morgon, men det är bara lågsfartsdelen utan stopp som gäller och serpentindelen med undanmanöver mitt i banan och sicksack tillbaka.

Jojemän, här läser vi alltid SH :) så det han vi med. Okej, skall ut och träna en sista timma innan vi ger oss av mot Borås nu så... Hörs ikväll!

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
ft skrev:
Jag fick ett inbetalningskort på 170 kronor för tillverkning och fotografering. Jag hade för mig att det ingick i det man betalade för lämpet? :va
Det är en separat kostnad för tillverkningen och fotot, men inte vill du avstå med 170 spänn för kortet va?! :näsblod

Och grattis alla med körkort!
(När jag har mitt ska jag bunta fast det i kroppen, så de inte kan ta det!)
/mvh Johan

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Verkligen kul att läsa att så många klarar sitt kort här på SH.
Ni som inte gjort det ni tar det nästa gång! :tummenupp

Själv är jag mitt uppe i mitt kort.
Efter bra tips här i den bästa tråden så går min krypkörning bara bättre och bättre.

Men satan va dyrt det är.
Har ju inget bilkort så jag behöver lite mer tid.

Men nu ska jag köra privat med pappa om två veckor!!! :banana
Ni vet köra hela dagen och fika i Roslagen.

Va bara tvungen att skriva lite.
Känns super skoj att kunna köra privat.

RQ

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
RocketQueen skrev:
Va bara tvungen att skriva lite.
Känns super skoj att kunna köra privat.
RQ

Det är helkul! Lyckades få med mig morsan som handledare bakpå, hon har aldrig åkt men har kort eftersom hon tillhör den generationen, och nu har hon blivit biten! Hon snackar om att skaffa hoj också. :yoparty
Med lite tur kanske man drar med sig hela familjen, lillbrorsan verkar också grymt sugen på att ta kort. :hihi

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Marcus74 skrev:
Det är helkul! Lyckades få med mig morsan som handledare bakpå, hon har aldrig åkt men har kort eftersom hon tillhör den generationen, och nu har hon blivit biten! Hon snackar om att skaffa hoj också. :yoparty
Med lite tur kanske man drar med sig hela familjen, lillbrorsan verkar också grymt sugen på att ta kort. :hihi

hahaha Min tjejkompis va med ute och åkte i lördags. Hon är fortfarande helt uppe i varv och bubblar som fasen om att hon ska ta kort nu. :hihi
Testar man en gång så är det liksom kört!

Jag har ju ingen egen hoj men jag ska låna av pappas polare. Så antingen blir de en gammal skruttig yamma från 82 typ eller en VIRAGO! :brinnerup
Jag kommer få köra custom med andra ord. :rofl

Men de ska bli så jäkla kul ändå.
Bara att få köra en hel dag själv liksom!

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
SATANS HELVETE!!!.. Fy fan vad jag är besviken.. Har precis varit på banan.. klarade krypkörningnen galant i strålande solsken. Men sen på höghastightesbanan bromsade jag omkull mig i ca 50 km/h. :( Mår så jäkla dåligt nu. Vet inte om jag vill ta ta kortet ens.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jax skrev:
SATANS HELVETE!!!.. Fy fan vad jag är besviken.. Har precis varit på banan.. klarade krypkörningnen galant i strålande solsken. Men sen på höghastightesbanan bromsade jag omkull mig i ca 50 km/h. :( Mår så jäkla dåligt nu. Vet inte om jag vill ta ta kortet ens.

Hej tråkigt att höra! Jag brottas själv med dåligt självförtroende vad gäller körningen men det är bara att hoppa upp på sadeln igen! Inbromsningarna sitter som de skall efter ett litet tags övande. Tror dessutom inte att du gör om det igen ;)

Kör du i Gnosjö eller får du ge dig till A-torp eller Gvd? (jag är uppvuxen i Gvd).

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
Sad Glad skrev:
Hej tråkigt att höra! Jag brottas själv med dåligt självförtroende vad gäller körningen men det är bara att hoppa upp på sadeln igen! Inbromsningarna sitter som de skall efter ett litet tags övande. Tror dessutom inte att du gör om det igen ;)

Kör du i Gnosjö eller får du ge dig till A-torp eller Gvd? (jag är uppvuxen i Gvd).

Kör i Gislaved.
Det som var felet är väl att jag inte hde kört med min hoj på banan innan, och sen tog jag det inte tillräckligt lungt. Kände inte för att betala 700kr extra för att köra på körskolans hoj.
Får väl hoppas att suget kommer tillbaka för just nu känns det itne alls kul

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jax skrev:
Kör i Gislaved.
Det som var felet är väl att jag inte hde kört med min hoj på banan innan, och sen tog jag det inte tillräckligt lungt. Kände inte för att betala 700kr extra för att köra på körskolans hoj.
Får väl hoppas att suget kommer tillbaka för just nu känns det itne alls kul

Okej. Jag gillar deras bana som de målat upp på g:a nissastigen. Bättre än att köra på en parkering bland en massa bilar som vi gör här i Lund.

Se till att ge dig ut och öva ganska så snart igen, vänta inte för länge och ta det lugnt i början nästa gång. Bygg hellre upp hastigheten än försök ta banan i 50 km/h direkt. Gör gärna lite provbromsningar innan o så också. Jag tror du fixar det galant nästa gång även om det känns olustigt nu! :)

Men som sagt, vänta inte för länge innan du sticker ut och övar igen så skall du nog se att rädslan/osäkerheten släpper när du väl satt dig på sadeln igen.

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
Grejen är den att jag har klarat det galant innan. Men får väl ut och göra som du säger
Måste fixa hojen och så först :(

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
wooohooo! fixade uppkörningen igår och det gick helt galant! förutom lite på manöverbanan då men det var ju bara att göra ett nytt försök på högfartsdelen för jag hade inte tillräckligt med speed vid manövern. kan säga att det var mycket kortare ansats än där man har övat innan så. ska iväg idag och inhandla ny hjälm och antagligen lite kläder. alla ni som tar körkort i år önskar jag lycka till! tipset jag kan ge är att försöka inte tänka på att ni har nån där bak att ta hänsnyn till utan att ni kör som om ni vore "själva".

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Jax skrev:

Hmmm gjorde själv en fiiin flygtur för typ 2 veckor sen vid en inbromsning.
De tog mig tre lektioner att komma över de.
Blev värsta spärren!
Igår släppte de men satan va svettig jag var.

Kämpa på du! :tummenupp

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
Gött som fan för dig :).. Men satan vad mycket som går åt vid en sån "liten" krach. Mina handskar var inte mycket kvar av. Sömmarna och så på stället klarade sig bra men det är repigt som fasen. Tur att man inte har en plastraket :)
Blir inte så mycket att fixa alls på hojen. Bara en blinkersen och böja tillbaka växelpinnen som behöver fixas. Och ta bort centralstödet. För det gick av?? Tur att man har ett sidostöd också.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Jax skrev:
Gött som fan för dig :).. Men satan vad mycket som går åt vid en sån "liten" krach. Mina handskar var inte mycket kvar av. Sömmarna och så på stället klarade sig bra men det är repigt som fasen. Tur att man inte har en plastraket :)
Blir inte så mycket att fixa alls på hojen. Bara en blinkersen och böja tillbaka växelpinnen som behöver fixas. Och ta bort centralstödet. För det gick av?? Tur att man har ett sidostöd också.

Oj! Mina handskar (skolans) var redan trasiga. Stod och undrade innan om jag verkligen skulle ha dem. Men äh jag går ju knappast omkull. hehe :rolleyes:

Men du gjorde dig inte illa?
Jag gjorde mig inte illa förutom att man fick sig ett jäkla blåmärke. Blev bara så skraj efter...

Va fan gick centralstödet av?
Oops!

Upp och öva igen! :)

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
RocketQueen skrev:
Oj! Mina handskar (skolans) var redan trasiga. Stod och undrade innan om jag verkligen skulle ha dem. Men äh jag går ju knappast omkull. hehe :rolleyes:

Men du gjorde dig inte illa?
Jag gjorde mig inte illa förutom att man fick sig ett jäkla blåmärke. Blev bara så skraj efter...

Va fan gick centralstödet av?
Oops!

Upp och öva igen! :)

Nej jag klarade mig utan vidare men.
Fick bara mitt självförtroende nerrivet som en jävla ost efter asfalten.

Får väl ett någorlunda stor blåmärke på höften. Har lite ont i vänsterhanden (inte konstigt för så som den handsken såg ut), men det går nog över.

Firestarter

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
CBR 900 RR
Jax skrev:

Här kommer en till bekännelse beträffande omkullbromsningar. Gjorde min i höstas på uppkörningen :huvet när jag fick testa innan serpentinen (den gamla). Tyckte att det gick lite långsamt och drog på just innan inbromsningen så jag fick lite obalans och lyckades därefter låsa framhjulet. Pang sa det och innan jag visste vad som hänt så låg jag där... :3freak Skulle vila skylla på att det hade regnat och var rätt så nära nollgradit men halkan kan man ju inte skylla på. Skitförbannad var jag också. Försöker sätta upp det på erfarenhetskontot och är glad att jag inte gjorde det med min egen hoj. Och ja, jag tänker köra upp på en körskolehoj nästa gång också :)

Lycka till alla! (inklusive jag själv)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...